Jak měřit úspěšnost newsletterů

Měřte, co vám newslettery přináší, testujte a vylepšujte práci s kontakty i obsahem. Jedině tak vytěžíte z nejvýkonnějšího marketingového nástroje maximum.

Investice do e-mail marketingu je rozhodně krok správným směrem. E-mailing patří k nejvýdělečnějším prodejním nástrojům a šikovným prostředkům, jak pečovat o své zákazníky. Samozřejmě za předpokladu, že ho vypipláte třeba podle 7 tipů pro úspěšný newsletter, své kontakty budete pokud možno segmentovat a samotný email personalizovat.

Také doporučujeme testovat a měřit, co na vaše zákazníky platí. Tento krok je velice důležitý a lehce ho naťukneme v tomto posledním dílu seriálu o newsletterech. Bez takového vyhodnocování by to bylo jako posílat holuby. Vypustíme je a o zbytek se nestaráme…

Pročměřit?

Měřítkem úspěšnosti není počet odeslaných emailů. Zeptejte se sami sebe, co budete mít z toho, že rozešlete desetitisíce newsletterů? A pokud je to pro vás důležité, zohlednili jste čas a frekvenci rozesílky, povahu své nabídky nebo třeba původ kontaktů v databázi?

Vsadíme se, že mnohem podstatnější je pro vás, kolik z lidí: 

  • nakoupí

  • zjistí, co je u vás nového

  • přihlásí se (do soutěže, na kurz, školení apod.)

  • pobaví se (a díky tomu k vám bude loajální) 


A tak dále.
Účel rozesílky newsletterů musí být vždy konkrétní a měli byste ověřovat, že jste svých cílů skutečně dosáhli.

Obrovská databáze není pojistkou úspěšného e-mailingu. Zkvalitňujte ji, průběžně odstraňujte neaktivní kontakty, doplňujte nová data a čísla vám jen porostou.

 

Čímměřit?

Moderní e-mailingové nástroje (například Mailchimp, Samba aj.) obsahují vlastní reportovací systémy, které vám změří počet: 

  • otevřených e-mailů (open rate)

  • celkových i nejčastějších prokliků (click rate)

  • čas, místo i zařízení, z jakého byl e-mail otevřen (např. mobil vs. počítač)

  • nákupů, obratu nebo počet transakcí zákazníka

  • nedoručených e-mailů, odhlášených kontaktů (bounce rate) atd.

Pokud chcete sledovat open rate a click rate, pak prokliky jsou určitě důležitější. Ty mnohem více vypovídají o úspěšnosti vašeho newsletteru. Samotné otevření nestačí.
Systém vám změří nejen výsledky jednotlivých newsletterů, ale dokáže je porovnat i mezi sebou. V rámci A/B testování nebo mezi různými kampaněmi.

Pokročiléstatistiky

K těmto statistikám můžete přidat i další metriky. Například v Google Analytics zjistíte, jak dlouho klient pobyl na vašem webu, co dalšího si prohlížel a nakoupil, nebo jestli si skutečně přečetl, co jste po něm chtěli. Můžete porovnávat konverzní poměr tohoto kanálu a na základě toho získat ucelený obrázek o úspěšnosti svých e-mailových kampaní.

Všechny tyto výsledky můžete dál využívat k prospěchu návratnosti svých investic. Nebo nechat stroje, ať pracují pro vás. Pokročilé e-mailingové aplikace umí například zjistit, co si váš zákazník na e-shopu prohlížel, rozešlou mu e-mail s personalizovanou nabídkou a ve stejném duchu ještě upraví produktovou nabídku přímo na stránkách. Tak proč toho nevyužít, že?

Nesnažte se porovnávat výsledky s jinými firmami. V každém oboru se považují za úspěch jiná čísla. I poměřování s konkurencí by bylo vzhledem k různým poměrům jako srovnávat jablka s hruškami.

A/Btestování

Někdy ovšem není tak jednoduché zjistit, co se vlastně zákazníkům líbí. A tehdy přichází na řadu A/B testování, s čímž opět pomůžou chytré e-mailingové systémy. Ty umí porovnat například:

  • čas rozesílky (data i hodiny)

  • předmět

  • samotný obsah newsletteru

  • oslovení

  • odesílatele a další.


Testovat ovšem můžete cokoliv, i sebemenší úpravy, které plánujete. A také sami, ručně. Nástroje vám jen ušetří trochu času. A ve výsledku třeba zjistíte, že i malá změna bude nakonec velkým krokem pro úspěšnost vašich newsletterů.

 

Milena Šofrová

Milena Šofrová

Copywriterka

Kdyby mi někdo řekl, že mě jednou bude živit psaní, asi bych si poklepala na čelo. Sny se ale plní a já už jsem textařem víc než 7 let. Píšu pro plastické chirurgy, prodejce army vybavení i pekaře. Díky eBRÁNĚ se dostanu k různým oborům a textům. Vytvářím newslettery, články, rozhovory i detaily produktů a právě tu pestrost mám na práci nejradši. Mezitím jsem si vyzkoušela i roli vedoucího nebo projektového manažera, ale to není nic pro mě. Raději se zdokonaluju jako copywriter.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti