Internetový marketing 1. část – co to je proč ho mít

Co je internetový marketing? Jaký má pro váš byznys význam a jak k němu lze z pohledu firmy přistupovat? Modelů, frameworků i postupů je mnoho. Který je pro vaši firmu ten pravý? To a mnoho dalšího se dozvíte, když budete číst dále! Článek pro vás zpracoval specialista na SEO, Vojtěch Fiala.

Internetový marketingve zkratce

Online marketing je komplexní disciplína, která se soustředí na propagaci produktů a služeb na internetu. Zahrnuje mnoho podoblastí, které se věnují aktivní propagaci a tvorbě obsahu, který přitahuje uživatele a pomáhá jim. Cílem online marketingu je především přímé navýšení tržeb a zvýšení povědomí o značce.

Pod tento pojem se dá schovat téměř všechno, co si ve spojení s internetem představíte. Od optimalizace pro vyhledávače (SEO), přes profily na sociálních sítích, po natáčení videí na YouTube či poskytování rozhovorů do oborových portálů. Pojďme se tedy podívat na detaily a na to, jak s marketingem na internetu začít.

Internetový marketing je jednoduše řečeno všechno, co se dá dělat pro zviditelnění na internetu. Prodáváte svoje produkty na Heureka.cz? Jde o online marketing. Máte firemní profil na Facebooku? Také jde o online marketing. Zaplatili jste si PR článek u někoho, kdo vám nasliboval, že ho budou číst všichni potenciální zákazníci v republice? I tohle je online marketing. Sice velmi pochybný, ale pořád online marketing. Jde to ale dělat i lépe.

Nestřílejte naslepo a mysleteNejdůležitější jsou cíle

Některé činnosti na internetu dávají větší smysl než jiné. A některé nedávají smysl vůbec. Činnosti na poli online marketingu musíte dobře promyslet a plánovat. Teprve potom mohou být efektivní a přinesou vám dobré výsledky. Na začátku si tedy stanovte přesné cíle. Čeho chcete na internetu dosáhnout? V čem vám má pomoci? Jak poznáte, že jste toho dosáhli? To jsou základní otázky, které je třeba si odpovědět. Jakmile budete tyto odpovědi mít, najednou začnete na každou svoji činnost pohlížet trochu jinak.

Příkladem cílů může být navýšení přímých prodejů, šíření povědomí o značce či zvyšování počtu opakovaných nákupů a získaných doporučení. Stejně tak to může být usnadnění práce obchodním zástupcům či větší návštěvnost kamenných prodejen.

Předtím, než si stanovíte cíl pro digitální marketing, uvědomte si, že tento cíl musí dávat smysl pro váš byznys. 

Cíle marketingu musí vycházet z vašeho byznysuZnáte ho vůbec?

První a nejdůležitější bod, který má obrovský vliv na výsledky internetového marketingu, je zakořeněný mnohem hlouběji. Je to váš byznys model. Můžete mít perfektně nastavené kampaně, ale pokud nemáte solidní byznys model a hodnotovou nabídku, těžko uspějete.

Byznys model je to, co byste měli mít připravené ještě před vstupem na trh. To, CO chcete dělat a PROČ, jsou silné motivační faktory a mohou vás dostat daleko. Bez dobře postaveného JAK však potkáte problémyA tyto problémy se propisují do prosperity vaší firmy. To následně ovlivní vaše marketingové možnosti.

10 % obratu dát do marketingu? No jasně, pohoda! Nebo taky průšvih.

Proč je pro jednu firmu z oboru investice přes deset procent výhodná a vyplácí se, zatímco pro jinou firmu stejného oboru je problém dát víc než 5 % a omezují se tak na nutné minimum? Na internetu platí, že celek je více než součet jednotlivých částí. Reklama na jednom místě zajistí vyšší efektivitu reklamy na místě druhém. Jak to? Například proto, že vás lidé poznají. Zvýší se tak šance, že si vaší druhé reklamy všimnou. A také je víc zaujme. V kombinaci jsou tak mnohem silnější než každá samostatně. Pokud minimalizujete náklady a věnujete se pouze jednomu druhu reklamy, může to paradoxně znamenat, že zbytečně utrácíte peníze

Pokud máte dobře vytvořený byznys model, klobouk dolů. Pokud ne, zapracujte na tom.

Zmapujte svůj byznys pomocíLEAN Canvas

Stejně jako u většiny problémů, i zde existuje jednoduché řešení, které vám dá základní přehled. Jmenuje se LEAN Canvas.

Tato metoda vám umožní získat jasný přehled nad nejdůležitějšími prvky vašeho podnikání. Není to složitý model a mnoho byznysových konzultantů by nás pravděpodobně osočila z toho, že situaci příliš zjednodušujeme. Asi mají pravdu. Jenže je lepší mít alespoň nutný základ než vůbec nic. Většina drobných a středních podnikatelů bohužel nedokáže svoje podnikání dobře popsat. Jakmile se do toho však pustí, dokáží si během několika málo hodin vyřešit roky staré problémy.

Lean Canvas se zaměřuje na tato základní témata:

  • Zákazníci – kdo jsou vaši zákazníci?

  • Problém – co vaše zákazníky trápí a co jim pomáháte řešit?

  • Řešení problému – jak jim daný problém pomůžete řešit? Jaká je přidaná hodnota vaší práce?

  • Unikátní hodnota (někdy též „nefér výhoda“) – jaká je vaše unikátní přidaná hodnota? Máte něco, co konkurence ne?

  • Distribuce – jak budete svoje produkty a služby dostávat k zákazníkům?

  • Obchodní partneři – kdo pro vás budou důležití partneři v byznysu?

  • Náklady – co a komu budete platit?

  • Příjmy – kdo bude platit vám?

  • Ukazatele – podle čeho budete byznys vyhodnocovat?

Jakmile máte dobře promyšlený byznys model, je třeba se zamyslet nad vaší přidanou hodnotou. Bohužel totiž existují s firmy, které vlastní přidanou hodnotu neznají. Vezou se na trendech a prodávají to, co zrovna letí. Ceny mají téměř stejné jako konkurence či dokonce vyšší. Nic navíc nenabízejí. Se zákazníky komunikují jenom v minimálním nutném objemu. Čas jsou přece peníze. Tak proč ztrácet čas na lidi, kteří ještě nenakoupili, že?

LEAN Canvas toto do jisté míry řeší tím, že vás nutí se zamyslet nad svými zákazníky i nad svojí „Nefér výhodou“. Existuje však jiný, lepší a jednoduchý nástroj, který vám umožní svoji přidanou hodnotu lépe pochopit nebo vytvořit.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti