7 otázek o Google Analytics, na které byste měli znát odpověď
#1 Co je Google Analyticsa jak nástroj začínal?
Google Analytics (často zkracováno na iniciály GA) je, jak již název napovídá, analytický nástroj od Googlu, který slouží ke sledování dění na webových stránkách. Pokud vás zajímá cokoliv od návštěvnosti, konverzního poměru či rychlosti načítání stránek, můžete se na tento nástroj spolehnout. A pokud tak uděláte, přidáte se k úctyhodným 56 % všech webových stránek na celém internetu, které Analytics již používají. To je mezi analytickými nástroji fantastických 85 % stránek, které tato data sledují.
Pro porovnání – druhý v pořadí Facebook Pixel pokryje pouze 13 %.
Zajímají vás přesné statistiky?
Světlo světa spatřila “gé-áčka” v roce 2005 a stala se z nich okamžitá senzace. Kvůli vysoké poptávce byl Google nucen už po pouhých 7 dnech od spuštění pozastavit možnost registrace nových uživatelů do té doby, než byli schopni navýšit kapacity celého systému. Chvíli také běžela registrace na bázi loterie, takže jste museli spoléhat na to, že vám bude nakloněna štěstěna. Toto období nemělo dlouhého trvání a od srpna 2006 funguje Google Analytics tak, jak dnes – tedy zdarma a pro každého.
#2 Jak Google Analyticsnasadit?
Pokud náhodou ještě Analytics nemáte na vašem webu nasazeny, můžete tak snadno učinit sami (a rozhodně byste měli!). Samotné založení Analytics problém nebude, jelikož vás Google celým procesem provede a během pár kliků máte hotovo. Takzvané nasazení, tedy proces vložení kódu Analytics na webové stránky, se může zdát těžší, ale způsobů je hned několik.
Ten vůbec nejjednodušší způsob je vložit kód či pouze ID vašeho účtu do rozhraní či pluginu webového řešení. ID číslo či celý kód vašich GA naleznete přímo v Analytics. Stačí pro to kliknout vlevo dole na ozubené kolečko tlačítka Správce, kde poté uvidíte v prostředním sloupečku řádek Údaje o měření. Zde najdete vaše číslo pro měření či celý měřící kód.
#3 Co všechno můžete pomocíGoogle Analytics sledovat?
Skoro všechno, co potřebuje. Spoustě lidí určitě stačí hlavní přehled, který se vám ukáže po přihlášení na daný účet. Domovská stránka vám defaultně ukazuje informace za posledních 7 dní. Najdete zde číselné přehledy o uživatelích, počtu návštěv, míře okamžitého opuštění a průměrné doby trvání návštěvy. Zároveň zde vidíte aktuálně aktivní uživatele na vašem webu, doporučení pro zlepšení i základní demografické údaje. Získáte přehled o tom, které stránky jsou nejčastěji navštěvovány a jaká zařízení uživatelé používají. Pokud máte e-shop, uvidíte zde také informace o tržbách a konverzním poměru, či dokonce přehled o nejprodávanějších produktech.
#4 Vím, kde bydlíša co tě zajímá
...aneb kdo jsou návštěvníci mého webu?
Nadpis, který, zní jak z orwellovského románu, uznávám. Nebojte, nebude to tak dramatické. Na druhou stranu, možná budete překvapeni, co všechno lze z analytiky vašeho webu vyčíst o lidech, kteří jej navštěvují.
Přehled s názvem Publikum nabízí hned několik zajímavých podstránek. Rovnou ta úvodní vám prozradí celkový počet uživatelů v daném období, počty návštěv či míru okamžitého opuštění (známá jako bounce rate). Vedle tabulky s těmito čísly svítí modro-zelený koláčový graf, který ukazuje poměr nových a vracejících se uživatelů.
Demografické údaje vám prozradí informace týkající se přímo lidí, kteří váš web používají. Zjistíte zde jejich věk a pohlaví. K těmto skupinám pak lze zobrazit i výše zmíněné údaje (návštěvy, bounce rate, konverzní poměr atd.), díky kterým snadno poznáte, která část obyvatelstva nejlépe reaguje na sdělení vašeho webu a kterou je třeba případně zlepšit.
Geografické údaje oceníte, zejména pokud máte mezinárodně orientovaný web. Rozdělení uživatelů podle jejich jazyka vám pomůže cílit na danou národnost. Pokud působíte pouze v rámci jednoho státu, i tak vám tyto přehledy mohou pomoct. Nemusíte mít nutně lokálně orientovaný web, přesto vás může zajímat, ze kterého města vás lidé hledají nejčastěji. Třeba vám to pomůže při rozhodování o tom, kde vybudovat další pobočku.
Díky přehledu Technologie můžete například odhalit problém vašeho webu v nějakém prohlížeči. Jestliže zjistíte, že uživatelé Safari mají neobvykle vysoký bounce rate, pravděpodobně nějaká vychytávka vašeho webu hapruje na tomto prohlížeči. Mobilní přehled zase napoví rozložení vašich návštěvníku mezi počítači, mobily a tablety. Opět, použitím dat z tohoto přehledu můžete přijít na to, že například váš web není zcela optimalizovaný pro mobilní zařízení. To se projevuje tak, že se na něm zobrazuje špatně (nečitelné texty, malá tlačítka, nepoužitelný košík,…) a mobilní uživatelé tedy web opouštějí bez žádané konverze.
Klávesové zkratky v Google Analytics
Výběr časového období:
- „d + t“ – výběr dnes
- „d + y“ – výběr včera
- „d + w“ – výběr za poslední týden
- „d + c“ – porovnání období s předešlým obdobím
- „d + x“ – porovnání období s minulým rokem
- „shift + ´ (klávesa pro tvoření háčků/čárek)“ - přehled klávesových zkratek
#5 Odkud lidina web přicházejí?
K rozklíčování zdrojů, které vám přivádějí lidi na web, slouží přehled s názvem Akvizice. Stejně jako u předchozích kapitol i zde na vás nejprve vyskočí obecný přehled. V něm uvidíte Nejlepší kanály, počty uživatelů, či konverzní poměr (a u e-shopů také přehled tržeb).
Pokud změníte Primární dimenzi na Vstupní stránku, uvidíte, které stránky vašeho webu jsou nejvýkonnější z pohledu organicu a vodí vám nejvíce lidí z vyhledávačů. Kromě primární dimenze můžete také přidat Sekundární dimenzi. Když například ke vstupním stránkám přidáme jako Sekundární dimenzi opět Zdroj, můžeme zjistit, že stránka, která má mimořádnou výkonnost na Googlu, tak úplně nefunguje na Seznamu. Pokud místo zdroje použijete jako sekundární dimenzi Den v týdnu, můžete narazit na to, že určitá stránka funguje například hlavně v neděli. V tom případě by bylo dobré zkoumat, čím to je.
Položky, které můžete vložit jak do primární, tak i sekundární dimenze jdou do desítek, takže si v tomto přehledu můžete vyhrát pěkně dlouho. Určitě to není pro každého, nicméně základní orientaci alespoň v přehledu kanálů a zdrojů doporučujeme všem. Je totiž dobré znát silné i slabší zdroje návštěv vašeho webu.
#6 Jak zjistit výkonnostjednotlivých stránek?
Již jsme naťukli vstupní stránky z organického vyhledávání. Google Analytics však nabízejí ještě podrobnější údaje o výkonnosti všech stránek. Pro tato data přejděte do záložky Chování » Obsah webu » Všechny stránky. V přehledu uvidíte vám už důvěrné známé metriky jako počet Zobrazení stránek či Průměrná doba na stránce. Kromě toho zde jsou také Vstupy, což je číslo, které udává počet vstupů na váš web skrz tuto stránku.
Opakem tohoto údaje je v tomto přehledu Procento odchodů (na záložce Výstupní stránky je i přímo metrika Odchody), které udává poměr uživatelů, kteří procházení webu na této stránce ukončili a web opustili. Pokud je procento odchodů vysoké, určitě stránku důkladně prozkoumejte a zkuste zjistit, co může být důvodem opuštění. Často jde o chybu v designu či nenaplnění očekávání od dané stránky.
Na záložce Vstupní stránky můžete podobněji sledovat výkon stránek, přes které uživatel vstoupil na váš web. Pokud si jako sekundární dimenzi zvolíte metriku Druhá stránka, snadno rozklíčujete, kam dál směřují kroky vašich návštěvníků, či můžete odhalit, jestli web hned zase neopustí (druhá stránka by tak byla označena jako (not set) a Počet stránek na 1 relaci by byla 1). V tom případě by bylo dobré se opět podívat nejen na to, jak je stránka koncipovaná a zde je v pořádku (návštěvníci webu stránku opustí, např. zjistí telefonní číslo a jdou pak pryč). Případně jestli máte dobře uspořádanou strukturu webu či interní prolinkování tak, aby bylo pro uživatele snadné přejít na další stránku webu.
#7 Zjistím takévýkonnost e-shopu?
O tom, že výkonnost e-shopu snadno zjistíte i zde, snad už nikdo nepochybuje. Je dobré mít na paměti, že jako základní předpoklad pro správné měření výkonu elektronického obchodu je potřeba mít tuto funkci v nastavení GA spuštěnou. To ověříte tím, že navštívíte záložku Správce » Výběr dat » Nastavení elektronického obchodu a zde by mělo svítit modře tlačítko Zapnuto.
Pokud máte nastaveno a posílají se vám data do Google Analytics, běžte se podívat do záložky Konverze » Elektronický obchod. V základním zobrazení zde uvidíte přehled tržeb a konverzního poměru za posledních 7 dní. Dále zde uvidíte Počet transakcí, Průměrnou hodnotu objednávky, ale i výkon jednotlivých produktů.
Výkon produktů můžete ještě podrobněji sledovat v samostatné záložce se stejným názvem. Při přechodu na ni uvidíte Počet transakcí, Průměrné množství na objednávku nebo Poměr nákupu (počet nákupů dělený počtem zobrazení produktu). Snadno tak najdete nejvýkonnější produkty, které můžete o to více propagovat, či produkty, které nenaplňují svůj potenciál a které byste měli ještě pro jistotu překontrolovat.
Určitě si také pohrajte se sekundárními dimenzemi, například opět Zdroj či Médium vám dají přehled o tom, z jakých kanálů chodí lidé nakupující dané produkty. Kromě Zdroje se můžete také podívat na Kampaň. V tom případě by se vám produkty roztřídily dle názvu kampaní, což určitě oceníte při spolupráci s agenturou.
Je to všechno,co Google Analytics umí?
Bylo by naivní si myslet, že z GA nevymáčknete víc, než jsme v tomto článku nastínili. Je to opravdu extrémně nabitý nástroj, co se dat týká, a je jen na vás, jaká data si z něj vytáhnete a jak je interpretujete a využijete pro další práci. Tento přehled možných využití Google Analytics by vás měl bez větších komplikací uvést do základů práce s tímto nástrojem, alespoň doufám, že to všechno nebylo moc matoucí.
Zajímalo by vás něco detailněji? Používáte Google Analytics jinak? Nebo snad znáte lepší nástroj? Dejte nám vědět, za zpětnou vazbu jsme vždycky rádi. A třeba vám napíšeme něco přímo na míru.
VAROVÁNÍ: Google Analytics v mobilu
Potřebujete poradits analytikou nebo dát vašemu podnikání správný směr?
Na co se často ptáte aneb stručné shrnutí
Co je Google Analytics?
Google Analytics je analytický nástroj od Google, pomocí kterého můžete zadarmo sledovat dění na svých webových stránkách či e-shopu. Můžete sledovat počet návštěvníků, obraty obchodu, zdroje návštěv a mnoho dalších metrik, které Vám pomůžou lépe pochopit a zlepšit stav a výkon vašeho webu.
Je Google Analytics zdarma?
Ano, tento nástroj, stejně jako mnoho dalších od Google je a v dohledné době také bude zdarma. Je proto škoda jej nevyužívat.
Jak na Google Analytics?
Google Analytics si můžete zdarma vytvořit na jakémkoliv profilu Google s Gmail účtem. Poté je potřeba Analytics nasadit na web , případně si můžete vytvořit cíle a události, které budete v rámci svého měření sledovat.