SEO RESTART 2022 | eBRÁNA review

7. dubna 2022 jeli 2 vyslanci z eBRÁNY do pražské Spojky Karlín na, po 2leté online pauze, živou verzi už tradičního SEO Restartu. Nejeli však pouze jako posluchači, Eliška Bielková totiž celou akci otevírala svou přednáškou o spojení Pinterestu a SEO. Jak se jí dařilo a jak dopadla celá akce zjistíte v našem review. 

8. ročník SEO Restartu přizval SEO specialisty, markeťáky a majitele některých firem do pražského Karlína. Pronajaté prostory místní Spojky byly naplněné takřka k prasknutí, vyprodaný sál vypovídal o tom, že se všichni těšili na osobní setkání a konferenci naživo po covidové pauze.  

Program nabízel 10 přednášek, přičemž na SEO bylo nahlíženo z různých úhlů pohledu. Takže ani kolem 17 hodiny, kdy probíhala závěrečná panelová diskuze, jsem se rozhodně nenudil.  

A jaká témata se probrala?


1. Eliška Bielková: Proč by se měl SEO specialista zajímat o Pinterest?

Startovalo se zostra, protože hned první přednáška byla speciální. A to hned ze dvou důvodů. Prvním z nich bylo to, že šlo o netradiční pohled na SEO - skrz sociální síť Pinterest. Tím druhým, který byl speciální hlavně pro nás, bylo to, že se jednalo o vystoupení naší kolegyně z eBRÁNY. A myslím, že můžeme být na vystoupení Elišky pyšní.

Eliška prošla obecný úvod o Pinterestu a představila, jaké uživatele na této síti můžeme oslovit. Vyzdvihla, že v ČR má Pinterest už 1,6 milionu aktivních uživatelů měsíčně a můžeme očekávat jejich další nárůst.

V čem tedy tkví kouzlo Pinterestu pro SEO? Když budete mít optimalizovaný profil a správně přidávat zajímavé piny (formy příspěvků na této síti), můžete se s nimi za pomoci vhodných klíčových slov ukázat na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání (a to jak na Google, tak i na Seznamu). Zároveň, pokud splníte standardy Pinterestu pro kvalitního tvůrce, dostanete možnost vést na svůj web do-follow odkazy, které pomůžou v růstu síly vaší domény.  

2. Zdeněk Dvořák: Best practice pro organicky úspešný článek

Zdeněk Dvořák, známější možná pod aliasem Linki, je zosobnění linkbuildingu v Česku. Ve své přednášce se zaměřil na tipy pro psaní a optimalizaci úspěšného článku. Jak tedy na to? 

Své poznatky rozdělil do 6 částí: 

1. Průzkum 2. Psaní  3. Monetizace 
4. Publikace 5. Propagace 6. Tuning

Ve fázi průzkumu doporučuje začít analýzou klíčových slovstudiem konkurence a současných výsledků ve vyhledávání. Při psaní bychom si měli klást spoustu otázek ohledně struktury článku a uživatelského záměru. Pro správnou monetizaci článku bychom měli vědět, kam a jak tlačit konverzní body a tlačítka. Při publikaci nesmíme opomenout rychlou indexaci URL a interní prolinkování nového obsahu. Propagací se rozumí metody šíření nového článku a v rámci tuningu je potřeba sledovat výkon a případně článek upravovat a optimalizovat

Nalijme si společně čistého vína (třeba po červnové eBRÁNA konferenci) a přiznejme si, jestli všechny tyto kroky děláme.  

Pokud vás tento průlet tipů zaujal, určitě věnujte čas celé Linkiho přednášce anebo zavítejte na jeho stránky https://linki.cz/

3. Daniel Duriš: Úspěšné migrácie veľkých webov

Migrace jsou nekonečné téma a mnohdy i obavy pro mnoho markeťáků a SEO specialistů. Daniel Duriš, také známé jméno na česko-slovenské SEO scéně (a jeden ze zakladatelů agentury Basta digital), nabídl ve své prezentaci spoustu tipů na to, jak migraci zvládnout a řadu varování, jak ji nedělat. To vše doplnil ukázkami z praxe u velkých projektů, jako jsou weby dpd.sk či uniqa.sk.  

Jak na migraci webu, abyste z ní neměli noční můry, se dozvíte v jeho prezentaci

4. Martin Michálek: Rychlost webu pro marketéry krok za krokem

Ani u čtvrté přednášky neopouštíme známé tváře místní online scény a vyrazíme s Martinem Michálkem do vod rychlých webů. Martin zmiňoval, proč je rychlost extrémně důležitá nejen z pohledu uživatelů, ale i vyhledávačů. Vysvětlil, proč je dobré brát hodnoty v nástroji Lighthouse s nadhledem a jak je to s Google metrikami Core Web Vitals.  

Za extra zmínku stojí myšlenka měření rychlosti na úrovni konkrétní stránky, typologicky shodné skupině stránek (stránky produktu, kategorie, …) a celé domény. Často se totiž řeší pouze jedno nebo druhé, a nikoliv vše dohromady. 

Tipy na nástroje používané k měření rychlosti stránek a konkrétní doporučení na základě zkušeností z praxe najdete v Martinově prezentaci.  

5. Šárka Jakubcová: Redesign iVysílání České televize z pohledu SEO

Kdo má rád praktické informace, tak mu srdce plesalo i během přednášky Šárky Jakubcové, která se podělila o zkušenosti z redesignu webu iVysílání České Televize. Pro představu – jde o web, který má 250 000 návštěv denně, z nichž 65 % tvoří organické přístupy.  

Pro ještě lepší představu – před redesignem měl web přes 18 milionů stránek, které byly plné duplicit, zbytečně generovaných URL, dlouhých řetězců přesměrování, nekonzistentní struktury URL, chyběla on-page optimalizace a mnoho dalšího, z čeho by se zatočila hlava každému SEO specialistovi.  

Problémů bylo opravdu hodně a o to větší uznání Šárka a její tým zaslouží, jelikož se jim už dnes podařilo mnoho z nich úspěšně odstranit a na dalších usilovně pracují. Pokud chcete vědět víc, můžete se ponořit do případové studie, kterou Šárka zpracovala nebo si můžete prohlédnout její prezentaci.

6. Martin Pichlík: Share of Voice

Martin Pichlík nejdříve metriku Share of Voice představil, včetně postupu, jak k ní dojít. Díky ní získáme lepší představu o tom, jak silně dokážeme pokrýt vybraný segment v rámci organického vyhledávání. 

Propůjčíme si jeho slova: „Share of Voice je Market Share na steroidech.“  

» Market Share = procento klíčových slov na prvních 10 pozicích 
» Share of Voice = podíl mezi návštěvností klíčových slov na prvních 10 pozicích a celkovou hledaností klíčových slov 

Pokud vám tyto metriky samy o sobě nic neřeknou, určitě si prohlédněte Martinovu prezentaci, kde se kromě jejich detailního vysvětlení dozvíte také praktické tipy k hledání klíčových slov, díky kterým utečete konkurenci. 

7. Radim Daniel Pánek: Milisekundy vydělávají miliony, tak nenechte nakupovat Vaše zákazníky u konkurence

Radim Daniel Pánek se dlouhodobě se svým týmem věnuje zrychlování webů a jejich testování. Ve své prezentaci, kterou pojmenoval podle známé studie od Deloitte Digital, se zejména zaměřil na zjištěná data, a to v souvislosti se správným testováním rychlosti webů.

Nejen, že doporučoval testovat web během běžné zátěže (a nikoliv v noci, kdy na webu nikdo není, jak bývá občas zvykem), doporučil také testovat tzv. rotačně, tedy sérií testů celý den. Podělil se s námi také o mnoho dalších tipů, kterým se rozhodně vyhnout, a které naopak zavést do běžné praxe.

Pokud vás zajímá, o kolik vteřin musíte zrychlit načítání stránky, aby šly konverze o 8 % nahoru, mrkněte se do Radimovy prezentace.

8. Pavel Ungr: Proč je projektové řízení v SEO důležitější než SEO

Ikona českého SEO, Pavel Ungr, nám předala zajímavý pohled na práci v týmu, a to, jak ovlivňuje dohledatelnost webů (přímo či nepřímo). 

Jak už název napovídá, přednáška byla hodně o projektovém řízení, které často SEO specialisté zapomínají řešit. „Seař“ by neměl být tichý mladík v rohu kanceláře, kterého potkáte pouze na vánočním večírku a jinak o něm nevíte. SEO specialista by měl úzce spolupracovat s vývojáři webu, s testery, s grafiky a copywritery, a s dalšími lidmi, kteří s webem ať už na úrovni back-endu či front-endu pracují a upravují jej. Měl by být v obraze, co se týká všech změn na webu.

K tomu všemu Pavel doplnil tipy na užitečné nástroje, takže neváhejte a projděte si jeho prezentaci.

9. Richard Klačko:Investice do SEO? Vypočítejme si potenciál...

Richard Klačko z Taste, který celý SEO Restart pořádá, nám nabídl teoretický vhled do nástroje, který v Taste připravují. Jedná se o OSPET – Organic Search Potential Estimation Tool, tedy nástroj na odhad potenciálu organického vyhledávání.  

Jak jste už slyšeli od svých SEO specialistů a markeťáků, v SEO je velká spousta proměnných a mezi nimi i spousta těch, které my a ani nikdo jiný neovlivní (jak zamíchal s počtem a KW ve vyhledávání například koronavirus či aktuálně válka na Ukrajině). OSPET pracuje s klíčovým slovem, měsíční hledaností, vstupní stránkou a její pozicí, konkurenčností dotazu, CTR, historickým počtem konverzí a jejich hodnotou, plánovaným počtem hodin SEO práce atd. Po vložení všech proměnných by měl markeťák vidět, jaká bude odhadovaná pozice, návštěvnost a počet a hodnota konverzí po X hodinách práce.

Uvidí tedy, za jak dlouho se začne SEO práce vyplácet. 

Richard nám nabídl zajímavou myšlenku. Myslím, že všichni přítomní jsou zvědaví, jak bude finální nástroj vypadat a těšíme se, až si ho ozkoušíme. Mezitím doporučím pečlivě pročíst Richardovu prezentaci

10. Marek Prokop: Analýza klíčových slov v R

To by nebyl Marek Prokop, aby pro sebe typicky skromným a nenápadným způsobem neprovedl malou revoluci v hlavách všech přítomných markeťáků. Nabídnul nám totiž velmi neobvyklý způsob zpracování analýzy klíčových slov v programovacím jazyku R. Jak sám říkal, patří asi mezi 3 lidi na světě, který ho tímto způsobem využívají. Po Markově prezentaci jich bude určitě mnohonásobně víc. 

Sami už máme naplánováno, jak se do testování klíčovky pomocí R pustíme. Prozatím můžeme nasdílet to, co říkal sám Marek – díky práci v R je velká šance, že ušetříte spoustu času. Obzvláště u analýz o objemu desítek tisíců klíčových slov.  

Projděte si určitě Markovu prezentaci a zavítejte i na jeho blog, kde vás tématem dále provede. 


Po 10. přednášce následovala panelová diskuze, které se zúčastnil Zdeněk Nešpor (Heureka.cz), Jakub Rejnuš a Pavel Ungr. V pozici moderátora byl Filip Podstavec, kterého můžete znát jako tvůrce MarketingMineru. V panelovce, kde padaly otázky jak od Filipa, tak i z publika pomocí sli.do, jsme se bavili o optimalizaci obrázků, strukturovaných datech i A/B testování metadat. Padl i dotaz, na jaké projekty jsou z hlediska SEO účastníci panelové diskuze pyšní - mezi odpověďmi zazněly projekty alkohol.cz, benu.cz, zboží.cz a glami.cz.  

„Osobně hodnotím celý SEO Restart jako velmi povedenou akci. Hodnotím primárně obsah všech přednášek, které svým širokospektrálním pohledem na SEO, musel zákonitě nabídnout každému z účastníků spoustu podnětů na zamyšlení. Padla také spousta konkrétních tipů, případových studií a nových nástrojů.

Minimálně my v eBRÁNĚ jsme nadšeni, kolik novinek můžeme vyzkoušet. Zároveň máme obrovskou radost, že takto nabitou sestavu přednášejících doplnila i naše kolegyně, protože být na stejném pódiu jako všechny české SEO špičky byla pro Elišku, ale i celou eBRÁNU, velká pocta."

Jan Kroupa
Jan Kroupa

Jan Kroupa

specialista online marketingu

Honza působí v eBRÁNĚ od roku 2018. Z pozice asistenta specialisty online marketingu vyrostl do seniorního specialisty. Při práci v marketingu uplatňuje nabyté vědomosti, které získal během studia anglické filologie. Dlouhodobě se specializuje na analýzy klíčových slov. Navíc se perfektně orientuje v SEO činnostech a správě zbožových srovnávačů, kde se dokonce pyšní certifikací pro Mergardo. Žádnou překážkou pro něj není ani komplexní tvorba strategií. 

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti