Upravit stránku

Pár es do rukávu. Aneb jak dělat SEO efektivně (II. díl)

Proč je lepší užívat více konkrétních klíčových slov a vyhnout se těm obecným? A jak vám v tom pomohou longtailové výrazy? V minulém díle jsme vám slíbili, že vám prozradíme, jak se dostat do hledáčku těch pravých uživatelů. Máme pro váš II. díl článku o efektivním SEO!

Optimalizace pro vyhledávače v žádném případě není metodou, kterou bychom měli dát do šuplíku a zapomenout na ni. Jen se dělá jinak než před léty. Efektivní SEO funguje. Proč ho dělat a jak funguje jsme si řekli v minulém díle. Tentokrát se vrhneme na longtailové výrazy.

 

Užívejte longtaily, váš web vám poděkuje

Kéž bychom mohli říci, že doby, kdy za námi chodili klienti s požadavkem „Chceme být vidět na slovo BOTY na první stránce.“, jsou dávno za námi. Bohužel je to stále náš denní chléb. Již před sedmi lety jsme psali, proč to nedává smysl. Ve zkratce - je jednodušší a efektivnější na web přivést 1000 návštěv na 150 klíčových slov než stejný počet návštěv na 15 obecných slov. Každý totiž hledá jinak. A v SEO to znamená větší možnosti pro optimalizaci.

 

Co je to longtailové klíčové slovo? 

Longtailová klíčová slova jsou opakem často přeceňovaných obecných slov. Jde o skupinu frází, kterou lidé tak často nehledají (například místo „automechanik“ zadáme „levný automechanik Renault Pardubice“), ale ve finále je takových slov tisíce.

Proč používat longailové výrazy

Počet hledání

Každý člověk hledá jinak. Ano, slovo „kadeřnictví“ hledá více lidí, než slovo „pánské kadeřnictví bez objednání Praha“. Jenže slov typu „kadeřnictví“ je pouze pár.

Slov druhého typu (longtail) jsou mraky. Například „kadeřnictví Praha pánské bez objednávky“, „pánské kadeřnictví v Praze bez objednání“ a další. A ty mraky konkrétních slov dohromady za měsíc hledají lidé daleko více než jedno či dvě slova obecná.

O kolik více? To záleží na oboru, ale longtailová slova mnohdy tvoří více než 80 % návštěvnosti webu. Takže klidně i 4× víc.
 

Uživatelský záměr / relevance

Představte si uživatele, který potřebuje koupit nové boty. Říkejme mu Pepa. Pepa si zadá do vyhledávače slovo „boty“, tedy obecné slovo – opak long tailu. A my bychom na toto obecné slovo chtěli být vidět, nejlépe hned na první stránce. Kterou stránku svého webu byste Pepovi chtěli nyní ukázat? Ideálně tak, aby ho to zaujalo a neutekl z webu hned pryč. Stránku s produktem? Stránku kategorie produktů? Homepage?

Co vlastně o Pepovi víme?

Nic. Hledá sportovní boty, nebo společenské? Hledá možnost koupit boty, nebo si chce sám vyrobit bosoboty, protože to je současný hit? Chce vůbec kupovat boty, nebo najít tipy na jejich údržbu, aby mu vydržely? Těžko říct.

Takže vlastně nevíme, kdo Pepa je, co chce a ani proč to chce. A chtěli bychom mu naservírovat některou stránku svého webu. Proč? Aby rovnou odešel?

 

Konkurence

Na „důležitá“ klíčová slova by chtěl být vidět každý. Byla by přece ostuda, aby firma na výrobu vesmírných lodí, nebyla vidět na slovo „vesmírné lodě“. Takže se tam tlačí všichni. Dostat se tedy na obecná klíčová slova na dobré pozice je zdlouhavé, náročné a vzhledem k neustálé tlačenici to bez pravidelné údržby moc dlouho nevydrží.

 

Byznysový potenciál (potenciál pro konverze)

Vzhledem k předchozím bodům již musí být jasné, že obecná slova nemají moc velký potenciál pro byznys. Nevíme, co daný člověk hledá a proč. Nemůžeme mu tedy nabídnout relevantní obsah. Bojujeme se silnou konkurencí, a to nás stojí čas a energii. A tudíž i peníze. Pokud se nám tedy podaří na dané slovo byznys udělat, máme z něj menší zisk.

 

SEO

Kdy a jak být vidět – část 2. aneb co je uživatelský záměr

Je dobré vědět, jaké typy dotazů vlastně lidé na internetu pokládají a jakým způsobem bychom jim na ně odpovídat. Je vhodné zaměřit se na takzvaný uživatelský záměr

Ve zkratce: Při každém vyhledávání na Google, nebo seznam.cz uživatel očekává nějakou odpověď. Díky formulaci vyhledávacího dotazu můžeme odhadnout jakou.

Podle toho můžeme vyhledávací dotazy rozdělit do 4 základních kategorií:

  1. Navigační hledání

Pomocí těchto dotazů se lidé snaží dostat na konkrétní web. Ví přesně který a ostatní weby je nezajímají. Například slovo „Google CZ“ v Google hledá 49 500 lidí měsíčně.

  1. Informační hledání

Pomocí těchto dotazů se lidé snaží dostat k nějaké informaci. Jedná se o dotazy typu „Jak postavit boudu pro psa“ či „Jak si obarvit vlasy“ a další. Pokud si chcete se svými zákazníky vytvořit dobrý vztah, nesnažte se na tyto dotazy umístit se stránkou produktu.
 

Místo toho vytvořte stránky s obsahem. Stránky, které tyto odpovědi budou poskytovat. Kvalitně a upřímně. Můžete lidem naznačit, že vaše produkty jim s problémem pomohou, ale nesnažte se jim vnutit za každou cenu. Přišli si pro radu. Ne pro produkt.
 

  1. komerční průzkum

Tito uživatelé už jsou pro vás zajímavější než ti z předchozích dvou bodů. Už víte, že pravděpodobně chtějí nakupovat. Zatím jsou však ve fázi srovnávání a hledání informací. Jedná se o dotazy typu „Nejlepší telefony 2018“ či „Klempířství Pardubice zkušenosti“. Chtějí investovat svoje peníze do nějakého produktu či služby a srovnávají možnosti.

Pomozte jim s tím. Je to ve vašem zájmu.

Vytvořte kvalitní stránky s obsahem typu „Jak si vybrat XY“, „Na co si dát pozor při… XY“, „Co by měl splňovat dodavatel XY“. A pokud máte e-shop, rovnou vytvořte stránky se srovnáním („Nejpopulárnější stříkací pistolky 2018“).

  1. transakční hledání

Konečně se dostáváme k tomu, na co se všichni těšíme – lidé, kteří už ví přesně, co chtějí. Už jenom hledají, komu dát své peníze. Jedná se o dotazy typu „ADIDAS X_PLR C BY9886“ či „Pánské kadeřnictví s mytím hlavy bez objednání“. Na tyto dotazy je dobré být vidět. 

Pokud jste alespoň trochu konkurenceschopní, jsou to právě tyto dotazy, které vám přinesou nejvíce byznysu.

... a co bude dál?

O efektivním SEO jsme si už řekli hodně. Ale ještě to není zdaleka všechno. Máme pro vás připravené další díly. V tom příštím najdete třeba fígle, jak zjistit, které dotazy vaši zákazníci používají. Nebo co je zajímá a jak jim to dát . Už se těšte, určitě se vám to bude hodit!

 

Článek pro vás napsal

Vojta Fiala

Vojta Fiala

Specialista online marketingu

Vojta je mladý a ambiciozní markeťák. Zálibu našel v technických věcech, jako je webová analytika a SEO. Marketing je jeho koníčkem už od 16 let. Práce v oboru je tak Vojtovým splněným snem. Rád vás překvapí, co vše z analytiky dokáže vyčíst.

Nahoru