Úloha šéfa v době covidové

Už druhým rokem žijeme ve zvláštní době a je pravděpodobné, že z toho pořád nejsme venku. Stále ještě nevíme, co přinese podzim. Možná si vše, co jsme zažili loni a na jaře zopakujeme. Máme za sebou dobu lockdownu, homeofficů a velkých změn ve fungování firem. Co když ta doba přijde znovu? Co se nám osvědčilo a co bychom z hlediska vedení lidí udělali jinak?

 

Spokojenost člověka stojí na 3 pilířích:

Celý život mám zjednodušující pomůcku pro práci s lidmi - starat se v jejich životě o tyto pilíře:

  1. Zdraví jedince
  2. Vztahy v rodině a s přáteli
  3. Smysluplná naplňující práce

Je to jednoduchá pomůcka, která funguje pro každého šéfa. Jakmile ji začnete v přístupu ke svým podřízeným aplikovat, ověříte si, že pokud se jeden z těchto pilířů bortí nebo dokonce vůbec nefunguje, musí o to více fungovat ty zbylé dva.

Pouze tak je člověk schopný tento výkyv relativně v pohodě ustát. Může tak zabojovat a fungovat dál. Jestliže se bortí už dva, člověk se dostává do problému a potřebuje opravdu intenzivní pomoc. Co by způsobilo zhroucení všech třech pilířů si asi dokážete představit.

Covidová tsunamiotestovala pilíře

Covid byl taková vlna tsunami, která otestovala stabilitu všech 3 pilířů a my jen mohli sledovat, který z nich odolá a který se začne ztrácet ve vlnách pandemie. U každého jedince to bylo trochu jiné. Někomu se podlomilo zdraví, někomu zemřela blízká osoba, někdo přišel o práci, nebo se natolik změnila, že ho přestala naplňovat. Zkrátka byla to drsná doba pro ty z nás, kteří byli zvyklí žít v blahobytu.

Zajímejte se o soukromí svého týmu

Už ve svém prvním článku jsem psala, že správný vedoucí, šéf, leader, na označení nesejde, zná své lidi nejen po pracovní stránce, ale i po té soukromé. Ať chcete nebo ne, soukromé události vždy ovlivňují výkon jedince. A proto byste o nich měli mít přehled. Tvrdím, že právě v této nelehké době se ukázalo, kdo je a kdo není dobrý šéf. Odhalilo se, které společnosti si svých zaměstnanců opravdu váží, a které se tak pouze neprávem prezentují. Tento článek jsem se rozhodla sepsat i proto, abych se s vámi podělila o své zkušenosti. Prozradím vám, co mi opravdu zafungovalo a kde jsem naopak udělala chybu.

Začněme nejprve inspirací neboli tím, co zopakovat,jestliže zase nějaká obdobná situace přijde:

  • Úplně prvním krokem bylo okamžité zajištění online platformy, skrze kterou se mohli kolegové kdykoliv vidět. Být spolu a společně pracovat, udržovat pro nás tolik důležité vztahy. Společně je to důležité slovo.
  • Jako šéfka jsem se neprodleně rozhodla více semknout své lidi. Začali jsme se častěji scházet jako tým a byli jsme spolu. Někteří online, někteří fyzicky přítomní. Každý tak, jak potřeboval. Nikoho jsem nesoudila, každý měl v tomto ohledu mou plnou důvěru.
  • Díky opravdu propracovaným statistikám jsem měla velmi dobrý přehled o tom, na čem kolegové v rámci home office pracují.
  • Více než kdy jindy jsme si sdíleli příjemné zkušenosti z práce, jako například pozitivní reakce klientů. Co bylo hlavní: chválili jsme se. Dobra bylo a je kolem nás stále poskrovnu.
  • Udržovala jsem pozornost lidí u práce. Neodkládali jsme například ani vzdělávání. Až se uvidíme offline? Až pandemie pomine? Ani náhodou. Prostě jedeme dál, jen za trochu odlišných podmínek. Makáme a to nás z té pohlcující koronavirové bažiny vytáhne.
  • Pravidelné 1+1 schůzky jsem hodně zaměřila na první dva pilíře – zdraví a vztahy v rodině. Práci jsem samozřejmě řešila také, ale nejdůležitější byla ta morální podpora pro lidi. Dodávala jsem jim odvahu, že spolu to zvládneme. Že jim jako firma stabilizujeme třetí pilíř a nemusí se obávat o práci.
  • Jakmile pandemie trochu polevila, vyzývala jsem kolegy, aby se už pomalinku začali vracet na firmu. Samozřejmě v souladu s pocitem bezpečí, který má každý trochu jinak nastavený. Hlavně aby se všichni cítili komfortně. Jen tak mohou odvádět skvěle svou práci.

Připomeňte si první článek a všech10 tipů pro efektivní leadership


A tady přichází má chyba, které se příště budu snažit vyvarovat…

„Návrat do práce byl u některých kolegů více zdlouhavý, než musel být. Víte, jaký byl důvod? Strach. Ovšem nikoliv z nemoci, nýbrž z návratu do kolektivu. Druhý lockdown byl na rozdíl od prvního poměrně destruktivní. Dlouhý, náročnější na tragické zprávy, náročný na produktivitu. A někteří začali pochybovat, zda stále chtějí být součástí původního kolektivu. Sociální distanc prohloubil nedořešené mezilidské konflikty z dřívějška. Já takhle přišla o jednoho kvalitního člena svého týmu.“

Návratová krizese dotkla téměř každého

Nicméně nenechte se mýlit. I lidé, kteří byli před lockdownem v kolektivu naprosto v pohodě a těšili se do práce, se mi svěřili, že měli při návratu opravdovou krizi. Ale jakmile vkročili do firmy a následně do kanceláře, najednou přestali pochybovat. Jen ten akt návratu byl pro ně opravdu těžký.

Co si odnáším na možné "příště"?

Pokud to dovolí podmínky, motivujte kolegy k co nejdřívějšímu návratu zpět do firmy. Zamezíte tím dlouhému odloučení, které může skončit tím, že kvalitní člověk odejde.

Co když do budoucna budou všichni pracovat jen online?

Část firem celou situaci vnímá naopak. Během pandemie přišly na to, že i zarytí odpůrci home officů můžou fungovat online. Na dálku. Z domu. Efektivně. Některé firmy tedy díky pandemii zavádí home office, i když ho nikdy předtím neměly. Nebo zvyšují počet dní, během kterých pracují lidé z domova. 

Já upřímně moc doufám, že se všechna práce do onlinu v budoucnu nepřesune. Práce, kterou trávíme 8 hodin denně, má totiž velmi důležitý sociální aspekt. Pokud pojedeme jen a pouze online, tak o něj přijdeme. A to není budoucnost, na kterou bych se těšila. Naštěstí mám kolem sebe podobně smýšlející lidí, kteří si jednoduše váží toho, že mají u nás ve firmě druhou rodinu a do práce se těší. #eBRANAfamily


Víte, co pomáházlepšit vztahy na pracovišti?

Skvělá interní komunikace. Jak na to?

Ivana Palarčíková

Ivana Palarčíková

ředitelka divize produkce

Ivče eBRÁNU osud přihrál přesně na míru. Z čerstvé maminky s praxí ve vrcholovém businessu se u nás vypracovala na šéfovou, která svá oddělení drží pevně v rukou. Aktuálně vede největší divizi, kterou v eBRÁNĚ máme a má tak na starosti péči o skoro 60 lidí napříč týmy marketingu, contentu, PPC reklamy, ale i tvorby webů a e-shopů. 

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti