Pár es do rukávu. Aneb jak dělat SEO efektivně
Někteří z vás si už jistě dohledali, co tato zkratka znamená – Search Engine Optimization – optimalizace pro webové vyhledávače. Pro neznalé je to jako španělská vesnice. Spousta cizích slov, kterým nerozumíme. Spousta obecných tipů, které nám nic neřeknou a spousta profi tipů, se kterými si stejně nevíme rady.
Pojďme se tedy podívat na SEO z praktického hlediska. Připravili jsme si pro vás článek se shrnutím 20 % činností, které vám přinesou 80 % výsledků.
- Podíváme na to, co je SEO. Proč ho dělat a proč není moudré vznášet požadavek typu „Chci být vidět na slovo ‚boty‘ na první stránce“.
- Ukážeme si konkrétně, na co se zaměřit. (Na vlastním webu... ale i na cizích).
- Projdeme krok po kroku, jak dělat lokální SEO - jak být vidět tam, kde děláte byznys.
- Povíme si, co jsou to longtailové výrazy a proč je používat
- Prozradím vám, jak sbírat informace relativně rychlými a jednoduchými způsoby.
Co je SEO a proč je důležité
Zajímá vás, co je SEO? Zkuste si to vygůglit. Dostane se vám definice z wikipedie.
„Search Engine Optimization (zkratka SEO, optimalizace pro vyhledávače nebo též optimalizace nalezitelnosti) je v informatice označení metodiky vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích.“
Zdroj: Wikipedia.org
Nyní to zkusíme trochu lidsky: SEO = činnosti, které váš byznys udělají nalezitelnější ve vyhledávačích. Zamyslete se nad tím. Nejde jen o lepší pozice. Jde o nalezitelnost vašeho byznysu (Pokud nejste e-shop, pak: byznys ≠ web… ale k tomu později.)
Způsobů, jak být dohledatelnější, je několik
Dohledatelnost webu
- zobrazuji se na lepších pozicích
- zobrazuji se na více slov
- zobrazuji se ve výsledcích vyhledávání obrázků /videí
- zobrazuji se ve více vyhledavačích než jen google.cz a seznam.cz
Dohledatelnost firmy
- dohledatelnost ve výsledcích vyhledávání ve firemním zápisu v Google Moje Firma
- dohledatelnost ve výsledcích vyhledávání ve firemním zápisu na firmy.cz
- dohledatelnost v důležitých lokálních/oborových rejstřících
Všechny tyto body v sérii článků projdeme. Bod po bodu.
5 důvodů proč dělat SEO
-
Budou k vám chodit relevantní návštěvníci
Tedy za předpokladu, že nebudete na web psát texty bez rozmyslu. -
Vybudujete si důvěru u zákazníků
Dohledatelnost na klíčová slova totiž zahrnuje tvorbu obsahu. Takového, který lidem poskytne odpovědi na jejich otázky. Mnoho dotazů do vyhledávačů má podobu „produkt XY výhody“, „služba XY zkušenosti“, „jak používat XY“… a mnoho dalších. A pokud na tyto uživatelské dotazy chcete být vidět, musíte na ně mít odpovědi. Budete tak muset tvořit lepší popisy produktů/služeb, lépe prezentovat jejich přínosy, zveřejňovat recenze, poskytovat návody, sepisovat tipy a triky atd. Zkrátka přinášet lidem hodnotu. -
Zvýší se povědomí o vaší značce
Pokud budete ve vyhledávačích pravidelně na očích, lidé si vás zapamatují. -
Je trvalé
Způsobů, jak se zviditelnit na internetu je mnoho. PPC reklama. Reklama v obsahové síti. Reklama na sociálních sítích. Reklama tuhle, reklama támhle. Všechny tyto způsoby jsou ve správných rukách velmi efektivní. Jenže… musíte je platit. Stále. Jakmile přestanete, můžete se s výsledky rozloučit.
Návštěvnost z vyhledávačů (pokud nebudete zneužívat nekalých praktik) vám zůstane. Trvale. A to i v okamžiku, kdy se o SEO na chvíli přestanete starat. (Pozor na konkurenci! Všichni se snaží zlepšovat. A když zaspíte, předběhnou vás.)
Jakmile jednou přidáte kvalitní obsah na web, nikdo ho nesmaže. Když upravíte texty, které se zobrazují ve výsledcích vyhledávání (titulky a metapopisky), nikdo vám je nepřepíše. (Tj. většinou… Google občas zobrazí relevantnější text než to, co jste si napsali.) -
Je levné
Pokud tedy víte, co dělat.
Shrnutí
- SEO není o pozicích, ale o dohledatelnosti.
- O SEO je vhodné se zajímat i přes to, že přináší hodnotu pomalu. Přináší ji totiž dlouhodobě a pomáhá vám budovat vztah se zákazníky.
- A nakonec: Zjišťujte, co vaše zákazníky zajímá. Podle toho jim nabídněte stránky s vhodnými odpověďmi. Uděláte jim tak službu a oni vám to oplatí svým kladným vztahem k vám.
Užívejte longtaily, váš web vám poděkuje
Kéž bychom mohli říci, že doby, kdy za námi chodili klienti s požadavkem „Chceme být vidět na slovo BOTY na první stránce.“, jsou dávno za námi. Bohužel je to stále náš denní chléb. Již před sedmi lety jsme psali, proč to nedává smysl. Ve zkratce - je jednodušší a efektivnější na web přivést 1000 návštěv na 150 klíčových slov než stejný počet návštěv na 15 obecných slov. Každý totiž hledá jinak. A v SEO to znamená větší možnosti pro optimalizaci.
Co je to longtailové klíčové slovo?
Longtailová klíčová slova jsou opakem často přeceňovaných obecných slov. Jde o skupinu frází, kterou lidé tak často nehledají (například místo „automechanik“ zadáme „levný automechanik Renault Pardubice“), ale ve finále je takových slov tisíce.
Proč používat longailové výrazy
Počet hledání
Každý člověk hledá jinak. Ano, slovo „kadeřnictví“ hledá více lidí, než slovo „pánské kadeřnictví bez objednání Praha“. Jenže slov typu „kadeřnictví“ je pouze pár.
Slov druhého typu (longtail) jsou mraky. Například „kadeřnictví Praha pánské bez objednávky“, „pánské kadeřnictví v Praze bez objednání“ a další. A ty mraky konkrétních slov dohromady za měsíc hledají lidé daleko více než jedno či dvě slova obecná.
O kolik více? To záleží na oboru, ale longtailová slova mnohdy tvoří více než 80 % návštěvnosti webu. Takže klidně i 4× víc.
Kdy tedy být vidět?
Když máte vhodnou odpověď na dotaz, který někdo vyhledává.
Uživatelský záměr / relevance
Představte si uživatele, který potřebuje koupit nové boty. Říkejme mu Pepa. Pepa si zadá do vyhledávače slovo „boty“, tedy obecné slovo – opak long tailu. A my bychom na toto obecné slovo chtěli být vidět, nejlépe hned na první stránce. Kterou stránku svého webu byste Pepovi chtěli nyní ukázat? Ideálně tak, aby ho to zaujalo a neutekl z webu hned pryč. Stránku s produktem? Stránku kategorie produktů? Homepage?
Co vlastně o Pepovi víme?
Nic. Hledá sportovní boty, nebo společenské? Hledá možnost koupit boty, nebo si chce sám vyrobit bosoboty, protože to je současný hit? Chce vůbec kupovat boty, nebo najít tipy na jejich údržbu, aby mu vydržely? Těžko říct.
Takže vlastně nevíme, kdo Pepa je, co chce a ani proč to chce. A chtěli bychom mu naservírovat některou stránku svého webu. Proč? Aby rovnou odešel?
Konkurence
Na „důležitá“ klíčová slova by chtěl být vidět každý. Byla by přece ostuda, aby firma na výrobu vesmírných lodí, nebyla vidět na slovo „vesmírné lodě“. Takže se tam tlačí všichni. Dostat se tedy na obecná klíčová slova na dobré pozice je zdlouhavé, náročné a vzhledem k neustálé tlačenici to bez pravidelné údržby moc dlouho nevydrží.
Byznysový potenciál (potenciál pro konverze)
Vzhledem k předchozím bodům již musí být jasné, že obecná slova nemají moc velký potenciál pro byznys. Nevíme, co daný člověk hledá a proč. Nemůžeme mu tedy nabídnout relevantní obsah. Bojujeme se silnou konkurencí, a to nás stojí čas a energii. A tudíž i peníze. Pokud se nám tedy podaří na dané slovo byznys udělat, máme z něj menší zisk.
Kdy a jak být vidět
Je dobré vědět, jaké typy dotazů vlastně lidé na internetu pokládají a jakým způsobem bychom jim na ně odpovídat. Je vhodné zaměřit se na takzvaný uživatelský záměr.
Ve zkratce: Při každém vyhledávání na Google, nebo seznam.cz uživatel očekává nějakou odpověď. Díky formulaci vyhledávacího dotazu můžeme odhadnout jakou.
Podle toho můžeme vyhledávací dotazy rozdělit do 4 základních kategorií:
a. Navigační hledání
Pomocí těchto dotazů se lidé snaží dostat na konkrétní web. Ví přesně který a ostatní weby je nezajímají. Například slovo „Google CZ“ v Google hledá 49 500 lidí měsíčně.
b. Informační hledání
Pomocí těchto dotazů se lidé snaží dostat k nějaké informaci. Jedná se o dotazy typu „Jak postavit boudu pro psa“ či „Jak si obarvit vlasy“ a další. Pokud si chcete se svými zákazníky vytvořit dobrý vztah, nesnažte se na tyto dotazy umístit se stránkou produktu.
Zkuste si to představit v reálném životě:
„Aničko, jak mám upéct štrůdl?“
„Pepo, tady máš pekáč! Za akční cenu! Pouze 399 Kč!“
Myslíte, že to bude fungovat?
Místo toho vytvořte stránky s obsahem. Stránky, které tyto odpovědi budou poskytovat. Kvalitně a upřímně. Můžete lidem naznačit, že vaše produkty jim s problémem pomohou, ale nesnažte se jim vnutit za každou cenu. Přišli si pro radu. Ne pro produkt.
c. Komerční průzkum
Tito uživatelé už jsou pro vás zajímavější než ti z předchozích dvou bodů. Už víte, že pravděpodobně chtějí nakupovat. Zatím jsou však ve fázi srovnávání a hledání informací. Jedná se o dotazy typu „Nejlepší telefony 2018“ či „Klempířství Pardubice zkušenosti“. Chtějí investovat svoje peníze do nějakého produktu či služby a srovnávají možnosti.
Pomozte jim s tím. Je to ve vašem zájmu.
Vytvořte kvalitní stránky s obsahem typu „Jak si vybrat XY“, „Na co si dát pozor při… XY“, „Co by měl splňovat dodavatel XY“. A pokud máte e-shop, rovnou vytvořte stránky se srovnáním („Nejpopulárnější stříkací pistolky 2018“).
d. Transakční hledání
Konečně se dostáváme k tomu, na co se všichni těšíme – lidé, kteří už ví přesně, co chtějí. Už jenom hledají, komu dát své peníze. Jedná se o dotazy typu „ADIDAS X_PLR C BY9886“ či „Pánské kadeřnictví s mytím hlavy bez objednání“. Na tyto dotazy je dobré být vidět.
Pokud jste alespoň trochu konkurenceschopní, jsou to právě tyto dotazy, které vám přinesou nejvíce byznysu.
Jak sbírat informace
Metod sbírání informací je mnoho. Některé jednoduché a rychlé, ale omezené. Jiné důkladné a náročné, ale přesné a informačně bohaté.
Existují však metody, které vám nabídnou skvělý kompromis. Jsou relativně rychlé a jednoduché a zároveň pro potřeby středně velkých firem dostačující. Na ty se podíváme.
1. Zeptejte se
Ano, přesně tak. Zní to jednoduše? Jako selský rozum? Pokud jste si sami někdy sestavili seznam otázek a pak se svých zákazníků prostě zeptali, patříte k výjimkám. Gratuluji.
Přitom by stačilo 5-10 otázek typu:
- Co vás (v souvislosti s produktem/službou) nejvíce zajímá?
- Byli jste si při výběru něčím nejistí?
- Na základě jakých kritérií jste vybírali?
Pak už jenom zvednout telefon…
Najednou získáte mnoho nápadů na tvorbu obsahu – návody, tipy, srovnání i upozornění. A pak můžete tvořit. Začít měnit popisy produktů, služeb a začít tvořit obsahové články.
Díky tomu obohatíte svůj web o mnoho přesných a konkrétních (long-tail) slov. Lidé budou na váš web chodit rádi a budou na něj odkazovat své přátele a známé. Pomohli jste jim a budou za to vděční. Vaše návštěvnost z vyhledávání časem začne růst.
2. Aktuální dotazy, na které se umisťujete
Máte web či e-shop. Předpokládejme, že již máte i Google Analytics a měříte návštěvnost. Jednou z jeho funkcí je i (omezený) sběr dat o klíčových slovech, díky kterým k vám lidé chodí již nyní. I zde se dá najít mnoho frází, které vám poslouží jako inspirace pro tvorbu obsahu.
Podobně je na tom i nástroj Google Search Console. I ten byste jako svědomití provozovatelé webu měli mít zprovozněný. Stejně jako Google Analytics je zdarma. Zatímco Google Analytics poskytuje především informace o provozu na webu, Google Search Console je užitečná ke zjištění toho, jak Google na váš web nahlíží a zda někde vidí problémy, které by mu mohly škodit.
Google Search Console však nabízí něco navíc. Kromě přehledu dotazů, které vám z vyhledávání někoho přivedly, ukazuje i dotazy, na které se váš web zobrazuje (aniž by ho musel někdo navštívit).
Z obou nástrojů můžete přehledy klíčových slov exportovat do MS Excelu. Získáte tak seznam klíčových slov, která můžete následně použít jako zdroj informací o tom, co vaše potenciální zákazníky zajímá.
3. Analýza klíčových slov
Analýza klíčových slov je trochu pokročilejší způsob. Pokud však umíte s Microsoft Excelem, nebude to problém. V ČR působí dva dominantní vyhledávače. Google a Seznam. Oba poskytují informace o tom, jaká slova a v jaké míře se vyhledávají a zda mají nějakou sezónnost.
Oba také dávají návrhy na relevantní slova. Ke každému obecnému slovu tak získáte návrhy na desítky, stovky a v některých případech i tisíce specifických klíčových slov. Z těchto slov si pak uděláte jistou představu, co lidi zajímá ve spojení s vaším byznysem.
Shlukujte a třiďte
Zjistíte, že některé dotazy se týkají těch samých informací, a jsou pouze jinak formulované. Takováto slova je dobré v MS Excelu shluknout do stejné skupiny. Následně se podíváte na celkové hledanosti dotazů z těchto skupin. A začnete na ně zapracovávat odpovědi do svého webu či e-shopu. Ideálně od těch nejvíce hledaných.