Jak měřit úspěšnost newsletterů

Měřte, co vám newslettery přináší, testujte a vylepšujte práci s kontakty i obsahem. Jedině tak vytěžíte z nejvýkonnějšího marketingového nástroje maximum.

Investice do e-mail marketingu je rozhodně krok správným směrem. E-mailing patří k nejvýdělečnějším prodejním nástrojům a šikovným prostředkům, jak pečovat o své zákazníky. Samozřejmě za předpokladu, že ho vypipláte třeba podle 7 tipů pro úspěšný newsletter, své kontakty budete pokud možno segmentovat a samotný email personalizovat.

Také doporučujeme testovat a měřit, co na vaše zákazníky platí. Tento krok je velice důležitý a lehce ho naťukneme v tomto posledním dílu seriálu o newsletterech. Bez takového vyhodnocování by to bylo jako posílat holuby. Vypustíme je a o zbytek se nestaráme…

Pročměřit?

Měřítkem úspěšnosti není počet odeslaných emailů. Zeptejte se sami sebe, co budete mít z toho, že rozešlete desetitisíce newsletterů? A pokud je to pro vás důležité, zohlednili jste čas a frekvenci rozesílky, povahu své nabídky nebo třeba původ kontaktů v databázi?

Vsadíme se, že mnohem podstatnější je pro vás, kolik z lidí: 

  • nakoupí

  • zjistí, co je u vás nového

  • přihlásí se (do soutěže, na kurz, školení apod.)

  • pobaví se (a díky tomu k vám bude loajální) 


A tak dále.
Účel rozesílky newsletterů musí být vždy konkrétní a měli byste ověřovat, že jste svých cílů skutečně dosáhli.

Obrovská databáze není pojistkou úspěšného e-mailingu. Zkvalitňujte ji, průběžně odstraňujte neaktivní kontakty, doplňujte nová data a čísla vám jen porostou.

 

Čímměřit?

Moderní e-mailingové nástroje (například Mailchimp, Samba aj.) obsahují vlastní reportovací systémy, které vám změří počet: 

  • otevřených e-mailů (open rate)

  • celkových i nejčastějších prokliků (click rate)

  • čas, místo i zařízení, z jakého byl e-mail otevřen (např. mobil vs. počítač)

  • nákupů, obratu nebo počet transakcí zákazníka

  • nedoručených e-mailů, odhlášených kontaktů (bounce rate) atd.

Pokud chcete sledovat open rate a click rate, pak prokliky jsou určitě důležitější. Ty mnohem více vypovídají o úspěšnosti vašeho newsletteru. Samotné otevření nestačí.
Systém vám změří nejen výsledky jednotlivých newsletterů, ale dokáže je porovnat i mezi sebou. V rámci A/B testování nebo mezi různými kampaněmi.

Pokročiléstatistiky

K těmto statistikám můžete přidat i další metriky. Například v Google Analytics zjistíte, jak dlouho klient pobyl na vašem webu, co dalšího si prohlížel a nakoupil, nebo jestli si skutečně přečetl, co jste po něm chtěli. Můžete porovnávat konverzní poměr tohoto kanálu a na základě toho získat ucelený obrázek o úspěšnosti svých e-mailových kampaní.

Všechny tyto výsledky můžete dál využívat k prospěchu návratnosti svých investic. Nebo nechat stroje, ať pracují pro vás. Pokročilé e-mailingové aplikace umí například zjistit, co si váš zákazník na e-shopu prohlížel, rozešlou mu e-mail s personalizovanou nabídkou a ve stejném duchu ještě upraví produktovou nabídku přímo na stránkách. Tak proč toho nevyužít, že?

Nesnažte se porovnávat výsledky s jinými firmami. V každém oboru se považují za úspěch jiná čísla. I poměřování s konkurencí by bylo vzhledem k různým poměrům jako srovnávat jablka s hruškami.

A/Btestování

Někdy ovšem není tak jednoduché zjistit, co se vlastně zákazníkům líbí. A tehdy přichází na řadu A/B testování, s čímž opět pomůžou chytré e-mailingové systémy. Ty umí porovnat například:

  • čas rozesílky (data i hodiny)

  • předmět

  • samotný obsah newsletteru

  • oslovení

  • odesílatele a další.


Testovat ovšem můžete cokoliv, i sebemenší úpravy, které plánujete. A také sami, ručně. Nástroje vám jen ušetří trochu času. A ve výsledku třeba zjistíte, že i malá změna bude nakonec velkým krokem pro úspěšnost vašich newsletterů.

 

Milena Šofrová

Milena Šofrová

Copywriterka a ilustrátorka

Milena píše, kreslí a pomáhá najít firmám svůj nezaměnitelný styl. Díky své nápaditosti se stala vyhledávanou posilou tvůrčích týmů. Umí přijít s originálními myšlenkami, tvořit kreativní koncepty, kampaně a pomoct značkám stát se love brandy ve svém oboru. V #eBRÁNAfamily je přes 10 let a věnuje se tvorbě kreativ, offline materiálů i online textů od blogových článků přes webové a eshopové stránky až po emailing.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti