Jak měřit úspěšnost newsletterů

Investice do e-mail marketingu je rozhodně krok správným směrem. E-mailing patří k nejvýdělečnějším prodejním nástrojům a šikovným prostředkům, jak pečovat o své zákazníky. Samozřejmě za předpokladu, že ho vypipláte třeba podle 7 tipů pro úspěšný newsletter, své kontakty budete pokud možno segmentovat a samotný email personalizovat.
Také doporučujeme testovat a měřit, co na vaše zákazníky platí. Tento krok je velice důležitý a lehce ho naťukneme v tomto posledním dílu seriálu o newsletterech. Bez takového vyhodnocování by to bylo jako posílat holuby. Vypustíme je a o zbytek se nestaráme…

Pročměřit?
Měřítkem úspěšnosti není počet odeslaných emailů. Zeptejte se sami sebe, co budete mít z toho, že rozešlete desetitisíce newsletterů? A pokud je to pro vás důležité, zohlednili jste čas a frekvenci rozesílky, povahu své nabídky nebo třeba původ kontaktů v databázi?
Vsadíme se, že mnohem podstatnější je pro vás, kolik z lidí:
-
nakoupí
-
zjistí, co je u vás nového
-
přihlásí se (do soutěže, na kurz, školení apod.)
-
pobaví se (a díky tomu k vám bude loajální)
A tak dále.
Účel rozesílky newsletterů musí být vždy konkrétní a měli byste ověřovat, že jste svých cílů skutečně dosáhli.
Čímměřit?
Moderní e-mailingové nástroje (například Mailchimp, Samba aj.) obsahují vlastní reportovací systémy, které vám změří počet:
-
otevřených e-mailů (open rate)
-
celkových i nejčastějších prokliků (click rate)
-
čas, místo i zařízení, z jakého byl e-mail otevřen (např. mobil vs. počítač)
-
nákupů, obratu nebo počet transakcí zákazníka
-
nedoručených e-mailů, odhlášených kontaktů (bounce rate) atd.


Pokročiléstatistiky
K těmto statistikám můžete přidat i další metriky. Například v Google Analytics zjistíte, jak dlouho klient pobyl na vašem webu, co dalšího si prohlížel a nakoupil, nebo jestli si skutečně přečetl, co jste po něm chtěli. Můžete porovnávat konverzní poměr tohoto kanálu a na základě toho získat ucelený obrázek o úspěšnosti svých e-mailových kampaní.
Všechny tyto výsledky můžete dál využívat k prospěchu návratnosti svých investic. Nebo nechat stroje, ať pracují pro vás. Pokročilé e-mailingové aplikace umí například zjistit, co si váš zákazník na e-shopu prohlížel, rozešlou mu e-mail s personalizovanou nabídkou a ve stejném duchu ještě upraví produktovou nabídku přímo na stránkách. Tak proč toho nevyužít, že?

A/Btestování
Někdy ovšem není tak jednoduché zjistit, co se vlastně zákazníkům líbí. A tehdy přichází na řadu A/B testování, s čímž opět pomůžou chytré e-mailingové systémy. Ty umí porovnat například:
-
čas rozesílky (data i hodiny)
-
předmět
-
samotný obsah newsletteru
-
oslovení
-
odesílatele a další.
Testovat ovšem můžete cokoliv, i sebemenší úpravy, které plánujete. A také sami, ručně. Nástroje vám jen ušetří trochu času. A ve výsledku třeba zjistíte, že i malá změna bude nakonec velkým krokem pro úspěšnost vašich newsletterů.