Na co si dát pozor při tvorbě FB příspěvku?
S jakou myšlenkou se dotvorby příspěvku pouštíte?
“Hodím tam fotky z konference.”
“Jenom rychle nasdílím odkaz.”
“Dám jim vědět, že máme akci.”
#1Ujasněte si, ke komu hovoříte
Představte si, že stojíte uprostřed prázdné místnosti. Vedle vás se najednou zjeví silueta člověka. Protože se nenacházíte v hororovém filmu, nejste vyděšeni a pokusíte se tuto osobu oslovit. Jak to uděláte? Ona silueta představuje vašeho zákazníka. Pokud o něm nic bližšího nevíte, silueta nenabyde žádné konkrétnější podoby. A taková silueta se oslovuje mnohem hůř než pětačtyřicetiletý majitel sítě restaurací v Praze, který miluje zahradničení a nedávno se vrátil z půlroční dovolené v Karibiku.
Siluety musíte umět proměnit v marketingové persony. Úspěšně definované persony budou představovat vaše typické zákazníky, ke kterým budete promlouvat. A ti vás budou na oplátku poslouchat. Nezapomeňte proto na to, že od vás časem začnou očekávat určitý typ obsahu. Servírujte jim proto dál to, pro co vás začali sledovat. Buďte konzistentní.
#2Zvolte správný typ příspěvku
Linkshare, carousel, canvas, video, anketa, … Vybírejte podle toho, jaký typ obsahu budete lidem prezentovat. Jasno musíte mít taky v tom, k jaké akci chcete uživatele motivovat. Má kliknout na odkaz a odejít na web? Nebo má zůstat na Facebooku a příspěvek okomentovat?
Množství akcí, které je nutné k vykonání vašeho požadavku učinit, byste ale měli minimalizovat. Produktovým příspěvkem veďte rovnou do e-shopové pokladny. Pracovní nabídku vytvořte pomocí příspěvku k tomu určenému, neodvádějte zbytečně uchazeče na svůj web do sekce Kontakty. Neházejte jim klacky pod nohy. Cestu k cíli jim naopak vymeťte a co nejvíc zkraťte. A pokud se zákazník přece jen budeme muset vaším webem chvilku proklikávat? Zapracujte na vstupní stránce a upravte web tak, aby návštěvníky bavilo na něm trávit čas. Samozřejmostí je neodvádět na web, který umí jen hlásit stránky 404, nebo na produkt, který není skladem.
#3Předejte jasnou (a originální) myšlenku
Tady začíná ta kreativní část. Postupy rozepsané v předchozích dvou bodech se můžete snadno naučit nazpaměť. To, jakým způsobem se ale k tvorbě příspěvku postavíte, už je jen na vás. Budete se držet při zemi, nebo zkusíte něco nového, netradičního? Jednu jedinou myšlenku můžete předat milionem různých způsobů. Tady jsou pro začátek alespoň dva:
#4Propojte grafiku s textem
#5Staňte se grafikem (snadno a rychle)
Práce grafika nespočívá jen ve vybírání barvy, kterou bude pozadí příspěvku mít. Šikovný grafik musí být tak trošku i psychologem. Nastudujte si základní psychologické principy, které ovlivňují reakce člověka na určité druhy podnětů.
Jednotlivé barvy v nás dokážou leccos evokovat. Zelenou máme spojenou s přírodou, červená v nás dokáže podnítit chuť k jídlu nebo touhu skočit doprostřed boxerského ringu. Obrázky si prohlížíme pod určitým úhlem a z různých směrů. Tyhle zákonitosti byste měli mít do puntíku nastudované.
Každý typ příspěvku má svoje požadavky týkající se rozměrů. Budete vytvářet linkshare? Automaticky tedy do editoru zadejte požadavek na plátno o velikosti 1200x628 px. Vyvarujete se tak useknutých hlav i nicneříkajících detailů fotografií produktů.
Co ale dělat, když musíte celou práci grafika zastat sami? Naštěstí existuje spousta aplikací a programů, které vás alespoň trochu navedou. Doporučit můžeme program Canva, který vám pomůže nejen s tvorbou příspěvků na sociální sítě. Vykoulíte v něm i parádní plakáty, prezentace, infografiky, bannery a spoustu dalšího. A aby spolu všechny příspěvky pěkně ladily, můžete je vylepšit i pomocí presetů. Zjednodušeně můžeme říct, že preset představuje určitý filtr, který každé fotce dodá ten samý barevný nádech, tu samou atmosféru. Několik přednastavených presetů obsahuje například program Adobe Lightroom.
#6Zaujměte fotkou, přesvědčte textem
Zákazníkovu pozornost se vám pomocí zajímavé grafiky podařilo úspěšně upoutat. Přesunul se tedy k popisku. Hádáte správně, že i ten by ho měl zaujmout. Začněte krátkou otázkou, vypíchněte nejlepší vlastnost daného produktu a nebojte se citoslovcí ani smajlíků.
Bohatě bude potom stačit, když samotný text dosáhne délky okolo 50 znaků. Za textem by se nikdy nemělo objevit tlačítko “Zobrazit více”. Popisek by měl být výstižný, stručný a čtivý.