Upravit stránku

Rozhovor s Ondřejem Karáskem o podnikání se zdravou výživou nejen v online prostředí

Přinášíme vám rozhovor s panem Karáskem, obchodním ředitelem společnosti REJ. Přečtěte si o začátcích podnikání a růstu jednoho z našich  zákazníků - e‑shopařů. V článku zjistíte, kdy přišlo rozhodnutí pořídit si e-shop a jak v rozvoji obchodu pomohlo napojení na informační systém DUEL od Ježka nebo online markety rohlik.cz a kosik.cz.

Jak vlastně vznikalo vaše podnikání?
Byl jste u jeho začátků?

U společnosti jsem od roku 2011, ale firma vznikla už v roce 1999. Založili ji současní jednatelé, paní Vyhlídová a pan Kos, jako velkoobchod s cukrovinkami. Během krátké doby zjistili, co zákazníkům chybí a začala tak vlastní výroba perníku. Ani jeden s tím neměl zkušenost, oba dva jsou ekonomové. Ale našli starou rodinnou recepturu, doladili ji a začali péct perníky. 

Pracovali tak, že odpoledne a večer pekli a druhý den dopoledne rozváželi. A tak stále dokola, od svítání do soumraku. Postupně získávali kontakty na nejrůznější dodavatele i kupující, rozšiřovala se poptávka po dalších výrobcích a zároveň neustále rozvíjeli technologii výroby a dokupovali další stroje. Díky tomu získali jednatelé možnost dělat i něco jiného jako třeba sušenky a křupky. 


Firma REJ byla první, která začala dodávat neochucené křupky pro kojence i tam, kde to nebylo dosud běžné. Do té doby jste je mohli koupit jen v obchodech se zdravou výživou. Prodeje rostly a největší zlom nastal v roce 2015, kdy firma postavila novou fabriku vybavenou novými technologiemi. Tam vlastně vyrábíme doteď. V roce 2019 plánujeme postavit nový sklad a do toho stávajícího přesuneme výrobu. 

Vzpomenete si, kdy jste si řekli, že je čas na pořízení e-shopu?

Čas na e-shop byl ve chvíli, kdy jsme začali spolupracovat s výživovým odborníkem Petrem Havlíčkem a vyrábět sušenky s označením „Víte, co jíte”. Navíc jsme měli další produkty se zaměřením na zdravou výživu. To bylo přibližně před 8 lety. Distribuce šla v té době poměrně pomalu, byla víceméně regionální. My jsme ale chtěli, aby měli lidé, kteří se o našich výrobcích již dozvěděli, možnost nákupu odkudkoliv. Proto vzniknul e-shop. 

Nyní jsou naše produkty k dostání už i ve velkých řetězcích jako Tesco a Globus. S Tescem spolupracujeme i v zahraničí. Naše produkty si tak mohou zákazníci koupit na Slovensku, v Maďarsku a Polsku.  

V současné době tedy e-shop funguje jako takový online katalog vašich výrobků,
které se dají zároveň i objednat? Je to tak?  

Určitě. Jsou to výrobky s přidanou hodnotou a na e-shopu můžeme všechno krásně popsat. Máme tam na to větší prostor než v obchodě. Lépe vysvětlíme veškeré výhody, jak jsou potraviny zdraví prospěšné... Vše pro zákazníky, které zajímají odbornější věci, nutriční hodnoty atd. O všem se dočtou. 

V době, kdy jste pořizovali e-shop, už jste měli informační systém DUEL Ježek?

Ano. Nicméně první e-shop jsme neměli s eBRÁNOU. Spravoval ho někdo jiný a vlastně všechny objednávky jsme museli přepisovat ručně. Když ale množství objednávek přibývalo, chtěli jsme už obchod propojený s Ježkem a tím jsme se dostali k vám. Dostali jsme doporučení, že eBRÁNA umí takový e-shop vyrobit. 

Jak vám nový e-shop s napojením na DUEL Ježek usnadnil práci?

Došlo určitě k velké úspoře času. Objednávky už jsme nemuseli přeplňovat ručně. Dále nám odpadla chybovost. Nevznikaly omyly, když se člověk nechtěně upsal ve zkratce výrobku nebo si spletl počet kusů. Takže celkově se vše zpřesnilo, zrychlilo a ušetřili jsme čas, který jsme mohli věnovat jiné, důležitější práci. 

E-shop byl náš nový prodejní kanál a byla s ním práce navíc. Propojením s DUELem nám ale ta práce vlastně odpadla. Nemuseli jsme přijímat dalšího pracovníka, protože se nám všechna data překlápěla automaticky.

V kolika lidech e-shop rejfood.cz provozujete?

Ve dvou lidech. Ale nejsou vyčleněni výhradně na e-shop. Jsou to hodiny práce měsíčně, nic náročného, protože těch změn nepotřebujeme dělat moc. Navíc v poslední době děláte část věcí, jako třeba newslettery, vy v eBRÁNĚ. Takže to nám taky odpadlo. Finální fyzické vybavení objednávek má na starosti jeden člověk ve skladu. 

Od roku 2017 prodáváte své produkty na online supermarketech kosik.cz a rohlik.cz.
Jak na to po dvou letech nahlížíte?

Určitě bych oba dva doporučil jako prodejní kanál. Je pravda, že jsou tam některé věci složitější, např. co se týká obchodních podmínek. Také dodávky jsou náročnější, jelikož nejde o klasický velkoobchod nebo řetězec. U nich si zákazník něco objedná a chce to mít hned. Takže tam musíme zavážet třeba i dvakrát týdně. Na začátku to bylo jednou za 14 dní. 

Dá se říci, že tyto dva online markety tvoří výrazný podíl na vašem celkovém obratu?

To ani ne. Sice to funguje dobře, stejně jako feedo.cz, ale jsou to jednotky procent. Největší podíl našeho obratu tvoří Globus a Tesco. Dále je mezi našimi TOP 5 zákazníky lékárenský velkoobchod PHOENIX, který zásobí všechny lékárny v republice. Těch je zhruba dva a půl tisíce. Dále lékárenské e-shopy včetně lekarna.cz a obchody se zdravou výživou. Takže PHOENIX je určitě zajímavý zákazník. 

eBRÁNA e-shop a systém DUEL od Ježka

„Se společností Ježek SW dlouhodobě spolupracujeme na standardním modulu pro napojení. Za tu dobu DUEL vyrostl v dospělý systém, který je vhodný pro správu firmy i e-shopu. Navíc ho lze snadno přizpůsobit individuálním potřebám. Mým soukromým tipem je vždy si rozmyslet potřeby firmy teď i jaké by mohly být za 5-8 let a systém volit podle potřeb firmy v budoucnu. Osobně mám využití informačního systému Ježek DUEL rád. Je komplexní, zákazníci často používají standard systému a my se pak nepotýkáme s individuálními úpravami, což celý proces zrychluje.” 
Petr Soukup

produktový manažer eBRÁNA e-shopu

Zajímají vás podrobnosti o našem eBRÁNA e-shopu
a napojení na informační systémy?

Mrkněte taky na článek o integraci na Helios Orange nebo podrobnosti o eBRÁNA e-shopu. 

Nejste si jistí, že vaše PPC reklama vydělává tolik, kolik by měla? Neutrácejte zbytečně.PPC audit zdarma

Nahoru