Upravit stránku

Pár es do rukávu. Aneb jak dělat SEO efektivně

Optimalizace pro vyhledávače. SEO. Téměř každý o něm slyšel. Málokdo ví, jak na něj. A přece je to pro potřeby menších a středně velkých firem tak jednoduché. Stačí mít pár es v rukávu.

Někteří z vás si už jistě dohledali, co tato zkratka znamená – Search Engine Optimization – optimalizace pro webové vyhledávače. Pro neznalé je to jako španělská vesnice. Spousta cizích slov, kterým nerozumíme. Spousta obecných tipů, které nám nic neřeknou a spousta profi tipů, se kterými si stejně nevíme rady.

Pojďme se tedy podívat na SEO z praktického hlediska. Připravili jsme si pro vás krátký seriál se shrnutím 20 % činností, které vám přinesou 80 % výsledků.

  • Podíváme na to, co je SEO. Proč ho dělat a proč není moudré vznášet požadavek typu „Chci být vidět na slovo ‚boty‘ na první stránce“.
  • Ukážeme si konkrétně, na co se zaměřit. (Na vlastním webu... ale i na cizích).
  • Projdeme krok po kroku, jak dělat lokální SEO - jak být vidět tam, kde děláte byznys.

Pojďme na to!

Co je SEO a proč ho dělat

Zajímá vás, co je SEO? Zkuste si to vygůglit. Dostane se vám definice z wikipedie.
 

Search Engine Optimization (zkratka SEO, optimalizace pro vyhledávače nebo též optimalizace nalezitelnosti) je v informatice označení metodiky vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích.“

Zdroj: Wikipedia.org

Nyní to zkusíme trochu lidsky: SEO = činnosti, které váš byznys udělají nalezitelnější ve vyhledávačích. Zamyslete se nad tím. Nejde jen o lepší pozice. Jde o nalezitelnost vašeho byznysu (Pokud nejste e-shop, pak: byznys ≠ web… ale k tomu později.)

Způsobů, jak být dohledatelnější, je několik:

  1. dohledatelnost webu:

  • zobrazuji se na lepších pozicích
  • zobrazuji se na více slov
  • zobrazuji se ve výsledcích vyhledávání obrázků /videí
  • zobrazuji se ve více vyhledavačích než jen google.cz a seznam.cz
  1. dohledatelnost firmy:
  • dohledatelnost ve výsledcích vyhledávání ve firemním zápisu v Google Moje Firma
  • dohledatelnost ve výsledcích vyhledávání ve firemním zápisu na firmy.cz
  • dohledatelnost v důležitých lokálních/oborových rejstřících

Všechny tyto body v sérii článků projdeme. Bod po bodu.

 

SEO

5 důvodů, proč dělat SEO

  1. Budou k vám chodit relevantní návštěvníci. Tedy za předpokladu, že nebudete na web psát texty bez rozmyslu.
  2. Vybudujete si důvěru u zákazníků. Dohledatelnost na klíčová slova totiž zahrnuje tvorbu obsahu. Takového, který lidem poskytne odpovědi na jejich otázky. Mnoho dotazů do vyhledávačů má podobu „produkt XY výhody“, „služba XY zkušenosti“, „jak používat XY“… a mnoho dalších. A pokud na tyto uživatelské dotazy chcete být vidět, musíte na ně mít odpovědi.

Budete tak muset tvořit lepší popisy produktů/služeb, lépe prezentovat jejich přínosy, zveřejňovat recenze, poskytovat návody, sepisovat tipy a triky atd. Zkrátka přinášet lidem hodnotu.

  1. Zvýší se povědomí o vaší značce. Pokud budete ve vyhledávačích pravidelně na očích, lidé si vás zapamatují.
  2. Je levné. Pokud tedy víte, co dělat.
  3. Je trvalé. Způsobů, jak se zviditelnit na internetu je mnoho. PPC reklama. Reklama v obsahové síti. Reklama na sociálních sítích. Reklama tuhle, reklama támhle. Všechny tyto způsoby jsou ve správných rukách velmi efektivní. Jenže… musíte je platit. Stále. Jakmile přestanete, můžete se s výsledky rozloučit.

Návštěvnost z vyhledávačů (pokud nebudete zneužívat nekalých praktik) vám zůstane. Trvale. A to i v okamžiku, kdy se o SEO na chvíli přestanete starat. (Pozor na konkurenci! Všichni se snaží zlepšovat. A když zaspíte, předběhnou vás.)

Jakmile jednou přidáte kvalitní obsah na web, nikdo ho nesmaže. Když upravíte texty, které se zobrazují ve výsledcích vyhledávání (titulky a metapopisky), nikdo vám je nepřepíše. (Tj. většinou… Google občas zobrazí relevantnější text než to, co jste si napsali.)

Shrnutí

A to je pro dnešek vše, přátelé. Nerad bych, abyste však odešli s přehršelem informací, které se za pár dní vytratí. Sepsal jsem tedy krátký souhrn toho nejdůležitějšího:

  1. SEO není o pozicích, ale o dohledatelnosti.
  2. O SEO je vhodné se zajímat i přes to, že přináší hodnotu pomalu. Přináší ji totiž dlouhodobě a pomáhá vám budovat vztah se zákazníky.
  3. A nakonec: Zjišťujte, co vaše zákazníky zajímá. Podle toho jim nabídněte stránky s vhodnými odpověďmi. Uděláte jim tak službu a oni vám to oplatí svým kladným vztahem k vám.
Vojta Fiala

Vojta Fiala

Specialista online marketingu

Vojta je mladý a ambiciozní markeťák. Zálibu našel v technických věcech, jako je webová analytika a SEO. Marketing je jeho koníčkem už od 16 let. Práce v oboru je tak Vojtovým splněným snem. Rád vás překvapí, co vše z analytiky dokáže vyčíst.

Nahoru