Nemáte byznys plán? Brzdíte svou firmu v rozvoji

Ať se vaší firmě daří nebo ne, vždy je dobré mít plán, díky kterému snadněji dosáhnete cílů. Pokud chcete, aby se vaši zaměstnanci do práce těšili, tak musí každý uvnitř vědět, o co firma usiluje a jak chce toho cíle dosáhnout. V našem článku se dozvíte, proč by každá firma měla mít svůj byznys plán a co vše díky němu získá.

Proč by měla mít každá firma svůj byznys plán?

Byznys plán je komunikační nástroj mezi hlavou majitele a lidmi ve firmě. Jestli chcete vytvářet v lidech sounáležitost a startovat v nich myšlení samurajů, kteří s vámi potáhnou za jeden provaz, je důležité, aby chápali, kam firma jde a co je pro ní důležité.

Hodně majitelů firem kouká na budoucnost firmy svýma očima a vizi nosí jen v hlavě. Když pak chodí po firmě, dostávají se z jeho myšlenek a vizí k lidem pouze útržky, z kterých si často berou pouze to nejhorší. Často pak vznikají řeči typu: "Dřeme, aby se ON mohl vozit v luxusním autě a jezdit na 5* dovolené."

Za děním ve firmě pak lidi vidí pouze to cizí (majitelovo) PROČ. Pak se snadno prohlubují bariéry mezi majitelem a lidmi ve firmě. Ze samurajů, kteří se chtějí podílet na naplnění firemní vize, se stávají žoldáci, kteří hledí pouze na svůj žold a benefity. Ze strany majitele pak roste frustrace z vlastních lidí a panuje pocit, že je obklopen neschopnými neloajálními individui.

Byznys plán vám pomůže podobné situaci předejít.

Každý plán začíná vizí,
která je založená na silném proč

Každý byznys plán musí mít vizi, ke které směřuje. Vize není jen číslo. Mít největší obrat, největší zisk, nebo největší podíl na trhu není vize. Tohle jsou vize EGA majitele. A to není něco, za čím by dnešní lidé chtějí jít.

Vize by měla být založená na kvalitním PROČ než na CO. Byznys plán, o kterém mluvím, není byznys plán pro majitele. Ten ho většinou v hlavě nějak má. Byznys plán je pro lidi ve firmě a musí být srozumitelný od vedoucího po řadového skladníka. Byznys plán je tedy sloučení majitelského a zaměstnaneckého proč. Když se ho podaří vytvořit, pak je mnohem jednoduší ve firmě táhnout za jeden provaz.

Vize většinou souvisí s velkou změnou. Ta se většinou za rok stihnout nedá. Proto doporučuji mít v ročním plánu cíl, který podpoří přiblížení se vizi. Pokud mám vizi, jak se firma změní v horizontu 3 let, pak bych měl zhruba vědět co se musí udělat první rok, co druhý a co třetí.

Ideální tedy je, když tříletý byznys plán rozpadnete na tři roční byznys plány. Nebo naopak roční plán vždy zasadit do tříletého byznys plánu, který končí splněním vize.

Co z toho budou mít lidi ve firmě?

Pokud cokoliv do byznys plánu jako majitel napíšu, měl bych si položit otázku: Co z toho budou mít lidi a proč by za právě tímhle měli jít? Jaký smysl to bude dávat lidem?" Když na tohle dokážu odpovědět je to správný bod do byznys plánu.

Celé tajemství skvělého byznys plánu tedy spočívá ve sladění představ majitele a lidí ve firmě.

Zaměstnanecké PROČ hodně rezonuje s následujícími oblastmi: 

  • STABILITA - každého zajímá, jestli firma bude existovat i za rok, jestli má budoucnost, jestli bude na výplaty a bude na splátku hypotéky
  • KVALITA - kvalita v sobě nese smysl práce, vyšší kvalita znamená zlepšovat i sebe, dávat vyšší užitek zákazníkům, roste skvělý pocit užitečnosti
  • EFEKTIVITA - je potřeba vědět, že s méně vstupy udělat víc není na základě snížení kvality, ale na základě chytřejších postupů, šikovnějších lidí.

Tip: Když hledáte prostor pro efektivitu, vzniká často prostor pro zisk. Pokud na něm mají lidé nějakou formu podílu, tak tento princip funguje ještě lépe.


Vizuální podoba byznys plánu přímo ovlivňuje jeho srozumitelnost

Pokud byznys plán máte skvěle připravený v tabulce v Excelu, hodně lidí mu ani nedá šanci si ho přečíst. Natož, aby mu chtěli porozumět.

Pracujte s lidskou představivostí. Byznys plán by ideálně měl mít vizi a hlavní cíle znázorněné obrazem. Dbejte na srozumitelnost a hlavní čísla dejte do souvislostí a kontrastně je odlište, aby bylo možné si je na první dobrou zapamatovat.

Tip: Připravili jsme pro vás základní šablonu, která vám může na začátku lehce navést. I tak vás, jako majitele, bude tvorba byznys plánu stát hodně kreativy a energie.

"Stále ale platí heslo: fast beats perfect. Když byznys plán děláte poprvé, možná vám bude chybět čas a zkušenosti. I tak ho vytvořte. Lepší je alespoň nějaký plán, než žádný. A věřte mi, že příští a každý následující rok bude tvorba i vizualizace byznys plánu o něco snazší."
Martin Semerád

výkonný ředitel eBRÁNY


Publikování byznys plánuvytváří závazek a zároveň motivaci ho dodržet

V hodně firmách se děje takový nešvar. Majitel si společně s managementem naplánuje, co je důležité, co dává smysl, vymyslí plán. Nějak to pak oznámí celé firmě. Za měsíc ale přijde nápad nebo příležitost, která vypadá dobře. Najednou se majitel rozhodne, že to nápad podpoří a vrhne na to pozornost a zdroje. Zákonitě to ale způsobí, že tahle energie pak chybí v domluvených a naplánovaných věcech, které se pak samozřejmě nedaří plnit.

Po pár měsících se zjistí, že ta nová skvělá příležitost byla slepá ulička, která ale způsobila chaos v termínech a prioritách původního plánu. Těchto pár lákavých cest, které jsou nakonec slepé uličky, se za rok stane několik a vznikne takový zmatek, že místo tažení za jeden provaz znázorněném v původním byznys plánu, si každý jede sám na sebe a většinou rozdílnými směry. I když třeba s dobrým úmyslem.

Pokud toto dopustíte několikrát za sebou, spojit a nadchnout lidi pro jednu myšlenku bude těžší a těší.

Byznys plán pečlivě lidem představte a vyvěste veřejně. Jakoukoliv změnu hned zaznamenávejte a komunikujte. Lidi v ve vás a byznys plán získají důvěru a budou vám pomáhat hledat cesty, jak mohou k jeho naplnění pomoct. Místo zmatku a lidí s individuálními cíli získáte sehraný namotivovaný tým, co táhne za jeden provaz.

Opakovaná interní komunikace byznys plánu zajistí jeho známost

Běžně se stává, že v lednu vedení představí skvěle promyšlený byznys plán, všichni jsou nadšení a líbí se jim. Jenže v únoru je pohltí rutina a provoz a z byznys plánu se nedaří plnit ani hlavní cíl. Je to standardní a očekávatelné. Co s tím?

Komunikujte.​​​​​​​ Opakovaně a konzistentně. Kde se to hodí, můžete vymyslet i různé soutěže, setkání, vzdělávání. S komunikací vám pomůže firemní intranet (nebo vám vyhovující interní kanál). Komunikujte, jak se firma posouvá, co se podařilo splnit, připomínejte, k čemu to celé je. Buďte kreativní a využijte ke komunikaci i různé formáty - články, video, fotky, firemní časopis, nástěnky.

Je to běh na dlouhou trať a je jasné, že než řadový skladník bude schopen vnímat a odkomunikovat základní priority byznys plánu, nějaký čas to potrvá. Nevzdávejte to. 

Tip: Zařaďte seznámení s byznys plánem do adaptačního procesu nováčků, kteří do firmy přijdou v průběhu roku. Pomůže jim to lépe se zapojit do firemního dění. S vizí firmy a byznys plánem navíc můžete pracovat už ve fázi náboru a záměrně hledat mezi kandidáty ty, kteří se pro jeho naplnění nadchnou podobně jako vy nebo stávající zaměstnanci. 

Když investujete čas, energii a náklady do byznys plánu, nebudete ho chtít jen tak měnit

Toto je jen teorie. Náš byznys plán pro rok 2020, který jsem sestavil v prosinci 2019, byl v dubnu 2021 poměrně dost proškrtaný. Změny jsem ale zakresloval přímo do velkoformátově vytisknutého byznys plánu ve firemní kuchyňce. Žijeme v nejisté době, kde se neustále všechno mění. Byznys plán je však stabilizační prvek, který na tyto změny reaguje, ale vždy v souvislosti s tím, co jsme původně chtěli a kam nyní směřujeme. Pokud nastala změna, která byznys plán o hodně otočí, je to signál k tomu ho předělat a kvalitně vykomunikovat. Ať opět můžeme táhnout za jeden provaz. Fokus na cíle ale zůstává. 


Mám zájem o šablonuNapište nám a rádi vám pomůžeme.

Martin Semerád

Martin Semerád

výkonný ředitel

Martin je výkonným ředitelem eBRÁNY. Je její součástí od úplného začátku a stojí za chodem celé firmy. Ví o všem, co se v eBRÁNĚ děje. Ať jde o finance, vývoj produktů, výrobu nebo pohovory.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti