Upravit stránku

Rozšiřte své možnosti, jak oslovit zákazníka. Vytvořte newsletter!

Newslettery patří mezi nástroje e-mail marketingu a lze jimi velmi dobře doplnit statickou prezentaci zboží či služeb na webu. Jen málokdo však dokáže newslettery efektivně využívat.

Newslettery patří mezi nástroje e-mail marketingu a lze jimi velmi dobře doplnit statickou prezentaci zboží či služeb na webu. Jen málokdo však dokáže newslettery efektivně využívat. Buď se hromadná sdělení vrací bez odezvy, nebo se adresáti odhlašují z jejich odběru. Volně přeloženo – nikdo je nechce číst. Jak tedy správně newslettery využívat? Několik rad bychom pro vás měli.

Nejprve je třeba pochopit rozdíl mezi newsletterem a spamem. Newsletter představuje vyžádanou zprávu – reklamní e-mail nebo elektronický zpravodaj. Oproti tomu spam znázorňuje sdělení, o které nikdo nestojí. A právě kvůli spamu se staly newslettery poměrně ohroženým druhem komunikace. Naštěstí z pravidelné globální studie Symantec Intelligence Report vyplývá, že podíl spamu v e-mailovém provozu klesá. V únoru roku 2013 byl tento podíl necelých 66 % z celkového počtu zaslaných zpráv. I to je však vysoké číslo, ve kterém by mohl váš newsletter lehce zaniknout a ztratit svůj ziskový potenciál. Na následujících řádcích se proto seznamte s doporučeními, které vytrhnou váš e-mail z šedi a zapomnění.

Kde získat databázi kontaktů

Abyste mohli newslettery odesílat, musíte si vybudovat databázi kontaktů. Ano, existují i databáze adres ke koupi, vzápětí se však přesvědčíte, že takoví „anonymní“ adresáti vám většinou žádný užitek nepřinesou. Nebudete s nimi moci správně pracovat. Mnohem cennější jsou vaše vlastní kontakty. Například seznamy zákazníků, kteří u vás nakoupili. Anebo návštěvníci vašeho webu, kteří se zaregistrovali k odebírání novinek.

Výhodné je dát možnost přihlášení se k odběru newsletterů přímo do patičky webu, jako to udělal jeden náš zákazník.

Jakmile získáte databázi kontaktů, nezapomeňte ji pravidelně aktualizovat a čistit od neaktivních odběratelů. I ta nejrozsáhlejší databáze by totiž byla k ničemu, kdyby ji tvořily nefunkční adresy. Navíc méně je někdy více. Úspěšnost neodráží počet odeslaných newsletterů, ale konverze čili kolik zákazníků provedlo požadovanou akci (nakoupilo zboží, přečetlo si firemní bulletin atd.).

Tvorba obsahu a nastavení kampaně

Nyní pozor! Přichází na řadu nejdůležitější rada ze všech - personalizujte! V cílení newsletteru se skrývá jeho efektivita. Pište o konkrétních výhodách pro konkrétní adresáty a vycházejte vždy z toho, co o zákazníkovi víte. Pokud toto nedodržíte, s největší pravděpodobností si váš e-mail nepřečte ani zlomek oslovených kontaktů. Když se však naučíte dobře cílit, z pouhého odběratele newsletteru se obratem stává potenciální zákazník.

Co se týká samotného obsahu, nejjednodušší zpráva je ta nejlepší. Newsletter má být stručný, krátký, přehledný a věcný. A samozřejmě musí s pomocí odkazů a CTA (call-to-action, slovní spojení, které nabádá k akci) zavést příjemce na detail produktu, případně k dalším informacím. Doporučujeme vám přitom zkombinovat HTML formát s prostým textem. Newsletter by měl být čitelný i bez obrázků. Řada uživatelů internetu je mívá vypnuté a váš newsletter nemusí být kompatibilní se všemi e-mailovými účty.
V newsletterech používejte CTA tlačítka a prolinkování na landing page vašeho webu, kde získají adresáti víc informací.
Velikost newsletteru je v ideálním případě adaptabilní. Zvlášť když vezmete v úvahu trend poslední doby – čtení e-mailů v mobilu. Málokdo chce stahovat desítky MB dat a luštit váš velkoformátový zpravodaj. Obecně platí, že velikost newsletteru by neměla přesáhnout 100 kB a ideální šířka newsletteru je okolo 600 px a pro mobily do 320 px.

Jaké nástroje využívá současný e-mailing?

K nejznámějším aplikacím pro rozesílání e-mailů se v Česku řadí určitě MailChimp a Mailkit. Tyto komplexní nástroje pro e-mailing vám nabízí několik verzí s individuálním nastavením funkcí. Můžete v nich vytvářet vlastní seznamy příjemců, sledovat rozsáhlé statistiky nebo vytvářet šablony profesionálních newsletterů pro další použití.

Kromě běžně používaných komerčních nástrojů mohou zákazníci eBRÁNA využívat speciální modul svého webu. Díky této jednoduché aplikaci lze rozesílat newslettery a následně i vyhodnocovat jejich výsledky. Samozřejmostí je nastavení skupin odběratelů pro efektivní cílení nebo funkce pro postupné odesílání e-mailů. Hromadný e-mailing na stovky adres najednou by totiž poskytovatelé účtů automaticky označili za spam a newsletter by ani nepustili do doručené pošty adresátů.

Povinnosti při rozesílání newsletterů

V patičce newsletteru jste dle zákona povinni uvádět několik základních údajů. Bez nich vám hrozí zablokování od poskytovatele e-mailových účtů a nahlášení na Úřad pro ochranu osobních údajů. (Samozřejmě zde narážíme na sankce pro podnikatelské subjekty.)

V patičce newsletteru zmiňte také e-mail adresáta. Někdo může využívat přesměrování e-mailu a bez této informace nepozná, že si zasílání reklamních nabídek vyžádal. Pokud jde o možnost odhlásit se z newsletteru, nemusíte adresáta ztratit nadobro. Nabídněte mu elegantní řešení, možnost pozastavit zasílání e-mailů na x dní.

Kdo testuje, vyhrává!

Zasílání newsletterů je věda! Proměnných najdeme v této problematice jako máku. S různorodostí odběratelů ale bohužel nic nezmůžeme. Nezbývá proto než testovat a testovat - a to je také naše poslední rada. Vyzkoušejte si reakce adresátů na různě zpracované newslettery. Pokud nepočítáme čas, zasílání newsletteru není nikterak drahá záležitost. Zpravidla se pohybuje v řádu pár korun nebo spíše haléřů za jeden e-mail. Uvidíte, že vám testování časem přinese kýžené ovoce. S každou další zaslanou novinkou či s dalším zpravodajem zvýšíte konverzi, a tudíž i poptávku po vašich službách nebo zboží.

Na závěr nám zbývá už jen vyslovit přání, aby s personalizací newsletterů začalo co nejvíce firem. Jedině tak se navrátí důvěra lidí v elektronická obchodní sdělení.

Nahoru