Jak se vytváří logo

Co vše je potřeba k tomu, aby vzniklo logo, které přežije desetiletí?
Kolik lidí a jak dlouho se na logu, které dokonale vystihuje značku, pracuje? 
„Dali tolik prachů za nový logo, a přitom to starý bylo lepší.“
„To bych udělal za pár minut v Malování!”
„Nechápu, jak mohli dát třičtvrtě milionu za něco, co se dá napsat na klávesnici. Hele: ^Liberec.“

Počkat, počkat díváte se na to špatně. Nejde jenom o tu jednu grafickou značku. Logo je komplexní práce, která obnáší mnohem víc než jenom nakreslit nějaký piktogram. Kolem loga se tvoří celá vizuální identita a… no, radši to vezmu od začátku.

Logo nikdy neexistuje ve vakuu.Vždy je zasazené do nějakého kontextu

Když si v novinách přečtete, že město Ostrava dalo za své nové logo 1,8 milionů korun, neznamená to, že je to cena jenom za nápis OSTRAVA!!!, který se dá napsat na klávesnici. Cení se zde nápad, který je geniální ve své jednoduchosti a také celý jednotný vizuální styl města, který obsahuje mimo jiné grafiku webových stránek, vizitek, hlavičkových papírů, jmenovek zaměstnanců, značení budov města, drobných reklamních předmětů a bezpočet dalších věcí. Celá práce přitom trvala téměř rok a na díle pracovalo několik lidí.

Logo Ostrava
Logo pro město Ostrava!!! není jen název města se třemi vykřičníky. Je to především geniální nápad, který se za pár let stal virálním, a postupně zlidověl natolik, že Ostraváci myšlenku tří vykřičníků nejen přijali za své, ale používají je i v osobní korespondenci, nebo na transparentech, a podobně. Tři vykřičníky píší za různými slovy s vědomím, že je to součástí identity jejich města.

 

I když ze začátku byla většina veřejnosti silně proti.„Jako vždycky jsou ti hlasití odpůrci. Zároveň byly ale ty útoky skvělý, protože když někdo napíše: ‚Ti nakreslim dvacet log za minutu takovych ty pyčo pražska!!!‘, už to samo je potvrzení toho, co jsme si představovali a chtěli.“ Píše o prvních reakcích Ostraváků sám Aleš Najbrt.
Zkrátka většinou trvá, než si lidé na nové logo zvyknou. Jeho kvalitu, a jestli logo v běžném životě funguje či ne, ukáže až čas.
Samotné logo na bílém papíře je jako pstruh na břehu.
Teprve když ho hodíte do vody, má šanci se blýsknout.

Je nefér hodnotit logo, dokud ho nepozorujeme delší čas tak, jak je používáno v běžném životě. Některá loga jsou na první pohled mdlá, ale autor dokonale promyslel jejich použití ve skutečném světě. Teprve potom ožijí. Bohužel to funguje i naopak.

Logo a vizuální styl jsou velmi úzce spjaté se svým majitelem. Chtělo by se říct, že jsou kabátem, ale já myslím, že jsou spíše kůží svého nositele. Je to tvář, kterou každý vidí a měla by vydržet mnoho let. Proto musí autor nového logotypu důkladně poznat svého klienta, aby dokázal vytvořit něco, co bude dokonale sedět. Skvělým základem je definovat svou značku nebo-li brand.

Musí pochopit obor podnikání a zaměření svého klienta. Pochopit jeho zákazníky, zaměstnance, a dokonce i konkurenty. Musí si společně ujasnit, co má nové logo vyjadřovat, jak má promlouvat ke své cílové skupině a čím vynikat.

Dobrá loga nerostou na stromech. Dobré logo vyraší ze semínka, o které je potřeba pečovat, dokud nevykvete a neuzraje.
Teď už tvůrce ví, co klient chce a potřebuje, semínko je zasazené. V této fázi si autor píše myšlenkové mapy, díky kterým se pomocí asociací může dopracovat k novým nápadům. V průběhu si skládá takzvané moodboardy. To se dělá tak, že se z obrázků, které mají souvislost se slovy z myšlenkových map, tvoří koláže, respektive nástěnky čili anglicky „board“. Z nich čiší nějaká nálada čili „mood“. Kombinací techniky myšlenkových map a moodboardů se nápady v autorově hlavě konkretizují a odstávají ostřejší obrysy. Semínko klíčí.

Žádný nápad není špatný až do doby,než se najde ten nejlepší

Už by bylo na čase vzít do ruky tužku a skicovat. Skicuje se vždy tužkou, je to nejrychlejší a netlačí to člověka k preciznosti, v této fázi je totiž preciznost na obtíž. Nyní je žádoucí sypat na papír nápady, které zatím byly jenom v hlavě. To se snadněji řekne, než udělá, ale je to zároveň velmi zábavné. Žádný nápad není zpočátku špatný.

Někdy se stane, že člověk otočí nezajímavou skicu nevědomky vzhůru nohama ozve se tiché „cvak“ jako když do sebe zapadnou ozubená kolečka a nový nápad je na světě. Celé to probíhá minimálně několik dnů nebo týdnů, to je velmi individuální. Jisté ale je, že dobré logo neuzraje za jedno odpoledne.

Semínko má teď spoustu šlahounů a lístečků a nekontrolovaně bují životem.

„Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat.“
Antoine de Saint-Exupéry
Logo by mělo být především dobře zapamatovatelné, aby si ho lidé na první pohled spojili se značkou, kterou reprezentuje. Zkuste si vybavit třeba logo Apple nebo McDonald's. Jasně, že každému hned naskočí silueta nakousnutého jablka a dvou obloučků ve tvaru M, protože to jsou jednoduché a snadno zapamatovatelné grafické značky bez zbytečných kudrlinek a ozdůbek. Vytvořit jednoduché logo s myšlenkou, které nemá žádné zbytečnosti navíc, je paradoxně to nejtěžší.
9,8 lidí z 10 neví co, znamená logo NIKE, ale každý ví, že je to „fajfka“.

Každé dobré logo má nějaký příběh na pozadí, proč vypadá zrovna tak, jak vypadá. Ne vždycky to ale musí být zřejmé na první pohled. Důležité je, jak působí na podvědomí své cílové skupiny.

Logo NIKE se svojí ikonickou „fajfkou“ vyjadřuje dynamiku, rychlost ale také značku „splněno“ na mém kalendáři pro každodenní sportování. Což v člověku vzbuzuje motivaci překonat své limity. A jejich slogan JUST DO IT (Prostě to udělej!) to všechno jenom podtrhuje. Není to krásně příznačné pro obchod se sportovním oblečením?

I když na první pohled nepoznáme, o jaký obor se jedná a málokdo ví, že ta „fajfka“ vychází z kresby křídla řecké bohyně vítězství Níké, po které je celá značka pojmenovaná, logo funguje skvěle.

Náš autor už mezitím dokončil skicování. Postupnou prací dovedl několik nejlepších variant téměř k dokonalosti. Osekal všechny zbytečnosti, prohloubil všechny symboliky a připravil prezentaci návrhů pro klienta. Zastříhal svoji vzrostlou rostlinku a ta vydala plody.

Logo NIKE už je tak známé, že není nutné používat jeho plnou podobu, tedy nápis s „fajfkou“ zvanou Swoosh. Většinou stačí použít samotnou grafickou značku, Swoosh, nebo jen samotný nápis NIKE.

Slogan „Just do it.“ se už také vžil natolik, že se správnou typografií víceméně může zastupovat logo.

Celkově je už logo NIKE mezi lidmi natolik zakořeněné, že ani jiné nápisy či zdeformovaná grafická podoba loga, mu neuškodí. Naopak. Parodie, které na něj lidé tvoří pouze více šíří povědomí o značce.

Zlaté oblouky značky McDonald’s jsou dnes už ikonické. Většina lidí si myslí, že je to stylizované písmeno „M“. Ve skutečnosti však tyto oblouky vznikly jako architektonický prvek restaurace, a posléze se dostaly do loga. V roce 1952 totiž bratři Richard a Maurice McDonald pro svou restauraci hledali novou budovu s neobvyklým designem a právě tyto oblouky se v budově objevily. Když McDonald uvažoval o změně loga, upozornil ho marketingový specialista Louis Cheskin na to, že oblý organický tvar oněch oblouků připomíná ňadra, která v lidech podvědomě vyvolávají hlad. Můžeme diskutovat o tom, kdo si v tomto logu ňadra uvědomuje a kdo ne, ale podvědomí je ze své podstaty pod úrovní vědomí, takže to na nás může působit, aniž bychom o tom věděli. Stejným způsobem na nás působí červená barva, která lidem fyzicky zvyšuje tep a člověk má podvědomou potřebu zrychlit a nakupovat. Co víc si McDonald‘s může přát, než zákazníka, který rychle přijde, rychle utratí hodně peněz a rychle odejde, aby uvolnil místo dalším rychlým zákazníkům. Věděli jste to?

Jestli vám logo sedí,poznáte teprve až si ho obléknete

Výběr loga z několika předložených variant chce svůj čas a trpělivost. Už jsme si řekli, že logo musí souznít s majitelem, který ho bude nosit po mnoho let. Zároveň je potřeba pochopit, jak bude logo fungovat v kontextu, o kterém tu už také byla zmínka. Proto je i v této fázi důležitý dialog mezi tvůrcem a klientem, aby se společně dostali k variantě, která bude nejvhodnější.

Uběhlo několik týdnů, možná měsíců od chvíle, co se autor poprvé sešel s klientem. Logo je téměř hotové, ale práce zdaleka nekončí. Grafik teď musí zvolenou variantu vybrousit do dokonalosti a sestavit manuál, ve kterém podrobně popíše, jak s logem správně pracovat. Pak se pustí do tvorby kontextu, ve kterém bude logo jako pstruh v potoce. Tomu se říká jednotný vizuální styl, ale o tom až někdy příště.

Takže až někdy uslyšíte, jak někdo komentuje, kolik peněz stálo nějaké logo, a že by ho nakreslilo i dítě v Malování, můžete říct: „Počkat, počkat díváš se na to špatně. Nejde jenom o tu jednu grafickou značku. Logo je komplexní práce, která obnáší… nebo víš co? Já ti radši pošlu odkaz na jeden článek…“.


Robin Remeš

Robin Remeš

Grafik

Robin miluje originální projekty. Lehké, svěží a moderní. Do takových se plně pohrouží, kreslí a okolní svět přestává existovat... Můžete si být jisti, že web v jeho rukou získá duši i zatraceně sexy kabát. Zbytečně nečeká a jde inspiraci naproti. Proto budete s jeho grafikou vždy o krok napřed.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti