V čem je síla live chatu?
Nyní je tedy pozornost směřována hodně do onlinu. O to víc může prodejce trápit takový návštěvník odladěného e-shopu, který odchází bez nákupu. V takových chvílích přemítá, kolik každá návštěva mohla stát a kolik mohla přinést do rozpočtu.
Přehled aktivních uživatelů na webu v Google Analytics.
Populárníkomunikační kanál
Vyjdeme-li z měření služby Smartsupp, zjistíme, že stále mnoho firem používá klasické komunikační kanály, jako e-mail nebo telefon. Na webu se ale poměr vyvíjí více ve prospěch chatů, které preferuje až 41 % uživatelů. Převážnou většinu z nich tvoří mladší generace, pro kterou se stává telefonování nepřirozené až nepříjemné. Chatování jako forma komunikace s prodejcem naopak ponechává zákazníkům prostor věnovat se více věcem současně, a to bez nutnosti zaměření 100% pozornosti na rozhovor s operátorem.
Rozhovor se tak sice odosobňuje, nicméně se jedná o efektivní formu komunikace, která vede k vyřešení problému zákazníka. Některé firmy se přiklání k ještě sofistikovanějších chatovacích nástrojů a využívají chatboty. Automatizují tak komunikaci bez přičinění reálných osob. Chatbot je chytrý komunikační program používaný na straně e-shopů popř. webů, který dokáže automaticky odbavovat zákazníky pomocí předurčených scénářů. Nezávisle na počtu uživatelů. A to i bez dlouhého čekání na lince.
Chatovací aplikace preferuje oproti telefonu, e-mailu
nebo komunikaci skrz Facebook, 41 % uživatelů.
Pomocí chatovacího nástroje můžete získat konkurenční výhodu rychlou a efektivní komunikací.
Přehlednejpoužívanějších nástrojů:
Live chat služba | Počet e-shopů v roce 2019 | Podíl služby na trhu |
---|---|---|
Smartsupp | 4.599 | 12,98 |
Zopim | 1.135 | 3,20 |
tawk.to | 227 | 0,64 |
Livechatoo | 206 | 0,58 |
Facebook Messenger | 200 | 0,56 |
Foxydesk | 171 | 0,48 |
-
Buďte online mezi 10. až 15. hodinou,
kdy přijde 54,1 % všech dotazů. -
Přihlaste se i z mobilu
a buďte online mezi 19. hodinou až půlnocí, kdy probíhá dalších 15,1 % komunikací, kterou mnozí prodejci zaspí. -
Navyšte si počet konverzí proaktivním přístupem,
kdy jako znalci sortimentu doplníte zákazníkům informace u špatně popsaných produktů. -
Snažte se být rychlí,
protože pokud návštěvník vyvine aktivitu, zeptá se a operátor neodpovídá, rychle odchází.
Co nám radíodborníci Smartsuppu?
- Připravte si odpovědi na často kladené dotazy. U chatu rozhoduje hlavně čas a rychlost vašich reakcí.
- Pokud hledáte nějakou informaci, udržujte klienta v kontaktu, pouhé "Strpení prosím" vás může dělit od nákupu nebo ztráty návštěvníka webu.
- Vyplácí se stručnost. Pozdravte a teprve následně odpovídejte.
- Další chybou jsou dlouhé odstavce. Lidé nevydrží čekat na vaši odpověď a mohou odejít. Stejně tak se jim nebude chtít číst váš 15 minutový elaborát.
- Ukládejte si odkazy na články a manuály nebo instruktážní videa. Komplikovanější řešení navrhujte posílat na e-mail, aby se k nim lidé mohli vracet.
A něco málo z vlastní zkušenosti:
- Nepoužívejte chat, pokud nejste schopni být připojení online aspoň po část dne.
- Buďte fyzicky na chatu. Žádný chat je lepší, než online chat bez operátora řešícího dotazy.
- Zaznamenávejte si zpětnou vazbu zákazníků a zapracujte ji do svého know-how.
- Rozvíjejte Care fázi nákupního procesu, lidé se k vám rádi vrátí (kolikrát jste se vrátili pro dobrou radu vy, když vám ji někdo poskytl).
- Nezapomeňte na vyhodnocení.
I Google analytics si je vědom potenciálu chatovacích oken, a tak můžete používání chatovacího okna sledovat jako samostatný cíl. Lze ho tedy zařadit mezi ukazatele výkonu (KPI), přes které vyhodnocujete úspěšnost fungování webové prezentace.
Pamatujte, že co neměříte, to neřídíte.