Upravit stránku

Google indexuje podle mobilů. Responzivní weby vpřed!

Google podporuje mobilní weby. "Novinka" stará už více než rok. Proč o tom tedy znovu píšeme? Protože i přes mnohé informace a doporučení od Googlu o důležitosti mobilních webů mnoho firem stále nemá responzivní řešení. Bohužel je nemá ani mnoho e-shopů, kterým návštěvnost z přirozených výsledků vyhledávání pomáhá k velké části obratu.

Pár slov k mobilním/responzivním webům

V posledních měsících jsme upozorňovali, že jsou mobilní stránky důležité. Především tedy pro uživatele (40 % provozu na internetu je na mobilech a 70 % všech uživatelů na mobilu začíná svůj nákupní proces). Navíc responzivní weby dostávají od Googlu i plusové body pro výsledky vyhledávání.

Trend je takový, že počet uživatelů na mobilu rok od roku roste a tito uživatelé mají následně problém s pohybem po webových stránkách. Google se tedy snažil vyvíjet "tlak" na webmastery, aby své weby tomuto trendu přizpůsobili a uživatelům zpříjemnili průchod webem.

S oficiálním oznámením na Google blogu pro webmastery však začíná "jít do tuhého". A to především pro ty, kteří mobilní / responzivní weby nemají.

Google totiž oznámil, že oficiálně začínají přecházet na tzv. mobile first index, se kterým už přes rok experimentují.

Podíl hledání na mobilech podle jednotlivých segmentů trhu

Podíl hledání na mobilech podle jednotlivých oborů

Co je to indexace webových stránek

Vyhledavače obecně (Google, Seznam, Bing...) k sobě ukládají informace o vašich stránkách, které získávají pomocí tzv. crawlerů – naprogramovaných "robotů", kteří vaše stránky procházejí. Nyní to fungovalo (a zatím tedy ještě funguje) tak, že procházeli stránky primárně roboti, kteří se na váš web dívali z pohledu návštěvníka na počítači. Tito roboti následně odeslali informace o vašem webu na servery, kde docházelo k uložení těchto informací do "indexu" a k jejich následnému hodnocení.

Stávalo se tak, že mnohé stránky, které byly na desktopu dobře hodnocené, se zobrazovaly na vysokých pozicích i na mobilech a uživatelům způsobovalo problémy, pokud tyto stránky nebyly na mobilní návštěvnost optimalizované.

Rozdíl mezi "indexem" a "mobile first indexem"

Nyní však dochází ke změně. Google, jakožto největší světový vyhledávač postupně přechází k tomu, že stránky budou navštěvovat primárně roboti, kteří se na web dívají z pohledu návštěvníka na mobilu. Následně informace z webu vezmou a pošlou je do Googlu k hodnocení. Jinými slovy: do indexu se zapíší informace o vašem webu podle toho, jak vypadá na mobilech.

A v tom tkví jádro problému. Pokud totiž není váš web / e-shop responzivní nebo nemá mobilní verzí, která má stejný obsah jako plná verze, bude pravděpodobně docházet k tomu, že budou vaše stránky hodnoceny podstatně hůře. A to i pro uživatele na počítačích.

Vliv na návštěvnost, obrat nebo poptávky

Obecně se dá čekat postupný pokles návštěvnosti z přirozeného vyhledávání u neresponzivních webových stránek a e-shopů. Kolik Vám taková návštěvnost přivádí přímých tržeb / poptávek můžete posoudit jedním rychlým pohledem do Google Analytics. Pokud je pro vás měření návštěvnosti záhadou, tak mrkněte, jak zvyšujeme návštěvnost webům a e-shopům našich zákazníků.

  • Menu Google Analytics
    V menu vyberte záložku Akviziace v ní položku Zdroj / Medium
  • Google Organic
    Na zobrazených statistkách vás zajímá položka google / organic

Jak se na mobile first index připravit

Kromě jasné odpovědi (přechod na responzivní web / e-shop) je zde ještě několik dalších tipů, jak se připravit:

  1. Optimalizujte pro mobily.
    Zní to jako něco očividného, ale přiznejte si... Je z vašich stránek i na mobilu vidět "na první dobrou" (bez nutnosti hlubokého scrollování) vidět, co přesně nabízíte a co to potenciálním zákazníkům přinese? A co výzva k akci?
  2. Ujistěte se, že na webu máte kvalitně uspořádaná strukturovaná data.
    Pokud jsou pro vás strukturovaná data španěslká vesnice, nebojte se obrátit na naše SEO specialisty, kteří dají vaše data dokupy a zvýší vám návštěvnost z organického vyhledávání.

  3. Zrychlete načítání webu.
    Kromě zlepšení kvality hostingu (serverů, na kterých je Váš web umístěn) můžete zrychlit načítání optimalizací vložených obrázků, načítáním webu do mezipaměti (tzv. cache), minifikací kódu vašich stránek a vyhněte se zbytečným přesměrováním.

  4. Ujistěte se, že se na mobilech zobrazuje stejný obsah, jako v plné verzi stránek.
    V rámci "optimalizace" pro mobily, mnoho webů přešlo k řešení, že mají mobilní verzi stránek, která je tvořena jen pár nejdůležitějšími stránkami, aby měli "alespoň něco" a zbytek obsahu webu zůstal opomenut.

  5. Nepoužívejte Flash.
  6. Zkrátka myslete na uživatele.

    Vyhněte se příliš malému písmu. Displej mobilu je už i tak malý a když to zkombinujete s malým písmem, stane se web nečitelný.

    Pokud máte obsáhlé texty, ujistěte se, že se nejedná pouze o jeden extrémně dlouhý odstavec. Text rozdělte na odstavce a využívejte mezinadpisy. Uživatelé tak získají opěrné body pro orientaci na stránce.

    Zmenšete množství dat, která musí uživatelé stahovat.
    Pokud nejsme zrovna v budově, využíváme k přístupu na web data. A za ta se platí. Vyhněte se tak automaticky spouštěným videím, objemným souborům či čemukoliv jinému, co uživatelům vyčerpá jejich měsíční data při návštěvě jedné stránky.

eKAPO.cz už mobilní verzi má, zde jsou výsledky:

To nejlepší nakonec

Citíte se ztracení? Nevíte jak vaší situaci s webem či e-shopem řešit? Nevadí, nejste na to sami. Tvorbě webů se věnujeme už 15 let a najdeme řešení, které bude přímo pro vás. Nový responzivní web nebo e-shop vám můžeme postavit od prvního pixelu na míru nebo vám vyladíme některou z našich šablon. Vše vás pak naučíme ovládat v našem redakčním systému.

Článek pro vás napsal

Vojta Fiala

Vojta Fiala

Specialista online marketingu

Vojta je mladý a ambiciozní markeťák. Zálibu našel v technických věcech, jako je webová analytika a SEO. Marketing je jeho koníčkem už od 16 let. Práce v oboru je tak Vojtovým splněným snem. Rád vás překvapí, co vše z analytiky dokáže vyčíst.

Nahoru