Upravit stránku

7 otázek o Google Analytics, na které byste měli znát odpověď

Google Analytics patří mezi nejpoužívanější nástroje ve světě nejen online marketingu, ale i webových stránek jako takových. Proč je tomu tak, v čem tkví síla tohoto nástroje a jak z něj vymáčknout co nejvíce? Základy si načrtneme v tomto článku, “vyšší dívčí” můžete očekávat v budoucnu.

#1 Co je Google Analyticsa jak nástroj začínal?

Google Analytics (často zkracováno na iniciály GA) je, jak již název napovídá, analytický nástroj od Googlu, který slouží ke sledování dění na webových stránkách. Pokud vás zajímá cokoliv od návštěvnosti, konverzního poměru či rychlosti načítání stránek, můžete se na tento nástroj spolehnout. A pokud tak uděláte, přidáte se k úctyhodným 56 % všech webových stránek na celém internetu, které Analytics již používají. To je mezi analytickými nástroji fantastických 85 % stránek, které tato data sledují.
Pro porovnání – druhý v pořadí Facebook Pixel pokryje pouze 13 %.

Zajímají vás přesné statistiky?

Můžete je omrknout a zkontrolovat zde.

Světlo světa spatřila “gé-áčka” v roce 2005 a stala se z nich okamžitá senzace. Kvůli vysoké poptávce byl Google nucen už po pouhých 7 dnech od spuštění pozastavit možnost registrace nových uživatelů do té doby, než byli schopni navýšit kapacity celého systému. Chvíli také běžela registrace na bázi loterie, takže jste museli spoléhat na to, že vám bude nakloněna štěstěna. Toto období nemělo dlouhého trvání a od srpna 2006 funguje Google Analytics tak, jak dnes – tedy zdarma a pro každého. 

#2 Jak Google Analyticsnasadit?

Pokud náhodou ještě Analytics nemáte na vašem webu nasazeny, můžete tak snadno učinit sami (a rozhodně byste měli!). Samotné založení Analytics problém nebude, jelikož vás Google celým procesem provede a během pár kliků máte hotovo. Takzvané nasazení, tedy proces vložení kódu Analytics na webové stránky, se může zdát těžší, ale způsobů je hned několik. 
Ten vůbec nejjednodušší způsob je vložit kód či pouze ID vašeho účtu do rozhraní či pluginu webového řešení. ID číslo či celý kód vašich GA naleznete přímo v Analytics. Stačí pro to kliknout vlevo dole na ozubené kolečko tlačítka Správce, kde poté uvidíte v prostředním sloupečku řádek Údaje o měření. Zde najdete vaše číslo pro měření či celý měřící kód. 

#3 Co všechno můžete pomocíGoogle Analytics sledovat?

Skoro všechno, co potřebuje. Spoustě lidí určitě stačí hlavní přehled, který se vám ukáže po přihlášení na daný účet. Domovská stránka vám defaultně ukazuje informace za posledních 7 dní. Najdete zde číselné přehledy o uživatelích, počtu návštěv, míře okamžitého opuštění a průměrné doby trvání návštěvy. Zároveň zde vidíte aktuálně aktivní uživatele na vašem webu, doporučení pro zlepšení i základní demografické údaje. Získáte přehled o tom, které stránky jsou nejčastěji navštěvovány a jaká zařízení uživatelé používají. Pokud máte e-shop, uvidíte zde také informace o tržbách a konverzním poměru, či dokonce přehled o nejprodávanějších produktech.

Jistě musíte uznat, že tato stránka sama o sobě je nesmírně bohatá na informace, které pro zhodnocení výkonu webu potřebujete. Pokud však chcete web posunout dál, lépe poznat vaše zákazníky, odhalit některé překážky, na které při konverzní cestě narazí, či zjistit, který článek si vede na blogu nejlépe, měli byste proniknout hlouběji do tohoto nástroje. A to do specificky orientovaných přehledů, které si představíme v následujících kapitolách.

#4 Vím, kde bydlíša co tě zajímá

...aneb kdo jsou návštěvníci mého webu?


Nadpis, který, zní jak z orwellovského románu, uznávám. Nebojte, nebude to tak dramatické. Na druhou stranu, možná budete překvapeni, co všechno lze z analytiky vašeho webu vyčíst o lidech, kteří jej navštěvují.
Přehled s názvem Publikum nabízí hned několik zajímavých podstránek. Rovnou ta úvodní vám prozradí celkový počet uživatelů v daném období, počty návštěv či míru okamžitého opuštění (známá jako bounce rate). Vedle tabulky s těmito čísly svítí modro-zelený koláčový graf, který ukazuje poměr nových a vracejících se uživatelů. 

Demografické údaje vám prozradí informace týkající se přímo lidí, kteří váš web používají. Zjistíte zde jejich věk a pohlaví. K těmto skupinám pak lze zobrazit i výše zmíněné údaje (návštěvy, bounce rate, konverzní poměr atd.), díky kterým snadno poznáte, která část obyvatelstva nejlépe reaguje na sdělení vašeho webu a kterou je třeba případně zlepšit.
Geografické údaje oceníte, zejména pokud máte mezinárodně orientovaný web. Rozdělení uživatelů podle jejich jazyka vám pomůže cílit na danou národnost. Pokud působíte pouze v rámci jednoho státu, i tak vám tyto přehledy mohou pomoct. Nemusíte mít nutně lokálně orientovaný web, přesto vás může zajímat, ze kterého města vás lidé hledají nejčastěji. Třeba vám to pomůže při rozhodování o tom, kde vybudovat další pobočku.

Díky přehledu Technologie můžete například odhalit problém vašeho webu v nějakém prohlížeči. Jestliže zjistíte, že uživatelé Safari mají neobvykle vysoký bounce rate, pravděpodobně nějaká vychytávka vašeho webu hapruje na tomto prohlížeči. Mobilní přehled zase napoví rozložení vašich návštěvníku mezi počítači, mobily a tablety. Opět, použitím dat z tohoto přehledu můžete přijít na to, že například váš web není zcela optimalizovaný pro mobilní zařízení. To se projevuje tak, že se na něm zobrazuje špatně (nečitelné texty, malá tlačítka, nepoužitelný košík,…) a mobilní uživatelé tedy web opouštějí bez žádané konverze. 

Podstránka se Zařízeními by se už mohla jevit jako extrémně nadbytečná. Nicméně vám dá informaci o tom, jak výkonné jsou přístroje, které nejčastěji vaši návštěvníci používají. Dle toho můžete upravit složitost webu (kódu, aplikací,…).  

Klávesové zkratky v Google Analytics

Práci v Google Analytics můžete ještě zefektivnit použitím klávesových zkratek. Zde nabízíme přehled nejpoužívanějších:
Výběr časového období:
  • „d + t“ – výběr dnes
  • „d + y“ – výběr včera
  • „d + w“ – výběr za poslední týden
  • „d + c“ – porovnání období s předešlým obdobím
  • „d + x“ – porovnání období s minulým rokem
Nápověda klávesových zkratek:
  • „shift + ´ (klávesa pro tvoření háčků/čárek)“  - přehled klávesových zkratek

#5 Odkud lidina web přicházejí?

K rozklíčování zdrojů, které vám přivádějí lidi na web, slouží přehled s názvem Akvizice. Stejně jako u předchozích kapitol i zde na vás nejprve vyskočí obecný přehled. V něm uvidíte Nejlepší kanály, počty uživatelů, či konverzní poměr (a u e-shopů také přehled tržeb)

Pro hlubší analýzu však určitě zamiřte na záložku Veškerá návštěvnost » Kanály. Zde uvidíte standardně přehled všech kanálů, které vám přivedli lidi za posledních 7 dní. Tabulka pod grafem již je poměrně vyčerpávající. Najdete v ní počty Všech uživatelů, Nových uživatelů, a Celkový počet návštěv. Další metriky, které zde uvidíte, jsou míry okamžitého opuštění, počet stránek na 1 relaci (tedy na jednu návštěvu webu) a průměrná doba jedné návštěvy. V neposlední řadě určitě oceníte data ke konverznímu poměru a počet splněných cílů (či transakcí e-shopu).
Pokud chcete některý z kanálů sledovat ještě podrobněji, stačí v tabulce kliknout na jeho název. Kliknete-li například na Organic search (organické vyhledávání), dostanete se na přehled výkonu klíčových slov. Ten standardně není moc obsáhlý. Chcete-li podrobnější údaje, zamiřte spíše do jiného neplaceného nástroje Google Search Console. Snadno se však překliknete do jiného zobrazení, stačí změnit Primární dimenzi přehledu z klíčových slov na Zdroj. Tím ihned poznáte poměr mezi neplacenými návštěvami z výsledků vyhledávání Google, Seznamu a dalších vyhledávačů. 

Pokud změníte Primární dimenzi na Vstupní stránku, uvidíte, které stránky vašeho webu jsou nejvýkonnější z pohledu organicu a vodí vám nejvíce lidí z vyhledávačů. Kromě primární dimenze můžete také přidat Sekundární dimenzi. Když například ke vstupním stránkám přidáme jako Sekundární dimenzi opět Zdroj, můžeme zjistit, že stránka, která má mimořádnou výkonnost na Googlu, tak úplně nefunguje na Seznamu. Pokud místo zdroje použijete jako sekundární dimenzi Den v týdnu, můžete narazit na to, že určitá stránka funguje například hlavně v neděli. V tom případě by bylo dobré zkoumat, čím to je. 

Položky, které můžete vložit jak do primární, tak i sekundární dimenze jdou do desítek, takže si v tomto přehledu můžete vyhrát pěkně dlouho. Určitě to není pro každého, nicméně základní orientaci alespoň v přehledu kanálů a zdrojů doporučujeme všem. Je totiž dobré znát silné i slabší zdroje návštěv vašeho webu.

#6 Jak zjistit výkonnostjednotlivých stránek?

Již jsme naťukli vstupní stránky z organického vyhledávání. Google Analytics však nabízejí ještě podrobnější údaje o výkonnosti všech stránek. Pro tato data přejděte do záložky Chování » Obsah webu » Všechny stránky. V přehledu uvidíte vám už důvěrné známé metriky jako počet Zobrazení stránek či Průměrná doba na stránce. Kromě toho zde jsou také Vstupy, což je číslo, které udává počet vstupů na váš web skrz tuto stránku. 

Opakem tohoto údaje je v tomto přehledu Procento odchodů (na záložce Výstupní stránky je i přímo metrika Odchody), které udává poměr uživatelů, kteří procházení webu na této stránce ukončili a web opustili. Pokud je procento odchodů vysoké, určitě stránku důkladně prozkoumejte a zkuste zjistit, co může být důvodem opuštění. Často jde o chybu v designu či nenaplnění očekávání od dané stránky. 

Na záložce Vstupní stránky můžete podobněji sledovat výkon stránek, přes které uživatel vstoupil na váš web. Pokud si jako sekundární dimenzi zvolíte metriku Druhá stránka, snadno rozklíčujete, kam dál směřují kroky vašich návštěvníků, či můžete odhalit, jestli web hned zase neopustí (druhá stránka by tak byla označena jako (not set) a Počet stránek na 1 relaci by byla 1). V tom případě by bylo dobré se opět podívat nejen na to, jak je stránka koncipovaná a zde je v pořádku (návštěvníci webu stránku opustí, např. zjistí telefonní číslo a jdou pak pryč). Případně jestli máte dobře uspořádanou strukturu webu či interní prolinkování tak, aby bylo pro uživatele snadné přejít na další stránku webu. 

#7 Zjistím takévýkonnost e-shopu?

O tom, že výkonnost e-shopu snadno zjistíte i zde, snad už nikdo nepochybuje. Je dobré mít na paměti, že jako základní předpoklad pro správné měření výkonu elektronického obchodu je potřeba mít tuto funkci v nastavení GA spuštěnou. To ověříte tím, že navštívíte záložku Správce » Výběr dat » Nastavení elektronického obchodu a zde by mělo svítit modře tlačítko Zapnuto. 

Pokud máte nastaveno a posílají se vám data do Google Analytics, běžte se podívat do záložky Konverze » Elektronický obchod. V základním zobrazení zde uvidíte přehled tržeb a konverzního poměru za posledních 7 dní. Dále zde uvidíte Počet transakcí, Průměrnou hodnotu objednávky, ale i výkon jednotlivých produktů.

Výkon produktů můžete ještě podrobněji sledovat v samostatné záložce se stejným názvem. Při přechodu na ni uvidíte Počet transakcí, Průměrné množství na objednávku nebo Poměr nákupu (počet nákupů dělený počtem zobrazení produktu). Snadno tak najdete nejvýkonnější produkty, které můžete o to více propagovat, či produkty, které nenaplňují svůj potenciál a které byste měli ještě pro jistotu překontrolovat. 

Určitě si také pohrajte se sekundárními dimenzemi, například opět Zdroj či Médium vám dají přehled o tom, z jakých kanálů chodí lidé nakupující dané produkty. Kromě Zdroje se můžete také podívat na Kampaň. V tom případě by se vám produkty roztřídily dle názvu kampaní, což určitě oceníte při spolupráci s agenturou. 

Je to všechno,co Google Analytics umí?

Bylo by naivní si myslet, že z GA nevymáčknete víc, než jsme v tomto článku nastínili. Je to opravdu extrémně nabitý nástroj, co se dat týká, a je jen na vás, jaká data si z něj vytáhnete a jak je interpretujete a využijete pro další práci. Tento přehled možných využití Google Analytics by vás měl bez větších komplikací uvést do základů práce s tímto nástrojem, alespoň doufám, že to všechno nebylo moc matoucí.
Zajímalo by vás něco detailněji? Používáte Google Analytics jinak? Nebo snad znáte lepší nástroj? Dejte nám vědět, za zpětnou vazbu jsme vždycky rádi. A třeba vám napíšeme něco přímo na míru.

VAROVÁNÍ: Google Analytics v mobilu

Nepropadněte závislosti na analytice jako my. Když náhodou nekontrolujeme výkon webů 3x denně, objevuje se nám na kůži kopřivka a začínáme se třást. Pro uspokojení našich potřeb na cestách používáme mobilní aplikaci Google Analytics (pro Android i iOS). Byť je oproti té klasické v prohlížeči lehce osekaná. I zde jsou k dispozici základní přehledy. Navíc si můžete vytvořit vlastní panely s metrikami, které sami požadujete. Pro přehled na cestách naprosto optimální. 
Jan Kroupa

Jan Kroupa

specialista online marketingu

Honza působí v eBRÁNĚ od roku 2018. Z pozice asistenta Specialisty online marketingu vyrostl do plnohodnotného SOMa. Při práci v marketingu uplatňuje nabyté vědomosti, které získal během studia Anglické filologie. Dlouhodobě se specializuje na analýzy klíčových slov. Navíc se perfektně orientuje v SEO činnostech a správě zbožových srovnávačů, kde se dokonce pyšní certifikací pro Mergardo. Žádnou překážkou pro něj není ani komplexní tvorba strategií. 

Nejste si jistí, že vaše PPC reklama vydělává tolik, kolik by měla? Neutrácejte zbytečně.PPC audit zdarma

Nahoru