Upravit stránku

Jak zlepšit vztahy na pracovišti pomocí interní komunikace

„Lidé jsou to nejcennější, co ve firmě je.“ Pokud tuto myšlenku přijmete za svou, pak je vám jasné, že péče o lidi a mezilidské vztahy uvnitř firmy musí být jednou z klíčových priorit. A je nutné na ní neustále pracovat.

A když říkáme pracovat, myslíme to vážně. Fungující mezilidské vztahy totiž nejsou samozřejmostí, ale zaslouženou odměnou. Jde o výsledek řady faktorů, které v pracovním prostředí ovlivňuje především kvalitně definovaná mise firmy, propracovaný náborový proces a jednoznačně určená a dlouhodobě udržovaná firemní kultura.

Pojďme se teď společně podívat na jednu výseč z oblasti firemní kultury, a to konkrétně na interní komunikaci, která je jednou z nejdůležitějších oblastí fungování firmy.

Fungující komunikace=dobré pracovní i osobní vztahy

Jednoduché a výstižné pravidlo, nad kterým není třeba dlouho dumat. Zkrátka, když spolu lidé nemluví, nejsou k sobě upřímní nebo si dokonce lžou, nemůže jejich vztah nikdy fungovat, ať už je jakýkoliv. Otevřená, sdílná, upřímná (klidně i zdravě kritická) a přátelská komunikace naopak posiluje vztahy.

Asi každý z nás si dokáže představit, jak důležitá je komunikace v osobním životě a jaké důsledky má to, když neklape. Ale co v práci? Co znamená fungující, respektive nefungující, komunikace a jak takovou vlastně poznáme?

Každý z nás asi zná svého kolegu, ale co dál…? Víte, co je hlavním cílem tohoto měsíce? Znáte misi firmy? Nebo něco více hmatatelného – máte jasný seznam svých úkolů seřazený dle priorit? Znáte klíčové produkty firmy? Dokážete vyjmenovat dva až tři největší klienty? Nebo ještě lépe, spokojené klienty?

Otázek je hodně, ale odpovědí většinou málo. A právě to je ten největší problém. Pokud platí pravidlo uvedené v nadpisu, tak „tápající zaměstnanec“ nemůže být silným článkem řetězu.

Zde pak platí poměrně jednoduchá rovnice:

Špatná komunikace = slabé až nefungují pracovní vztahy = nespokojenost 
= nízká efektivita = vysoká fluktuace

Dobře informovaný zaměstnanec je oproti tomu spokojený, protože ví, co má dělat. A hlavně ví, proč a pro koho to dělá.

Fungující komunikace = dobré pracovní vztahy = vyšší efektivita = nižší fluktuace

Super! Teorii a rovnice máme za sebou, ale jak je převést do praxe?

Intranet=jednoduchá a komplexní komunikace pro každého

Když jsme se zamýšleli nad otázkou Jak zlepšit komunikaci mezi lidmi ve firmě, dospěli jsme k názoru, že hlavním problémem bývá lidi propojit a rozmluvit. Nemá zkrátka smysl učit zaměstnance rétorice nebo jiné softskillové dovednosti, když spolu vůbec nemluví.

Co to ale v praxi znamená?Respektive, co s tím ve firmě můžete udělat?
Zde si dovolíme malou odbočku do běžného osobního života. Jak komunikujete se svými blízkými a přáteli? Pokud žijete v Evropě, tak nejspíš hodně času strávíte na online sociálních sítích. A je úplně jedno, jaký obsah konzumujete nebo tvoříte. Zkrátka internet a jeho základní možnosti jsou pro vás denním chlebem a není třeba je sáhodlouze představovat.
Pojďme tedy použít to, co dobře funguje v běžném životě a aplikujme to do firemního prostředí. Pokud lidem nabídneme technologie a rozhraní, které znají ze svého soukromí, není pak takový problém rozhýbat je k akci i v práci.
Vnitropodniková komunikace

Uvidíte, že komunikace přes elektronickou nástěnku s možností komentování a lajkování je mnohem jednodušší a efektivnější než předávání informací přes vedoucí v rámci porad. Navíc přestáváte být vázáni časem a prostorem, což posouvá komunikaci se zaměstnanci do úplně jiné roviny. Proč si například nepřečíst produktové novinky až večer v klidu doma?

Tím ale výhody intranetu, tedy centrálního vnitrofiremního komunikačního nástroje, nekončí.

Komunikace není jen o globálních firemních tématech, ale především o každodenních produkčních úkolech. Tuto část vám intranet také obslouží, a to mnohem lépe než osobní úkolování. V oblasti úplného přehledu úkolů, týmové spolupráce, průběžné kontroly nebo zpětného dohledání způsobu řešení úkolů jsou totiž nové online technologie nedostižné.

 

Máte pocit, že se svými zaměstnanci komunikujete dostatečně?

Vědí vše, co mají? Nebo tápou...
...a jsou možná už teď jednou nohou na odchodu z vaší firmy?


Víte, že potřebujete máknout na firemní komunikaci,  ale nevíte, kde začít?

Ušijeme vám s naším eBRÁNA systémem řešení na míru. 

Jiří Lukáš

Jiří Lukáš

Produktový specialista

Jirka se zabývá informačními systémy celý svůj profesní život. V eBRÁNĚ se chvilku po svém nástupu ujal role produktového manažera eBRÁNA systému a vtiskl mu tak, společně s majitelem Martinem Semerádem, svou představu o jeho fungování. Posledních 8 let se věnuje také konzultační činnosti v oblasti organizace práce a interní komunikace. Má rád horskou turistiku a otužování.

Nahoru