Upravit stránku

Marketingová strategie podle frameworku See Think Do Care pro malé a střední firmy

Proč by měl i malý nebo střední podnik aplikovat framework STDC pro marketingovou strategii? Třeba už jen proto, aby měl o svých aktivitách přehled a dokázal efektivně alokovat dostupné prostředky. Jaká jsou ale specifika SMB (Small & Medium Business) segmenetu?

Záležitost velkých firem?

O strategii STDC jsme se už několikrát zmiňovali, mimo jiné v rozhovoru s Jurajem Saskem z Visibility.sk. V říši nul a jedniček existuje spousta zdrojů, které strategii STDC důkladně vysvětlují, aplikují a vyhodnocují. Často to ale vypadá, že pokud nemáte milionové měsíční budgety, že si snad ani neškrtnete. To nemusí být vždy pravda. Řada věcí není o astronomických budgetech, ale o chytrém využití dostupných zdrojů a napasování správných cest pro danou firmu nebo produkt.

Základní odlišnosti

V čem se tedy liší vstupní podmínky v případě segmentu Small & Medium Business (dále jen SMB).

  • nižší dostupný budget
  • nedostatek personálního kapitálu
  • nedostatek alokovaného času (především v menších firmách, kde roli marketingového zastoupení reprezentuje majitel/jednatel/CEO)
  • chybí odborná znalost strategie
  • firmy nejsou navyklé na strategické plánování

S těmito aspekty je už na první pohled jasné, že jsou vyloučené obecně nákladnější kanály typu TV, video, display nebo PR články na velkých komunitních portálech. To nám napovídá, že minimálně fáze SEE bude trpět a její využití nebude klíčovou částí strategie. Postavme si naopak proti sobě obecně nejefektivnější kanály: zbožáky, PPC (vyhledávací a remarketingová kampaň) a e-mailing.

To je místo, kde šetřit s budgetem nemá smysl. Tyto kanály jsou často přímo konverzní a jejich absence by mohla znamenat největší ztráty.

STDC strategie

Než se pustíte do plánování

Než ale začneme zběsile plánovat, je dobré si uvědomit, zda splňujete základní předpoklad pro úspěšnou strategii. Když se mě lidé ptají, s čím v online marketingu začít, když mají omezený budget, rád odpovídám, že než začnete připravovat cestičku pro zákazníka, přestaňte mu házet klacky pod nohy.

Denně vidím weby, na které se dostanu z PPC kampaní pomocí takových klíčových slov, která určitě nejsou levná, ale když přijdu na web, ocitnu se v UX pekle. Web je nepřehledný, špatně se na něm vyhledává, produkt je vyprodaný, nedostupný, doprava pouze Českou poštou nebo nelze platit kartou. Pečlivě investované koruny do propagace webu pak na konci nákupního cyklu házíte do černé díry.

Závěrem

Kdybyste si z tohoto článku měli vzít alespoň 3 základní informace, pak jsou to tyto:

  • Neházejte zákazníkovi klacky pod nohy při průchodu svým webem.
  • Pečlivě vytěžte fázi DO a kanály, které mají ve vašem případě smysl.
  • Vypiplejte si fázi CARE a starejte se o svého zákazníka i po nákupu produktu nebo objednání služby. Nový zákazník je vždy výrazně dražší než stávající, který svůj nákup opakuje.

Teprve poté přejděte do prvních dvou fází, které často vyžadují nejvyšší náklady. Ve fázi, kdy maximálně vytěžíte DO a CARE fáze, jsou však naprosto nezbytné. O těch si povíme zase někdy příště. Zcela zásadní roli bude hrát tvorba obsahu pro jednotlivé nákupní fáze zákazníka a budování brandu.

David Polášek

David Polášek

Vedoucí marketingu

David se připojil eBRÁNĚ v roce 2016 jako speacialista online marketingu. Od péče o klienty přešel v dubnu 2017 na interní marketingové oddělení a stará se o tvář eBRÁNY samotné. Zároveň studuje marketingové komunikace ve Zlíně. Otevřeně přiznává, že je workoholik, ale když si najde volné místo ve svém kalendáři, vyráží na hory, na cesty po Evropě nebo jen tak do přírody ve své rodné domovině na Valašsku.

Nahoru