Upravit stránku

Co je Pinterest a jak funguje?

O Pinterestu jste už pravděpodobně slyšeli, anebo ho sami aktivně využíváte k vyhledávání inspirace na dekorace, vaření, plánování oslav, fitness, a mnoho dalšího. Ale věděli jste, že na této sociální síti se dá i inzerovat a propagovat svou značku nebo obchod? I když není z hlediska inzerce v Česku tak populární jako třeba Facebook nebo Instagram a je spíš v jejich stínu, neznamená to, že byste ho měli přehlížet, ale využít jeho potenciál jako další zdroj pro nové zákazníky. Pojďme se podívat na to, co to vlastně ten Pinterest je, jak funguje a jak si jednoduše založit firemní profil a jak inzerovat. Dozvíte se také základní tipy na skvělé piny.

Co je Pinterest?

Pinterest je možné si představit jako veřejnou virtuální nástěnku, kam si můžete připíchnout obrázek nebo video, které se vám líbí a sdílet je s přáteli i celým světem. Nástěnek můžete mít kolik chcete, pojmenovat si je můžete podle sebe a můžete je mít je rozdělené podle různých kategorií např. dekorace, pletení, vaření, cestování a tak dále. Na Pinterestu se setkáte s pojmem pin, což znamená doslovně připíchnout. 

Z hlediska marketingu je Pinterest něco mezi sociální sítí a vyhledávačem, protože uživatelé mohou najít pin buď na základě vyhledávání nebo když se jim na základě algoritmu zobrazí na hlavní straně. O samotném algoritmu Pinterestu si povíme příště. 

Jak funguje vyhledávání, algoritmus aPinterest SEO celkově?

Kdo je na Pinterestu?

Pinterest má aktuálně přes 459 milionů aktivních uživatelů měsíčně, což je pro představu více než Twitter nebo Snapchat. Podle posledních statistik z roku 2019 je v České republice měsíčně aktivních 1 210 000 uživatelů. Číslo se za poslední roky určitě zvýšilo, neboť Pinterest jenom za poslední rok zaznamenal nárůst 43 % a můžeme tedy předpokládat, že aktuální měsíční počet aktivních uživatelů v České republice se pohybuje okolo 1 600 000.
 

Číslům vládnou ženy, ale už ne tak jednoznačně jako v posledních letech. 60 % všech uživatelů sice tvoří ženy, ale muži mají meziročně největší nárůsty a to až 50 %.
Analýza klíčových slov se v online marketingu tese do kamene neustále. Ani na Pinterestu tomu není jinak, protože 97 % všech vyhledávacích dotazů není spojena s brandem, proto je třeba věnovat zvlášť pozornost vhodným klíčovým slovům.
Unikátní na Pinterestu je například to, že zobrazuje podobné obrázky nebo piny a uživatel tak může snadno narazit na něco, co doposud neznal a třeba ani neví, že to existuje. A mezi tím, můžete být i právě vy.
Příkladů by bylo ještě mnoho, pointa zůstává stejná – klíčová slova jsou de facto všude.

Proč se o Pinterest vůbec zajímat jako o prodejní kanál?

O Pinterestu je možné mluvit jako o síti budoucnosti. Není to z důvodu, že by měla do budoucna předběhnout v inzerci Facebook nebo Instagram. Důvod je jiný. Na Facebooku je minulost, na Instagramu minulost i přítomnost a na Pinterest se chodí kvůli budoucím trendům, pro inspiraci, objevování nových značek. Už to by ve vás mělo vyvolat otázku – není tam náhodou někdo, kdo by mohl patřit do mé cílové skupiny a zatím na mém e-shopu nebyl? Ano, otázka je na místě a je správná.
Průzkum ukazuje, že 9 z 10 návštěvníků chodí na Pinterest pro inspiraci na nákupy, které si plánují pořídit. Ať už se jedná o dekorace do domácnosti nebo dárek pro ostatní. Čtvrtina uživatelů navíc na Pinterestu přímo nakupuje, což znamená důležitost nejen správnému propagování „pinů“, ale i Pinterest SEO.  A pokud zrovna všechny uživatele neoslovíte přímo na Pinterestu, nemusíte smutnit, protože je zde velká šance, že u vás nakoupí v budoucnu díky tomu, že vás na Pinterestu viděli. 
„Na Pinterestu nemusíte být pro uživatele jenom e-shop nebo značka, ale jako zdroj inspirace a díky tomu si vás budou více pamatovat.“

Jaké podnikání se na Pinterest nejvíce hodí?

Dalo by se říct, že cokoli. Co je však třeba, je mít vizuálně pěkné a lákavé fotky. Podle statistik z roku 2019 jsou nejvyhledávanějšími kategoriemi:
  • Umění
  • Výzdoba domácnosti
  • Vzdělávání
  • Řemesla
  • Zábava
  • Krása
  • Zdraví
  • Architektura a mnoho dalšího…
Výhodou může být, že na Pinterestu je forma reklamy nativní, což znamená, že z ní přímo nekřičí, že se jedná o reklamu jako např. na Facebooku. Na rozdíl od jiných sociálních sítích je spíše na Pinterestu reklama vítaná, protože umožní rychle najít obchod na zboží, které uživatel hledá jako inspiraci.

I Pinterest má své analytické nástroje a marketingové funkce

#1Pinterest Analytics

Díky Pinterest Analytics dokážete zkoumat své publikum, uvidíte zde přehledy kliků na jednotlivé piny, konverze a mnoho dalšího. Sledovat pak můžete počet lidí, kterým se pin zobrazil, kdo si jej uložil (věk, pohlaví), skrz jaké zařízení přišel a kdo se proklikl na vaši webovou stránku.
Pro měření výkonu reklamy je třeba nainstalovat tag do Google Tag Manageru.

Měření výkonu reklam
#2Pinterest Trends

Jako jsou Google Trendy, kde je možné sledovat o co je aktuálně ve vyhledávání zájem, i Pinterest je má. Nabídne Vám nejen přehled aktuálních trendů, ale i hledanost v kategorii, zájmu. To lze však pouze pro USA, Kanadu a Velké Británii.

#3Pinterest Predicts

Pokud máte firemní účet, Pinterest vám odhalí i predikce trendů, které přijdou. Dokážete tak být o krok napřed a mít výhodu oproti konkurenci, protože Pinterest není o hledání dnešních trendů, ale těch zítřejších. 
A jedna pěkná statistika na závěr – 91 % všech uživatelů vnímá Pinterst jako pozitivní a příjemnou sociální síť. V dnešní době se uživatelé chodí inspirovat a načerpat pozitivní náladu právě na Pinterest. A o to větší šance, že si Vaší značku také tak spojí.


Jak si založit firemní profil

Celý registrační proces není nijak složitý. Jako u každé nové registrace je potřeba vyplnit registrační formulář. Na hlavní stránce vyberete možnost registrace a Vytvořit firemní účet.

Založení účtu na Pinterestu
Po vyplnění požadovaných údajů vás systém přesměruje na stránku vyplnění profilu webu/firmy. 

Profil na Pinterestu

Nemít vyplnění profil na Pinterestu je jako nemít vyplněné BIO na Instagramu. Můžete bez toho fungovat, ale zbytečně přicházíte o organický dosah. Do svého profilu můžete vložit klíčová slova. Jednak usnadníte Pinterestu pochopit, co je předmětem vašeho podnikání a stejně tak budete dohledatelní přes vyhledávač a najdou vás tak uživatelé.

Příklad správně vyplněného profilu
Příklad správně vyplněného profilu
Abyste věděli, jaká klíčová slova použít, udělejte si malou analýzu klíčových slov přímo na Pinterestu. Jak už bylo zmíněno na začátku článku, Pinterest funguje částečně i jako vyhledávač, proto je vaším cílem zahrnou do svého profilu (ale pak i do svých pinů) vhodně zvolená klíčová slova.
Jak na to?
Jednoduše. Napište do vyhledávače Pinterestu předmět svého podnikání a zobrazí se vám související klíčová slova, na která se zaměřit
Vyhledávání kategorií na Pinterestu

Placené kampaně

Jak už bylo řečeno, Pinterest nabízí i placené formy propagace. Na Pinterestu je možné využít tři cíle kampaně. Jedná se o budování povědomí, podporu zvažování a získávání konverzí. Vytvářet můžete víc kampaní na jednou a jednotlivé kampaně nastavíte po kliknutí.
Cíl kampaně

Reklamy jde nastavit na konkrétní piny

Po vybrání daného cíle vás Pinterest provede nastavením reklamy. Vše je hodně intuitivní a snadné. Pokud máte zkušenosti se zakládám reklamy na Facebooku, bude to pro vás o to lehčí.

Nastavení pinů

Instalace Pinterest pixelu

Abyste mohli měřit dosah, je třeba na svůj web přidat Pinterest tag. Funguje podobně jako např. Facebook pixel a vložit ho můžete přes Google Tag Manager. 

Základní tipy na skvělé piny

  •  Zvolte obrázek na výšku

    Používejte kvalitní a vizuálně atraktivní fotky, které vyniknou. Pamatujte, že ty nejlepší piny vyvolávají v lidech touhu obrázek rozkliknout. Doporučený poměr stran je 2:3, např. 1 000x1 500.
  • Svůj produkt nebo službu vždy umisťujte do středu a do popředí

  • Používejte logo – vždycky

    Své logo přidejte do každého pinu, ale neumisťujte ho do pravého dolního rohu, nebo se ztratí mezi produktovými ikonami Pinterestu.
  • Přidejte překryvný text

    Překryvný text je text, který se objeví na vašem obrázku v pinu a pomůže mu vyniknout. Váš text by měl být stručný, aby se dal snadno přečíst i v mobilní verzi.
  • Nezapomeňte na nadpisy a popisky

    Stejně jako se přidávají alternativní popisky obrázkům na webu, i tady nezapomeňte otagovat své piny. Díky nadpisům a popiskům se bude pin lépe zobrazovat ve vyhledávání. Stejně jako při SEO, i tady volte vhodná a relevantní klíčová slova. Do nadpisu můžete použít 100 znaků a do popisku až 500.
  • Zkontrolujte odkazy

    Pokud váš pin obsahuje odkaz, zkontrolujte, že je aktivní, že se bez problémů načítá a odkazuje na správnou stránku.
Příklad správně vytvořeného pinu
Příklad správně vytvořeného pinu

Přehled nejpoužívanějších pojmů:

 

Slovníček pojmů
Počet zobrazeníKolikrát byly vaše piny nebo reklamy zobrazeny na obrazovce
Projevy zájmuCelkový počet projevů zájmu u vašich pinů. Zahrnuje uložení, kliknutí na pin, odchozí kliknutí a přejetí po kartě karuselu.
Kliknutí na pinCelkový počet kliknutí na váš pin nebo reklamu za účelem přechodu na obsah na Pinterestu nebo mimo něj
Odchozí kliknutíCelkový počet případů, kdy uživatelé provedou akce, které je přivedou k cíli mimo Pinterest
Míra odchozích kliknutíCelkový počet kliknutí na cílovou adresu URL přiřazenou k vašemu pinu vydělený celkovým počtem zobrazení vašich pinů na obrazovce
Zobrazení videa

Kolikrát bylo video zobrazeno po dobu minimálně 2 sekund při 50 % videa

Průměrná doba přehráváníPrůměrná doba, kterou uživatel strávil sledováním vašeho videa
10sekundová zhlédnutíKolikrát bylo video zobrazeno po dobu minimálně 10 sekund nebo po delší dobu
Míra zájmuCelkový počet projevů zájmu u vašich pinů vydělený celkovým počtem zobrazení vašich pinů na obrazovce. Projevy zájmu zahrnují uložení, kliknutí na pin a odchozí kliknutí.
Míra uloženíCelkový počet uložení vašich pinů vydělený celkovým počtem zobrazení vašich pinů na obrazovce
Celkové publikumCelkový počet lidí, kteří vaše piny viděli nebo na ně reagovali
Celkové zaujaté publikumPočet lidí, kteří na vaše piny reagovali
Celkové publikum za měsícCelkový počet lidí, kteří viděli vaše piny nebo na ně reagovali během 30denního okna až do určitého dne včetně
Celkové zaujaté publikum za měsíc

Celkový počet lidí, kteří reagovali na vaše piny během 30denního okna až do určitého dne včetně

Měsíční počet zobrazeníPočet uložení vašich publikovaných pinů a pinů uložených z potvrzené domény nebo účtu na obrazovce za posledních 30 dní

    Facebook, Instagram a do toho Pinterest. Je toho na vás dost?  Nechte si od nás pomoci

    Eliška Bielková

    Eliška Bielková

    specialistka online marketingu

    Eliška na začátku nastoupila na juniorskou pozici. Svět online marketingu ji hned nadchl. Po půl roce dostala na starost své první zakázky a nyní už se nezalekne ani těch větších. Nejvíce si rozumí se zbožovými srovnávači a nástrojem Mergado, kde získala i certifikát specialisty.  Mezi další oblíbené činnosti patří SEO nebo analytická činnost. Vedle správy svých zakázek pečuje také o nováčky, kterým pomáhá se získáním základních znalostí v online marketingu a jejich rozvojem. Pokud zrovna není v práci nebo ve škole, pravděpodobně cestuje po workshopech, konferencích, tráví čas s přáteli nebo hikuje po horách.

    Nahoru