Upravit stránku

Dlouhodobý rozvoj e-shopu na základě dat

Aby bylo možné e-shop rozvíjet a posouvat kupředu, je nutné identifikovat slabé a silné stránky e-shopu. K tomu vám pomohou různé analytické nástroje, díky kterým zvládnete na základě reálných uživatelských dat dělat ta správná rozhodnutí.  

Analytické nástroje

Jaké analytické nástroje využívat? Na trhu jich najdete spousty, některé jsou placené a jiné jsou zdarma. V tomto článku se zaměříme na ty základní, které by neměly na žádném e-shopu chybět. 

E-shop 

V první řadě je dobré zmínit samotný e-shop. Většina e-shopových systémů obsahuje i nějakou základní analytiku, z které se dá vycházet a eBRÁNA e-shop není výjimkou. Jedná se například o počet objednávek za určité období, obrat, průměrnou hodnotu objednávek atd. 

Většinou se jedná o základní metriky, které mohou některým e-shopařům stačit, ale pokud chceme zkoumat data více dopodrobna, je lepší využít nějaký externí nástroj jako právě Google Analytics.

Zkoumání dat
Analystics

Jaká data nám může
Google Analytics poskytnout?

# 1 Informace o návštěvnících
  • Demografické údaje – věk a pohlaví

  • Geografické údaje – jazyk, lokalita

  • Zařízení – PC, tablet, mobil

# 2 Akvizice návštěvníků

Díky tomu můžeme zjistit, odkud k nám zákazníci přicházejí a jaké zdroje jsou nejefektivnější (např. organické vyhledávaní, placená reklama, sociální sítě a další).

# 3 Chování návštěvníků na stránce

Odhalíme nejnavštěvovanější stránky a zároveň ty nejvíce opouštěné. Také se dozvíme průměrnou dobu strávenou na určité stránce a tok chování - tím rozumíme cestu, kterou návštěvník procházel web.

Návštěvníci e-shopu
# 4 Elektronický obchod

Díky kompletní implementaci rozšířeného elektronického obchodu na eBRÁNA e-shopu máte možnost sledovat i podstatné informace týkající se přímo e-shopu a jeho prodeje.

Máte možnost sledovat tržby za konkrétní produkt, počet prodaných kusů, průměrnou cenu a množství a další užitečné metriky.

Zjistíte, jaké kategorie jsou nejvíce navštěvované, z kterých zákazníci nejčastěji přidávají zboží do košíku a ty nejvíce konverzní. 

V neposlední řadě je možné detekovat chování zákazníků v košíku podle jednotlivých kroků. Pokud vám například hodně lidí odchází již při druhém kroku košíku při volbě dopravy a platby, pak je dost velká pravděpodobnost, že zákazníci nejsou spokojeni s výběrem dopravců nebo s cenou za dopravu, 

Hotjar, Microsrosoft Clarity, Smartlook 

V neposlední řadě je dobré zmínit i tyto nástroje, které nám oproti GA (Google Analytics) mohou více přiblížit informace o tom, co zákazníci skutečně na e-shopu dělají a co je trápí. 

Co tyto nástroje umí
a s čím nám mohou pomoci ?

# 1 Heatmapy (clikmapy, scrollmapy a movemapy)

Heatmapy jsou grafickým zobrazením interakce návštěvníků na e-shopu. Z těchto map můžete zjistit, o jaká místa mají uživatelé největší zájem, a která naopak úplně ignorují. 

Druhů heatmap je opravdu velká škála. Clickmapy zobrazují místa, na která uživatelé nejčastěji klikají. Scrollmapy vám zase ukáží, jak moc lidé na vašich stránkách skrolují (z anglického "scrollovat"). A také existují i Movemapy, které zaznamenávají veškerý pohyb myší.  

Můžeme vidět, že mapa hraje hned několika barvami. Místa, která jsou ta nejproklikávanější se zbarvují do odstínů žluté. Naopak místa, kam návštěvník/zákazník kliká pouze výjimečně, jsou zbarveny do fialova až do studené modré.

# 2 Nahrávky uživatelů

 

Další věc, kterou tyto nástroje, jako je Hotlar umí, je nahrávaní uživatelů na vašem e-shopu. Můžete si v kdykoliv a odkudkoliv z vašeho počítače přehrát chování reálných uživatelů, a přijít tak na některé problémy, které uživatele trápí.

„Nahrávek bude spousty, doporučuji se v nich naučit segmentovat a filtrovat pouze ty, které jsou pro vás důležité. Například v Google Analytics si najdete stránku, která má veliké procento odchodovosti. Víte, že na této stránce není něco správně, ale nevíte, co konkrétně zákazníkům vadí. Vyfiltrujte si tak pouze nahrávky, kdy uživatelé navštíví danou stránku.“
Martin Zajíc, produktový manažer eBRÁNA e-shopu
# 3 Dotazníky

Dotazníky vám mohou pomoci se sběrem zpětné vazby od vašich zákazníků. Ať už řešíte možnost rozšíření o nový sortiment, nebo chcete pouze zjistit, zdali vám na e-shopu nechybí nějaké podstatné informace, které by zákazníci ocenili.

Dotazníky lze pak nastavit, aby se zobrazovaly pouze na určitých stránkách a nebyly invazivní ihned po příchodu na stránku (zobrazení po časovém limitu, v rohu obrazovky nebo například až ve chvíli, kdy chce zákazník odejít ze stránky a najede na ikonku křížku). 


Pár tipů nakonec

  1. Začněte sbírat data co nejdříve. Později to oceníte.
  2. Zaměřte se na důležité metriky, pokročilou analytiku přenechte specialistům.
  3. Zajímat vás bude především konverze a jejich hodnota, nakupovaný sortiment, návštěvnost a zdroje, odkud uživatelé přichází.
  4. Potřebujete-li poradit, ozvěte se nám. První konzultace je u nás vždy zdarma.
Nahoru