Upravit stránku

Jak se snadno a rychle zbavit web admina, když potřebujete měřit výkon webu

V dalším článku Michala Puše se podíváme na zoubek měřicím kódům s Google Tag Managerem. Naučíme vás získat potřebná data i tehdy, pokud si váš administrátor právě odjede třeba na dovolenou.

Ať už vlastníte soukromou či firemní webovou prezentaci nebo na internetu nabízíte své produkty a služby, čas od času je dobré vědět, jak na tom vaše stránky zrovna jsou. Návštěvnost, pohyb uživatelů na stránkách či reálné konverze – zkrátka ty krásné barevné grafy, které vycházejí z analytických nástrojů. Běžně tyto starosti necháváme na starosti administrátorům, kteří však nebývají vždy po ruce. Tento článek vám poradí, jak do svého webu jednoduše vložit potřebný kód, aniž byste museli dlouhé týdny čekat, než se k tomu dostane váš admin.

Správa měřicích kódů s Google Tag Managerem (GTM)

Google Tag Manager je systém, který se standardně využívá pro správu měřicích kódů na webu. Společnost Google ho představila světu před dvěma lety a k radosti všech IT fanoušků jej poskytuje zcela zdarma. Alternativou ke Google Tag Manageru jsou systémy TagManBright Tag  nebo Adobe DTM. Za ně si však už pořádně připlatíte.

Měřicí kódy se vkládají přímo v Google Tag Manageru, čímž získáte rychlý a jasný přehled o tom, co všechno vlastně měříte. Navíc nemusíte otravovat již zmíněného web admina, který by musel měřicí kód vložit přímo do zdrojového kódu stránek. A to není otázka pěti minut!

V jakých případech Vám GTM usnadní práci?

  • Oceníte ho, pokud přidáváte měřicí kódy častěji než jednou ročně.
  • Budete ho milovat tehdy, pokud máte rádi jasné a stručné přehledy na jednom místě.
  • Zachrání vám kůži, pokud váš admin nereaguje na zprávy nebo se z ničeho nic dal na dráhu zmrzlináře.

Pozor si musíte dát na měřicí kódy, které prozatím nejsou v GTM podporovány.

Jak to vlastně celé funguje?

  1. Pokud jste odhodlání si začít s GTM, založte si nejprve účet na Google (není to nic složitého).
  2. Přihlaste se svými přihlašovacími údaji do Google Tag Manageru.
  3. Klikněte na tlačítko Nový účet a do názvu vyplňte adresu vašeho webu (v ideálním případě).
  1. Zadejte název kontejneru, ideálně opět pomocí adresy vaší webové stránky. Samotný kontejner si můžete představit jako krabičku, do které umisťujeme jednotlivé měřicí kódy. Poté klikněte na Použití ve webových stránkách a zadejte vaši doménu. Zvolte naše časové pásmo a klikněte na tlačítko Vytvořit účet a kontejner.
  2. Po vytvoření kontejneru vám GTM vygeneruje speciální kód, který váš web admin vloží do kódu těla stránek webu či e-shopu (nebojte, pak už ho opravdu nebudete potřebovat).
  1. Od této chvíle vám již nestojí v cestě za přehledy o vašich stránkách vůbec nic. Měřicí kódy si můžete v uživatelském prostředí GTM vkládat jednoduše sami dle libosti.

Vložení měřicího kódu pomocí šablony

V GTM můžete měřící kód vložit buď přes připravené šablony, nebo pomocí takzvané Vlastní značky HTML (v případě, že šablona pro požadovaný měřící kód není k dispozici). Do té lze měřící kód jednoduše umístit.

Díky šablonám nemusíte vkládat kompletní kódy, ale stačí pouze vyplnit předpřipravená políčka. Před uložením je potřeba přidat takzvaná Pravidla pro spuštění značky.

Pravidla pro spuštění značky

Pokud potřebujete aplikovat měřící kód do všech stránek, stačí pouze přidat pravidlo, kde zaškrtnete políčko Všechny stránky a uložíte.

V případě nutnosti nasazení kódu pouze na některé stránky vyberete Vytvořit nové pravidlo, kde si už určíte konkrétní podmínky.

Publikování změn na webu

Aby nová značka opravdu začala požadovaná data měřit, je potřeba ji nejprve publikovat.

Sbíráme data

A to je vše. Stav Nepublikováno zmizí a pak už jen sbíráte a sbíráte.

Pokud vás informace vyděsily a hodláte veškerou administraci i nadále outsourcovat, je to jen na vás. Ale pomocí GTM si usnadníte práci s daty, snížíte tlak na vašeho web admina a budete jednoduše vědět, co a na jakém webu měříte. Stačí jen překonat počáteční strach z nového systému. Určitě to zvládnete i vy, držíme vám palce!

Nahoru