Jak segmentovat v e-mail marketingu
(II. díl)
Co jesegmentace
Emailing není závod v posílání newsletterů a rozhodně nevyhrává ten, kdo jich pošle nejvíc. Zabodujete i se zlomkem zákazníků, jen když je budete znát a připravíte jim pečlivě emaily na míru. To je segmentace.
Rozšiřujte svou databázi jen o prověřené kontakty a rozdělujte je do skupin podle určitých kritérií, které jsou pro vás užitečné. Ty můžete mezi sebou i kombinovat. Pro představu třeba segment žen, které preferují určitou značku oblečení, ale už dlouho u vás nenakoupily.
Kritéria jsou v podstatě dvě:
KDO jsou vaši zákazníci
Kontakty rozdělené podle pohlaví, věku, pozice ve firmě, lokalit nebo třeba povolání
JAK se chovají
Kontakty rozdělené podle toho, kolik u vás utrácejí, jak často, jaké produkty je zajímají apod.
Proč segmentovat
Tím, že připravíte newsletter na míru určité skupině maximalizujeme jejich zájem. A svůj profit. Jinými slovy, segmentace vám pomůže.
-
zvýšit množství otevřených emailů
-
snížit počet odhlášených kontaktů z databáze
-
zvýšit proklikovost z newsletteru na web nebo e-shop
-
zvýšit konverzní poměr
Kde získat informace
-
rozšiřte formulář, kterým sbíráte na webu kontakty
-
rozešlete prosbu o doplnění údajů
-
propojte web/e-shop s mailingovým nástrojem a sbírejte zákazníky podle jejich chování (opuštěný košík, návštěva konkrétních stránek)
Zpovídání vám půjde o to líp, když slíbíte nějaký bonus za odměnu - slevu, dobrou radu, zajímavý návod, nebo alespoň závazek lepší akční nabídky.
Příklad:Tvoříme první segment
Můžete začít pomaloučku polehoučku. Zjistěte jména a příjmení svých adresátů. Když budete znát jméno, budete znát i pohlaví. Voilá první segment je na světě!
Neznáte žádné údaje? I přesto můžete segmentovat
Začít ale můžete i s pouhými emailovými adresami. Většina moderních mailingových nástrojů (např. Mailchimp) vám dovolí segmentovat kontakty na základě jejich aktivity. Například podle toho:
-
kolik otevřeli newsletterů za určité období a kolik z nich proklikli
-
jak dlouho je máte v databázi
-
z jakých emailových účtů newslettery otevírají (outlook, gmail…)
-
z jakých zařízení emaily otevírají (pc, mobil, iphone, android..) atd.
Například když víte, že někteří zákazníci vaše emaily nečtou, můžete jim zaslat reaktivační kampaň (s lákavou slevou na další nákup). Zákazníci, kteří zareagují, zařaďte mezi aktivní. Ostatní z databáze odstraňte a ušetřete za zbytečně rozeslané emaily.
Příklad tvorby nového segmentu podle chování. Odešleme reaktivační kampaň na všechny zákazníky, kteří neotevřeli žádný z posledních 5 newsletterů.
Jakkoliv se zdá segmentace náročná, většinou je s ní práce hlavně na začátku. Emailingový nástroj propojíte se svým webem nebo e-shopem a nastavíte vhodné segmenty. Sběr kontaktů i rozesílka některých emailů už pak může probíhat automaticky.
Záleží samozřejmě na vaší strategii. A to je ta hravější část. Stejně jako personalizace. Na tu se zaměříme v dalším díle.