Jak na efektivní nábor pro firmy do třiceti lidí

Jste malá firma, která nemá více jak 30 zaměstnanců a nemáte k dispozici HR specialistu, který by vám pomohl usnadnit nábor zaměstnanců? Nezoufejte, v článku vám představíme tipy, na co si dát pozor, čeho se vyvarovat a co by naopak mohlo fungovat. Udělejte z náboru nových zaměstnanců příjemnou záležitost a nenechte se od toho odradit.

Jste malá firma, která nedisponuje HR oddělením?

Malé podniky, zhruba do třiceti zaměstnanců, na rozdíl od těch velkých nedisponují specialisty na HR. Strategické personální záležitosti, náborové aktivity, péče o nově přijaté a stávající pracovníky tedy většinou padají přímo na hlavu majitele, který je tak trochu superman a musí umět od všeho trochu.

A protože nábor většinou nebývá tak rapidní (pokud nejste start-up a nechystáte se ročně nabírat 30 lidí) nevyplatí se tuto oblast ani outsourcovat. Majitel může část personální agendy delegovat do svého týmu. Personální administrativu může mít v kompetenci účetní a běžnou personální agendu pokryje asistentka nebo další pověření členové v týmu.

Nábor nepodceňujte

Pokud spolu jednotlivé dílky takové HR skládačky dobře komunikují, může tato varianta obstojně fungovat. Většinou však tito lidé musí zároveň plnit své další povinnosti, a tak bývá oblast práce s lidskými zdroji zredukována na nezbytné minimum.  

Následné chyby v náboru pak mohou mít pro firmu nepříjemné následky, jako jsou zbytečné náklady při nutnosti vyměnit nevhodného zaměstnance nebo promarněný čas a energie investovaná do zaškolování zaměstnance, který se neosvědčil. Nezávisle na tom, o jak velkou firmu se jedná, jsou to právě lidé, kdo ji tvoří. A proto by měla každá firma o své zaměstnance intenzivně pečovat. 

Ať už jste v pozici, kdy HR řešíte sami, máte někoho na částečný úvazek, nebo zkrátka jen potřebujete pomoci s náborem, pokusíme se přispět pár radami a tipy, jak v náboru uspět, a ještě na tom neprodělat kalhoty.

Jak začít přemýšlet o náboru

Na začátek si shrňme kroky, které nás budou čekat po vyslovení věty „Potřebujeme dalšího schopného člověka.“ 
  • V klidu si sedneme a zamyslíme se, koho vlastně hledáme. 
  • Dáme si práci a napíšeme poutavý inzerát. 
  • Promyslíme si, kam inzerát umístíme. 
  • Hurá, přišlo nám první CV – co dál?
  • Jak na pohovoru zjistíme, zda je to ten pravý kandidát? (skills-based nábor) 
  • Jsme profíci, před nástupem pošleme nabídku včetně mzdových podmínek. 
  • Připravíme se na nástup nováčka a první adaptační den. 
  • Jsme nablízku i ve zkušební době. 
Protože je tato oblast opravdu obsáhlá a každý bod by mohl mít vlastní článek, rozhodli jsme se tento rozdělit na dva díly. V tomto se dozvíte vše o náboru až do momentu, kdy vám přijde první životopis. 

1. V klidu si sedneme a zamyslíme se, koho vlastně hledáme

Nespěchejte na sebe. V klidu se zamyslete, jak by měl vypadat ideální člověk na pozici, kterou potřebujete obsadit. Odborně se bavíme o tzv. definici persony, což je v HR pojmech právě ideální kandidát na danou pozici. Můžeme si představit i fiktivní životopis, který by vás opravdu nadchnul. Nezvažujte pouze pracovní výkon, důležité jsou i osobnostní charakteristiky a soulad s vaší firemní kulturou.  
TIP: Sedněte si s lidmi, kteří vynikají ve vašem týmu a v týmu, kam má nováček nastupovat a ptejte se - Co je pro ně nejdůležitější k tomu, aby mohli být úspěšní ve své práci a cítili se v práci šťastně? Proč se rozhodli nastoupit do společnosti? Čeho si váží ve firmě nejvíce? Čeho si váží na svých kolezích? Jaké jsou jejich zájmy a koníčky? Kde tráví svůj online čas? Jaká slova by použili k popisu firemní kultury? Jaký by pro ně byl ideální kandidát na hledanou pozici? Mají v týmu někoho signifikantního? Jaké firemní hodnoty byste jmenovali? 
Poslouchejte postoje a přesvědčení, hodnoty a jejich motivaci. Tato klíčová slova signalizují emocionální stavy a náladu v týmu. Dělejte si pečlivě poznámky, ze kterých budete moci vycházet. Když jsme naladěni na tým a máme sesbírané informace, můžeme si začít pokládat následující otázky a definovat hledanou personu. 

Ujasněte si základní informace

  • Demografické údaje (jméno, věk, rodinný status, mzda) 
  • Co kandidát, kterého hledáme potřebuje? 
  • Co kandidáta nejvíce motivuje? 
  • Jaké obavy kandidát má? 
  • Jaké může pociťovat překážky nebo komplikace? 
  • Kde můžeme našeho kandidáta najít? 
  • Jaký je nejlepší způsob, jak s kandidáty spolupracovat? 

V praxi personu můžet popsat následovně:

  • Jak se jmenuje? Dejte personě jméno nebo zkratku s přívlastkem. 
  • Popište její práci.
  • Napište prvních pár věcí, které byste o oné personě měli vědět. Popisujte základní informace, které ovlivňují její kariéru.
  • Jaký má persona pracovní styl?
  • O co se nejvíce zajímá? Seznam motivací a hodnot.
  • Jaké jsou největší výzvy persony?
  • Identifikujte body úspěchu a neúspěchu v jejím životě.
  • Jaké mají kariérní cíle?
  • Co aktivně ovlivňuje jejich úspěch v práci?
Příklad zpracované persony pro pozici vývojáře: 
 
Jmenuji se Dan. Jsem společenský a usměvavý. Je mi 35 let a žiji s rodinou v Pardubicích.
Jsem PHP vývojář s tříletou zkušeností ve středně velké IT společnosti. 
Rád se učím něco nového. Baví mě kolektiv, kterým se obklopuji.  Na homeoffice si moc nepotrpím. Miluji svou rodinu, se kterou chci trávit hodně času. Rád sportuji a hraji deskovky. 
Pracuji usilovně a systematicky, když něco nevím, nebojím se říct si o radu. Mám rád dokončené projekty a odvedenou práci ve vysoké kvalitě. 
Mé hodnoty jsou rodina, zdravý životní styl a férové jednání. Naplňuje mě smysluplná práce, která je užitečná ostatním.  
Mou touhou je mé znalosti a dovednosti předávat dál. Ať už klientům, kolegům, nebo odborné veřejnosti. 
Mým hlavním kariérním cílem je vést vlastní vývojový juniorský tým.
Ke své práci potřebuji stabilní zázemí, fajn lidi kolem sebe, možnost vzdělávat se a kariérně růst a možnost práce na zajímavých technologiích.
Pro úspěšnost ve své práci potřebuji mít zázemí, zdroje informací a podporu ostatních.
Můj kariérní cíl je být odborníkem na problematiku HR a pomoci řadě firem na jejich cestě.

 
Zdůrazněním těchto informací vydefinujete ideálního kandidáta a také naleznete své cílové publikum, jež je nedílnou součástí úspěšného náboru. Získané materiály ale nemusí pomoci pouze v náboru. Použijete je při psaní inzerátu nebo pracovní náplně. Persony také ale pomáhají vytvářet obsah značky zaměstnavatele. Pomůžou vám také poskytnout vodítko k obsahu prostřednictvím marketingových kanálů, které váš cílový kandidát využívá nejvíce. 

2. Dáme si práci a napíšeme poutavý inzerát

Věřte, že čas věnovaný této části náboru, se vám mnohonásobně vrátí. Kvalitní pracovní inzerát totiž umí nejen zaujmout, ale slouží také jako první efektivní filtr vašich kandidátů. Je to vlastně takový reklamní text, nikoliv popis práce. Musí kandidáta zaujmout, nalákat a rychle a srozumitelně mu sdělit hlavní výhody pracovního místa. Ukazují mu, proč by pro něj měla být práce u vás na dané pozice zajímavá. 
TIP: Představte si luxusní automobil – seznam technických parametrů je popis pracovního místa. Reklamní text, který komunikuje jeho jedinečné atributy a důvody pro koupi, je pracovní inzerát. 

Sestavte si snadno inzerát podle následující struktury: 

Titulek prodává!

Nadpis rozhoduje, zda si kandidát inzerát rozklikne a přečte, nebo ho přeskočí. Měl by být jasný a srozumitelný, ideálně psaný v češtině nebo jazykem uchazeče, kterého hledáme. Zmiňte v titulku hlavní tahák. Pokud nabízíte více peněz než vaše konkurence, nebojte se a použijte to. Při vyhledávání techničtějších pozice se zaměřte na technologie. 


To nejdůležitější nahoru

Doba se zrychluje a výzkumy ukazují, že kandidát stráví na stránce inzerátu průměrně 14 vteřin. Za tu dobu přečte asi 40 slov. To znamená, že v prvních větách textu musí zaznít hlavní taháky nabízené pozice, aby kandidát hned věděl, o co jde a měl chuť číst dál.  

Zdlouhavé popisy společnosti v úvodu textu, které můžeme běžně vidět, nejsou úplně šťastnou variantou. Ideální délka inzerátu je 300 až 400 slov. Před vystavením inzerátu si můžete počet slov jednoduše zobrazit ve Wordu „Word count / Počet slov“. Vše nad 500 slov kandidáta spíše odradí. 

Příklad, co NEPATŘÍ nahoru:

"Nejmenovaná spol. byla založena v roce 1992 a dnes patří k nejvýznamnějším firmám v oboru kancelářských a školních potřeb s nejširší sortimentní nabídkou na českém trhu. Sídlo společnosti a centrální sklad se nachází v Praze 9 – Letňanech. Prostřednictvím svých poboček v Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Olomouci, Ostravě, Plzni a Ústí nad Labem zajišťuje Spol XXX distribuci zboží a servis více než 25 000 zákazníkům z řad firem, maloobchodů i velkoobchodů na celém území České republiky. Její roční obrat již několik let přesahuje 1,5 miliardy Kč, v současné době zaměstnává více než 420 pracovníků."

Příklad, co PATŘÍ nahoru:

„Lehká výrobní práce v malé rodinné firmě (50 zaměstnanců), která je předním výrobcem testovacích stanic. Moderní a komfortní pracovní prostředí, dotované obědy a nástupní příspěvek 20 tisíc.“


Chybí vám podklady pro inzerát?

Vyzkoušejte průzkum spokojenosti zaměstnanců a zjistěte, čeho si lidé na práci u vás váží.


Rychlá orientace a důležité informace

  • Používejte odrážky, nadpisy, vytučnění nebo podtržení 

  • Číslovky pište raději číslem než slovem 
  • Pište jednoduché věty, text musí být jasný a čitelný 
  • Pokud hledáte česky mluvící kandidáty, nepoužívejte přehršel anglický výrazů 
  • Nepoužívejte vaše interní zkratky a specifické názvosloví, které kandidát nezná 
  • Nepoužívejte dlouhé bloky textu (odstavec max. 3 řádky) 
  • Nepoužívejte fráze, klišé a obecné informace např. (rozmanitá práce, odpovídající mzdové ohodnocení nebo přátelský kolektiv) 

Příklad:
MOTIVAČNÍ SYSTÉM BONUSŮ
VS.  
PŘÍPLATEK ZA PŘESČAS 50 %, PŘÍPLATEK ZA NOČNÍ 20 % A PŘÍPLATEK ZA PRÁCI O VÍKENDU 25%

Příklad:
ATRAKTIVNÍ A DOSTUPNÁ LOKALITA
VS.  
K DISPOZICI JE VELKÉ PARKOVIŠTĚ A KRYTÁ STÁNÍ PRO MOTORKY I KOLÁRNA. PŘED SPOLEČNOSTÍ STAVÍ AUTOBUS MHD


Emoce, tykání vs. vykání

Zvolte takový komunikační tón, který je pro vaši firmu typický. Pokud si ve firmě všichni tykáte, pište v tomto duchu i inzerát a naopak. Všechny inzeráty by měly mít jednotnou formu. Zvolte takovou, kterou opravdu používáte a cítíte se v ní dobře.  

TIP: Myslete na to, že špatně napsané tykání může působit arogantně, zatímco dobře napsané vykání je slušné a příjemné. Takže pokud nejste start-up, kde je všem kolem 25, je jistější vydat se cestou vykání. Ať už si zvolíte jakoukoliv cestu, buďte v rámci celé komunikace konzistentní. 
Vyhněte se frázím typu „úspěšný kandidát,“ nebo „ideální žadatel“. Mluvte přímo na potenciálního kolegu a bavte se s ním, jako byste si hleděli do očí. „Na pozici HR managera budeš mít na starost náborový proces“. 

Výzva k akci

V marketingových pojmech se jedná o tzv. CTA – „call to Action“. Aby měl váš inzerát co nejvíc odpovědí, musíte navést kandidáty k tomu, co mají po jeho přečtení udělat. Pobídnout toho pravého, aby se vám ozval.  Můžete použít tyto ověřené formy: „přihlaste se“, „chci vědět více“ nebo „pošlete svůj životopis“. Nemusíte se bát originality, ale i závěrečná výzva by měla být v komunikační lince celého inzerátu. 

Příjemné zakončení

Nejlépe odlehčenou větou, která ukáže lidskou podobu vaší firmy. Případně malé nastínění toho, jak bude setkání probíhat nebo jaké kroky budou následovat. Příklad: „Rádi bychom tě tu měli hned, ale když si padneme do oka, klidně na tebe počkáme. Budeme rádi, když zavítáš na náš web nebo Instagram, a jestli budeš chtít k nám do týmu, ozvi se. Moc se na tebe těšíme.“ 


3. Kam inzerát umístíme?

Nejbližší okolí a aktuální zaměstnanci

Jsme v době, kdy za nábor nejsou zodpovědní pouze HR manageři, ale nabírá v podstatě celá firma. Pokud máte vydefinovanou pozici a sepsaný inzerát, není nic snazšího než požádat o pomoc své okolí. Poprosit o přesdílení inzerátu své spolupracovníky, vyvěsit nabídku práce na nástěnku, dát do inzertních komunikačních kanálů a samozřejmě motivovat. Jedním z motivačních prvků může být například Referral program.  

Inzerce zdarma, zájmové portály, skupiny na FB

Pokud jste menší firma nebo živnostník, pravděpodobně nemáte obří finanční rozpočet na najmutí nového člověka. Naštěstí existují i cesty, které jsou zcela zdarma. Pokud tedy na nábor nespěcháte, můžete zkusit své štěstí nejprve tam.  

TIP: Máte nastavený referral program?

Referral program je povětšinu finanční bonus za přivedení vhodného kandidáta. Výhra je v tom, že váš zaměstnanec většinou ví, kdo by do firmy zapadl a kdo naopak. Finanční bonus je potom ideálně rozdělený na 3 části s výplatami po nástupu, zkušební době a např. po osmi měsících nebo po jednom roce. Lze samozřejmě zvolit i bonusy nefinanční.  

Pro inspiraci uvádíme pár příkladů, ve směs zaměřené spíše na studentské pozice krom LinkedIn a inzerátu na práce.cz. 


PLACENÉ PORTÁLY
 

TIP: Světový pracovní portál Indeed sjednocuje online zveřejněné pracovní nabídky z tisíce webových stránek do jedné, může vám tak ušetřit spoustu času při vyhledávání. Zaměstnavatelé mohou také zveřejňovat pracovní místa přímo na tomto portálu. 

Kariérní stránky

Kariérní stránky jsou pro menší podniky velkou výzvou. Pokud se do ní ale pustíte, je to investice, která se vám v budoucnu vrátí. Výhodou je, že skrz svůj web můžete autenticky a komunikovat vše, co uznáte za vhodné. Bez nějakých škatulek a šablon.

Kandidát pak snadněji nacítí firemní kulturu, pozná potenciální kolegy a seznámí se s unikátními důvody, proč právě u vás pracovat.


Vše máte hotové! Teď už jen vyhlížet první kandidáty. Zajímá vás také, jak správně evidovat životopisy a vést pohovor tak, abyste vybrali opravdu správně? Můžete se těšit na druhý díl článku, ve kterém dostanete na tyto otázky odpovědi.  
Andrea Semerádová

Andrea Semerádová

HR manažerka

Andrej se o oblast HR zajímá už od dob vysoké školy, kde byla péče o pracovníky i tématem její disertační práce. Smysl vidí v celostním rozvoji člověka tak, aby žádná z oblastí života neprosperovala na úkor jiné. Podporuje propojení zdravého životního stylu, psychohygieny a neustálého osobního rozvoje. ,,Pokud lidem jejich práce dává smysl a naplňuje je štěstím, dají se překonat veškeré překážky“.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti