Upravit stránku

8 tipů pro YouTube SEO

Chcete být na YouTube vidět? Pojďme se podívat na to, jak s pomocí několika praktických tipů vaše YouTube videa optimalizovat. Správná optimalizace zlepší dohledatelnost vašich videí i celého YouTube kanálu. V článku proto nakousneme i to, jak funguje SEO na YouTube, a jaké faktory nejvíce ovlivňují organickou/neplacenou dohledatelnost a zobrazování vašich videí.

#1Upřednostněte důležitá klíčová slova v názvu videa

Všichni pravděpodobně víme, jak důležité je použít cílové klíčové slovo, pro které jsme video vytvářeli, také v samotném titulku videa. Už méně z nás ale ví, že YouTube přisuzuje větší váhu slovům, která jsou umístěna na začátku názvu vašeho videa. 

Příklad:
Klíčové slovo: YouTube SEO

 

Většina titulku vypadá nějak takto:

Mých 9 tipů pro YouTube SEO

Správné užití klíčového slova v názvu:

YouTube SEO: Mých top 9 tipů

#2Podpořte zapojení publika

Jedním z nejdůležitějších faktorů, který určuje pozici videa a jeho dohledatelnost, je zapojení (engagement). YouTube sleduje to, jak moc jsou diváci ve vztahu k vašim videím aktivní. Jak často jim dávají To se mi líbí (like), jak často je sdílí (share), jak často přidávají komentáře (comment) a stávají se vašimi fanoušky (subscribe)?
Zjednodušeně, tyto reakce na vaše video jsou pro YouTube signálem toho, že se lidem video líbí. A vůbec nejlepším signálem jsou komentáře. Jak jich získat co nejvíce?

Vyhněte se používání obecných call to action (výzvy k akci) na konci YouTube videa (např. sdílejte, staňte se odběratelem, dejte To se mi líbí). Používejte specifické výzvy k akci a motivujte tím své publikum, aby vám pod videem zanechalo komentář. Skvěle fungují ankety. Nechte diváky na konci videa vybrat ze dvou variant, které se váží k obsahu videa. Kreativitě se samozřejmě meze nekladou. Buďte ale konkrétní a ptejte se na otázky, které tematicky přímo souvisí s vaším videem.

#3Štítky YouTube videí

Když dnes své video zapomenete oštítkovat, nedopustíte se tím tak zásadní chyby jako dříve. Štítky jsou ale přesto jedním z nejdůležitějších faktorů a vyplatí se jim nějaký ten čas věnovat. Spousta lidí ovšem štítky chápe úplně špatně a špatně je kvůli tomu také používá. Jednoduše do daného pole napíšou vše, co je ve spojení s videem napadne. YouTube je tak potom ze záplavy nerelevantních slov, které do sekce Štítky lidé zběsile vypisují, tak akorát zmatený. 

Štítky YouTube videí

Mnohem lepší je používat menší skupinu vysoce relevantních štítků, které přímo souvisí s videem. YouTube zároveň klade důraz na umístění vašich štítků. První štítek (podobně jako i tipu #1) by tedy měl být tím nejrelevantnějším. 
Správné využití štítků: 

  1. Vytvořte hlavní klíčové slovo, které se přímo týká videa, a na které by mělo být video také optimalizováno.
  2. Dále si připravte 2 až 3 štítky, které představují alternativní verze vašeho hlavního klíčového slova (obsahující například přídavná jména). 
  3. Využít můžete našeptávač YouTube vyhledávání, který vám po zadání hlavního klíčového slova nabídne několik jeho alternativ. 
  4. Nakonec použijte 1 až 2 výrazy, které obecněji a volněji popíšou Vaše video (z hlediska tématu, odvětví). YouTube tím tak předáte více informací o kontextu vašeho videa.  

     

#4CTR optimalizované miniatury

CTR, neboli Click Through Rate (míra prokliku), hraje důležitou roli v hodnocení dohledatelnosti na YouTube. Jinými slovy, pokud vaše video obdrží nadprůměrný počet prokliků ve výsledcích vyhledávání, YouTube ho následně v těchto výsledcích podpoří a zobrazí výše.

Hlavní otázkou je: jak dosáhnout vyšší míry prokliků?
Optimalizujte miniatury (náhled) ve vyhledávání tak, aby upoutaly pozornost a zajistily vám tím více prokliků.
Zaměřte se na optimalizaci:
  • Barvy ➜ vyhněte se barvám, které jsou zároveň hlavními barvami YouTube (černá, červená a bílá). Používejte takové barvy, které ve výsledcích vyhledávání člověka zaujmou a přimějí ho na video kliknout. Ideální je používat kontrastní barvy.
  • Text v miniaturách ➜ používejte velké tučné písmo, které bude dobře čitelné, a díky kterému uživatel ihned pochopí, o co ve videu půjde. Zároveň se snažte, abyste se vešli do cca 30 znaků

#5Popisky vašich YouTube videí

Vedle titulku, miniatury a štítků mají i popisky velký vliv na dohledatelnost a pozice videa v YouTube vyhledávání. 

Delší popisky pomáhají YouTube lépe rozumět, o čem vaše video je.

#6Délka videa

YouTube má obecně rád delší videa. Sám se k tomu před lety ve svém článku na blogu vyjádřil podrobněji. Uživatele chce přirozeně na své platformě udržet po co nejdelší dobu a dlouhá videa jsou tím nejideálnějším nástrojem. Stopáž videa sama o sobě nicméně není tím rozhodujícím faktorem. Důležité je i to, zda si video dokázalo po celou dobu udržet divákovu pozornost. Obecně ale platí, že dobře zpracovaná delší videa mají větší šanci se zobrazit ve výsledcích vyhledávání. A to právě z toho důvodu, že pro YouTube je zásadní, kolik času jeho uživatelé sledováním videí tráví.

Závěrem, pokud to dává smysl, optimální délka videa je něco mezi 8 a 15 minutami času.

Ve zkratce: YouTube miluje videa, u kterých lidé stráví nemalé množství času.

#7Text v závorkách v titulcích videí

Na míru prokliku videa ve výsledcích vyhledávání má podle studie, kterou provedl hubspot, vliv i text v závorkách v titulku videa.

Například:

Z výsledků této studie plyne, že druhý titulek funguje z hlediska proklikovosti – a tedy i návštěvnosti – výrazněji lépe než titulek, který text v závorce neobsahuje. 
Texty v závorkách
Co napsat do závorky?
  • (Rychle)
  • (Case Study)
  • (Pravdivý příběh)
  • (Nový výzkum)
  • (2020) ➜ aktuální rok pro který je video platné
     

#8 Řazení v doporučených videích

Několikrát jsme již zmínili pojem dohledatelnost videa ve výsledcích vyhledávání YouTube. Nezapomínejme ale ani na další sekce, ve kterých na vaše video může uživatel narazit. Pěknou řádku zobrazení vašich videí vám může přinést i video, které se objeví v seznamu doporučených videí. 

řazení v doporučených videích
Jednou z nejlepších věcí je, když se vaše video zobrazí jako doporučené u nějakého z již populárních videí.
Jak toho dosáhnout?

Používejte stejné, nebo podobné štítky jako dané populární video. YouTube tak porozumí tomu, že se vaše video týká stejného tématu jako toto populární video. Na základě této logiky tak zvýšíte pravděpodobnost, že YouTube vaše video zařadí do seznamu doporučených videí k tomuto videu. 

A jak štítky u videí odhalit?

Koukněte do zdrojového kódu videa. Uděláte to tak, že na dané video kliknete pravým tlačítkem a zvolíte „Zobrazit zdrojový kód stránky“.
Zdrojový kód stránky
Ve zdrojovém kódu stačí najít sekci „keywords“, která obsahuje štítky přiřazené k videu na YouTube.
keywords

Nebo si můžete nainstalovat nástroj jako TubeBuddy, který vám umožní zobrazit štítky videa bez toho, aniž byste se museli dívat do zdrojového kódu.

Předtím, než některé z těchto štítků použijete i u svého videa, ujistěte se, jsou opravdu ve stejném znění jako jejich originál. Pokud je vaše video kvalitní a podobné danému populárnímu videu, YouTube začne vaše vlastní video zobrazovat v doporučených výsledcích.
 

Klíčem k úspěchu je video jako takové – tedy jeho obsah.

V případě, že vaše video není kvalitní, zajímavé a nedodá člověku, pro kterého je určené, žádnou přidanou hodnotu, nepomůže vám ani sebelepší optimalizace. Takové video se populárním prostě nestane. Vždy proto myslete na to, že obsah i formu videa je nutné cílové skupině přizpůsobit tak, aby pro ni bylo přínosné. 

Daniel Papež

Daniel Papež

Specialista online marketingu

Daniel nasbíral velké množství zkušeností ještě před nástupem do eBRÁNY. Pracoval jako specialista v módním odvětví, kde byly jeho pracovní náplní výkonnostní a YouTube kampaně. V současnosti je Dan specialistou online marketingu. Pod palcem má správu internetového marketingu od dílčích činností až po komplexní správu včetně určování strategií a plánů. Výkonnostní kampaně jsou stále jeho oblíbenou specializací. Postupně však proniká i do dalších oblastí IM, kde se mu daří posouvat kupředu nejenom sebe, ale i klienty. A to hlavně v oblasti SEO a UX.

Nejste si jistí, že vaše PPC reklama vydělává tolik, kolik by měla? Neutrácejte zbytečně.PPC audit zdarma

Nahoru