7 tipů, jak vytvořit úspěšný newsletter
Aby to nebyl SPAM ale newsletter, zeptejte se nejdřív sami sebe: Opravdu mám něco tak úžasného, co stojí za poslání? Budeme předpokládat, že máte, čímž jste splnili první podmínku úspěšného newsletteru. Další jsme pro vás shrnuli do 7 základních tipů.
1. Předmět
I sebelepší newsletter musí nejdřív lidé otevřít. K tomu je přiměje předmět (nebo v případě brandloverů už jen fakt, že jim píšete vy). Musí vyniknout mezi ostatními. Pozor na velká písmena nebo emotikony, které mohou email poslat do SPAMU, ale jinak se nebojte trochu odvázat.
Co funguje:
-
Číslovky
-
Věty s "jak" (Jak napsat nejlepší newsletter na světě)
-
Inspirujte se třeba titulky ve Forbesu
-
Zkuste automat (v AJ)
2. Vizuál
Než se pustíte do psaní, vyzbrojte newsletter firemními barvami, logem, fotkami, obrázky... Vaše komunikace by měla být konzistentní napříč všemi materiály (webem, letáčky, emaily...). Jen tak budete zapamatovatelní.
„Ahoj pozemšťane...” Ať se vám to líbí, nebo ne, stačí pozdrav a všichni hned vědí. Přesně v tom je jeho kouzlo. Je zapamatovatelný. Jo a je všude.
3. Chytlavý nadpis
I když lidé váš email otevřou, vyhráno ještě nemáte. Většina nečte řádek po řádku, ale skenuje celou zprávu a během dvou, tří sekund vyhodnocuje, jestli je vůbec zajímá. Musíte jim připravit tzv. oční past. Nadpis, fotku, tlačítko… U nadpisu postupujte podobně jako u předmětu.
Co funguje:
-
Touhy (Jak si užít Silvestr, i když nemáte dovolenou)
-
Strachy (Recepty na zdravá jídla, která vás nezruinují)
-
Připodobnění (Naučte se zpívat jako Freddie Mercury)
4. Obsah
Čím míň textu, tím líp. Maximálně 2-3 odstavce a víc ať si přečtou na webu. A hned na prvních řádcích řekněte, CO nabízíte, PROČ si to mám pořídit (číst, koupit, přihlásit se...) a JAK mi to zlepší život (příjmy, vizáž, náladu…)
Co funguje:
-
Odstavce max. o 3 řádcích
-
Pointa na začátku (nepíšete detektivku)
-
Text i mimo obrázky (pro ty, kteří je nezobrazí)
-
Oslovení dávejte jen se jmény v 5. pádě (pomůže vám generátor oslovení)
5. Fotky
Použijte vlastní fotky. Zapomeňte na fotobanku a když, tak obrázky upravte do firemního vizuálu. Musí ladit s tématem a musí obsahovat odkaz.
Čtenáři rádi klikají na obrázky.
V e-shopových newsletterech mnohem
víc než na názvy produktů nebo tlačítka.
6. Akce
Aby byla reakce, musí být nejdřív akce. Výzva k akci. Odkaz, tlačítko a „blbuvzdorný” návod, co má čtenář udělat. Vyzkoušejte si to na kolegovi. Jestli do 3 vteřin nepochopí, o čem newsletter je a co má po přečtení dělat, napravte to.
Co funguje:
-
Tlačítka v kontrastních barvách
-
Velké písmo, vytučnění
-
Jednoznačný příkaz (koupit, číst...), bez opisování (zkuste, můžete…)
7. Povinná výbava
Jakmile budete mít newsletter hotový, zkontrolujte, že mu v patičce nechybí váš kontakt, informace, co vás opravňuje k zaslání daného newsletteru, a jednoduchá možnost odhlásit se z databáze adresátů. Proč? Protože GDPR.
Checklist
A to je pro tentokrát vše. Příště se podíváme na zoubek třeba vyhodnocování, segmentaci kontaktů nebo personalizaci – královské disciplíně, která dělá z newsletterů jeden z nejúčinnějších způsobů propagace.
Teď ještě malé shrnutí, které doporučujeme vytisknout třeba na nástěnku. Před odesláním každého newsletteru si zkontrolujte, zda máte všechno.
Newsletter checklist
-
Chytlavý předmět
-
Firemní vizuál
-
Výrazný titulek
-
Stručný a jasný obsah
-
Obrázky a fotky s odkazy
-
Výzvy k akci
-
Patička s povinnou výbavou