Jak propojit lidi s firemními projekty a zapálit v nich zájem o jejich řešení

Každý projekt si lze představit jako jedinečnou “hru”. Obecně je asi jedno, o co přesně v dané hře jde. To, na čem opravdu záleží, je, zda vás tahle hra baví a máte o ní zájem. Pokud pro vás hra, ve které hrajete (a je jedno, jakou roli), postrádá zajímavý vnitřní emoční náboj, který by vás motivoval k jejímu vyřešení, nejspíš se účastníte špatné hry a bude to na vašem výkonu znát. Zkrátka svou hru musíte milovat a ne naopak.

Jak to ale udělat, aby vás hra bavila? Jak propojit ty správné lidi s konkrétními projekty a zapálit v nich zájem o jejich úspěšné vyřešení? Odpověď není úplně jednoduchá, přesto se o ni pokusím ve formě několika málo praktických rad.

Vysvětlete lidem, proč je projekt důležitý, a dejte mu čas uzrát

Ano, chápu. Doba je hektická, konkurence tvrdá. Je potřeba se rychle posouvat vpřed. Není čas na dlouhé přemýšlení, analýzy a porady. Myšlenka je dobrá, tak pojďme do toho.

I tak mohou znít některé, bohužel příliš krátkozraké, důvody, proč přeskočit přípravnou fázi projektu a přejít rovnou k realizaci. Ale zpět na začátek. Jako vedoucí projektu máte cíl a zhruba víte, čeho chcete dosáhnout. Tuto myšlenku je třeba vzít a pořádně rozpracovat. Ideálně  pomocí několika krokového týmového brainstormingu, na jehož konci vznikne dokument, o který se můžete opřít při vysvětlování cílů, přínosů a výstupů z projektu ostatním lidem ve firmě, včetně vedení. Pozor, mějte vždy na paměti, že jde o kvalitu, nikoliv kvantitu. Pokud přemýšlíte nad velikostí základního brainstormingového týmu, věřte, že na tom až tak nezáleží. Opět jde především o kvalitu, v tomto případě o účelnost. Přizvěte lidi, kteří se budou projektu účastnit a mají potenciál zvýšit kvalitu zadání. Ať už z pozice vedoucích jednotlivých realizačních týmů, nebo konkrétních specialistů v daném oboru.

Zajimá vás, jak úspěšně vést projekty?

Jirka pro vás sepsal článek, ve kterém odhaluje 3 tipy na úspěšný projektový leadership.

Osobně pro tuto fázi používám vlastní jednostránkovou zadávací šablonu, která mě provede celým kreativním procesem a připomíná mi, co vše musím při sestavování projektu zvážit. Navíc si tuto šablonu vždy vytisknu a nosím ji všude při sobě, abych ji mohl v případě potřeby použít k prezentaci projektu. Ono totiž nic neprolomí pomyslné ledy tak dobře, jako když při diskuzi nad výstupy z projektu se zástupci kooperujících oddělení vytáhnete “tenhle prezentační papír” a začnete v něm ukazovat konkrétní cíle a parametry projektu.

Možná si teď říkáte, proč tuhle šablonu nemám třeba v Canvě. Vždyť papír je už dávno přežitý. Ale právě v tom je to kouzlo. Tedy alespoň pro mě jakožto častého vedoucího projektu. Nejen že takový papír můžu při (vzrušené) diskuzi položit na stůl a začít vysvětlovat, ale hlavně si při jeho tvorbě (tedy pěkně postaru za pomoci tužky, gumy a pera) zapamatuji každičký tah a náčrtek, takže je pak mé propojení s projektem na úplně jiné úrovni.

Výsledkem popsané práce sice ještě není komplexní zadání, nazval bych to spíše projektovým záměrem, ale přesto máte v ruce kvalitní základ, o kterém lze debatovat s kolegy nebo vedením společnosti. Další výhodou takového dokumentu je i jeho propagační hodnota. V průběhu realizace ho můžete vyvěsit ve firmě na nástěnky. Zajistíte tím lepší informovanost zbytku firmy o probíhajícím projektu.

Práce v týmu se vyplácí

Pokud dobře vysvětlený účel projektu s jasně zdůrazněnými motivačními aspekty pro zúčastněné lidi představuje první složku úspěchu, tak druhou složkou je určitě kvalitní realizační tým, který dává projektu potřebnou stabilitu a důvěryhodnost.

Za ideální stav lze považovat situaci, kdy má vedoucí projektu možnost sám si vybrat svůj realizační tým, případně alespoň klíčové osoby, které tým bude obsahovat. 

V následujících čtyřech bodech se snažím popsat, proč je výhodné pracovat v týmu, co to vedoucímu a jednotlivým členům týmu přináší a jak je vhodné uvažovat o jeho složení.

  1. Při práci v týmu máte mnohem větší šanci, že se vyhnete problému s konfirmačním zkreslením, tedy chybě vycházející z jednostranného náhledu na řešení projektu, kdy nejste schopni vystoupit ze své názorové bubliny. Pokud tým využijete opravdu naplno a dáte každému prostor vyjádřit se k jednotlivým parametrům projektu, získáte možnost posoudit více úhlů pohledu, odhalit vámi neviděná rizika a vybrat nejlepší (týmu známé) řešení.
  2. Lidé jsou různorodí, každého baví něco jiného a  každý máme různé talenty. Tato různorodost může být sice občas  překážkou, ale zároveň se dá i vhodně využít. Představte si, že dáte dohromady tříčlenný tým, kde jeden je nadšený kreativec, druhý zkušený obchodník a třetí skeptický analytik. Věřím, že zadání z této dílny bude výrazně lepší, než když na něm bude pracovat pouze jeden typ člověka.
  3. Typologická diverzita týmu je jedna věc, obyčejná kapacitní zastupitelnost věc druhá. Když máte možnost nechat si v případě časového presu pomoct od jiného člena týmu, je to pocit k nezaplacení. Zároveň je důležité si říct, že zastupitelnost se většinou musí vybudovat a nejde o věc, kterou najdete jen tak náhodou “ležet na podlaze” ve firmě.
  4. Na vlastní dítě nenadáváme, jsme na něj naopak pyšní a pečujeme o něj. Jinak řečeno, pokud jsem u projektu od prvopočátku, pomáhám ho rozjet, chápu, k čemu je dobrý, jsem s ním propojen a nemám důvod se vůči němu vymezovat.
Týmová práce je základ úspěchu

Nepřeceňujte výnosy, nepodceňujte rizika, a hlavně si nechte klidně poradit od analytického kolegy

Plánovací a prognostická část je asi tou nejtěžší součástí projektu. Jen málo autorů projektu zná již při jeho vzniku všechny potřebné vstupní parametry v takovém detailu, aby dokázaly popsat přesné nároky a průběh projektu včetně jeho finální výsledku.

Pokud tedy mají vedoucí projektů z něčeho obavy, tak je to právě tato část projektu a rozhodně jim není co závidět. Na druhou stranu, jak se říká, žádná kaše se nejí tak horká, jak se uvaří. Stačí zachovat klid, sundat si pomyslné růžové brýle a hlavně si vzít na pomoc parťáka s analytickým uvažováním.

Obecně totiž platí, že lidé (nevědomky) rádi navyšují očekávané zisky, podceňují ( nebo dokonce  přehlíží) možná rizika a nechají se ve svých odhadech snadno ovlivnit, což se ve finále propisuje do očekávaných nákladů.

„Buďte střízliví. Nepodléhejte euforii z nových možností. Vytvořte si klidně více výsledkových scénářů (optimistický, realistický, pesimistický). U nákladů používejte násobící koeficienty škálované podle míry rizika. Opírejte se o fakta, nikoliv o domněnky. Stanovujte si smysluplné, realistické a jednoduše ověřitelné cíle."
Jiří Lukáš

Intranetový a projektový konzultant


Rozdělte si projekt do malých smysluplných úkolů, můžete si je pak snadno odškrtávat

Čím je projekt větší, tím důležitější je vytvořit jeho smysluplný rozpad na menší dobře ověřitelné výstupy. Výstupy lze následně seskupovat do logických celků, tzv. milníků. Tvorba milníků je dobrá strategie pro stanovení kontrolních bodů plnění realizačního plánu a zároveň poskytuje i prostor pro stanovení odměn pro realizační tým. Dále lze také na jednotlivé milníky elegantně navázat v komunikačním plánu. Nemusíte pak složitě vymýšlet, kdy a o čem informovat své kolegy(ně) ve firmě.

Propagujte svůj projekt ve firmě všude, kde se dá

Od první chvíle, kdy projekt spouštíte, až po jeho dokončení (případně ukončení) musí být ve firmě o jeho stavu dostatek informací. Nejde ani tak o nějaké pravidelné týdenní reporty, jako spíše o klíčové milníkové informace, které jsou ve firmě dostatečně viditelně prezentovány a zároveň jsou snadno dostupné v rámci vnitrofiremních komunikačních nástrojů. Navíc by tyto stavové reporty měly mít nějakou vizuálně zajímavou podobu, aby je lidé rádi četli.

Obecně se považuji za příznivce maximalizace online formy vnitrofiremní komunikace, ale v případě komunikace projektů jednoznačně hlasuji pro smíšenou formu. Tzn. ideálně šířit informace všemi dostupnými kanály. Od firemního online Intranetu přes klasické (offline) nástěnky na chodbách až po celofiremní (osobní) setkání.

V rámci komunikace projektů je potřeba předávat nejen informace o aktuálním stavu, ale i o nejbližších budoucích krocích. To vše samozřejmě zasazené do nějakého časového plánu.

A proč to vlastně všechno děláme?

Cílem je upoutat pozornost. Všem připomenout váš projekt a ideálně získat další nové spojence, kteří budou váš projekt podporovat a v případě potřeby vám i pomohou s jeho dokončením. Navíc takto aktivně vedená komunikace vždy vyvolá i nějakou reakci, která bývá většinou pozitivní, a zvyšuje tak vaši motivaci projekt úspěšně dokončit.

Naučte se včas ukončovat projekty

Poslední rada není sice na první pohled úplně pozitivně laděná, ale má v sobě skrytou velkou stabilizační sílu, která vám ušetří velké množství vrásek na čele a ve finále vám pomůže zachovat si růstový potenciál.

Naučte se sledovat průběžný stav projektů a řádně vyhodnocovat, kdy je projekt ještě stále zdravý a kdy už naopak představuje pouze zátěž. Tato schopnost je klíčová pro udržení dobrého zdraví firmy. V opačném případě se obtěžkáte nedotaženými projekty, které vás budou postupně stahovat k zemi, až těch pomyslných “kotev” bude příliš mnoho.

Nebojte se tedy “zaříznout” projekt třeba již v samotném začátku, protože přesně od toho projektové záměry jsou. Cílem je totiž ověřit životaschopnost a smysluplnost myšlenky. Navíc pak nebudete muset horko těžko hledat člověka, který takový projekt bude tlačit dopředu, i když bude sám tušit, že je to “propadák” od samého začátku.


Jiří Lukáš

Jiří Lukáš

Intranetový a projektový konzultant

Jirka se zabývá informačními systémy celý svůj profesní život. V eBRÁNĚ se chvilku po svém nástupu ujal role produktového manažera eBRÁNA systému a vtiskl mu tak, společně s majitelem Martinem Semerádem, svou představu o jeho fungování. Posledních 8 let se věnuje také konzultační činnosti v oblasti organizace práce a interní komunikace. Má rád horskou turistiku a otužování.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti