Veďte smysluplné porady, které posunou firmu i zaměstnance kupředu
Vytyčte základní body a cíle porady
Funkční pilíř porady?Moderátor!
Ve správný čas na správném místě
Vzniklý plán je pak mocným pomocníkem, o kterého se můžete opřít. Pokud v průběhu porady zjistíte, že je potřeba ho upravit, tak je to udělejte. Pomatujte však, že na jakýchkoliv změnách se musíte vždy se všemi přítomnými vzájemně domluvit.
Na počtuzáleží
Na poradě by vždycky měli být přítomní lidé, jejichž hlas a názor je nepostradatelný. Tedy ti, kteří jsou v dané tématice fundovaní a jejich účast má nejenom smysl, ale také přinese užitek. Samozřejmě víc hlav víc ví, ale v tomto případě to může být kontraproduktivní. A to v tom, že se budete točit v kruhu mnoha vyřčených názorů, které vás nikam nedovedou, a naopak v nich možná zabloudíte.
Pamatujte také na to, že v rámci porady by měl mít dostatečný prostor každý z účastníků k tomu, aby mohl vyjádřit svůj názor. A moc dobře víme, že každá akce vyvolá reakci, takže je třeba počítat i s časem pro další připomínky a názory. V případě velkého počtu účastníků by se všechno mohlo protáhnout a vy byste se mohli velmi lehce a nechtěně ocitnout ve výše zmíněné časové tísni.
Mějte vše černé na bílém
Zapisovatel dle domluvy rovnou zapisuje to, na čem se společně domluvíte. Nejen všechny úkoly, ale i to, co si kdo vezme na starost a bude na tom pracovat. V případě jakýchkoliv nejasností se pak stačí podívat do zápisu a víte, na čem jste. A v tom případě není prostor na žádné výmluvy. Protože to, co je psáno, je prostě dáno. Závěr zápisu by mělo tvořit celkové shrnutí výstupů z porady, které by vždy měl shrnout moderátor.
Vidíte! K vedení porad, které budou smysluplné a budou vás posouvat kupředu, je zapotřebí dodržovat pár pravidel. Doporučuji je vždy uzpůsobit svému prostředí a zaměstnancům, kteří se porad účastní. A věřte, že díky tomu se vám podaří proměnit neoblíbenou povinnost v efektivní a významný komunikační nástroj.
Závěrem:co udělat pro efektní poradu?
- Vždy si před začátkem porady vytyčte základní body a cíle. A pozvěte dostatečně dopředu všechny, kteří mají k tématu co říct, ať se mohou připravit.
- Poradu by měl vést neutrální moderátor, který bude pracovat s dynamikou skupiny a střežit výměnu názorů.
- Mít pod kontrolou čas. Průběh porady rozdělte na konkrétní časové bloky a budete mít přehled. A aby vše odsýpalo přesně jako hodinky, pak je třeba, aby se o časomíru staral jeden zvolený člen porady.
- Pozvěte jen ty zaměstnance, kteří mají k tématu co říct, jejich přítomnost má smysl a přinese užitek.
- Mít celkový zápis, který provede opět speciálně pověřená osoba. Jenom nestranný zapisovatel totiž vytvoří zápis bez osobní interpretace a zabarvení.