Sepsali jsme pro vás pár tipů a zajímavostí z RESHOPER 2023

Náš odborný konzultant Lukáš Vladyka vyrazil na veletrh Reshoper 2023, který se konal v PVA EXPO Praha. Co si z veletrhu odnesl a jaké přednášky ho nejvíce zaujaly? Dozvíte se v článku.

RESHOPER 2023 veletrh a konference pro e-commerce komunitu

Abychom nadále rozvíjeli nejen sebe, ale i vás, naše klienty, tak jsme letos vyrazili na největší veletrh pro e-shopy RESHOPER 2023. Především nás zajímala samotná konference, ze které jsme vám vytvořili výčet toho nejdůležitějšího. 

Výzkum mezi e-shopy. Jaké bitvy nejčastěji svádějí e-commerce podnikatelé?

Pro začátek se podíváme na pár zajímavých dat od Jiřího Jóna (Head of Strategy & Consulting Ogilvy), který realizoval průzkum na 600 klientech Shoptetu zahrnující malé až velké e-shopy na českém a slovenském trhu. 

Při rozhodování zákazníků je klíčová jejich mentální dostupnost, tedy vnímání značky, komunikace a marketingové aktivity. Nicméně fyzická dostupnost produktů je také důležitá. Mohou si váš produkt někde fyzicky prohlédnout např. u obchodních partnerů nebo v kamenné prodejně? 

Obecně platí pravidlo, že byste měli investovat v marketingu z 60 % do značky a ze 40 % do výkonu. U e-shopů se i více doporučuje poměr 70/30. Díky tomuto pravidlu máte větší šanci odolat krizím (platí pouze v případě, že komunikujete konzistentně a máte definovanou značku včetně tónu komunikace). 

Z průzkumu dále vyplývá následující:

Tři čtvrtiny e-shopů má definovanou značku, nicméně:

  • 96 % z nich má alespoň logo a název
  • 71 % má vizuální identitu
  • 14 % má jasně definované postavení značky na trhu (tzv. positioning)
  • 15 % pracuje s archetypy značky

V posledních dvou bodech je značný potenciál pro vás, abyste se zaměřili na stanovení postavení značky (positioning) a posílili tak svoji pozici na trhu.

  • 63 % respondentů uvádí, že grafické zpracování značky (bannerů, videí, fotografií atd.) má vliv na jejich rozhodování.
  • 48 % dotazovaných e-shopů potřebuje pomoc při budování značky a stanovení jejího postavení (positioningu).

Využijte naplno svou zákaznickou databázi

E-mailing expert Pavel Pola se zabýval důležitostí budování zákaznické databáze pro e-mail marketing, který je součástí celkového balíku marketingových aktivit a patří mezi nejefektivnější a nejlevnější formy komunikace.
E-mail marketing vám umožňuje komunikovat a zaměřit se na zákazníky, kteří již u vás nakoupili nebo projevili zájem o odběr newsletterů. 

Existuje několik důvodů, proč je e-mail marketing důležitý: 
  1. Personalizované osobní e-maily: E-maily personalizované pro konkrétního zákazníka mají větší účinek a přispívají k posílení vztahu se zákazníkem. 
  2. Měřitelnost: E-mail marketing je skvěle měřitelný, což vám umožňuje sledovat otevření, kliknutí a další interakce se zákazníky. Tímto způsobem můžete efektivně analyzovat výkon svých e-mailových kampaní. 
  3. Budování dlouhodobých vztahů se zákazníky: Pravidelnou a kvalitní e-mailovou komunikací budujete silné a trvalé vztahy se svými zákazníky. 
V průměru dosahuje návratnost investice (ROI) v e-mail marketingu hodnoty 42:1 (za 1 Kč investovanou do e-mailingu se vám vrátí 42 Kč). Je zajímavé vědět, že náklady na získání nového zákazníka v marketingu se pohybují v rozmezí 800—1000 Kč. 

Nyní se podíváme na cesty k úspěchu v e-mail marketingu: 

  • Funkční e-mailing: Nestačí jen poslat newsletter, je důležité sledovat doručitelnost e-mailů a zajistit, aby vaše e-maily dosáhly správných adresátů. 
  • Dobře segmentovaná databáze zákazníků: Ujistěte se, že máte správně rozdělenou databázi zákazníků a že odesíláte newsletter ve správný čas a na správná zařízení (včetně optimalizace pro mobilní zařízení). 

Zde jsou některé tipy na úspěch ve vašem e-mail marketingu: 

1. Problémy ve funkčním e-mail marketingu: 

  • Nejčastější chyby se týkají nedodržení legislativy, například nedostatečného souhlasu s odběrem newsletterů. 
  • Je důležité vyhnout se tzv. spamovým pastem, tj. falešným e-mailům, které zvyšují náklady na placené e-mailové platformy. Doporučujeme používat validátory e-mailů a ideálně také „double opt-in“ metodu. 
  • Nesprávné získání kontaktu pro newsletter vzniká již v počátku, a to například v pokladně, ve které byste měli mít ideálně možnosti: 

            Jednoduchý souhlas s odběrem newsletterů – oprávněný zájem. 

            Nebo nezájem o zasílání novinek. 

            Souhlas s personalizovanými newslettery – plný souhlas. 

2. Přivítání zákazníka: 

  • Segmentujte své zákazníky pomocí analýzy RFM (Recency, Frequency, Monetary) na základě jejich nákupního chování. 
  • Vytvořte uvítací sérii newsletterů, která se zaměřuje na představení vaší značky, personalizované uvítací e-maily a další informace, například o bonusovém systému. 

3. Reaktivace ztracených zákazníků: 

  • Nebojte se komunikovat s dlouhodobě neaktivními zákazníky a pokuste se je získat zpět pomocí personalizovaných e-mailů. 
  • Využijte slevové kupóny nebo jiné formy motivace, abyste je znovu oslovili. 

Jak tvořit poutavé e-maily, které osloví vaše zákazníky?

Zúčastněte se našeho semináře, na kterém vás to naučíme.


7 lekcí z transformace Footshopu aneb „lesk úspěch nepřináší, srdce ano“

Před prvním coffee breakem si poslední slovo vzal Peter Hajduček (CEO Footshopu), který rozdělil svoji přednášku do 7 lekcí doplněných fotkami vygenerovanými z AI. Místo vypisování každého detailu vám přináším stručné shrnutí toho, co jsem z jeho vystoupení odnesl.

  • Tvořte uvěřitelné byznysové plány a buďte připraveni na krizové scénáře: Peter zdůraznil, jak je důležité mít plány, kterým můžete věřit, a být připraveni na možné poklesy na trhu. Identifikujte změny na trhu včas a adekvátně na ně reagujte.
  • Vnitrofiremní komunikace je klíčová i v době krize: Nepodceňujte význam otevřeného dialogu se svými zaměstnanci o důvodech krize a rozhodnutích, která musíte přijmout. Transparentnost a upřímnost jsou základními pilíři úspěšného řízení v obtížných dobách.
  • Investujte do kvalifikovaných jedinců a talentů: Při náboru nových zaměstnanců hledejte kvalitu a talenty, ve které věříte. I když to může být spojeno s vyššími platovými nároky, může vám to přinést velkou efektivitu a zlepšení procesů. Vždy si ověřte kvalifikaci a reference uchazečů, pokud je osobně neznáte.
  • Analyzujte strukturu firmy a zjistěte, zda není příliš složitá: Podívejte se kriticky na strukturu vaší firmy a zvažte, zda některé pozice nejsou zbytečné. Hledejte způsoby, jak zrychlit rozhodovací procesy a snížit byrokracii.
  • Buďte otevření ke svým zaměstnancům: Projevujte důvěru v jejich schopnosti a věřte, že jsou schopni zvládnout svou práci skvěle. Nebojte se požádat o pomoc, pokud potřebujete řešit složitější problémy. Někdy mohou zaměstnanci přijít s lepšími řešeními, než si sami dokážete představit.
"Zamyslete se nad tím, jak vedete vnitrofiremní komunikaci a zda vašim zaměstnancům transparentně interpretujete výsledky firmy. Věřte, že vaše zaměstnance zajímá stabilita firmy, jaké jsou její hodnoty, jaká je mise nebo vize a mnoho dalšího."
Lukáš Vladyka

Odborný konzultant


Všichni mluví o TikToku a krátkých videích. Proč vám bez nich (možná) ujíždí vlak?

Vít Janda (CEO TikTokuj.cz) přinesl zajímavý pohled na fenomén TikToku a jeho vliv na budoucnost komunikace s generací Z. Tato generace se za pouhé dva roky stane nositelem 30 % pracovního trhu. Vít, sám příslušník této generace, přesvědčivě prezentoval důležitost strategie pro komunikaci s GEN Z, a to i mimo samotnou platformu TikTok.

Je znepokojující, že až 79 % firem nemá komunikační strategii pro GEN Z. To neplatí pouze pro nábor nových zaměstnanců, ale také pro marketingové úsilí.
Generace Z žije v prostředí sociálních médií a je tedy klíčové budovat povědomí o značce právě na těchto platformách. Nicméně, ještě důležitější je prezentovat firemní kulturu a hodnoty. Tato generace se totiž soustředí především na hodnoty firem, jak jsou zaměstnanci spokojení ve firmě, s kým budou spolupracovat, zda jejich práce bude přínosná, zda se společnost vzdělává a podporuje zaměstnance ve vzdělání atd.

Tuto důležitost skvěle pochopila společnost SUPER ZOO, která využívá sociálních médií, zejména YouTube, TikTok a Instagram, k prezentaci své firemní kultury prostřednictvím krátkých videí.

Některá zajímavá čísla těchto kanálů hovoří sama za sebe:

Kdy je vhodné začít s TikTokem?

  1. Musíte dobře rozumět své značce a mít ideálně vytyčenou grafickou a komunikační linku.
  2. Musíte pochopit, jak TikTok vlastně funguje.
  3. Musíte dobře znát cílovou skupinu, kterou na TikToku oslovujete.
Vít se dostal až do fáze, kdy natáčí až 300 videí pomocí mobilních telefonů. Před natáčením si však testují tzv. "hooky" - dvousekundová videa si otestují na cílové skupině a sledují, která získávají vyšší sledovanost a interakci. Výsledky často překvapují a není jednoduché určit, který začátek videa je úspěšnější. Jakmile získají tyto informace, vybírají vítězný hook a natáčejí zbytek videa pro platformu TikTok. Ani k tomu nepotřebujete mít drahé zařízení a stačí mít i mobil s kvalitní kamerou a můžete začít točit. Hlavně si promyslete, aby měly videa smysl vůči vystupování vaší značky.

Jak využít TikTok v marketingové komunikaci?

Podívejte se na náš webinář a vše se dozvíte.


Je AI cesta k efektivitě, nebo pouze zajímavý experiment?

Využití umělé inteligence (AI) přináší do oblasti e-shopů a online prodeje řadu možností, které by mohly zlepšit uživatelskou zkušenost a zvýšit efektivitu provozu. Petr Kováčik (Founding Partner BUDETO) se zaměřuje na AI a jeho konkrétní využití. Jedním z aktuálních trendů je využití nástroje nazývaného chatGPT, který pracuje na principu strojového učení a umožňuje komunikaci s počítačem pomocí textového rozhraní. 

Podle Petra Kováčika existuje několik oblastí, ve kterých AI může přinést nejbližší přínos pro provozovatele e-shopů:

  1. Prvním z nich je změna v tvorbě obsahu. ChatGPT je skvělým pomocníkem při přepisu textu a může dodat zajímavé nápady. Je však důležité mít na paměti, že kontrola textu ze strany člověka je stále nezbytná.
  2. Dalším přínosem je zvyšování produktivity v repetitivních činnostech. AI dokáže automatizovat opakující se úkony, což umožňuje zaměstnancům věnovat se složitějším úkolům a strategickému rozvoji firmy.
  3. Díky AI asistentům prodeje, kteří budou integrováni do chatovacího okna e-shopu, může být odpovídáno na dotazy zákazníků v reálném čase. Tím se zlepšuje interakce se zákazníky a celková uživatelská zkušenost.
     
Jednou z nevyřešených oblastí v e-shopech je uživatelská zkušenost (customer experience). Zatímco v kamenné prodejně je možné se obrátit na prodavače s detailním popisem hledaného produktu, e-shopy obvykle nedokážou poskytnout podobnou interaktivitu.
Vidíte, že ani ALZA si zatím nedokáže poradit s podobnými dotazy.

Změny v konceptu vyhledávání na e-shopech jsou také jsou blízkou budoucností. Velcí hráči na trhu jako Alza, Mall nebo Allegro by mohly vyvíjet nové vyhledávací funkce založené na principu chatGPT.

Petr Kováčik doporučuje vyzkoušet i další nástroje postavené na principech AI:

  • Flair.ai – skvělý nástroj pro produktové fotky, které chcete zasadit do prostředí. Výstupy poté můžete krásně využít do reklam.
  • Deep-image.ai – se zaměřuje na opravu a zlepšení kvality fotek.
  • Mokker.ai – podobně jako Flair.ai zasazuje fotky do prostředí, ale skvěle zakomponuje nábytek do místnosti apod. Navíc má vlastní API a lze si jej napojit do webu/e-shopu (možný potenciál pro nábytkářská studia).
  • Cleanup.pictures – mazání předmětů na fotce.
  • Lovo.ai – nástroj pro mluvené slovo tzv. voiceover. Hodnověrné mluvené slovo, které si můžete přidat pro podkres videí.
  • Instyle.ai – páruje produkty podle jejich podobnosti do jedné fotky. Doporučuje se pro segmenty nábytku a fashion.
  • Coworkers.ai – tento nástroj dokáže pomalu nahradit call centrum nebo technickou podporu. Zpracuje příchozí i odchozí hovory, samo umí volat a umí zpracovat požadavky a ihned na ně reagovat.
"Je důležité si uvědomit, že přestože AI nabízí mnoho přínosů, je stále nutné zachovat kritické myšlení a ověřovat některá fakta na internetu. AI je nástrojem, který může zlepšit efektivitu a uživatelskou zkušenost, ale nemůže nahradit lidský faktor a kontrolu."
Lukáš Vladyka

Odborný konzultant

Využití AI pro e-shopy: Jaké jsou výhody a na co si dát pozor?

Zkoukněte náš webinář, ve kterém vám Petr prozradí, jaký přínos má využívání AI pro e-shopaře.


Chyby v HR stojí miliony, jak jim předcházet?

Podnikání a provozování e-shopu přináší řadu výzev, včetně správného náboru a adaptace zaměstnanců. Petra Nulíčková (HR manažerka v Pale Fire Capital a v AUKRu) představuje několik klíčových bodů, které by měli brát v potaz jednatelé, majitelé a ředitelé firem, kteří provozují e-shop.

1. Uvědomujte si náklady spojené s náborovým procesem

  • Často se podceňuje konec zkušebního období zaměstnance, který pokud nenaplňuje očekávání, vyžaduje vyplacení odstupného. Tato částka se může pohybovat až kolem 300 tisíc korun na jednoho zaměstnance.
  • Dále je důležité zvážit podmínky personální agentury, která přivedla zaměstnance, neboť často může vyžadovat až trojnásobek měsíční mzdy zaměstnance.
  • Správná revize pracovních smluv, splnění BOZP a PO ze zákoníku práce a další povinnosti zaměstnavatele jsou také klíčové. Nedodržení těchto pravidel může přinést pokuty ve výši až 300 tisíc korun.

Aby se minimalizovaly náklady spojené s náborovým procesem, Petra doporučuje mít sepsané tzv. „Quick fix“ opatření. Doporučuje se evidování všech zaměstnanců v systému pro HR pracovníky, evidování pracovních smluv a mít připravený kvalitní checklist pro HR se základními pravidly.

2. Dalším důležitým faktorem je správný výběr kandidátů

  • Náklady spojené s nevhodnými zaměstnanci se mohou pohybovat v rozmezí 100 tisíc až 1 milion korun.
  • Proto je nutné ověřovat skutečné zkušenosti kandidátů, získávat reference a připravit si kontrolní otázky nebo tzv. testovací den, kterým lze prakticky zhodnotit jejich přístup a zkušenosti.

QUICK FIX:

Začněte s více kolovými pohovory, mějte připravené úkoly nebo kontrolní otázky a 30-90denní plán pro nového zaměstnance, který umožní zhodnotit jeho kvalitu. Budování sítě kontaktů je také užitečným nástrojem při hledání vhodných kandidátů.

3. Prevence vůči přijetí špatného manažera

  • Náklady spojené s takovým zaměstnancem se mohou pohybovat v řádu miliónů korun.
  • Důležité je získat reference z předchozích zaměstnání a pečlivě prověřit kompetence a přístup kandidátů.

Jak poznat špatného manažera (tzv. RED FLAGS)?

  1. Neplní stanovené termíny a vznikají konflikty na pracovišti.
  2. Málo se ptá, do všeho zasahuje a mění některé standardy bez předchozích informací.
  3. Neplánuje a neulehčuje vám, musíte například po něm často hasit požáry.
  4. Nenásledují ho kvalitní zaměstnanci.
  5. Zvýšené stížnosti.

QUICK FIX:

Doporučujeme sbírat reference z trhu a předchozích zaměstnání, pravidelně poskytovat zpětnou vazbu, provádět více kolové pohovory a připravit testovací úkoly. Kromě toho je vhodné mít jasná pravidla a kritéria pro manažerské pozice.

Pro minimalizaci nákladů a zvýšení úspěšnosti náborového procesu je také užitečné definovat ideální vlastnosti zaměstnance a každého kandidáta na tyto vlastnosti posuzovat.

"Firemní hodnoty, fakta a události, které formují firmu a její zaměstnance, to je to, čemu můžeme říkat firemní DNA. Definujte si a sepište si všechny body firemní DNA. Potom se k vám budou přirozeně hlásit podobně smýšlející lidé a může se vám zefektivnit celý nábor."
Lukáš Vladyka

Odborný konzultant


Lukáš Vladyka

Lukáš Vladyka

odborný konzultant

Lukáš začal psát svůj eBRÁNA příběh v roce 2012 na technické podpoře, ze které se časem vypracoval na odborného konzultanta. Lukáš je také nadšeným sportovcem už od útlého mládí, což potvrzuje fakt, že si jako malý zakopal i nejvyšší fotbalovou ligu. Kromě "fočusu" si v poslední době oblíbil také ferraty a cyklistiku. Jeho největší pasivní vášní jsou formule.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti