Upravit stránku

Obsahová strategie jakožto jeden ze stavebních kamenů brandbuildingu

Obsahová strategie neboli plán plný konkrétních pravidel pro vytvoření originálního webového obsahu. Takového, kterým si od své klávesnice bez problému podmaníte celý online svět. Jak řekl Bill Gates: "Content is king". A nám se jeho slova každý den potvrzují.

Kam přesně obsahovou strategii v rámci složité marketingové hierarchie zařadit? Své důležité místo má v obsahovém (content) marketingu, kterému utváří pevné základy. A zároveň také dohlíží na to, aby si jakýkoli obsah, který na ně bude umístěný, udržel jednotný styl

Součástí obsahového marketingu je strategické plánování, které definuje cíle, jejichž následné plnění je v rukou obsahové strategie. 

S jasně definovanými cíli, personami, tématy a komunikačním tónem bude koruna krále online světa rozhodně vaše. Nejenže necháte konkurenci daleko za sebou, ale váš obsah budou hltat vaši zákazníci i SEO vyhledávače

Co vám přinese vyšperkovanáobsahová strategie?

Zvýšení prodeje a celkového zisku je pochopitelně důležitým, v mnoha případech jediným, cílem. Pozornost je ale třeba věnovat i podpoře značky. Vybudování silného povědomí o značce se dokonce může stát hlavním cílem působení vaší firmy na trhu.

Kvalitní značka a produkty, které se těší dobrému jménu a vzbuzují důvěru. Každý majitel firmy by dal jistě souhlasným pokýváním hlavy najevo, že tohle jsou přesně ty položky, které by si rád na svém seznamu označil jako splněné. Od jejich úspěšného odškrtnutí ho přitom možná dělí jen absence promyšlené strategie. Plánu, který ho posune na expertní pozici, jež mu umožní odhalit potřeby jeho zákazníků. A to už je jen krůček k tvorbě takové nabídky, která si získá sympatie i důvěru.

Přípravnou fázi obsahové strategie nedoporučujeme podcenit

Zde je ovšem více než kdy jindy potřeba zdůraznit, že všechno má svůj čas. Obsahová strategie je složená z několika fází, které na sebe navazují. Prvním krokem je příprava, po které následuje design a tvorba. Neodmyslitelnou součástí je i udržování atraktivní, jednotné a živoucí tváře obsahu. Jestli se ale budete každé této části pozorně věnovat, uvidíte, že nové poptávky na sebe nenechají dlouho čekat. 

Jak se dostat do společnosti nejvybranějšího obsahu?Aneb, kdy máte splněno ?

Pro to, abyste mohli úspěšně tvrdit, že máte funkční obsahovou strategii, je třeba splnit tyto základní podmínky:

  1. Máte proklepnutý stávající obsah a zmapovanou situaci
  2. Hledali jste, zkoumali jste a nebáli se zeptat
  3. Víte, kdo jste a znáte své zákazníky
  4. Máte vypracované popisy person
  5. Definovali jste si jednotný styl a hlas, který je slyšet
  6. Postupujete přesně podle plánu 
  7. Jste kreativní, ale nezapomínáte ani na pár pravidel
  8. Sledujete, měříte, jste aktivní!
Kdy můžete tvrdit, že máte propracovanou obsahovou strategii?
# 1 Máte proklepnutý stávající obsah 

Máte již vytvořený nějaký obsah? Pak ho pořádně zhodnoťte pomocí obsahového auditu. SEO vyhledávače vám prozradí nejčtenější články a příspěvky.

Zjistěte, jaký obsah byl dosud nejnavštěvovanější a z jakého důvodu.

# 2 Hledali jste a nebáli se zeptat 

A to především svých klientů. Sběr dat je velmi důležitou fází. Snažte se jich shromáždit co nejvíce a nebojte se oslovit široké spektrum svých zákazníků. Hledejte všude, kde se dá. Spoustu toho zjistíte na sociálních sítích. Ano, projíždění fotek na Instagramu a čtení příspěvků na Facebooku vám v mnohém pomůže.

# 3 Víte, kdo jste a znáte své zákazníky 

Už teď máte dobře našlápnuto. V dalším kroku jasně definujte své business cíle a rozhodně si vytvořte SWOT analýzu. A nezapomínejte na svoji konkurenci, kterou se taktéž vyplatí řádně prozkoumat. Pak přichází čas na cílové skupiny. Ty lehce odhalíte, pokud si určíte persony.

Prozkoumejte potřeby svých zákazníků. Co vlastně hledají a vyžadují? Zjistěte, jakým způsobem se snaží potřeby naplnit. Vytvořte model nákupního chování „See Think Do Care“, který vám mnohé prozradí. Do společnosti pak přiberte i analýzu klíčových slov, která se stane v tomto ohledu tím nejlepším pomocníkem a rádcem.  

# 4 Máte vypracované popisy person

Vytvořte detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být příjemcem vašeho obsahu. Uděláte si tak jasno v tom, jaké potřeby vaše cílová skupina má. 

Bude lepší se pustit do odborných článků? Nebo sdílet zábavný obsah na sociálních sítích? Profily person vám prozradí, jakým činnostem se vyplatí věnovat pozornost
 

Poznejte své zákazníky
# 5 Definovali jste si jednotný styl a hlas, který je slyšet

Blýskněte se jednotným stylem, který bude korespondovat s vaší značkou a produkty. Pečlivě vyberte také tón komunikace se čtenáři, a potažmo zákazníky.

Nechte promlouvat unikátní hlas vaší firmy, který bude probouzet emoce. A zároveň také hovořit k příjemcům ve stále stejném duchu. Tak aby byl rozpoznatelný hned na první tón. Odlišujte se od ostatních, průměrné hlasy nechte za sebou, vy chcete být vidět!

# 6 Postupujete přesně podle plánu

Zužitkujte všechny nasbírané informace. Respektujte čas a vydržte! Leckdy náročná a zdlouhavá přípravná fáze obsahové strategie přinese své ovoce. Slibujeme!

Doporučujeme nevynechat ani tvorbu obsahového kalendáře, podle kterého se vám bude obsah navrhovat jedna báseň. Jeho pravidelné aktualizace jsou ale více než vítané. 

Při tvorbě obsahového plánu dodržujte pár základních pravidel
# 7 Jste kreativní, ale nezapomínáte ani na pár pravidel

Sesbíraná data a vytvořená strategie jasně nastíní, jakou cestou se vydat. A že máte možností. Vyjděte s obsahem na trh pomocí sociálních sítí, influencerů, newsletterů, PPC, banerů nebo billboardů. Plno vás může být i v rádiu, televizi a tisku.

# 8 Sledujete, měříte, jste aktivní!

Neopomíjejte žádný ze svých kanálů. Sledujte chování uživatelů na sociálních sítích i webu či e-shopu. A upravujte podle toho své aktivity. K ruce si vezměte šikovné nástroje a průběžně zaznamenávejte jejich provedené akce i vaše výnosy. 

Necháte raději
obsahovou strategii
na profících?

Nahoru