Klíčová slova v online marketingu
Co jsou klíčová slova?
Klíčové slovo je označení pro slovo či slovní spojení, které může být použito při vyhledávání na internetu. Pokud tedy zadáte do Google či Seznamu Jak vařit červenou řepu, lze celý výraz považovat za 1 klíčové slovo.
Výrazy Jak vařit a červená řepa užity samostatně jsou už jiná klíčová slova, stejně tak přeházené pořadí slov změní z pohledu vyhledávačů klíčové slovo. Jinými slovy, jak vařit červenou řepu a červená řepa jak vařit jsou z pohledu Google, Seznamu a dalších vyhledávačů 2 různá klíčová slova.
Kde se používajíklíčová slova
Pokud chcete na internetu prorazit s blogem či podnikáním, je jen malá šance, že se obejdete bez klíčových slov. Používají se totiž opravdu skoro v každé sféře online marketingu. Za typické příklady se dají považovat:
- Klíčová slova při tvorbě článků
- Klíčová slova při nastavování a cílení PPC kampaní
- Klíčová slova při tvorbě názvosloví produktu
- Klíčová slova při tvorbě struktury webu
- Klíčová slova v URL a textu odkazu
Jak pracovat s klíčovými slovy?
Klíčová slova a SEO
SEO (neboli optimalizace pro vyhledávače) a klíčová slova jsou zásadně provázány. Pokud budete mít web či e-shop, který je fantasticky optimalizovaný podle všech standardů technického SEO, má UX podle ostrých tipů Honzy Řezáče a je graficky bezkonkurenční, bude vám to málo platné v momentě, kdy na něm budou chybět nejdůležitější klíčová slova. Protože vás na ně nikdo nenajde.
Obecně platí, že chcete dostat nejdůležitější klíčová slova do co možná nejvíce prvků, které to umožňují.
Nicméně, je třeba myslet na to, že vyhledávače typu Google (a určitě i Seznam) mají již léty a miliardami prolezených stránek vytříbené systémy a algoritmy, takže poznají, kdy je klíčové slovo opakováno nezdravě moc.
Pokud budete psát své texty přirozeně a klíčové slovo průběžně i lehce obměňovat (jiné tvary, synonyma), problémy s vyhledávači mít nebudete.
Krom klasického textu je přínosné promítnout klíčové slovo také do:
- Meta titulku stránky
- Meta popisku stránky URL stránky (opravdu jen to nejdůležitější klíčové slovo)
- Popisu obrázku, alt. textu obrázku a názvu obrázku
- Textu odkazu, který na stránku směřuje (anchor text)
- Nadpisy
Hodila by se vám s tvorbou obsahu či SEOpomocná ruka?
Používají se ještě meta klíčová slov?
Krom meta titulku a meta popisu je ještě jeden historicky známý html štítek spjatý s webovými stránkami. Jedná se o meta name=“keywords“ tedy štítek s názvem klíčová slova. Zatímco dříve vyhledávače tato data využívaly, Google je už od roku 2009 ignoruje a ani Seznam je nesleduje. Vy se tedy vypisováním této položky nemusíte stresovat. Dnes už jsou vyhledávače chytřejší a najdou si klíčová slova přímo v textu či jiných výše zmíněných prvcích.
Myslete na to, že nejen v PPC reklamě, ale i z pohledu SEO je rozdíl mezi slovy s diakritikou a bez diakritiky, neboť jsou vnímána jako různá klíčová slova. Stejně tak můžete pečlivou prací při analýze klíčových slov odhalit nějakou zkomoleninu či gramatickou chybu, kterou lidi často místo správného výrazu používají a zacílit na to své reklamy.
Klíčová slovaa PPC reklamy
Stručně řečeno, klíčová slova v PPC systémech můžeme rozdělit na tři kategorie:
- Klíčová slova, na která cílíte
- Klíčová slova, na která vás nezajímají
- Klíčová slova, na které cíleně nechcete cílit
Klíčová slova, která vás nezajímají, tedy 99 % všech klíčových slov, řešit v kampaních nemusíte. Jen občas dávejte pozor, jestli vám takové slovo neproniklo nějak do kampaní například nějakou automatizací, v tom případě jej odstraňte.
Oba nejpoužívanější PPC systémy v ČR mají nástroje na prozkoumávání klíčových slov. Plánovač klíčových slov v Google Ads i Návrh klíčových slov v Skliku vám dají základní přehledy o tom, jak jsou daná klíčová slova hledaná, jak jsou konkurenční či na kolik vás vyjde cena za proklik. Jako další zdroj pro analýzu klíčových slov doporučujeme Ahrefs či MarketingMiner.
Pomůžeme vám s PPC kampaněmii s analýzou klíčových slov.
Jak se hodnotíklíčová slova?
U klíčových slov se pak nejčastěji skloňuje hledanost. Alfa a omega analýz klíčových slov. Pokud koumáte klíčová slova a používáte k tomu buď zmíněné nástroje jako Plánovač klíčových slov v Google Ads, Návrh klíčových slov v Skliku, anebo nástroje třetích stran jako MarketingMiner, Collabim, Ahrefs, Moz a další, setkáte se většinou s hodnotou, která představuje průměrnou měsíční hledanost za posledních 12 měsíců.
Dobrá pozice v SERPu u hodně hledaných klíčových slov pro vás může znamenat spoustu relevantních návštěvníků a vysoké obraty e-shopu. Taková klíčová slova však budou v PPC systémech dražší, protože se o ně pere víc konkurence a navyšují tak jejich cenu za proklik. Úplně stejně se dá předpokládat, že na tato klíčová slova budou konkurenční weby tvořit kvalitní a cílený obsah, takže nemusí být vůbec jednoduché se ve výsledcích vůbec objevit na slušných pozicích. Tato klíčová slova hodnotíme jako obtížná (metrika se často nazývá v zahraničí jako Keyword difficulty – doslova ‚ ‘obtížnost klíčového slova‘). Pokud máte nový web, bude určitě lepší zaměřit se na méně hledaná klíčová slova, na které třeba konkurence zapomněla.
Méně hledaná klíčová slova nemusí totiž nutně znamenat méně byznysu. Obecná klíčová slova typu "boty" mají obrovskou hledanost. Dle Ahrefsu má toto klíčové slovo hledanost 20 000 hledání měsíčně, v Google Ads dokonce můžete vidět dvojnásobek. Výraz české boty má zlomkovou hledanost, Google Ads ukazují 260 hledaní měsíčně. Přesto, pokud budeme věřit číslům v Google Ads, je právě výraz české boty až 4x dražší co se ceny za proklik reklamy týče.
Je to způsobeno tím, že boty obecně může hledat spousta lidí z mnoha důvodů, nemusí nutně jít za nákupem a i pokud jdou, tak nemusí ještě vědět, co hledají. České boty už je výraz daleko specifičtější, takže může být i pro inzerenty důležitější.
Z pohledu obsahu pro vás může být dobré mít pokryté všechny měsíce, aby návštěvnost vašeho webu či e-shopu zbytečně nekolísala (u úzce zaměřeného e-shopu na sezónní věci se tomu pravděpodobně i tak nevyhnete). U PPC reklam, pokud je včas neutlumíte, byste zase mohli zbytečně investovat do kreditu v momentě, kdy nemají lidi zájem vaše produkty kupovat.
Klíčová slova jsou pro marketing opravdu zásadní.