Cíle zaměstnanců vs. cíle firmy

Jak přistoupit k plánování cílů ve firmě tak, aby dávaly smysl vedení, ale i jednotlivcům? Díky pravidelným konzultacím firem v rámci průzkumu spokojenosti víme, co je důležité. Co si z našich zjištění odnést do své firmy? 

Kdy je vhodné cíle ve firmě nastavovat

V malých firmách se obvykle propojení byznysových a osobních cílů zaměstnanců  obvykle neřeší. Často se jedná o firmy, které ještě jedou v čistě rodinném formátu. Nemají zavedené procesy, protože jsou schopni rozvoj firmy uřídit živelně. 

S rostoucím počtem zaměstnanců (obvykle 100+) už vidíme snahu o to, aby cíle zadávány byly. Ale není to pravidlem, i přestože by mělo. U firem s 300+ zaměstnanci je práce s cíli už samozřejmostí a vedení si více uvědomuje, že cíle jednotlivých týmů musí logicky navazovat na firemní cíle (podporovat realizaci byznys plánu) a zároveň musí být propojené cíle týmů mezi sebou tak, aby se navzájem podporovaly. Úplně ideální je pak propojení s osobními cíli konkrétních zaměstnanců. 

Skvělé pracovní výsledky nestačí

Moderní firmy si uvědomují, že při hodnocení výkonu zaměstnanců by se neměly koukat pouze na pracovní výsledky, ale také na přístup k práci. Většina vedoucích ví, že nestačí, aby měl jejich podřízený skvělé pracovní výsledky, ale že neméně důležité je také jeho chování v práci. Chování v týmu, schopnost vyjednávání “win-win”, osobnostní růst, kompatibilita s firemní kulturou, flexibilita (a to nejen ta časová). Díky za tento posun od čistě výkonnostního pohledu! 

Můžeme jít ještě dál? Můžeme pracovní cíle konkrétního zaměstnance ještě dál posunout tak, aby mu dávalo smysl na nich fakt makat a snažit se o co nejlepší výsledek? Jak způsobit to, aby práce dávala lidem větší smysl a nechyběla jim motivace ke splnění nastavených cílů? 

Po čem jdou kandidáti?

Z pohovorů s kandidáty víme, že mzda je důležitá, ale současně je zajímá: 

  • jestli budou dělat smysluplnou práci, která je bude bavit,  
  • jestli tu bude dobrý kolektiv a budou se cítit v práci dobře, 
  • jestli budou mít možnost se kariérně posouvat 

Takové jsou totiž jejich cíle a my je musíme dát do souladu s cíli firmy. Nesmí být v rozporu, jinak nám hrozí nižší produktivita a případný odchod kvalitních lidí. Jednoznačně pomáhá v rámci 1:1 schůzek (vedoucí a podřízený) probírat osobní cíle člověka a propojovat je s firemními cíli. Hledat to, jak využít kvalit a vášně konkrétního člověka ve prospěch firmy a zároveň mu tak splnit jako osobní vizi, kterou v práci má. Je to win-win pro obě strany.

Je skvělé, že právě tento způsob práce se zaměstnanci si menší firmy mohou dovolit. Je dost možné, že v opravdu velké firmě a korporace tento luxus nebude možný. A to je přesně může být důvodem, proč spousta lidí utíká od korporátů směrem k malým a středním firmám. Nejsou pak jen jeden z davu.  


Jak může vypadat propojení osobních a firemních cílů v praxi

Mise eBRÁNY zní: „Pomáháme majitelům tvořit zdravější firmy, ve kterých se všem lépe žije.“ Z této mise vyplynul i cíl pro rok Q4 2021, kdy jsme se rozhodli zavést nový produkt Průzkum spokojenosti zaměstnanců pro klienty.

Tento projekt se stal mým dítětem. Přihlásila jsem se o něj z jednoduchého důvodu -  je v souladu s mými cíli. Věřím v sílu průzkumu spokojenosti zaměstnanců a chci pomáhat jiný leaderům s řízením lidí, protože mě baví předávat své zkušenosti. Věřím, že to je způsob, jak se mohou firmy trvale zlepšovat a já jim mohu pomáhat. Navíc i já pak díky předávání svých zkušeností a konzultacím s majiteli firem rostu. A právě to byl skvělý předpoklad pro to, aby se cíl stal skutečností.

Dnes je průzkum spokojenosti zaměstnanců standardní produkt, který využívá většina firem, které s námi začínají spolupráci. Ale i těch, kteří s námi spolupracují dlouhodobě a rozhodli se více zaměřit na budování lepšího klimatu ve firmě a péči o lidi. A já jsem šťastná, protože je splněn nejen firemní cíl, ale dělám smysluplnou práci, která mě naplňuje, rozvíjí a plní i mé osobní cíle.

Chcete se o průzkumu
spokojenosti zaměstnanců dozvědět víc?

Mrkněte do článku a zjistěte, jak vytvořit ve firmě
průzkum spokojenosti, který bude úspěšný a efektivní.


Propojování osobních a firemních cílů klade velký tlak na kvalitní práci vedoucích se svými podřízenými. Ptejte se jich:

• na jejich životní situaci
• co je baví a co naopak ne
• jaké jsou jejich krátkodobé, ale i dlouhodobé cíle

Případně jim je pomáhejte hledat. Když tohle všechno budete chápat, můžete najít průsečík a pomoci nastavit ty správné cíle, které pro ně budou akceptovatelné a zároveň podpoří cíle firmy.


Lovme hlavně srdcaře

Z výše uvedeného je zřejmé, že je důležité a ideální si do firmy takové lidi, jejichž hodnoty a cíle jsou v souladu s hodnotami a cíli firmy, rovnou vybírat. Lidé, kteří chtějí pohodu a odpracovat si svých 8 hodin nenáročné práce, velmi pravděpodobně nebudou přínosem pro start-up. Lidé, kteří rádi pracují v měnících se podmínkách, rádi jsou kreativní, vymýšlí nové věci a jsou pro práci ochotni obětovat klidně i víkendy, budou velmi zklamaní ve firmě, která nemá žádné ambice a nehledá vyšší smysl své existence. 

Je extrémně důležité, abyste hodnoty firmy, její misi a její vizi komunikovali maximálně otevřeně na svém webu a sociálních sítích. Musí být zřejmé už při pohovoru a všude v prostorách firmy. Jen tak totiž zvyšujete pravděpodobnost, že nabere vhodné kandidáty, jejichž cíle budou v souladu s dlouhodobými cíli firmy a cíli jednotlivých týmů. Zároveň tím samozřejmě působíte na své stávající zaměstnance a udržujete jejich angažovanost.
 
Pokud chcete do svých řad získávat srdcaře, kteří vás podrží i v době krize, pracujte na tom, aby jim práce dávala co největší smysl a aby je naplňovala. Propojujte jejich osobní cíle s cíli firmy. Zvýšíte tím šanci na úspěch celé firmy.

Co si z článku odnést?

  1. Mějte definovanou misi, vizi a hodnoty firmy a komunikujte je navenek. Mohou být důvodem, proč kvalitní člověk bude chtít pracovat právě u vás.
  2. Dbejte na smysl v práci, atmosféru ve firmě, dobrý kolektiv a pečujte o svou firemní kulturu. 
  3. Nabírejte lidi, se kterými najdete soulad v cílech. Jejich osobních a těch vašich firemních. 
  4. Dbejte na dobrou práci vedoucích a manažerů. Pokud bude třeba, proškolte je, aby uměli s podřízenými pracovat a otvírat správná témata.
  5. Zaveďte pravidelné 1:1, kde bude prostor na sladění firemních a osobních cílů zaměstnanců. 
  6. K cílům se opakovaně vracejte a vytvářejte nové, abyste podřízené udrželi motivované, angažované a aby je (spolu)práce na firemních cílech bavila. 

Rádi byste ve vaší firmě změřilispokojenost vašich zaměstnanců?

Rádi vám pomůžeme.

Ivana Palarčíková

Ivana Palarčíková

ředitelka divize produkce

Ivče eBRÁNU osud přihrál přesně na míru. Z čerstvé maminky s praxí ve vrcholovém businessu se u nás vypracovala na šéfovou, která svá oddělení drží pevně v rukou. Aktuálně vede největší divizi, kterou v eBRÁNĚ máme a má tak na starosti péči o skoro 60 lidí napříč týmy marketingu, contentu, PPC reklamy, ale i tvorby webů a e-shopů. 

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti