Jak ukočírovat tým 28 lidí, o jejichž práci jsem na počátku neměla ani ponětí
Oddělení digitálního marketingu vedu 2,5 roku. Několik let jsem pracovala jako personalistka v eBRÁNĚ a s lidmi z odd. Internetového marketingu (IMka) jsem se setkávala jen jako s kolegy při výběrových řízeních. Co mě tedy kvalifikovalo k tomu, abych si řekla u tuto pozici? Miluju práci s lidmi. Nejsem ale jenom personální manažerka, zároveň jsem v historii pracovala jako vedoucí různých týmů v rámci velké nadnárodní korporace.
„Má kvalifikace v oblasti marketingu? Nulová.”
Pořád si říkáte, že přeci když tu práci neznám, není možné ji vykonávat dobře? I já uznávám, že to má své nevýhody, a především zpočátku je židle takového šéfa opravdu horká. Je to velká zkouška, ve které se ale dá uspět, pokud budete systematičtí a důslední. Já navíc přebírala oddělení v okamžiku, kdy se tým rozpadal. Primárním cílem bylo ho stabilizovat.
S čím jsem se prala na začátkua s čím jsem se musela vypořádat?
Na počátku vás někteří budou zkoušet, budou se snažit vám napovídat pohádky o tom, jak jsou zaneprázdnění, jak opravdu tvrdě dřou. Jak dělají dobře svou práci, jen všichni ostatní z jiných oddělení jsou neschopní. Někteří zase budou mít tendenci na vás přehazovat k dořešení své průšvihy. Jiní si vás budou chtít získat tím, že vám budou lichotit apod.
Důležité ale je, že většina lidí bude pracovat i nadále správně. Je jim vlastně jedno, kdo je vede. Hlavně potřebují někoho, kdo jim pomůže v práci fungovat, kdo jim zabezpečí dobré pracovní prostředí, možnost soustředit se v klidu na svou práci a možnost osobního rozvoje.
A co teď s tím?Devatero vedoucího
-
Co neměříte, neřídíte
Po převzetí týmu je důležité si projít veškeré statistiky, které o práci podřízených máte. Obvykle jich není mnoho, a proto je důležité si statistiky zajistit. Jakmile máte totiž čísla, máte fakta. -
Identifikujte přirozené autority týmu
V každém týmu najdete pracovníky, kterým naslouchají ostatní. Obvykle je to z toho důvodu, že se jedná o nejvíce zkušené/výkonné/hlasité zaměstnance. -
Zapojte přirozené autority do fungování týmu
Můžete na ně delegovat část své práce. Jsou to nejvíce zkušení pracovníci? Vy nejste odborník? OK, ať jsou zodpovědní za kontrolu výstupů práce ostatních kolegů. Jsou nejvíce slyšet, protože nejvíce remcají? OK, ať vám pomohou s atmosférou v týmu. Ať pomohou zorganizovat týmové stmelovací akce. Ideálně ne proti vám. Jsou nejvíce výkonní? OK, ať vám pomohou s tím, že budou hlídat kapacity a přerozdělovat práci. -
Poznejte každého člena týmu
Troufnu si říci, že dobrý šéf musí mít vysoké EQ. Je nezbytné poznat každého člena týmu. Znát jeho osobní motivaci, proč pracuje. Ano, všichni pracujeme, protože potřebujeme peníze, ale všichni mají i další motiv: uznání, seberealizace, osobní rozvoj, možnost být v kolektivu a nesedět doma atd. -
Na každém podřízeném najděte to, v čem je opravdu skvělý a to podporujte!
Schválně, kolik z vás se umí NAHLAS pochválit, v čem jste opravdu dobří? Tipuji 30 %? Moc se to nenosí, že? Potěší vás, když šéf pozná vaši práci a dokáže pojmenovat to, v čem jste opravdu dobří? A ještě se to nestydí říci nahlas vám do očí a klidně i před ostatními? -
Identifikujte slabé stránky lidí a ty jim pomozte překlenout. Nesnažte se je změnit!
Slabé stránky obvykle nezměníte. Zkuste danému pracovníkovi pomoci s řešením… seniorní markeťák je horší na dodržování termínů? Ok, dejte mu k ruce asistenta, který se zároveň i od něho učí to, v čem je silný, ale zároveň pomůže dodržovat termíny. -
Jděte lidem příkladem
Vůbec to neznamená být v práci 12 h denně. Naopak zaměřte se na time management, práci si důsledně plánujte. Dodržujte termíny. Dodržujte sliby, které jste dali svým podřízeným. Pokud nemůžete něco dodržet, protože tomu brání objektivní důvody, přiznejte to, nic neskrývejte! -
Propojujte lidi mezi sebou, oni znají řešení
Nenechte si na sebe házet úkoly. Pokud znáte své lidi, tak propojte ty správné a jen je managujte k tomu, aby dospěli k řešení sami. -
Propojujte firmu s týmem
Jako vedoucí zastupujete firmu. Máte největší vhled do toho, co firma potřebuje. Zároveň víte, co potřebují vaši lidé.
První výsledky se dostavilyuž po 6 měsících
„Pokud pracovníky něco trápí, vědí, že to musí říci a já to pak budu řešit. To je to, co obvykle podřízení nejvíce oceňují.”
Desatero pravidelpro spokojenost celého týmu
-
Podřízení jsou na prvním místě
Vše ostatní počká.
-
Dodržuj princip důvěry
Každý nováček se to dozví už na první schůzce. Každému z mých lidí věřím, že dělá vše nejlépe, jak umí.
-
Nastav pravidelné 1+1 schůzky
S lidmi mám domluvené pravidelné 1+1 schůzky. Pokud potřebuji cokoliv řešit urgentně, napíší a vědí, že jakmile budu moci, hned dorazím a budu se jim věnovat.
-
Co je domluveno, to platí
Když se na něčem domluvíme, vždy to musím splnit a informovat o tom daného kolegu. Pokud to nejde, sdělím mu objektivní důvody, ale nikdy nic netajím.
-
Jdi příkladem
To znamená plnit termíny, jednat profesionálně, snažit se být ve své práci objektivní.
-
Buď (vždy) na příjmu
Pokud nejsem v práci z jakéhokoliv důvodu, vždy o tom informuji svůj tým a dám jim informaci, zda jsem k zastižení a případně přes jaký komunikační kanál.
-
Znej své podřízené
O každém člověku umím říci, v jaké osobní situaci se nachází a co jsou jeho dobré stránky… Jak týmu prospívá.
-
Práci deleguj
Zapomeňte na to, že práci uděláte nejlépe vy sami. Delegujte ji, akceptujte jiné pohledy na řešení. Nepřijímejte ale poloviční řešení, které jen „doladíte“.
-
Soustřeď se
Buďte soustředění na cíl, vytrvalí, negativní emoce a frustraci (které 100% budete mít) vybíjejte na aktivitách mimo práci – sport naprosto ideální.
-
Zůstaň v klidu
Zapomeňte na to, že se vše povede napoprvé na 100 %.
Otázkou je:Jak si zorganizovat svou vlastní práci?
-
Plánuj
Mohu vám přesně říci rok dopředu, kdy se uvidím s každým svým podřízeným. Naše 1+1 schůzky jsou naplánované s opakováním každých 4 týdnů. Stejně tak máme napevno naplánované pravidelné porady týmu (1× měsíčně) a vzdělávání týmu (1× za 14 dní). -
Dodržuj plán
Schůzky rušte jen v nejnutnějších případech, ideálně je pouze přehoďte na jiný den. -
Vyhraď si čas na odpočinek i jídlo
Plánujte si svůj oběd a odpočinek! Abyste mohli zvládat takto náročnou práci, musíte pravidelně jíst a odpočívat. Proto já osobně plánuji ve svém dni čas na sport a čas na jídlo. -
Naplánuj si práci na max. 6 hodin denně
Pracujete 8 h denně? Plánujte si práci maximálně na 6 h, nechte si 2h rezervu. Vždycky něco přijde, na co budete muset během dne reagovat. -
Nech si „volný" pátek
Osobně si nechávám volné pátky a nedávám si tam žádné 1+1 porady. Je to pro mne den, kdy doháním resty z týdne tak, abych odcházela v pátek odpoledne s čistou hlavou domů a měla klidný víkend. -
Úkolům dávej termíny
Pokud na vás přijde úkol, přidělte mu termín, kdy ho budete řešit a pusťte ho z hlavy. Až přijde jeho čas, vyřešíte ho. -
Rozděl lidi do menších týmů
28 podřízených už vyžaduje nutnost rozdělit lidi do menších týmů. V mém případě tým online marketérů, tým content marketingu a tým ppc specialistů. V každém týmu mám vytipovaného někoho, kdo mi pomáhá dohlížet na to, aby byly úkoly zpracované včas, kdo pomáhá se zaučením nováčků apod. Ne vždy to musí být stejná osoba.
Jako leader máte jednu důležitou povinnost.
Pečovat o sebe.
Najděte si způsob, jak budete ventilovat negativní emoce. Ideálně sportujte. Posílíte tak své psychické, ale i fyzické zdraví. Budete lépe čelit stresu. Když budete zdraví, budete chodit do práce a stíhat svou práci a nebudete ve stresu, že nestíháte.
Pečujte o své psychické zdraví, neberte si věci osobně. Každý problém má řešení, i když ho třeba teď zrovna nevidíte, dejte tomu čas. Pokud budete naslouchat lidem, obvykle si sami na řešení přijdou.
Co mí podřízenínejvíc oceňují?
Jak poznáte,že svou práci děláte dobře?
Když vám lidé poděkují za to, že chodí do práce rádi, že je to ve firmě moc baví.
Osobně jsem šťastná, když mohu identifikovat a rozvíjet talenty svých lidí. Po nějaké době se sami stávají vedoucími na jiných odděleních v rámci firmy, případně jsou z nich špičkoví, k firmě loajální specialisté.
Zajímají vás další tipy,jak být skvělým leaderem?
Přečtěte si o situačním leadershipu a vhodnosti jednotlivých typů vedení na našem blogu.