Upravit stránku

Pár es do rukávu. Aneb jak dělat SEO efektivně (III. díl)

Jak zjistit, co od vás přesně lidé chtějí vědět? Přichází na řadu sběr informací. Máme hned několik možností, jak potřebné informace získat. My vám dnes představíme hned 3 nejpoužívanější způsoby, jak posbírat informace, které potřebujete. 

Jak sbírat informace

Metod sbírání informací je mnoho. Některé jednoduché a rychlé, ale omezené. Jiné důkladné a náročné, ale přesné a informačně bohaté.

Existují však metody, které vám nabídnou skvělý kompromis. Jsou relativně rychlé a jednoduché a zároveň pro potřeby  středně velkých firem dostačující. Na ty se podíváme.

 

1. Zeptejte se

Ano, přesně tak. Zní to jednoduše? Jako selský rozum? Pokud jste si sami někdy sestavili seznam otázek a pak se svých zákazníků prostě zeptali, patříte k výjimkám. Gratuluji.

Přitom by stačilo 5-10 otázek typu:

  • Co vás (v souvislosti s produktem/službou) nejvíce zajímá?
  • Byli jste si při výběru něčím nejistí?
  • Na základě jakých kritérií jste vybírali?

Pak už jenom zvednout telefon…

Najednou získáte mnoho nápadů na tvorbu obsahu – návody, tipy, srovnání i upozornění. A pak můžete tvořit. Začít měnit popisy produktů, služeb a začít tvořit obsahové články.

Díky tomu obohatíte svůj web o mnoho přesných a konkrétních (long-tail) slov. Lidé budou na váš web chodit rádi a budou na něj odkazovat své přátele a známé. Pomohli jste jim a budou za to vděční. Vaše návštěvnost z vyhledávání časem začne růst.

2. Aktuální dotazy, na které se umisťujete

Máte web či e-shop. Předpokládejme, že již máte i Google Analytics a měříte návštěvnost. Jednou z jeho funkcí je i (omezený) sběr dat o klíčových slovech, díky kterým k vám lidé chodí již nyní. I zde se dá najít mnoho frází, které vám poslouží jako inspirace pro tvorbu obsahu.

 

sběr dat - klíčová slova GA

Podobně je na tom i nástroj Google Search Console. I ten byste jako svědomití provozovatelé webu měli mít zprovozněný. Stejně jako Google Analytics je zdarma. Zatímco Google Analytics poskytuje především informace o provozu na webu, Google Search Console je užitečná ke zjištění toho, jak Google na váš web nahlíží a zda někde vidí problémy, které by mu mohly škodit.

Google Search Console však nabízí něco navíc. Kromě přehledu dotazů, které vám z vyhledávání někoho přivedly, ukazuje i dotazy, na které se váš web zobrazuje (aniž by ho musel někdo navštívit).

Z obou nástrojů můžete přehledy klíčových slov exportovat do MS Excelu. Získáte tak seznam klíčových slov, která můžete následně použít jako zdroj informací o tom, co vaše potenciální zákazníky zajímá.

 

search console seo

3. Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov je trochu pokročilejší způsob. Pokud však umíte s Microsoft Excelem, nebude to problém. V ČR působí dva dominantní vyhledávače. Google a Seznam. Oba poskytují informace o tom, jaká slova a v jaké míře se vyhledávají a zda mají nějakou sezónnost.

Oba také dávají návrhy na relevantní slova. Ke každému obecnému slovu tak získáte návrhy na desítky, stovky a v některých případech i tisíce specifických klíčových slov. Z těchto slov si pak uděláte jistou představu, co lidi zajímá ve spojení s vaším byznysem.

 

Shlukujte a třiďte

Zjistíte, že některé dotazy se týkají těch samých informací, a jsou pouze jinak formulované. Takováto slova je dobré v MS Excelu shluknout do stejné skupiny. Následně se podíváte na celkové hledanosti dotazů z těchto skupin. A začnete na ně zapracovávat odpovědi do svého webu či e-shopu. Ideálně od těch nejvíce hledaných.

 

... a co bude dál?

Dnes to byl sběr důležitých informací a příště se mrkneme na pár praktických tipů. Naučíme se, jak a co byste měli konkrétně upravit na svých stránkách aby se lépe umisťovaly.  Příště tedy budou tématem titulky, metapopisky a práce s čitelnostností textu. 

 

Vojta Fiala

Vojta Fiala

Specialista online marketingu

Vojta je mladý a ambiciozní markeťák. Zálibu našel v technických věcech, jako je webová analytika a SEO. Marketing je jeho koníčkem už od 16 let. Práce v oboru je tak Vojtovým splněným snem. Rád vás překvapí, co vše z analytiky dokáže vyčíst.

Nahoru