Upravit stránku

Outsourcování marketingu

Co je to outsourcing marketingu asi většina z vás tuší. Ale víte, v jakých situacích je výhodné najmout si na marketingové činnosti agenturu? Poradíme vám tipy, jak nastavit spolupráci a na co si dát pozor. Odpovíme vám také na otázku, kdy se naopak vyplatí mít svého interního markeťáka a představíme i další možnosti, jak marketing řídit.

Pokud čtete tento článek, je super, že se již o marketing zajímáte. Většina malých a středních firem v Česku marketing neřeší vůbec. A když ano, tak jen z části. Ti, co již vědí, že marketing je v jejich oboru potřeba, ne-li nutnost, čeká nelehké rozhodování. Musí se rozhodnout, zda si na najmout interního zaměstnance nebo část marketingových činností přenechat odborníkům v agenturách. Víte ale, že je i více možností?

Jde to i jinakPodívejte, jaké máte možnosti

#1Můžete se vzdělávat v oblasti marketingu

Marketing je dynamicky se rozvíjející se obor s obrovským množstvím specializací a odnoží. Pokud si však na něj troufáte, dnešní doba vám nahrává skrze možnost účastnit se různých online kurzů a seminářů s cennými know-how. 

#2Částečný outsourcing marketingových činností

Ve firmě si musíte stanovit, co zvládnete tvořit sami a jaká chcete, aby byla míra vašeho zapojení do spolupráce s externistou.

#3Najmout si kvalitního interního marketéra

Najmout v dnešní době vysoce specializovaného člověka v oblasti marketingu, který zvládne od jednoduché grafiky přes psaní textů až po nastavování placených kampaní, je nelehký a poměrně drahý oříšek. Nicméně proč se přiklonit k této možnosti se dočtete níže.

#4Kompletní outsourcing marketingu

Kompletní outsourcing všeho, co se týká marketingu, je ideální volbou pro ty, kteří se chtějí oprostit od všech činností spojených s propagací. Mít vše hotové na klíč a mnohem raději věnovat čas rozvoji podnikání. Při kompletním outsourcingu získáte profesionální výstupy, kontrolované KPI a strategie. Ovšem počítejte s tím, že to bude něco stát.

Rozhodnutí o outsourcingu uskutečněte na základě druhu vašeho businessu, velikosti firmy, zkušeností zaměstnanců, finančních možností a dalších faktorů. Pojďme se společně podívat na výhody, které s sebou přináší outsourcing.

Outsourcing ve zkratce

Co je outsourcing

Obecně, outsourcing je využití služeb od jiné firmy, která je poskytuje. Nejčastěji se outsourcují služby jako účetnictví, IT podpora, administrativa, právní služby, zákaznický servis, personalistika či marketing. Tyto činnosti mají společné to, že pro poptávající firmu nejsou hlavním pilířem podnikání. Lze je delegovat profesionálům, což je výhodnější, než si je zajišťovat sami.
outsourcing

Efektivita vs. náklady

Ve firmě si musíte upřímně zhodnotit, zda jsou vaši zaměstnanci dostatečně kompetentní a zda vykonávají kvalitní práci efektivně. Pokud ano, můžete uvažovat o najmutí interního člověka. Pokud se ovšem rozhodnete nenavyšovat mzdové náklady a raději platit za marketingové služby externímu dodavateli, máme pro vás pár zajímavých otázek, nad nimiž je dobré se zamyslet.

  • Kolik potřebuji pracovníků na to, aby marketing fungoval efektivně?
  • Dokáže všechny činnosti obsáhnout jeden člověk?
  • Budu pro něj mít plný časofond pracovní doby?
  • Kolik mě stojí pracovník marketingu na plný úvazek včetně výběrového řízení, zaškolení, pravidelného vzdělávání, superhrubé mzdy a podobně?
  • Jaké náklady můžu vyčlenit na outsourcované služby?

 

Pokud se rozhodnete pro in-house markéťáka, tento člověk bude pracovat pouze pro vás. Bude vám stačit menší rozpočet, než při oslovení agentury. Ale je v dnešní době možné nalézt zkušeného markeťáka, který umí nastavovat PPC kampaně, psát newslettery a obsah na firemní blog, hezky fotit na sociální sítě, psát vtipné popisky a do toho tvořit videa a grafiku? Není jich mnoho. A tak je možné, že takového prostě nenajdete, ani kdybyste se rozkrájeli. A ještě investujete významnou částku do neúspěšného náboru. 

Pozor na věty typu:
„Vše si zvládneme udělat sami.“
I kdybyste byli superhrdinou, věřte, že nezvládnete.
 

Pro koho je outsourcing marketingu vhodný?

Pro malé a střední firmy, které nejsou schopné svými odbornými znalostmi a personálními kapacitami pokrýt činnosti související s marketingem.

Výhody

  • Celkově nižší náklady
  • Úspora provozních a personálních kapacit
  • Odbornost, zkušenosti a profesionální výstupy
  • Zvýšení efektivity a kvality práce
  • Moderní řešení a inovace
  • Možnost vybrat si z mnoha odborných agentur
  • Motivace odměnou, například procentem ze zisku firmy nad rámec sjednané odměny
  • Možnost zaměřit se primárně na byznys (produkt, službu)
  • Přenesení části rizik na někoho jiného
  • Strategický nadhled a nezaujatost

Nevýhody

  • Nerozvíjíte vlastní potenciál ve firmě – lidský kapitál
  • Možnost ztráty vašeho know-how
  • Potřeba zvýšené opatrnosti, než si spolupráci sladíte
  • Riziko neloajálnosti najaté externí firmy
  • Motivace pouze odměnou
  • Je zapotřebí důvěra
  • Ztráta kontroly nad danou činností
  • Nároky na čas a kvalitu
  • Závislost na jiných
  • Neznalost vašeho businessu

Outsourcing marketingu, jakožto externí služby, využívá stále více firem. U určité velikosti byznysu se to totiž vyplatí. Marketing je dnes záležitostí profesionální a odbornou. Velkým nešvarem firem, které nemají s marketingem mnoho zkušeností je, že tvoří marketing nahodile, nekonzistentně, bez promyšlené strategie a napojení na ostatní marketingové kanály. Pokud tedy opravdu chcete marketing nastavovat a řídit z pohledu výkonu i efektivity, je potřeba ho dělat pořádně. Nestačí převést placené účty pod agenturu, která je začne spravovat. 
 

TIPY pro výběr marketingového „GURU“

  1. Ujasněte a co nejvíc zpřesněte svá očekávání. Ty s firmou konzultujte a zjistěte, zda jsou očekávání reální a vybraná firma je schopna je naplnit.
  2. Firmu si proklepněte. Zjistěte si její dodavatelskou spolehlivost, kvalitu práce, způsob, jakým pracuje, jak dlouho je na trhu a podobně.
  3. Podívejte se na portfolio nabízených služeb.
  4. Zeptejte se na reference a realizované projekty. Má firma zkušenosti s vaším oborem?
  5. Promyslete si, zda jste si sedli s konkrétními lidmi, s kterými byste měli spolupracovat. 
  6. Domluvte si podrobnosti spolupráce. Nastavte si správné cíle, rozpočty, reporting. 
  7. Ptejte se, komunikujte a sdělujte si feedback.

Jak postupujeme my?

V první řadě vás potřebujeme poznat. Zjistit vaše potřeby a cíle, popřípadě vytvořit strategii a stanovit si, co zvládnete řídit sami a co předáte odborníkům. Výhodou spolupráce je jasné stanovení ročního plánu, rozpočtů a cílů. Budete vědět co, jak a za kolik poběží. Už nebudete muset hlídat kredity pro Sklik, biddovat na Heurece a narychlo shánět fotky do newsletterů. Váš marketing hlídáme a řídíme my.

Konec konců marketingová agentura se pro vás může stát klíčovým partnerem, který vám poradí i v zásadnějších otázkách vašeho byznysu. Agentura to vidí z jiného strategického pohledu a probere s vámi třeba i zavedení nového produktu na trh nebo cenotvorbou. Budete tak mít další kvalifikovaný názor. Zvalidujete si, zda vaše cíle jsou reálné a zkoriguje vaše očekávání od (online) marketingu. 

„Marketing, tak jak ho vnímáme my, není jen o webu a nárazových kampaních. Je to prvek, který spojuje celou firmu, určuje její směřování a pomáhá ke splnění vašich cílů. Je nutné, aby byl postavený na promyšlené strategii a vycházel zevnitř firmy. Pak se o něj můžete opřít.“

Martin Semerád

výkonný ředitel


Adriana Šilarová

Adriana Šilarová

specialistka online marketingu

V eBRÁNĚ Adri začínala na juniorské pozici jako asistentka specialisty marketingu. Za 5 měsíců se z ní stala specialistka marketingu na plný úvazek se svými vlastními zakázkami. Adri má za sebou tvorbu a implementaci několika brandových strategií a vrhá se na další. Mezi oblíbené činnosti patří SEO, analytika, monitoring konkurence a  trocha kreativy či zlepšování UX. Má ráda výzvy a komunikaci s klienty. Ve volném čase ráda cestuje, učí se španělsky nebo poslouchá podcasty v přírodě.

Nejste si jistí, že vaše PPC reklama vydělává tolik, kolik by měla? Neutrácejte zbytečně.PPC audit zdarma

Nahoru