E-mail Restart 2024 – eBRÁNA review

Celý loňský rok se nesl ve znamení nástupu umělé inteligence. Ani lednový E-mail Restart nemohl být pozadu a věnoval se tomu, jak v e-mailingových kampaních chytře využít AI. Naši specialisté na konferenci nechyběli a přinášejí vám krátký report. 

Na E-mail Restartu 2024 nebylo nouze o praktické tipy a doporučení, ale i ukázky toho, co se nepovedlo. Pojďme se podívat, co nejvíc zaujalo naše specialisty Martinu s Honzou. A co byste třeba mohli využít i ve svých e-mailingových kampaních i vy.

Jak nám AI pomůže v běžných kampaních

Hned na úvod nám Lukáš Balek připomněl, že e-mail je jako lidská bytost. Prošli jsme si společně školu e-mailingu od základky až po vysokou. Lukáš ale přišel i se zajímavými statistikami, které se věnovaly tomu, nakolik procent se využívá AI v dílčích činnostech e-mailingu. 

"Pro mě bylo zajímavé srovnání výkonových a obsahových kampaní. Jasně, každý copywriter by nejradši dělal vyvoněný newslettery s emotivním obsahem... ale asi sami víte, co víc funguje. Slevy jsou slevy. Ale je fajn tyhle typy kampaní kombinovat. Dál mě zaujal potenciál SMS zpráv a odnesla jsem si i nápad na nějaký ten night shopping u našeho klienta."

- Martina Skutilová, copywriterka

Lukáš Balek - Jak nám AI pomůže v běžných kampaních

Inspirace Grizlym

Petr Miklík, CMO Grizly nám nastínil, co čeká od e-mail marketingu. A taky nám prozradil, co se jim tak úplně nepovedlo. Mezi automatizace, které jim nejvíce fungují, zařadil opuštěný košík, opakovanou spotřebu a narozeniny.
Znáte pravidlo 2 – 8 – 1:30? Tedy 2 vteřiny na rozpoznání značky, 8 vteřin na přečtení e-mailu a 1 minutu 30 vteřin průměrného času stráveného na e-shopu? 8 vteřin na přečtení emailu, to je celkem málo že? Proto je zásadní mít silný design a být srozumitelný. A pokud vzbudíte ve čtenáři emoce, máte u něj 3,2× vyšší šanci na úspěch. Nejen to nám prozradil Ondra Kužílek, CEO & Founder společnosti Webscale. Mimo jiné nám taky potvrdil, jak důležité je mazat z databáze “mrtvé kontakty”.

"Pro mě bylo zajímavé srovnání výkonových a obsahových kampaní. Jasně, každý copywriter by nejradši dělal vyvoněný newslettery s emotivním obsahem... ale asi sami víte, co víc funguje. Slevy jsou slevy. Ale je fajn tyhle typy kampaní kombinovat. Dál mě zaujal potenciál SMS zpráv a odnesla jsem si i nápad na nějaký ten night shopping u našeho klienta."

- Martina Skutilová, copywriterka

Grizly - Performance content

"Budovat si databázi zákazníků je dnes vzhledem ke zpřísňování GDPR významnější než kdy dříve. Jedním ze skvělých způsobů může být gamifikace například formou kola štěstí, který na českém trhu hodně zpopularizoval například Slevomat, ale dle Petra Miklíka se značně zvýšil počet vyplnění formulářů například i u Grizlyho (ve srovnání například s popup oknem se slevou na první nákup). Lidé jsou hraví a možnost získat dopravu zdarma nebo oříškové máslo zdarma? To za zkoušku stojí… šup s nimi do databáze kontaktů. Kromě mailingu nám v budoucnu sběr kontaktů usnadní i remarketingové kampaně apod."

- Jan Veselý, specialista online marketingu


Strašák jménem DMARC

Štěpánka Lebedová ze Seznamu přirovnala v rozhovoru newsletter k elektronickému dopisu. Věnovala se i aktuálně horkému tématu, a to ověření DMARC záznamů, které od února vyžaduje Google a Yahoo. V Seznamu na toto opatření dojde až časem.

Máte automatizované kampaně?A můžu je vidět?

S Honzou Tichým jsme se, jak jinak, obuli do analytiky.

"Z této přednášky jsem si odnesla to, že druhá objednávka je extrémně důležitá k tomu, abychom si zaháčkovali uživatele. A že opuštěný košík není spásný a nehodí se pro všechny obory. Nemůžeme vzít jeden scénář, který bude platný pro všechny... vždycky musíme přemýšlet nad tím komu, co a kdy nabízíme. A pro to potřebujeme relevantní data."

- Martina Skutilová, copywriterka


"Číst knihy a kupovat knihy jsou dvě naprosto odlišné činnosti."

Adam Pýcha, CMO firmy Knihy Dobrovský, přišel rozkopnout pár domněnek a best practices, které za poslední roky v rámci e-mailing marketingu máme. Jaký newsletter dokáže vyvolat silnou individuální reakci? 

A) Ten naprosto personalizovaný dle toho, jaký žánr má zákazník rád, jak často si knihy kupuje a poslat mu ho s 10% slevou právě na jeho narozeniny? 

B) Nebo hromadný newsletter se stejnou informací pro celou databázi sepsaný za pár hodin během vánočních svátků, když Adam prostě potřeboval odeslat newsletter?

Tipovali byste A? Opak je pravdou. Ano, u většiny e-shopů by to byla varianta A, která generuje zisky dlouhodobě, v horizontu měsíců i téměř bez práce při vyladěných automatizacích. Tuhle úsporu času je však vhodné nevěnovat tomu, že můžete jednoho člověka vyhodit. Ale poznávat více cílovou skupinu hloubkovými rozhovory pročítáním Facebookových diskuzí a skupin a zjišťovat co opravdu cílovku zajímá.

Nicméně zpátky k odpovědi, proč lépe zafungovala varianta B). Značka, která má v rámci databáze stovky tisíc zákazníků, může občas vypustit zprávu, která může být z části kontroverzní. Ale hlavním cílem je, aby o ní mluvili všichni. Aby ten příběh, tu emoci, zažili všichni, ve stejný den, ve stejný čas a na stejném místě (ve své e-mailové schránce). Aby se strhla diskuze o tom – opravdu se tohle stalo, Jardo? Hrát si s emocemi, to je pravé kouzlo marketingu.

"Adam mě inspiroval tím, že je fajn pročítat facebookové diskuze a skupiny. Zjistíte tak, co lidi opravdu zajímá a následně je tím oslovit."

- Martina Skutilová, copywriterka


Střípky z E-mail Restartu 2024

  • Do AI nesmíme sypat data, pokud nemáme souhlas. (Petra Stupková)
  • Pozor, pokud využíváte free verzi Midjourney, nelze používat generované obrázky ke komerčním účelům. (Petra Stupková)
  • Při vymýšlení e-mailingové strategie využívejte STDC framework. (Ondra Kužílek)
  • Postmaster Tools vám ukáží, kam padají vaše e-maily. (Štěpánka Lebedová)
  • Aktivujte prvonakupující - oslovte je do 4 týdnů od prvního nákupu. Pak už bývá pozdě. (Jan Tichý)

"Duší jsem pořád ještě copywriterka, a tak nad AI přemýšlím více jako nad nástrojem, který mi může pomoci při tvorbě obsahu. Letošní E-mail Restart mi ale otevřel oči v tom, že umělou inteligenci můžu využít i pro vyhodnocování dat nebo tvorbu automatických scénářů. 

Těší mě, že v eBRÁNĚ jdeme směrem automatizovaných kampaní čím dál víc, rozhodně nezaostáváme. Zatím spravujeme kampaně klientům s menšími databázemi kontaktů, ale věřím, že se nám je časem podaří zvětšovat a nabídne se nám tak další prostor, jak zkoušet nové postupy a scénáře."

- Martina Skutilová, copywriterka

Martina Skutilová

Martina Skutilová

Specialistka online marketingu

Martina pracovala v eBRÁNĚ dlouhé roky jako copywriterka a nějaký čas také vedla Content oddělení. V polovině roku 2024 se však přesunula do týmu marketingových specialistů a nyní se zaměřuje na projekty, které řeší především budování obsahu. Zároveň pomáhá s interním marketingem eBRÁNY, má na starosti firemní blog a e-mailing.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti