Upravit stránku

Na co si dát pozor při tvorbě FB příspěvku?

Vytvářejte profi obsah, který sklidí ocenění od vašich fanoušků i FB algoritmu. (Skoro) všechno se dá naučit. Vezměte si do rukou notebook, k srdci pár našich tipů a kreativní facebookový příspěvek s jasnou myšlenkou i cílem je na světě.  

S jakou myšlenkou se dotvorby příspěvku pouštíte?

“Hodím tam fotky z konference.”
“Jenom rychle nasdílím odkaz.”
Spousta lidí přistupuje k Facebooku jako k velkému odkladišti, kam si odloží nějaké ty nové fotky, informace o aktuálním dění či nějakou zajímavost, která je náramně pobavila. Pokud se jedná o obsah na osobní facebookové zdi, tak proč ne. Nad propagací značky se ale už bude potřeba trochu zamyslet. Jak vytvářet příspěvky, které ponesou výsledky – měřitelné výsledky?

#1Ujasněte si, ke komu hovoříte

Představte si, že stojíte uprostřed prázdné místnosti. Vedle vás se najednou zjeví silueta člověka. Protože se nenacházíte v hororovém filmu, nejste vyděšeni a pokusíte se tuto osobu oslovit. Jak to uděláte? Ona silueta představuje vašeho zákazníka. Pokud o něm nic bližšího nevíte, silueta nenabyde žádné konkrétnější podoby. A taková silueta se oslovuje mnohem hůř než pětačtyřicetiletý majitel sítě restaurací v Praze, který miluje zahradničení a nedávno se vrátil z půlroční dovolené v Karibiku. 

Siluety musíte umět proměnit v marketingové persony. Úspěšně definované persony budou představovat vaše typické zákazníky, ke kterým budete promlouvat. A ti vás budou na oplátku poslouchat. Nezapomeňte proto na to, že od vás časem začnou očekávat určitý typ obsahu. Servírujte jim proto dál to, pro co vás začali sledovat. Buďte konzistentní. 

A ještě jedna věc. Jeden příspěvek = jedno sdělení. Držte se jednoho tématu, sdělujte jednu myšlenku. Otevřeli jste novou pobočku a k tomu máte slevu na nové zboží? To potom znamená tvorbu dvou odlišných příspěvků. 

#2Zvolte správný typ příspěvku

Linkshare, carousel, canvas, video, anketa, … Vybírejte podle toho, jaký typ obsahu budete lidem prezentovat. Jasno musíte mít taky v tom, k jaké akci chcete uživatele motivovat. Má kliknout na odkaz a odejít na web? Nebo má zůstat na Facebooku a příspěvek okomentovat?  

Množství akcí, které je nutné k vykonání vašeho požadavku učinit, byste ale měli minimalizovat. Produktovým příspěvkem veďte rovnou do e-shopové pokladny. Pracovní nabídku vytvořte pomocí příspěvku k tomu určenému, neodvádějte zbytečně uchazeče na svůj web do sekce Kontakty. Neházejte jim klacky pod nohy. Cestu k cíli jim naopak vymeťte a co nejvíc zkraťte. A pokud se zákazník přece jen budeme muset vaším webem chvilku proklikávat? Zapracujte na vstupní stránce a upravte web tak, aby návštěvníky bavilo na něm trávit čas. Samozřejmostí je neodvádět na web, který umí jen hlásit stránky 404, nebo na produkt, který není skladem. 

V tomto momentu byste měli mít jasno také v tom, jak budete získané výsledky analyzovat. I to se totiž bude odvíjet od daného typu příspěvku. O tom, jak na tvorbu a vyhodnocování reklamy na Facebooku, jsme se před nedávnem taky rozepsali. Ony výsledky neslouží jen jako záminka k tomu, abyste se mohli za dobře odvedenou práci pořádně poplácat po rameni. To, jak budou lidé na vaše příspěvky reagovat, by mělo určit směřování veškerého dalšího obsahu. Obsah tvoříme pro zákazníky/fanoušky, nikoli pro sebe samé. Je proto nutné se oprostit od toho, co bychom si přáli dělat my – zvlášť, pokud to nefunguje – a věnovat se tomu, co se v minulosti osvědčilo.
Vyhodnocování příspěvků na Facebooku

#3Předejte jasnou (a originální) myšlenku

Tady začíná ta kreativní část. Postupy rozepsané v předchozích dvou bodech se můžete snadno naučit nazpaměť. To, jakým způsobem se ale k tvorbě příspěvku postavíte, už je jen na vás. Budete se držet při zemi, nebo zkusíte něco nového, netradičního? Jednu jedinou myšlenku můžete předat milionem různých způsobů. Tady jsou pro začátek alespoň dva: 

Tradiční způsob podání facebookového příspěvku
Kreativní způsob podání facebookového příspěvku
Říká se, že na světě už bylo všechno vymyšleno. Prostudujte si obsah, který tvoří konkurence. Není na tom nic špatného. Třeba vás to inspiruje k tvorbě něčeho ještě lepšího.

#4Propojte grafiku s textem

I z těch nejzarputilejších knihomolů se po příchodu na Facebook stávají ještě zarputilejší lovci kvalitních vizuálů. Grafika vždycky zaujme jako první. Až potom se lidské oko přesune k textu nad obrázkem. I ve facebookovém prostředí se ale objevuje fenomén bannerové slepoty, tedy jakéhosi podvědomého ignorování bannerové reklamy. Vždy se proto ujistěte, že je daná informace sdělována dostatečně kreativní cestou, a že grafika ladí s textem.

#5Staňte se grafikem (snadno a rychle)

Práce grafika nespočívá jen ve vybírání barvy, kterou bude pozadí příspěvku mít. Šikovný grafik musí být tak trošku i psychologem. Nastudujte si základní psychologické principy, které ovlivňují reakce člověka na určité druhy podnětů. 

Jednotlivé barvy v nás dokážou leccos evokovat. Zelenou máme spojenou s přírodou, červená v nás dokáže podnítit chuť k jídlu nebo touhu skočit doprostřed boxerského ringu. Obrázky si prohlížíme pod určitým úhlem a z různých směrů. Tyhle zákonitosti byste měli mít do puntíku nastudované. 

Každý typ příspěvku má svoje požadavky týkající se rozměrů. Budete vytvářet linkshare? Automaticky tedy do editoru zadejte požadavek na plátno o velikosti 1200x628 px. Vyvarujete se tak useknutých hlav i nicneříkajících detailů fotografií produktů.  

Většina lidí navštěvuje sociální sítě skrze svůj mobilní telefon. Myslete na to při tvorbě příspěvků, ale i při výběru profilové a úvodní fotky. Ta se na mobilu a desktopu zobrazuje úplně jinak. 

Co ale dělat, když musíte celou práci grafika zastat sami? Naštěstí existuje spousta aplikací a programů, které vás alespoň trochu navedou. Doporučit můžeme program Canva, který vám pomůže nejen s tvorbou příspěvků na sociální sítě. Vykoulíte v něm i parádní plakáty, prezentace, infografiky, bannery a spoustu dalšího. A aby spolu všechny příspěvky pěkně ladily, můžete je vylepšit i pomocí presetů. Zjednodušeně můžeme říct, že preset představuje určitý filtr, který každé fotce dodá ten samý barevný nádech, tu samou atmosféru. Několik přednastavených presetů obsahuje například program Adobe Lightroom.  

#6Zaujměte fotkou, přesvědčte textem

Zákazníkovu pozornost se vám pomocí zajímavé grafiky podařilo úspěšně upoutat. Přesunul se tedy k popisku. Hádáte správně, že i ten by ho měl zaujmout. Začněte krátkou otázkou, vypíchněte nejlepší vlastnost daného produktu a nebojte se citoslovcí ani smajlíků.  

Bohatě bude potom stačit, když samotný text dosáhne délky okolo 50 znaků. Za textem by se nikdy nemělo objevit tlačítko “Zobrazit více”. Popisek by měl být výstižný, stručný a čtivý. 

#7Zveřejnění si pečlivě naplánujte

Hotový příspěvek byste samosebou chtěli co nejdříve poslat do světa. Zbytečně byste se tím ale možná připravili o pěknou řádku čísel souvisejících s jeho dosahem a počtem reakcí. Nahlédněte pro jistotu před jeho zveřejněním do statistik, které nabízí sám Facebook v sekci Přehledy. Jestliže je ještě z důvodu nedostatečného počtu dat nemáte k dispozici, vybavte si alespoň svou personu. V kolik hodin bude pravděpodobně online? Možná hned ráno po cestě do práce nebo během obědové pauzy. Přesně v ten čas příspěvek vypusťte ven. Největší podporu svých fanoušků totiž potřebujete v momentu jeho zveřejnění. Čím vyšší počet reakcí si příspěvek do pár minut po svém zveřejnění vyslouží, tím úspěšnější v očích Facebooku bude. A na své facebookové zdi ho díky tomu uvidí výrazně větší počet lidí. 

#8Analyzujte výsledky

Jeden příspěvek máte venku. Co dál? Pusťte se klidně do tvorby dalšího. Jen si na konci měsíce (nebo jiného, vámi zvoleného, časového úseku) nezapomeňte vyhradit čas na to, abyste si prošli výsledky, kterých příspěvky dosáhly. Nezapomeňte, že dané metriky musíte umět spárovat s těmi správnými cíli. Snažili jste se příspěvkem zvýšit povědomí o své značce? Mrkněte se tedy, jaký měl příspěvek dosah, případně kolik lidí na něj nějakým způsobem zareagovalo. Díky této analýze budete schopni určit, jaký typ obsahu vaše publikum baví.  
Tereza Bošinová

Tereza Bošinová

copywriterka

V jejích originálních textech najdete zalíbení v literatuře, především poezii. Tereza při své práci ale využívá i znalostí, které nasbírala v průběhu studia psychologie. Kreativní copywriting propojuje také se správou sociálních sítí. Po zaklapnutí počítače pospíchá buď na taneční sál, nebo zpět k nedočtené knížce.

Nejste si jistí, že vaše PPC reklama vydělává tolik, kolik by měla? Neutrácejte zbytečně.PPC audit zdarma

Nahoru