Upravit stránku

Jaké bylo WebExpo 2019?

Ve dnech 20. – 22. 9. proběhl v pražské Lucerně další ročník konference WebExpo, která je zaměřená na web, design, UX a marketing. Během pátku a soboty probíhaly přednášky a neděle byla věnována workshopům. Přehled toho nejzajímavějšího vám sepsal náš specialista online marketingu Dan Papež.
Hlavní témata, která se prolínala napříč konferencí WebExpo 2019 a zároveň spojovala přednášky, které jsem navštívil, byla myslete dlouhodobě a soustřeďte se na etiku, soukromí a bezpečnost uživatelů. Další důležitou myšlenkou bylo, že brand a web design mají hodně společného a měly by si jít naproti.

1. Oobah Butler How to Bullsh*t Your Way to Number 1

Oobah mluvil o svých 3 úspěšných pokusech, jak se dostat na vrchol v různých odvětvích. Všechno u něho začalo, když si z legrace založil fake profil restaurace na Trip Advisoru, která se díky fake reviews dostala na 1. místo z cca 18 000 restaurací v Londýně. Ukázal tak sílu reviews, kterým lidé slepě věří, i když nejsou založená na faktech. V digitálním světě se toho dá velmi dobře využít. Pokud vás tento příběh zajímá více, doporučujeme kouknout na video, kde Oobah popisuje, jak se se svou restaurací dostal na 1. místo v Londýně.

Dalším jeho úspěšným pokusem bylo vydávání se za módního návrháře Giorgia Pevianiho. Vytvořil si web, vizitky a odletěl na fashion week do Francie, kde přesvědčil celebrity a influencery, aby propagovali jeho značku. Lidé opravdu začali jezdit do Londýna a jeho značku kupovat. Nakonec Oobah nalezl pravého Giorgia Pevianiho, předal mu web, vše mu vysvětlil a on tak mohl vesele dál pokračovat.

Dalším jeho pokusem bylo, že za sebe našel dvojníky do televizních rozhovorů po celém světě. Nikdo si ani nevšiml, že to není opravdu on, i když s ním už jednou interview měli.

Dávejte si v dnešním světě opravdu pozor na reference, názory a obecně věrohodnost webů. Zdaleka všechny nemusí být založeny na realitě. Je až zarážející, jak málo stačí, abyste vypadali věrohodně v očích veřejnosti a jak lehce se toho dá vy/zneužít.

2. Vitaly FriedmanDesigning and building with Privacy in Mind

Vitaly, Creative lead and Co-founder Smashing Magazine, předvedl perfektní prezentaci. Mluvil o GDPR a proč není tak špatné, jak si spousta lidí myslí. Nakousl témata jako AdBlock a zvukové signály z našich telefonů, které jsou využívány pro marketing (např. Facebook).

Mluvil o tom, že když dnes chcete navštívit nějaký web, musíte bojovat proti množství formulářů, pop-up oknům a nekonečným marketingovým sdělením. To všechno ve jménu sběru dat o návštěvnících webů a e-shopů.

Soukromí uživatelů je na prvním místě. Myslete na to, když tvoříte svůj web nebo aplikaci. Ty by v základu neměly sbírat žádná zbytečná, nepotřebná data o uživatelích. Sbírejte jen data, která potřebujete k běhu webu. Důkazem po rostoucí touze po soukromí je i častější používání AdBlocku, zejména ve skupině 16-26 let.

3. Inna KerzmanHow to Win the Hearts of Your New Users

Přednáška Inny (User-centered Growth Expert a Co-founder @Retention Design) byla zaměřena na to, jak pracovat s novými uživateli webů/e-shopů. Inna nám ukázala, jak se u ní ve firmě poučili z toho, když se slepě zaměřili čistě na nové prvně nakupující uživatele a nic dalšího už neřešili.

Lidem byste však vždycky měli nabídnout něco víc. Pracovat s nimi z dlouhodobého hlediska. Je dobré celý proces rozdělit do několika milníků. Cílem by měla být návratnost investic.

Celá přednáška ⤓.

Pokud se snažíte dostat na svůj e-shop/web nové uživatele, je dobré mít na mysli vždy cíl, tedy návratnost investic. To, z jakých kanálů se k vám uživatelé dostanou, už není tak důležité. Nicméně je potřeba s nimi pracovat dále a dát jim důvod, proč se k vám vracet.
Zajímavá věta, která během přednášky zazněla a dokonale vystihuje, o čem celá přednáška vlastně byla: The right time for paywall is AFTER the user experiences the value! Správná chvíle na to, aby uživatel poprvé zaplatil, je v moment, kdy začne vnímat přidanou hodnotu vaší služby.

4. Jan Šrůtek & Christian BarnettThe Love and Hate of Brand and Design

Přednáška Jana, Lead Product Deisgner Trainline, a Christiana, Founding Partner Sword & Stone, byla o tom, jak se světy designu a brandbuildingu propojují a navzájem se dostávají do střetu. Jednou z hlavních myšlenek bylo, že brand a design by si měly navzájem pomáhat a nemělo by se na ně v konečném důsledku koukat odděleně. Přeci jenom tyto disciplíny mají ve spoustě věcech hodně společného.

Celá přednáška ⤓.

Rebranding dnes neznamená jenom změnu fontu nebo loga. Vaši zákazníci musí cítit přidanou hodnotu. Přece jenom značka Nike také není jenom font a nějaký klikyhák, skrývá se za ní mnohem víc. Dejte uživatelům důvod, proč by měli být právě k vám loajální a odlište se od konkurence. Zároveň nečekejte, že když zkopírujete řešení, nebo použijete „krabicové“ řešení, které bude prakticky stejné jako u vaší konkurence, že dosáhnete úspěchu. Spíše naopak - zapadnete.

5. Vitaly FriedmanBringing Personality back to the Web

Závěrečná přednáška prvního dne WebExpa 2019. Vitaly mluvil o tom, jak jsou v dnešní době řešení webů a e-shopů stejná. Jak se vše drží podobného designu, vycházejí ze stejných šablon a best practices, a tím pádem nevynikají. Neměli bychom se bát odlišit se a experimentovat s designem. Samozřejmě ale musíme mít na mysli funkčnost pro uživatele.

„If we want to stand out - to outperform our competitors - we need to delight customers with a remarkable design and a unique, charming personality. Be slow and mindful. With an unprecedented attention to detail...“
à la Mogens Møller

Experimentujte a snažte se být v designu odlišní. Nemusí to nezbytně znamenat, že celý váš web/e-shop musí vypadat jako omalovánky. Stačí 1 až 2 unikátní prvky, tak abyste se odlišili. Dokáže to udělat zázraky, budete zapamatovatelnější.

6. Joe NatoliGetting Real About UX

Joe mluvil hlavně o tom, jak je pro UX designery těžké prosadit se. Jak je někdy dobré „vykašlat“ se na tradiční osvědčené přístupy a zvolit jinou cestu k vysvětlení a dosažení svých cílů v rámci firmy. Společnosti a lidé ve vedení často ani netuší co UX je, co vše to obnáší a už vůbec nevidí do práce UX designerů. Důvody, proč se to nedaří ve firmách vysvětlit či prosadit, vidí na obou stranách, ale z velké části na UX designerech, kteří nevědí, jak problematiku vysvětlit. Používají odborné fráze, kterým rozumí jenom oni. Joe nám ukázal, že dle něho je UX založené na hodnotě. V momentě, co tuto hodnotu vidí zákazník, těží z ní i sama společnost.

Pokud se snažíte vysvětlit, co UX je, zapomeňte na odborné výrazy, na komplexní charty a grafy, na složité vysvětlování. Raději lidem, se kterými spolupracujete, vše vysvětlete tak, aby to bylo pochopitelné pro laika. Sdělte jim hlavní problém, který to řeší. Nikdo vám stejně neporozumí, pokud budete moc techničtí a budete zacházet do extrémních detailů.

7. Jessica GioglioMake Your Marketing memorable with visual StoryTelling

Jessica nám ve své prezentaci prozradila 4 tipy, díky kterým dokáže být StoryTelling (vyprávění příběhu) mocný nástroj marketingu. Řekla nám také, jaké osvědčené metody používá.

  • Tip 1: Než se do storytellingu pustíte, určete si strategii. Nedělejte nic naslepo a připravte se, ukotvěte storytelling okolo cílů, insightů, kterých chcete dosáhnout.
  • Tip 2: Vizuál by měl podporovat storytelling – zamyslete se, jaký formát vizuálu použijete ve svůj prospěch, ale hlavně jím podpořte své příběhy. Dobře zvládnutý vizuál totiž prodává (např. využijte slideshare prezentace a udělejte z nich e-book).
  • Tip 3: Go beyond your content calendar – nedělejte věci jen plánovaně, ale také spontánně. Použijte obsah od uživatelů, zahrňte je do kampaní pro dobrou věc (vizuál např. může odpovědět na dotazy vašich zákazníků).
  • Tip 4: Nezanechávejte storytellingu v negativních situacích, naopak to využijte (např. KFC – kuřata v Anglii nikde nebyla k sehnání – KFC reálně a pravdivě popisovalo, co se děje + vytvořili kampaň s prázdnými kelímky a celou situaci využili svůj prospěch). Nezalekněte se nečekaných nesnází, a pokud se něco takového stane, tak s uživateli komunikujte upřímně a otevřeně.

Celá přednáška ⤓.

Dejte zákazníka a jeho zkušenost s vaší značkou na první místo. Další příběhy pak budou následovat.
Krásným příkladem síly storytellingu je reklama, která byla vytvořena pro Švédský dětský fond pro boj s dětskou rakovinou, která vycházela z úspěšné kampaně na šampón a byla situována v metru. Na video kampaně se podívejte zde.

8. Bessie LeeHow AI is Changing advertising in China

V prezentaci Bessie jsme nahlédli do Číny. Co se marketingu týče, je to svět neskutečných možností, s minimem limitů pro sběr dat o uživatelích. Bessie nám popsala ekosystém čínského online světa. Čína má za cíl stát se do roku 2030 celosvětovým leadrem v oblasti umělé inteligence (AI).

Pověděla nám o super aplikaci Weechat, která je kombinací nesčetně mnoha aplikací (Facebook, Instagram, Dámejídlo, Reference, platby v restauracích, platby za služby, objednávky atd.) a jak se prakticky dá všechno dělat přes aplikaci. Čína hledá developery, jak domácí, tak zahraniční, aby tohoto cíle dosáhla. V porovnání se zbytkem světa jsou možnosti marketingu v Číně nesrovnatelné.

Věděli jste, že v Číně se nesnaží vyladit nové produkty, aplikace a kampaně na 100 %? Spouštějí je dokončené na 50-70 %, testují je a dolaďují přímo podle chování uživatelů. Myšlenka je taková, že pokud by se snažili spustit aplikaci až v moment, co je odladěná, už bylo pozdě a ujel by jim vlak.
Tato přednáška pro mě byla zklamáním celého WebExpa. Informace sice byly zajímavé, nicméně přednášku kazil fakt, že byly servírovány polopravdy a výhody takto státem dotovaného programu. Během přednášky nám pouštěli video o aplikaci Weechat, nicméně bylo ostříháno o negativní informace, a to například, že díky této aplikaci o vás vláda má komplet všechny informace bez vašeho vědomí. V dnešní době, kdy je tak důležitým tématem ochrana uživatelů a jejich soukromí, je to za mě zkrátka zklamání. Z celé přednášky jsem měl pocit, že se jedná o nábor pro Čínu. Celé video k aplikaci Weechat zde.

9. Philip DelvecchioHow to sell for Those Who Hate Selling

Prezentace Philipa byla o tom, jak prodávat, i když nesnášíte prodej. O tom, že společnosti, které jsou založeny na spolupráci, jsou výdělečnější, produktivnější a efektivnější. A hlavně jejich zákazníci jsou spokojenější a mají měně vratek. Základem prodeje je hlavně dobrý a funkční produkt. Lidé přirozeně touží po komunikaci. Proto bychom měli být schopni lidem dát něco více, než nabízí kdokoliv jiný. Vztahy, které si s klienty vybudujete, když řešíte jejich problémy místo nich, jsou totiž k nezaplacení.
Nedělejte věci, které nesnášíte, jenom proto, že vám ostatní tvrdí, že je nějaký způsob, jakým se to musí dělat. Existují i jiné způsoby.

WebExpo jako konferenci určitě doporučuji všem, co se pohybují okolo webů, e-shopů a aplikací. Ať už je to developer, designer, markeťák nebo projektový manager. Už to zdaleka není konference jen pro designery a developery, na své si zde přijde každý, kdo se o problematiku webů, e-shopů a aplikací zajímá.

Účastí si minimálně rozšíříte své obzory a zjistíte přesahy do ostatních disciplín, uvědomíte si, jak je vše provázané. Už teď se těším na další ročník a WebExpo jako takové mohu jenom doporučit!


Potřebujete radu ohledně webu nebo online marketingu
od specialistů z eBRÁNY?


Daniel Papež

Daniel Papež

Specialista online marketingu

Daniel nasbíral velké množství zkušeností ještě před nástupem do eBRÁNY. Pracoval jako specialista v módním odvětví, kde byly jeho pracovní náplní výkonnostní a YouTube kampaně. V současnosti je Dan specialistou online marketingu. Pod palcem má správu internetového marketingu od dílčích činností až po komplexní správu včetně určování strategií a plánů. Výkonnostní kampaně jsou stále jeho oblíbenou specializací. Postupně však proniká i do dalších oblastí IM, kde se mu daří posouvat kupředu nejenom sebe, ale i klienty. A to hlavně v oblasti SEO a UX.

Nejste si jistí, že vaše PPC reklama vydělává tolik, kolik by měla? Neutrácejte zbytečně.PPC audit zdarma

Nahoru