Staňte se leaderem spokojených zaměstnanců

Být skvělým leadrem zaměstnanců, kteří se cítí šťastně jak v pracovním, tak osobním životě, není nadlidský úkol. Nemusíte být superhrdinou, ani specialistou na jejich práci. Vést skvělý a sehraný tým stojí úsilí. Pokud ale víte, jak na to, pak se stane vaše práce smysluplným posláním, které obohatí všechny zúčastněné.

Před šesti lety jsem začala vést oddělení online marketingu. Po několika letech přišla nabídka mít pod sebou nejen marketing, ale celou divizi produkce. Vést 60 lidí byla pro mě opravdová „leadershiperská výzva“. K tomu, abych ji vzala za svou a šla do ní naplno, mi pomohly moje dlouholeté zkušenosti, získané vědomosti a dlouholetá spolupráce s lidmi, protože vedu velký a neuvěřitelně rozmanitý tým plný osobností. Od markeťáků, přes brandové konzultanty, copywritery, social media specialisty, až po programátory a projekťáky.

Co mi pomáhá k tomu, aby se mi dařilo budovat tým plný spokojených lidí, kteří mají výsledky?


Proč leadership ve své firmě řešit

Pokud budeme googlovat co nejstručnější definici, pak můžeme leadership definovat jako schopnost někoho vést. Z toho jasně vyplývá, že leader je vůdce. Tahoun, který ví, kde a co správně chytit a pustit ve správnou chvíli.

Mám ráda i citát: „Moula ve vedoucí pozici zůstává moulou a nikam své oddělení nedotáhne.“ Hrklo ve vás, protože někde tam vzadu v hlavě s sebou nosíte myšlenku, že někoho takového máte ve firmě? Není jím jen tak čistě náhodou někdo na důležité řídicí pozici? Vzpomínáte si, jak jste se tenkrát dostali do časového presu a potřebovali narychlo svěřit tým do nějakých rukou?

Moula s vypětím svých sil (a možná i vašich a vůbec celého týmu) po nějakou dobu jakžtakž funguje. Jenže, pod jeho vedením ztrácí tým na životě. Nenastal tak právě teď ten pravý čas postavit se této situaci, která vám občas nedá spát, čelem? Leckdy se totiž uleví nejenom vám, ale i samotnému moulovi, a především celému týmu. A o jeho spokojenost jde přece především. Přenechte toto místo tomu, komu skutečně patří. Někomu, kdo je pro něj jako zrozený a tým bude v jeho přítomnosti zářit. Jenže, jak takovou osobnost najít?

Jaké jsou nejčastější důvody nespokojenosti zaměstnanců?

51 % chybí ocenění a uznání
34 % pociťuje málo pozornosti od šéfa
34 % štve nízké nasazení kolegů
10 % vadí práce nad rámec

Zdroj: Petra Nulíčková, přednáška: Jak budovat lovebrand zevnitř

Jak najít správného leadera

Důvodů, proč jsou zaměstnanci nespokojení a podávají výpovědi, může být celá řada. Nedostačující finanční ohodnocení, špatná firemní kultura či nefungující vnitřní procesy, ze kterých pak pramení celková nespokojenost. Nejčastějším důvodem odchodu však bývá špatný šéf.
Hledání správného leadera je důležité dobrodružství. A adrenalin. Ale je to práce, která se vám vyplatí.  Během své praxe jsem prošla opravdu velkým počtem školení týkajících se leadershipu. Některá byla skvělá, jiná průměrná a bohužel jsem absolvovala i taková, která byla naprostou ztrátou času. V jednom se přece jenom ale sešly. A to v definici „kvalitního leadera“. Dnes už tak přesně vím, čím musí vhodný leader vynikat:

  • Nezlomnými morálními kvalitami
  • Uměním vhodně předávat jasná zadání
  • Upřímnou podporou všech podřízených

Je třeba, aby byl dokonalou symbiózou skvělých manažerských dovedností, které nebudou ztrácet na kvalitách a nevytratí se z nich lidství a respekt ke kolegům. Je důležité, aby v lidech vzbuzoval přirozený respekt. A v neposlední řadě musí vynikat nezdolnou energií. Přesně tak, jak v minulosti prohlásil sv. Augustin: „Kdo chce zapalovat, musí hořet“. To by mělo pravým leaderem rezonovat. A jaké další znaky by měli leadeři přijmout za své?

10 tipů pro osvíceného leadera

1. Komu vždy patří první místo? Vašim podřízeným

Výsledkem vaší práce a snahy by měli být spokojení podřízení. Tušíte-li, že kolega prožívá krizi, běžte za ním a věnujte mu svůj čas. Vyjádřete mu podporu a pomoc. Protože to je přesně to, na co nikdy nezapomene. A ve chvíli, kdy bude opět v pohodě, vám to vrátí dvojnásob.

2. Princip důvěry

Abyste mohli svým lidem přirozeně důvěřovat, je třeba se opřít o systémová nastavení a statistiky práce, jež fungují. Jinak ale po svých lidech nešlapte a nehlídejte je na každém kroku. Vybudujte si raději vzájemnou důvěru. Věřte si. Důvěra je křehká a lze ji zničit ve vteřině, proto je třeba ji stále posilovat. 

3. Účastněte se pravidelných 1+1

Jednou měsíčně mám prostor pro každého ze svých podřízených. Na pravidelných důvěrných schůzkách se nebojíme otevřít jakékoliv téma. Bavíme se o všem, co v práci řešíme, na čem pracujeme, co nám přineslo radost a kde naopak vyvstal problém. Díky tomu budete vždy vědět, co se děje a budete mít prostor se připravit na jakékoliv změny, které život přináší.  

4. Poznávejte své zaměstnance

Pravidelné 1+1 schůzky slouží k řešení pracovních věcí. Nicméně, všichni víme, že pracovní a osobní život jsou chtě nechtě spojené nádoby. Jako šéfové byste měli vědět, v jaké životní situaci se váš zaměstnanec aktuálně nachází, abyste ho mohli případně podpořit. Řeší rozvod? Pak bude asi potřebovat odlehčit od nejnáročnějších úkolů. Randí s někým z druhého konce republiky? Pak možná hrozí stěhování.  

5. Co si domluvíte, to dodržte

Domluvy se prostě plnit musí. A to oboustranně. Jsou závazné pro zaměstnance, ale i pro šéfy. Určitě se vyplatí si veškeré domluvy zaznamenávat, ať to máte nejenom černé na bílém, ale můžete se ke všemu i kdykoli vrátit. Věřte, že zaměstnance opravdu zklame, pokud vás poprosí o radu, pomoc či se na něčem domluvíte a vy na to pod návalem povinností zapomenete.

6. Běžte příkladem

Je něco, na čem vám u podřízených záleží? Jděte příkladem nejen dodržováním termínů, domluvami, včasným příchodem na schůzky a nebojte se ukázat své osobní postoje. Být profesionální a objektivní občas opravdu bolí a vyžaduje úsilí. Ale to je přesně to, čeho si zaměstnanci cení!

7. Buďte (vždy) na příjmu

To ale neznamená, že musíte v sobotu o půlnoci zvednout jakýkoliv telefon. Jde spíše o to, že vaši lidé by měli vědět, kde jste a za jak dlouho budete schopní se jim ozvat. Moji podřízení ví, že pokud mi napíšou navečer, odpovím jim jako ranní ptáče kolem sedmé hodiny ráno. A pokud mají skutečně problém, mohou využít Messenger, na kterém jim odpovím hned, jakmile mám v ruce telefon. Vědí lidé o tom, když nebýváte v práci? Tak zrovna tohle by vědět měli.

8. Delegujte, delegujte, delegujte

Zní to jako zaklínadlo, ale myslete na to. Delegování je skutečně jedna z nejnáročnějších manažerských disciplín. Taková, kterou všichni znají, ale málokdo ji umí využít. Skutečně uděláte všechnu práci nejlépe vy sami? Myslete i na to, že existují i jiné pohledy na řešení. Ale pozor, ruce pryč od nabízených polovičatých řešení k dotáhnutí.

9. Soustřeďte se

Určitě sami nechcete, aby byli vaši podřízení naprosto vyšťavení, zničení a bez energie. Svůj osobní život, aktivity a koníčky si střežte jako oko v hlavě. A hlavně si je dopřávejte! Pomohou vám se stresem a zbavováním nepříjemného napětí a negativity.

10. Zůstaňte v klidu

Život není dokonalý. Vždycky nebude všechno šlapat tak, jak má. A to je třeba přijímat s klidem a rozvahou. Napoprvé nikdy nic nedopadne na 100 %. Buďte na to připraveni a berte to jako výzvu stále na něčem pracovat a zlepšovat se. Chyby neberte jako selhání, ale jako příležitost se poučit a posunout se na své cestě dál.

Na závěr vám prozradím ještě jeden tip.
Ten nejdůležitější.

Nikdy nezapomeňte na sebe a řádně o sebe pečujte. Známe to všichni. Pokud se zanedbáváte, pořádně nejíte, neodpočíváte, nezbavujete se cíleně stresu, tak jste nemocní. Práce se zastaví a vy pak po návratu nevíte, kam dřív skočit. A tak se dostáváte do negativního koloběhu plného stresu a jste opět náchylnější k nemocem. Nenechte se takovým bludným kruhem lapit. Těžko se z něco vystupuje…


Zajímají vás další tipy, jak být skvělým leaderem?

Přečtěte si o situačním leadershipu a vhodnosti jednotlivých typů vedení na našem blogu.


Máte pocit, že ve své firmě spokojený tým možná nemáte?

Vyzkoušejte průzkum spokojenosti zaměstnanců. V rámci průzkumu, který pomáháme firmám realizovat, se zaměřujeme na to, jací jsou ve vaší firmě šéfové a jak pracují s podřízenými. Dále měříme celkovou spokojenost zaměstnanců a včas odhalujeme veškeré problémy, které by mohly v budoucnu způsobit ve vaší firmě problémy a vysokou fluktuaci. Ano, to, oč tu běží, jsou dobří šéfové. Protože jenom s uvědomělými šéfy budou podřízení v pohodě a spokojení.

Díky průzkumu spokojenosti zjistíte, jakým vnitřním životem vaše firma skutečně žije. Pečlivě formulované otázky nekloužou jenom po povrchu, ale jdou k jádru věci. Detailní dotazy zjišťují nejen spokojenost, ale odhalují i místa, kde něco zoufale skřípe, nesedí, či dokonce chybí. 

Zaměstnanci mají stejnou příležitost se v průzkumu vyjádřit ke všemu, co se týká jejich práce. Mohou se rozepsat o tom, co jim nevyhovuje, ale naopak i o tom, co by s radostí uvítali v rámci vnitřních procesů, vzdělání či systému odměňování. S průzkumem vám přineseme přímou konfrontaci s realitou. Nemějte obavy, i při ní budeme stále s vámi. 

Vašeho rozhodnutí zjistit, co si vaši zaměstnanci skutečně myslí, si ceníme. Vážíme si toho, že nám umožníte vás skutečně poznat. V eBRÁNĚ si stojíme za tím, že nechceme žít v nevědomosti. Ať už je realita jakákoliv, chceme ji znát. Abychom věděli, jak s ní nadále smysluplně pracovat a předcházet zbytečným budoucím komplikacím. Pomůžeme vám z vašeho odvážného kroku dostat to nejlepší pro život vaší firmy.

Postavíme se k tomu čelem s vámi

A to během následné konzultace, ke které si pozvu přímo majitele firmy. Protože právě on je hybatelem. Díky němu můžete veškeré změny, na které během konzultace přijdeme, uvést v život. V rámci konzultace totiž společně řešíme prakticky cokoli, co se dá dělat pro to, abychom se za půl roku sešli za naprosto jiné situace. Mnohem lepší. Takové, kdy budete mít na nejdůležitějších místech skutečné leadery. Díky spokojenému týmu bude váš firemní život živý, zdravý a fungující.


Co mí podřízení nejvíc oceňují?

"Ivča nastoupila na oddělení s téměř nulovou znalostí oboru. I přesto se však nezalekla a místo za odborností se vydala cestou lidskosti a porozumění. To se jí osvědčilo a dokázala svoje lidi dostat na TOP úroveň. Dnes je stále mojí vedoucí, ale navzájem si důvěřujeme jako letití kamarádi. Mám k ní důvěru a vím, že s ní můžu řešit cokoliv. To, že není odborník na obor mi nevadí, protože věřím, že je lepší být veden někým, komu věřím a kdo mě motivuje, než někým, kdo má sice znalosti, ale nemá schopnosti vedoucího." 

Vojta

specialista online marketingu (2,5 roku v eBRÁNĚ)


„Na vysněnou pozici copywriterky jsem nastupovala sužovaná strachem a obavami, neboť jsem přicházela bez jakýchkoliv zkušeností. Tyto tíživé pocity však rozhodně netušily, že nebudou mít žádný prostor, neboť jsem se dostala do skvělého týmu, který vede Ivča.  

Moje předchozí pracovní zkušenosti by citlivého jedince udupaly hluboko do podzemí. Pocity nahraditelnosti a bezcennosti vycházející z nedostatku ocenění a motivace jsou zničující. A takovým přístupem oplývali předchozí vedoucí, kteří se považovali za odborníky na slovo vzaté. Znalost oboru vůbec nedokázali využít. A to nejen při samotném výkonu práce, ale také v komunikaci. Proto nepovažuji „neodbornost” Ivči za slabou stránku, právě naopak. Důvěra a schopnost rozpoznat dovednosti pracovníků je pro kvalitní výkon práce daleko podstatnější. Nová práce se tak stala zlomem, který naznačuje mnohem příjemnější, bohatší a lepší cestu. A to nejenom v pracovním životě, ale taktéž osobním.

Na své nové vedoucí si cením individuálního přístupu, který je naplněný upřímností a podporou, která probouzí obrovskou motivaci jít stále kupředu. A dnes? Pod vedením Ivči tak vyrůstá nový pracovník, který postupně nabývá důležitého sebevědomí, radosti z odvedené práce a touhy neustále se učit.“ 

Markét

copywriterka (2 měsíce v eBRÁNĚ)


„Mám zkušenosti s oběma typy vedoucích – odborníkem i manažerem, který ovládá především práci s lidmi. Nemůžu říct, které řešení je lepší. Každé má své pro a proti. U Ivči si cením důvěry a toho, že dokonale poznala schopnosti všech z týmu a pomáhá z nás dostat to nejlepší. A taky si vážím toho, že se od začátku snažila o určitý balanc a jako neodborník chtěla pochopit práci svých lidí. Mít o ní alespoň nějaké povědomí. Vedoucí, který by jí ani trochu nerozuměl, by se musel při rozhodování často spoléhat jen na názory podřízených, a to určitě není dobře. Musel by mít obrovský cit pro spravedlnost, aby nikoho neupřednostňoval.”

Milča

copywriterka (10 let v eBRÁNĚ)

Jak poznáte, že svou práci děláte dobře?

Když vám lidé poděkují za to, že chodí do práce rádi, že je to ve firmě moc baví.

Osobně jsem šťastná, když mohu identifikovat a rozvíjet talenty svých lidí. Po nějaké době se sami stávají vedoucími na jiných odděleních v rámci firmy, případně jsou z nich špičkoví, k firmě loajální specialisté.


Ivana Palarčíková

Ivana Palarčíková

ředitelka divize produkce

Ivče eBRÁNU osud přihrál přesně na míru. Z čerstvé maminky s praxí ve vrcholovém businessu se u nás vypracovala na šéfovou, která svá oddělení drží pevně v rukou. Aktuálně vede největší divizi, kterou v eBRÁNĚ máme a má tak na starosti péči o skoro 60 lidí napříč týmy marketingu, contentu, PPC reklamy, ale i tvorby webů a e-shopů. 

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti