Upravit stránku

Internetový marketing 3. část - prodejní kanály, které byste měli ovládat

Z prvního i z druhého dílu článku o internetovém marketingu víte, jak nad marketingem přemýšlet. Také víte, že nejde o pouhou reklamu, ale je reklama postavená na hlubších základech. Teď vám díky tomu už můžeme ukázat základní druhy reklamy a prodejních kanálů. 

PPCreklama s platbou za proklik

PPC reklama je jedním z nejvyužívanějších kanálů a spousta firem s ním už má své zkušenosti (ať už pozitivní či negativní). U PPC, z anglického Pay Per Click, nemusíte platit za to, že se internetová reklama zobrazuje, ale platíte teprve v okamžiku, kdy někoho skutečně zaujme natolik, že na ni klikne.
  
Zprostředkovatelé této reklamy zároveň disponují až nepředstavitelným množstvím dat o uživatelích a inzerentům umožňují reklamu velmi detailně zacílit na správné lidi.

Cena za kliknutí primárně určovaná pomocí aukce. Kdo zaplatí víc, má větší šanci se zobrazit. Nemusíte však mít strach, že s malým rozpočtem ničeho nedosáhnete. Ne vždy platí, že ten, kdo má víc peněz, má lepší reklamu. A rozhodně neplatí ani to, že na jeho stránkách budou uživatelé spokojenější.

Peníze pro vyhledávače nejsou vším

Protože spokojenost uživatelů je pro Google, Seznam i Facebook důležitá, hrají roli i další faktory, například relevance reklamy, kvalita vstupní stránky a zajímavost nabídky (očekávaná míra prokliku). Pokud se o své kampaně dokážete profesionálně postarat, může se stát, že budete na lepších pozicích než konkurence, a přesto budete za kliknutí platit méně.

Google a Seznam nabízí dvě základní varianty PPC reklamy, kterou přes jejich systémy můžete provozovat: 

  1. reklama ve výsledcích vyhledávání (textové inzeráty, produktové inzeráty) 
  2. reklama na cizích webech (bannery, videa) 
     

Reklama ve výsledcích vyhledávání

Reklama ve vyhledávání je reklama, která se zobrazí v okamžiku, kdy navštívíte vyhledávač (Google nebo Seznam) a zadáte, co vás zajímá. Společně s přirozenými výsledky vyhledávání se vám zobrazí několik reklam. Ty mohou být buď textové, nebo, v případě konkrétních produktů, obrázkové.

Reklama ve výsledcích vyhledávání

Textové reklamy ve vyhledávání

Textové reklamy ve vyhledávání se na první pohled tváří stejně jako přirozené výsledky vyhledávání a mnozí uživatelé je na první pohled nedokážou rozlišit. Tato reklama se zobrazí v okamžiku, kdy se ve vyhledávacím dotazu zobrazí slovo, které jste si předem stanovili a rozhodli se, že na něj chcete být vidět. V dnešní době se o slovo hlásí automatické strategie, princip však zůstává stejný.
O tom, jak bude reklama pro danou fázi úspěšná, rozhodne konkrétní cílení v kombinaci s konkrétním sdělením reklamy. 

Produktové reklamy ve vyhledávání

Produktové reklamy ve výsledcích vyhledávání v něčem fungují podobně jako textové reklamy ve vyhledávání. Když někdo do vyhledávače zadá klíčové slovo, které charakterizuje vaše produkty, může se mu vaše reklama zobrazit. Tato klíčová slova si už však na rozdíl od textové reklamy nevybíráte „ručně“, ale systémy si je automaticky berou z datového zdroje (tzv. feedu), který je umístěný na vašem e-shopu. Úspěšnost těchto reklam je proto ovlivněná nejen nastavením a průběžnou optimalizací kampaní, ale také kvalitou datového zdroje, ze kterého Google a Seznam čerpají. 

 

Reklama ve výsledcích vyhledávání je vhodná pro oslovování zákazníků v pozdějších fázích rozhodovacího procesu

  • care – péče

  • do – rozhodování

  • think – přemýšlení

Reklama na cizích webech (obsahová síť)

Kromě vlastních reklamních prostor mají Google a Seznam k dispozici také velké množství reklamního prostoru, který jim prodávají majitelé webů. Na těchto webech můžete následně zobrazovat reklamy formou bannerů (grafické reklamy), responzivních reklam (kombinace grafiky a textu, která se automaticky mění v závislosti na konkrétním webu) či dokonce videí.

Cílit reklamu zde můžete na mnoho způsobů:

  • podle obsahu webů (téma, klíčová slova na webu, konkrétní weby…)
  • podle lidí, kterým se má reklama zobrazit (podle demografických či geografických údajů, zájmů, chování a mnoho dalšího)
  • kombinace obojího

 

Výhodou této reklamy je také to, že umožňuje cílit reklamu na návštěvníky vašeho webu nebo e-shopu. Pokud u na vašich stránkách již někdo byl a zná vás, je vhodné se mu občas připomenout a nenechat ho na vaši značku zapomenout.

Má-li váš na web nebo e-shop dostatečnou návštěvnost, můžete z návštěvníků vybírat detailněji. Například můžete reklamu zobrazovat pouze lidem, kteří na e-shopu byli v košíku, ale nedokončili objednávku. A když nepomůže ani připomínka, že u vás mají nedokončenou objednávku, můžete jít o krok dál a nabídnout jim slevový kupon. To by v tom byl čert, aby objednávku nedokončili, když už si dali práci s tím, že si u vás produkty vybrali.

Sociální sítě vaše příležitost ke komunikaci

Dalším nejdůležitějším komunikačním kanálem, kde můžete své (potenciální) zákazníky oslovovat, jsou sociální sítě.  

Na Facebooku je 5,5 milionu Čechů. Na Instagramu jich je zhruba 2,5 milionu. Na pracovní sociální síti LinkedIn je jich zhruba 1,5 milionu. A všichni spolu komunikují, sdružují se do skupin, hledají zajímavosti, zábavu a inspiraci. A také tam hledají produkty, služby a firmy. Využijte toho a zajistěte, abyste byli k nalezení. To je nutné minimum. 

A ještě lépe uděláte, když se s nimi začnete také bavit. Ukážete, že jim rozumíte a že se na vás mohou kdykoliv obrátit a spolehnout. Jako základ je potřeba, abyste si zařídili alespoň firemní profil

Online marketing a sociální sítě

Firemní profil

Osobní profil na sociálních sítích má každý druhý. S firemními profily je to ovšem mnohem horší. A to i přesto, že jejich založení není o nic těžší než založení osobního profilu. Profil si pečlivě vyplňte a ukažte se v plné kráse

Příspěvky

Po založení firemního profilu můžete začít jménem firmy přidávat příspěvky a s lidmi komunikovat. Ukažte svou lidskou stránku a začněte se se svými fanoušky bavit. Oni to ocení a z „abstraktní firmy“ se stanete jejich společníkem, kamarádem a někým, na koho se mohou s klidem obrátit.  

Je jasné, že se na vás občas lidé obrátí, aniž byste z toho rovnou uzavřeli obchod. Ale jakmile se budou o obchodu rozhodovat, budete první, na koho si vzpomenou. Díky pravidelné komunikaci se svými zákazníky jste totiž vytvořili obraz o tom, kdo jste a co děláte. Posílili jste svou značku a ta s vámi vydrží roky. 

Kampaně

Sociální sítě o svých uživatelích sbírají obrovské množství dat, která následně využívají k tomu, aby jim zobrazovaly obsah, který dané uživatele zaujme. Díky tomu se na síť budou vracet a trávit tam více času. Ta samá data využívají k tomu, aby inzerenti mohli reklamu precizně zacílit přesně na ty lidi, u kterých je pravděpodobnost, že nakoupí.

Možností cílení reklamy je na sociálních sítích nespočet. Kromě standardních demografických (věk, pohlaví…) a geografických údajů tak můžete reklamu zobrazovat lidem i podle:

  • zájmů
  • chování na internetu
  • pracovní pozice
  • životních událostí (zásnuby, svatba, narození dětí, změna práce…)
  • podle toho, zda navštívili váš web a co na něm dělali (četli článek, poslali poptávku, koupili na e-shopu…)
  • podle toho, zda jsou podobní uživatelům, kteří navštěvují váš web a posílají poptávky nebo u vás nakupují
  • mnoho dalšího…
Díky sociálním sítím můžete svou reklamu dostat přesně k těm lidem, kteří jsou pro vás ti praví a u kterých je vysoká šance, že u vás nakoupí.

Zájmové a diskuzní skupiny

Diskusní skupiny jsou především dominantou Facebooku. V těchto skupinách se sdružují lidé se společnými zájmy, problémy či společnými cíli. Využijte těchto komunit a staňte se pravidelnými přispěvateli. Pomáhejte lidem, předávejte jim know-how, komunikujte s nimi a bavte je. Ukážete, že je jim rozumíte a že jste tady pro celou komunitu. Nejen pro vlastní profit.

Opět se s nimi o kousek sblížíte a posílíte svou značku. A pokud žádnou vhodnou skupinu nenajdete, můžete si založit vlastní. Tak jako my se skupinou kterou jsme založili pro podporu podnikatelů (nejen) v době krize. Tato skupina zároveň slouží k propagaci našich projektů, které jdou ruku v ruce s hlavní myšlenkou celé skupiny – pomáhat s rozvojem podnikání.

E-maling spolehlivá cesta k doručení sdělení

Pomineme-li přímé navolávání klientů, jsou e-maily pravděpodobně nejspolehlivější způsob, jak dostat informaci k zákazníkům. A pokud jste cíleně nerozšiřovali e-mailovou databázi pomocí sběru adres na webu, máte v ruce přímé kontakty na lidi, kteří vás již znají a kteří u vás již nakoupili.  

V nákupním procesu je v naprosté většině případů nejdražší akvizice nových zákazníků. Využijte svoji databázi a se zákazníky zůstaňte v kontaktu. Posílejte jim zajímavosti, tipy, triky a završte to prodejními e-maily.

Posílání e-mailů je více efektivní, pokud svoje klienty segmentujete. Různí klienti mají zájem o různé služby a produkty. Neposílejte všem stejné hromadné e-maily. Většina nástrojů umožňuje databázi rozdělit a různým lidem posílat různé e-maily. E-maily tak budou mít větší „tah na branku“.

SEOOptimalizace pro vyhledávače

Vyhledávače jako Google jsou nejnavštěvovanějšími stránkami světa. Využívá je téměř každý, kdo má připojení k internetu a návštěvnost z výsledků vyhledávání má pro mnoho firem na svědomí více než 50 % přivedených zákazníků.

Vyhledávače prohlížejí všechny weby, na které se dostanou a ukládají si o nich informace. Ty následně zpracovávají a vyhodnocují tak, aby zjistily, která stránka je nejlepší možnou odpovědí na vyhledávací dotazy. U webů takto vyhodnocují desítky až stovky různých prvků. Například Google jich u webu vyhodnocuje až 200 a u každého prvku má i několik variací. Ke každému webu tak má tisíce různých informací, které při vyhodnocování používá. 

Některé z nich jsou důležitější než ostatní. Všechny tyto prvky ale mají jedno společné. Mají za úkol rozpoznat, zda váš web skvěle slouží svým uživatelům. Při jeho úpravách se tak zaměřte hlavně na to, aby lidem odpovídal na to, na co se ptají, přizpůsoboval se mobilním zařízením a rychle se načítal.

A pokud se vám to povede, váš web se bude zobrazovat na správné dotazy, které přivedou správné zákazníky. 

Srovnávače cenNejefektivnější prodejní portál

Pokud máte e-shop, na kterém prodáváte produkty, pravděpodobně pro vás budou srovnávače cen jako Heureka.cz, Zboží.cz, Favi.cz, Biano.cz a další důležitým prodejním kanálem.

Už z principu na ně chodí hlavně lidé, kteří jsou mnohem blíže nákupu než lidé, které oslovujete pomocí jiných prostředků. Srovnávače cen fungují podobně jako produktová PPC reklama. Do srovnávače se zaregistrujete, nahrajete adresu feedu (zdroje dat o vašich produktech) a nastavíte ceny, které jste ochotni za každé kliknutí na vaši nabídku zaplatit. 

Výše nabídky za proklik v kombinaci s dalšími prvky poté určí, na jaké pozici se vaše produkty budou ve výpisu zobrazovat

Vzhledem k tomu, že na srovnávače lidé skutečně chodí vybírat produkty a nakupovat, jedná se ve většině případů o nejefektivnější prodejní kanál. Mnohdy dosahuje i několikanásobně většího konverzního poměru (poměr počtu přivedených návštěvníků a počtu objednávek) proti ostatním prodejním kanálům.

Závěrem

Nyní, když jste se dostali až na konec tohoto vyčerpávajícího průvodce a seznámili jste se se základy online marketingu, je na čase, abyste se do toho pustili. Každá informace v tomto článku se samozřejmě dá rozvést do hlubších detailů. Pro základní přehled o tom, co je internetový marketing a co obnáší, by vám však měly být užitečné. Seznamte se nyní s jednotlivými strategiemi, metodikami a reklamními kanály a pusťte se do toho. Váš byznys už čeká na to, až ho zase o kousek rozvinete!

A pokud si nejste jisti, využijte služeb profesionálů, kteří se těmto tématům věnují od rána do večera. 

Nejste si jistí, že vaše PPC reklama vydělává tolik, kolik by měla? Neutrácejte zbytečně.PPC audit zdarma

Nahoru