Jak jsme pomocí celostního přístupu rozhýbali značku zaměstnavatele Výprachtický s. r. o.

V loňském roce jsme navázali spolupráci se společností Výprachtický s. r. o. – rodinnou firmou, kterou jsme se rozhodli hned během prvních jednání detailně poznat, zjistit, jak na tom jsou a co je trápí. Jelikož pomáhat majitelům tvořit zdravější firmy je naší misí, navrhli jsme propracovaný postup vycházející z důkladné firemní analýzy, díky kterému by pana Výprachtického přestal sužovat nedostatek zaměstnanců. Jaké kroky jsme podnikli, abychom této rodinné firmě pomohli?

Jak vznikla spolupráce

S Michalem Výprachtickým, jedním z jednatelů a zároveň vedoucím strojírenské výroby ve Výprachtický s. r. o., jsme poprvé navázali kontakt v létě roku 2022. Během prvního rozhovoru jsme naťukli téma marketingu i byznysových cílů a domluvili se na osobní schůzce. Do Humburků se za nimi vydal náš obchodní ředitel Martin, který s sebou vezl důležitého pomocníkafiremní mapu.
Na schůzce jsme získali příjemný a užitečný vhled do vedení této rodinné firmy. Zakladatelem byl nejstarší pan Výprachtický, který se rozhodl předat otěže rodinného podniku do rukou svých synů – Michala a Honzy. Ti se stali hlavními pilíři Výprachtický s. r. o., ale i naší vzájemné komunikace. A kdo ví, třeba jednou tradiční rodinný podnik převezme slečna Výprachtická, která je už nyní na fotce současného vedení.
Firemní mapa je marketingový nástroj, který pomáhá majitelům firem s efektivním rozvojem jejich společnosti krok po kroku.
Martin během prvního jednání zjistil, že pana Výprachtického nejvíce trápí zaměstnanecký podstav. Úkol byl tedy jasný. Vymyslet strategii, která by panu Výprachtickému s jeho trápením pomohla. A tak jsme stanovili tři základní náborové pilíře, na kterých budeme značku zaměstnavatele budovat:

Proč jsme se rozhodli budovat
značku zaměstnavatele celostním přístupem?

Mnohé marketéry by mohlo napadnout: Potřebují sehnat lidi, tak prostě uděláme kampaň. Ano, to je samozřejmě pravda. Ale to bychom nebyli my, abychom za nedostatkem zaměstnanců nehledali hlubší problém. Proto jsme se rozhodli, že na to půjdeme od lesa a značku zaměstnavatele zabalíme do celostního přístupu. Bylo nám jasné, že jen tak dosáhneme efektivity v dlouhodobém horizontu.
Jednorázová kampaň bez hlubšího významu by možná na první pohled posloužila stejně dobře, ale vyřešila by pouze akutní krizi. Nepomohla by řešit dlouhodobé nenápadné symptomy. A když chcete, aby byla vaše společnost v očích potenciálních kandidátů důvěryhodná, konzistentní a transparentní, musíte mít strategii sjednocenou napříč všemi kanály. Jedině tak si vás uchazeči zapamatují a spojí s hodnotami, které vědomě prezentujete.

Průzkum spokojenosti zaměstnanců

Úplně prvním krokem, který jsme museli učinit, byl průzkum spokojenosti stávajících zaměstnanců. Jedině ti nám mohli předat autentickou zpětnou vazbu na základě které zjistíme, jak se ve firmě opravdu mají, co se jim líbí a co by naopak rádi změnili. Celý průzkum jsme zpracovávali my jakožto nezaujatí externí partneři. Díky tomu se zaměstnanci pana Výprachtického mohli bez obav otevřít.

Ovšem, aby byl inzerát komplexní a odrážel i pohled zaměstnavatele, následoval telefonický rozhovor mezi naší copywriterkou Martinou a klientem. Během hovoru si Martina zjistila zbytek informací, jako jsou požadavky na kandidáta, platové ohodnocení či nabízené benefity.

V rámci průzkumu jsme nelenili a rovnou jsme ho využili i k rozhovorům s letitými zaměstnanci, kteří se díky svým zkušenostem a loajalitě stali tvářemi značky, a tak se objevují jak na webu, tak v náborových kampaních.

Zaměstnanci jsou
to nejdůležitější, co ve firmě máte.
Víte, co si opravdu myslí?

V našem článku se dozvíte, proč je důležité ve firmě pravidelně provádět průzkum spokojenosti zaměstnanců.

Autentické texty i fotografie

Jenže vymazlené texty nejsou bohužel v dnešní době vše. Vlivem sociálních sítí uživatelé internetu prahnou po multimediálním obsahu. Rádi se dívají na obrázky a videa, které jim pomohou lépe se vžít do situace. Bylo tedy více než jasné, že pokud chceme budovat autentický Employer Branding, bude potřeba nafotit zaměstnance pana Výprachtického v akci. Žádná fotobanka.

Následovala schůzka copywriterky se specialistou multimédií, aby se dohodli na společné představě o zaměstnaneckých fotografiích. Chtěli, aby fotky odrážely text inzerátu i atmosféru společnosti.


Aktivní nábor zaměstnanců

Texty máme. Fotky máme. Přichází na řadu spuštění aktivního náboru. Firma Výprachtický s. r. o. se zabývá strojírenskou a zámečnickou výrobou. S ohledem na cílovou skupinu jsme se rozhodli, že nábor povedeme skrze Facebook a Instagram.

Zachytíme uchazeče ve fázích
povědomí a zvažování

Specialistka na sociální sítě Tereza sestavila dvě náborové kampaně. Jedna z nich byla zaměřená na budování povědomí o zaměstnavateli Výprachtický s. r. o. a druhá odváděla potenciální uchazeče na konkrétní inzeráty s volnými pozicemi.

Jednotný vizuál je stěžejní

Terce během tvorby grafických vizuálů pro kampaně opravdu hodně pomohly vyladěné texty na náborových stránkách, ale hlavně autentické fotky z prostředí firmy. Zbylé grafické prvky rovněž odráží vizuál webu vyprachticky.cz - z důvodu zachování Corporate Identity, a tím pádem i zapamatovatelnosti Employer Brandingu.   

Neházejte flintu do žita, když to zezačátku nevypadá podle představ

První víkend po spuštění byl pro kampaně trochu náročný. Musely si zažít křest ohněm v podobě negativních komentářů na platové ohodnocení. Ale všechno zlé je pro něco dobré. Díky těmto „hejtům“ jsme se rozhodli základní platové ohodnocení uvést včetně běžně dosažitelných prémií. Během pár minut tak vzrostly mzdy v inzerátech rámcově o 10 000 Kč. Množství negativních komentářů o něco kleslo, ale bohužel Facebook je s „hejtry“ pevně spjatý, ať se snažíte sebevíc.
Jaké ponaučení vyplývá z předchozího odstavce? Nelamte si hlavu s negativními komentáři, které jsou na sociálních sítích denním chlebem. „Hejty“ se nejčastěji vyskytují právě u náborových kampaní. Obzvlášť ve strojírenském průmyslu, kde všem „hejtrům“ přijdou platy malé. K srdci si berte pouze konstruktivní kritiku, nikoliv nesmyslné negativní výkřiky. 

Odměna po náročném startu

My jsme se ale nepropadali panice a dál vyčkávali, jak se kampaně rozfungují. A týden od spuštění to přišlo. E-mail od pana Výprachtického, ve kterém stálo „Prosím o zastavení kampaně na místo Operátora montáže.“ Co vás v tuto chvíli napadá? Negativní komentáře byly pro klienta natolik neúnosné, že si přeje kampaně vypnout? Omyl. Do Výprachtický s. r. o. během týdne přišlo 10 CV na tuto pozici, kterou rovnou obsadili. Sen každého marketéra i majitele firmy.

A jak hodnotíme úspěšnost kampaně z pohledu čísel?

  • kampaň na Operátora montáže běžela 7 dní
  • za 7 dní se na kampaň vyčerpalo 580 Kč
  • z kampaně přišlo 10 CV
  • cena za 1 CV tak činila 58 Kč
  • s cenou za měsíční správu kampaně by cena za 1 CV činila 192 Kč

Jak hodnotíme výsledky kampaně my v eBRÁNĚ?

Za nás tato náborová kampaň dopadla skvěle. 192 Kč za jeden relevantní životopis je cena, na kterou se v dnešní době ve strojírenském průmyslu těžko dostanete. Z pohledu našeho CEO Martina je 192 Kč „krutě málo“.
„Dokážu si představit, že relevantní cena za jedno CV může být klidně v řádů stovek i tisíců korun. Samozřejmě v případě, že je inzerát pravdivý a neslibuje věci, které pak zaměstnavatel nemůže dodržet. To jsou vždy proměnné, které ztěžují porovnání s ostatními společnostmi nebo pozicemi. Výši platů, na kterou si Facebook „hejtři“ stěžují, může ovlivňovat i fakt, zda se pracuje ve dvousměnném nebo třísměnném provozu.“
Martin Semerád

Výkonný ředitel eBRÁNY


Proč se stejnou rychlostí nepodařilo obsadit i ostatní pozice?

Nicméně obsazením jedné pozice naše práce nekončí. Stále ještě pracujeme na obsazení zbylých dvou pozic – Zámečníka a Obsluhy CNC strojů, které se zatím nedaří obsadit. Proč tomu tak je? Může to mít mnoho důvodů, např.:
  • Tyto dvě pozice vyžadují vyšší kvalifikaci.
  • Jsou více fyzicky náročné a vhodnější spíše pro muže.
  • Právě z důvodu vyšší kvalifikace se uchazečům může zdát platové ohodnocení příliš nízké.
  • V okolí se nachází konkurenční společnost, která může uchazeče přetáhnout.

Pokračujeme dlouhodobou strategií

A s těmito faktory musíme dále pracovat, abychom panu Výprachtickému pomohli získat správný počet zaměstnanců, díky kterému se bude moct soustředit na budování zdravější firmy namísto léčení nedostatku pracovníků.

Řešíte obdobný problém? Obraťte se na nás

Společně najdeme řešení na míru vašim potřebám.

Tereza Faltejsková

Tereza Faltejsková

specialistka na sociální sítě

Terka je nejnovější, ale o to silnější, posilou na našem oddělení content marketingu a sociálních sítí. Stará se o sociální sítě našich klientů, ale i eBRÁNY samotné. Když se zrovna neproklikává Business Managerem, tak se přesouvá na taneční parket, nebo do přírody se svým psím mazlíčkem Sofií.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti