Emailing jako klíčový nástroj pro budování firemní značky

Emailing je perfektní v rámci DO a CARE fáze (STDC – víme, známe, umíme, že?). Můžete díky němu efektivně komunikovat a posilovat vztahy se zákazníky. A proto i posilovat a budovat vlastní brand. Dvě mouchy jednou ranou. Krásná práce. Tak berte plácačku, jdem na to.

Proč se věnovat značce?

Značka je v digitální éře základním kamenem úspěchu. Konkurence si neustále brousí zuby, spotřebitele už rohlíkem dávno neopijete a krize nejrůznějšího druhu číhají za každým rohem. Potřebujete neotřesitelné základy, které vás posílí v době růstu a podrží v době krize – silnou značku, která bude vyčnívat z davu. A s tím vám mimo jiné pomůže emailing.

Silnou značku poznáte podle toho, že si ji lidé pamatují, vyvolává v nich emoce a mají k ní dlouhodobý vztah. 

Emailing je víc než...

  • způsob, jak dostat produkty nebo služby do schránek zákazníků
  • cesta, jak prezentovat slevu, akci nebo jakoukoliv kampaň

Může to být tohle všechno dohromady, a navíc elegantní cesta pro brandbuilding. Stačí jen udělat ze svých emailů klenot mezi spamy. Obyčejné emaily totiž dnes už nikdo nečte. Zato třeba knihy lidé čtou, protože je baví konkrétní autor, jeho styl i téma. A s vaší značkou to bude fungovat stejně. Čtěte pozorně, jak na to.

Využití emailingu pro budování brandu

Jak pomocí newsletterů rozvíjet brand Představte své hodnoty

Propisujte poselství a hodnoty značky do každého newsletteru, který vytvoříte. Sdílejte příběhy, informace a rady, které pomohou zákazníkům lépe porozumět vašemu produktu nebo službě. Díky tomu nejenže nabídnete cenný obsah, ale lidé si vás snáz zapamatují.

Kdykoliv můžete, vpleťte do newsletteru svůj příběh. Tak třeba:

  • Mít já e-shop se sportovní výbavou, nabídkou bude provázet jeden z nás, kamarádů, kteří sami chodíme po horách a lezeme po skalách. Protože sportu rozumíme, byznysem se bavíme a chceme přitáhnout stejně smýšlející zákazníky.
  • Mít já e-shop s hračkami, vymyslím postavičku, která vám poradí s nákupem. Protože rozumím dětské duši víc než kdo jiný a chci, aby to bylo znát.
  • Mít já truhlárnu, nechám vás v každém newsletteru nahlédnout do své dílny. Protože pracuju jinak než konkurence a dělám poctivé řemeslo předávané z generace na generaci.
  • Mít já B2B servis, pojmenuju svoje auta po závodních koních a do emailů přidám i fotku, který „kůň ze stáje” k vám přijede. Protože moji hodnotou je rychlost.
  • Být já prodejcem bio potravin, pošlu vám emaily s recepty na smoothie, sezónní tipy a výhody vlákniny. Protože chci být lídr v propagaci zdravého životního stylu.
  • Být já B2B dodavatel čehokoliv, ukážu, že jsme tým lidí, a ne anonymní zkostnatělá firma. Protože jednáme lidsky a chceme mít s partnery dlouhodobé osobní vztahy.
  • Mít já pekařství, do emailů přidám video, jak každý den vstávám v 5 ráno, abych dala péct chleba. Protože na jeho chuti je znát, že mám svou práci opravdu ráda (co jiného by mě taky vyhnalo před pátou z postele, že?).

...už máte v hlavě pár nápadů?
Asi se shodneme na tom, že ano. Že už svůj brand a příběh máte. Tak ho představte a strategicky přiživte. Ukažte, že vaše značka nejsou jen produkty nebo služby, ale že taky dokážete vyřešit lidem jejich potřeby, jste nevyčerpatelným zdrojem cenných informací, je s vámi zábava… a že se vyplatí být vaším zákazníkem.

Samotné produkty za vás nemluví. Kdyby ano, marketing by neexistoval.


Ukazujte a posilujte identitu značky

Ať každý newsletter, který zákazníci otevřou, vypadá na první pohled jako něco, co už viděli – na vašem eshopu, vývěsním štítě v obchodě, článku na blogu, děkovné kartičce v zásilce, polepu auta… Nechte je vzpomenout si, kdo jste. Posilujte identitu značky a držte se přikázání: „Všude vystupuj stejně.”

„Jó, já vím, to je ten obchoďák „s červenou židlí”, eshop s tím zeleným…” Ať se vám to líbí, nebo ne, lidé si je pamatují. A to vy chcete taky! Chcete, aby si vás spojili s konkrétním příběhem, který za vámi stojí. Pamatovali si vás a vraceli se k vám.

A to všechno bez toho, aniž byste museli platit miliony za reklamu.
Nemusíte. Růst firmy můžete rozdělit do menších kroků. A dodržování konzistentního obrazu značky napříč všemi marketingovými kanály je jedním z nich.

Váš příběh by měl být znát ze všeho, co děláte. Lidé si ho snáz zapamatují, identifikují se s ním a budou ho šířit dál.

Když se na to podíváme trochu konkrétněji, jednotný obrázek značky propisujte do:

  • tonality neboli jazyka, jakým budou newslettery napsané
  • fotek/grafiky/videí
  • fontu, barev, loga
  • šablony (bloků a prvků, které budete v emailech opakovat a dodržovat)
  • způsobu představení produktů a služeb
  • frekvence rozesílky
  • cílů, co chcete newslettery naplnit

Celý layout musí korespondovat s eshopem, webem a esencí vaší značky. S nastavením tohoto jednotného komunikačního stylu pomáhá brandová a obsahová strategie. A to je, podobně jako automatické personalizované newslettery, jednorázová investice, která se vám bude už jen vracet.


Personalizujte

Oslovte každého zákazníka zvlášť a upravte obsah newsletterů jeho potřebám a preferencím. Nemluvíme jen o tom, že použijete jméno v přivítacím mailu. Personalizace je komplexnější proces, který spočívá ve sběru a využití dat o zákaznících.

Proč to dělat?

  1. Když zákazník dostane email s produkty nebo informacemi, které odpovídají jeho konkrétním zájmům, je pravděpodobnější, že nakoupí.
  2. Personalizované emaily zvyšují pocit individuality a pozornosti. Lidé uvidí, že jste si dali tu práci – věnovali čas a úsilí tomu, abyste nabídli obsah relevantní jejich potřebám. A přirozeně oplatí vaši snahu větší důvěrou a loajalitou → poroste hodnota vaší značky.
Automatizace v brandových newsletterech

Zní to jako hodně práce, ale co většinou zákazníci nevědí (a vědět ani nemusí), je to, že spousta emailingových nástrojů vám umožňuje tvorbu personalizovaných newsletterů zautomatizovat. Výsledný email přitom stále působí jedinečně a jako byste ho připravili právě teď s tou největší osobní péčí. A taky, že jo ;)

Můžete nastavit automatickou rozesílku:

  • produktů pouze z kategorií, které si zákazník předem vybere
  • individuálního slevového kupónu na oblíbené zboží
  • osobního poděkování k výročí spolupráce, za nákup nad určitou sumu atd.
  • dárků (slevy) k narozeninám nebo svátku
Svátkové newslettery
  • nabídky servisu, jakmile si zákazník koupí konkrétní produkt
  • opuštěného košíku
  • každého nově vypublikovaného článku na téma, co zákazníka zajímá
  • upozornění na končící datum spotřeby a nabídky nového příslušenství
  • připomínky dalšího termínu opakované služby (např. estetického zákroku) aj.

Možností je spousta a často stojí čas a energii jen na začátku (strategie a sběr dat, jednorázové nastavení automatů, příprava šablon newsletterů apod.). Pak už budou stroje pracovat za vás a vy se budete moct věnovat dalšímu rozvoji.

A pak že bez práce nejsou koláče. Budete mít napečíno hezky dopředu.

Buďte jako dobrý přítel, na kterého si zákazníci vzpomenou, když budou potřebovat radu, pomoc nebo si zpříjemnit nakupování.


Připomínejte se, ale s citem

Všechny výše uvedené rady dodržujte s poctivou důsledností a neusněte na vavřínech. Zůstaňte v podvědomí zákazníků a pravidelně se jim připomínejte. Tím ovšem nemyslíme, abyste jim dali každodenní emailingovou masáž. Newslettery posílejte jen tehdy, máte-li opravdu co říct a nabídnout. 

Vlastní zkušenosti v emailingu

Zamyslete se, až budete chtít rozeslat další firemní newsletter. Nebude pro zákazníky jen dalším spamem? Nepodrývejte dobré jméno své značky a zůstaňte v myslích zákazníků jako užitečný partner.

Na správnou frekvenci rozesílky se můžete zeptat přímo zákazníků (třeba rovnou při sběru kontaktů na webu nebo eshopu). Dejte jim na výběr (Chcete email 1× týdně? Měsíčně? Jednou za kvartál?) a pak v rámci personalizovaných emailů jejich přání respektujte.

Nehledě na to, že zákazníků se můžete zeptat na mnohem víc. Můžete poprosit o reference a zpětnou vazbu, jak zlepšit produkty nebo služby a lépe tak porozumět cílovce a jejím potřebám. Čímž se vracíme zase na začátek k hlavnímu účelu emailingu – efektivně komunikovat a posilovat vztahy se zákazníky.

Brandloveři jsou méně citliví na zvyšování cen, nabídku konkurence a rádi dobrovolně šíří dobré jméno vaší firmy.”

Při registraci už taky rovnou zákazníkům vysvětlete, že odebírat newsletter má smysl. Kromě dotazů na jejich preference (na četnost rozesílky, oblíbené kategorie apod.) můžete přidat i krátký souhrn hlavních benefitů – k čemu jim newslettery budou dobré a proč by o ně měli stát.

A to je vše, přátelé… Nebo ne?
Ne!


Nezapomínejte na své nejčtenější maily

Transakční emaily si na rozdíl od běžných newsletterů otevře a přečte mnohonásobně větší procento lidí. Pochopitelně. Oni na ně čekají! Sami si o ně řekli tím, že u vás nakoupili nebo něco objednali. Jsou natěšení na svůj balíček a chtějí vědět, že je na cestě…

Co to pro vás znamená? Že všechny výše popsané rady nesmíte opomenout zapracovat ani do transakčních automatů:

  • vyřízení objednávky
  • potvrzení o zaplacení
  • předání na dopravce
  • reklamace, storno atd.

Udělejte skvělý první dojem

Pokud chcete, aby se vaše značka vymykala z internetové šedi a nudy, pak nemůžete odeslat suché potvrzení objednávky nebo neosobní vyřízení reklamace. I kdybyste měli všechnu ostatní marketingovou komunikaci vypimpenou k dokonalosti, tímhle si akorát tak podrazíte nohy.

Transakční maily jsou leckdy vstupní branou mezi vámi a novým zákazníkem. Tak na ně udělejte dobrý první dojem.

Vaše značkaje cenným aktivem

Emailing může být klíčem k jejímu dlouhodobému úspěchu. Chcete s ním pomoct?
S emailingem i brandem? Ozvěte se nám.

Milena Šofrová

Milena Šofrová

Copywriterka a ilustrátorka

Milena píše, kreslí a pomáhá najít firmám svůj nezaměnitelný styl. Díky své nápaditosti se stala vyhledávanou posilou tvůrčích týmů. Umí přijít s originálními myšlenkami, tvořit kreativní koncepty, kampaně a pomoct značkám stát se love brandy ve svém oboru. V #eBRÁNAfamily je přes 10 let a věnuje se tvorbě kreativ, offline materiálů i online textů od blogových článků přes webové a eshopové stránky až po emailing.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti