Být skvělým leadrem zaměstnanců, kteří se cítí šťastně jak v pracovním, tak osobním životě, není nadlidský úkol. Nemusíte být superhrdinou, ani specialistou na jejich práci. Vést skvělý a sehraný tým stojí úsilí. Pokud ale víte, jak na to, pak se stane vaše práce smysluplným posláním, které obohatí všechny zúčastněné.
Staňte se leaderem spokojených zaměstnanců
Před šesti lety jsem začala vést oddělení online marketingu. Po několika letech přišla nabídka mít pod sebou nejen marketing, ale celou divizi produkce. Vést 60 lidí byla pro mě opravdová „leadershiperská výzva“. K tomu, abych ji vzala za svou a šla do ní naplno, mi pomohly moje dlouholeté zkušenosti, získané vědomosti a dlouholetá spolupráce s lidmi, protože vedu velký a neuvěřitelně rozmanitý tým plný osobností. Od markeťáků, přes brandové konzultanty, copywritery, social media specialisty, až po programátory a projekťáky.
Co mi pomáhá k tomu, aby se mi dařilo budovat tým plný spokojených lidí, kteří mají výsledky?
Proč leadership ve své firmě řešit
Pokud budeme googlovat co nejstručnější definici, pak můžeme leadership definovat jako schopnost někoho vést. Z toho jasně vyplývá, že leader je vůdce. Tahoun, který ví, kde a co správně chytit a pustit ve správnou chvíli.
Mám ráda i citát: „Moula ve vedoucí pozici zůstává moulou a nikam své oddělení nedotáhne.“ Hrklo ve vás, protože někde tam vzadu v hlavě s sebou nosíte myšlenku, že někoho takového máte ve firmě? Není jím jen tak čistě náhodou někdo na důležité řídicí pozici? Vzpomínáte si, jak jste se tenkrát dostali do časového presu a potřebovali narychlo svěřit tým do nějakých rukou?
Moula s vypětím svých sil (a možná i vašich a vůbec celého týmu) po nějakou dobu jakžtakž funguje. Jenže, pod jeho vedením ztrácí tým na životě. Nenastal tak právě teď ten pravý čas postavit se této situaci, která vám občas nedá spát, čelem? Leckdy se totiž uleví nejenom vám, ale i samotnému moulovi, a především celému týmu. A o jeho spokojenost jde přece především. Přenechte toto místo tomu, komu skutečně patří. Někomu, kdo je pro něj jako zrozený a tým bude v jeho přítomnosti zářit. Jenže, jak takovou osobnost najít?
Jaké jsou nejčastější důvody nespokojenosti zaměstnanců?
51 % chybí ocenění a uznání
34 % pociťuje málo pozornosti od šéfa
34 % štve nízké nasazení kolegů
10 % vadí práce nad rámec
Zdroj: Petra Nulíčková, přednáška: Jak budovat lovebrand zevnitř
Jak najít správného leadera
Důvodů, proč jsou zaměstnanci nespokojení a podávají výpovědi, může být celá řada. Nedostačující finanční ohodnocení, špatná firemní kultura či nefungující vnitřní procesy, ze kterých pak pramení celková nespokojenost. Nejčastějším důvodem odchodu však bývá špatný šéf.
Hledání správného leadera je důležité dobrodružství. A adrenalin. Ale je to práce, která se vám vyplatí. Během své praxe jsem prošla opravdu velkým počtem školení týkajících se leadershipu. Některá byla skvělá, jiná průměrná a bohužel jsem absolvovala i taková, která byla naprostou ztrátou času. V jednom se přece jenom ale sešly. A to v definici „kvalitního leadera“. Dnes už tak přesně vím, čím musí vhodný leader vynikat:
- Nezlomnými morálními kvalitami
- Uměním vhodně předávat jasná zadání
- Upřímnou podporou všech podřízených
Je třeba, aby byl dokonalou symbiózou skvělých manažerských dovedností, které nebudou ztrácet na kvalitách a nevytratí se z nich lidství a respekt ke kolegům. Je důležité, aby v lidech vzbuzoval přirozený respekt. A v neposlední řadě musí vynikat nezdolnou energií. Přesně tak, jak v minulosti prohlásil sv. Augustin: „Kdo chce zapalovat, musí hořet“. To by mělo pravým leaderem rezonovat. A jaké další znaky by měli leadeři přijmout za své?
10 tipů pro osvíceného leadera
1. Komu vždy patří první místo? Vašim podřízeným
Výsledkem vaší práce a snahy by měli být spokojení podřízení. Tušíte-li, že kolega prožívá krizi, běžte za ním a věnujte mu svůj čas. Vyjádřete mu podporu a pomoc. Protože to je přesně to, na co nikdy nezapomene. A ve chvíli, kdy bude opět v pohodě, vám to vrátí dvojnásob.
2. Princip důvěry
Abyste mohli svým lidem přirozeně důvěřovat, je třeba se opřít o systémová nastavení a statistiky práce, jež fungují. Jinak ale po svých lidech nešlapte a nehlídejte je na každém kroku. Vybudujte si raději vzájemnou důvěru. Věřte si. Důvěra je křehká a lze ji zničit ve vteřině, proto je třeba ji stále posilovat.
3. Účastněte se pravidelných 1+1
Jednou měsíčně mám prostor pro každého ze svých podřízených. Na pravidelných důvěrných schůzkách se nebojíme otevřít jakékoliv téma. Bavíme se o všem, co v práci řešíme, na čem pracujeme, co nám přineslo radost a kde naopak vyvstal problém. Díky tomu budete vždy vědět, co se děje a budete mít prostor se připravit na jakékoliv změny, které život přináší.
4. Poznávejte své zaměstnance
Pravidelné 1+1 schůzky slouží k řešení pracovních věcí. Nicméně, všichni víme, že pracovní a osobní život jsou chtě nechtě spojené nádoby. Jako šéfové byste měli vědět, v jaké životní situaci se váš zaměstnanec aktuálně nachází, abyste ho mohli případně podpořit. Řeší rozvod? Pak bude asi potřebovat odlehčit od nejnáročnějších úkolů. Randí s někým z druhého konce republiky? Pak možná hrozí stěhování.
5. Co si domluvíte, to dodržte
Domluvy se prostě plnit musí. A to oboustranně. Jsou závazné pro zaměstnance, ale i pro šéfy. Určitě se vyplatí si veškeré domluvy zaznamenávat, ať to máte nejenom černé na bílém, ale můžete se ke všemu i kdykoli vrátit. Věřte, že zaměstnance opravdu zklame, pokud vás poprosí o radu, pomoc či se na něčem domluvíte a vy na to pod návalem povinností zapomenete.
6. Běžte příkladem
Je něco, na čem vám u podřízených záleží? Jděte příkladem nejen dodržováním termínů, domluvami, včasným příchodem na schůzky a nebojte se ukázat své osobní postoje. Být profesionální a objektivní občas opravdu bolí a vyžaduje úsilí. Ale to je přesně to, čeho si zaměstnanci cení!
7. Buďte (vždy) na příjmu
To ale neznamená, že musíte v sobotu o půlnoci zvednout jakýkoliv telefon. Jde spíše o to, že vaši lidé by měli vědět, kde jste a za jak dlouho budete schopní se jim ozvat. Moji podřízení ví, že pokud mi napíšou navečer, odpovím jim jako ranní ptáče kolem sedmé hodiny ráno. A pokud mají skutečně problém, mohou využít Messenger, na kterém jim odpovím hned, jakmile mám v ruce telefon. Vědí lidé o tom, když nebýváte v práci? Tak zrovna tohle by vědět měli.
8. Delegujte, delegujte, delegujte
Zní to jako zaklínadlo, ale myslete na to. Delegování je skutečně jedna z nejnáročnějších manažerských disciplín. Taková, kterou všichni znají, ale málokdo ji umí využít. Skutečně uděláte všechnu práci nejlépe vy sami? Myslete i na to, že existují i jiné pohledy na řešení. Ale pozor, ruce pryč od nabízených polovičatých řešení k dotáhnutí.
9. Soustřeďte se
Určitě sami nechcete, aby byli vaši podřízení naprosto vyšťavení, zničení a bez energie. Svůj osobní život, aktivity a koníčky si střežte jako oko v hlavě. A hlavně si je dopřávejte! Pomohou vám se stresem a zbavováním nepříjemného napětí a negativity.
10. Zůstaňte v klidu
Život není dokonalý. Vždycky nebude všechno šlapat tak, jak má. A to je třeba přijímat s klidem a rozvahou. Napoprvé nikdy nic nedopadne na 100 %. Buďte na to připraveni a berte to jako výzvu stále na něčem pracovat a zlepšovat se. Chyby neberte jako selhání, ale jako příležitost se poučit a posunout se na své cestě dál.
Na závěr vám prozradím ještě jeden tip.
Ten nejdůležitější.
Nikdy nezapomeňte na sebe a řádně o sebe pečujte. Známe to všichni. Pokud se zanedbáváte, pořádně nejíte, neodpočíváte, nezbavujete se cíleně stresu, tak jste nemocní. Práce se zastaví a vy pak po návratu nevíte, kam dřív skočit. A tak se dostáváte do negativního koloběhu plného stresu a jste opět náchylnější k nemocem. Nenechte se takovým bludným kruhem lapit. Těžko se z něco vystupuje…
Zajímají vás další tipy, jak být skvělým leaderem?
Přečtěte si o situačním leadershipu a vhodnosti jednotlivých typů vedení na našem blogu.
Máte pocit, že ve své firmě spokojený tým možná nemáte?
Vyzkoušejte průzkum spokojenosti zaměstnanců. V rámci průzkumu, který pomáháme firmám realizovat, se zaměřujeme na to, jací jsou ve vaší firmě šéfové a jak pracují s podřízenými. Dále měříme celkovou spokojenost zaměstnanců a včas odhalujeme veškeré problémy, které by mohly v budoucnu způsobit ve vaší firmě problémy a vysokou fluktuaci. Ano, to, oč tu běží, jsou dobří šéfové. Protože jenom s uvědomělými šéfy budou podřízení v pohodě a spokojení.
Díky průzkumu spokojenosti zjistíte, jakým vnitřním životem vaše firma skutečně žije. Pečlivě formulované otázky nekloužou jenom po povrchu, ale jdou k jádru věci. Detailní dotazy zjišťují nejen spokojenost, ale odhalují i místa, kde něco zoufale skřípe, nesedí, či dokonce chybí.
Zaměstnanci mají stejnou příležitost se v průzkumu vyjádřit ke všemu, co se týká jejich práce. Mohou se rozepsat o tom, co jim nevyhovuje, ale naopak i o tom, co by s radostí uvítali v rámci vnitřních procesů, vzdělání či systému odměňování. S průzkumem vám přineseme přímou konfrontaci s realitou. Nemějte obavy, i při ní budeme stále s vámi.
Vašeho rozhodnutí zjistit, co si vaši zaměstnanci skutečně myslí, si ceníme. Vážíme si toho, že nám umožníte vás skutečně poznat. V eBRÁNĚ si stojíme za tím, že nechceme žít v nevědomosti. Ať už je realita jakákoliv, chceme ji znát. Abychom věděli, jak s ní nadále smysluplně pracovat a předcházet zbytečným budoucím komplikacím. Pomůžeme vám z vašeho odvážného kroku dostat to nejlepší pro život vaší firmy.
Postavíme se k tomu čelem s vámi
A to během následné konzultace, ke které si pozvu přímo majitele firmy. Protože právě on je hybatelem. Díky němu můžete veškeré změny, na které během konzultace přijdeme, uvést v život. V rámci konzultace totiž společně řešíme prakticky cokoli, co se dá dělat pro to, abychom se za půl roku sešli za naprosto jiné situace. Mnohem lepší. Takové, kdy budete mít na nejdůležitějších místech skutečné leadery. Díky spokojenému týmu bude váš firemní život živý, zdravý a fungující.
Co mí podřízení nejvíc oceňují?
Jak poznáte, že svou práci děláte dobře?
Když vám lidé poděkují za to, že chodí do práce rádi, že je to ve firmě moc baví.
Osobně jsem šťastná, když mohu identifikovat a rozvíjet talenty svých lidí. Po nějaké době se sami stávají vedoucími na jiných odděleních v rámci firmy, případně jsou z nich špičkoví, k firmě loajální specialisté.