Jste malá firma, která nemá více jak 30 zaměstnanců a nemáte k dispozici HR specialistu, který by vám pomohl usnadnit nábor zaměstnanců? Nezoufejte, v článku vám představíme tipy, na co si dát pozor, čeho se vyvarovat a co by naopak mohlo fungovat. Udělejte z náboru nových zaměstnanců příjemnou záležitost a nenechte se od toho odradit.
Jak na efektivní nábor pro firmy do třiceti lidí
Jste malá firma, která nedisponuje HR oddělením?
Malé podniky, zhruba do třiceti zaměstnanců, na rozdíl od těch velkých nedisponují specialisty na HR. Strategické personální záležitosti, náborové aktivity, péče o nově přijaté a stávající pracovníky tedy většinou padají přímo na hlavu majitele, který je tak trochu superman a musí umět od všeho trochu.
A protože nábor většinou nebývá tak rapidní (pokud nejste start-up a nechystáte se ročně nabírat 30 lidí) nevyplatí se tuto oblast ani outsourcovat. Majitel může část personální agendy delegovat do svého týmu. Personální administrativu může mít v kompetenci účetní a běžnou personální agendu pokryje asistentka nebo další pověření členové v týmu.
Nábor nepodceňujte
Pokud spolu jednotlivé dílky takové HR skládačky dobře komunikují, může tato varianta obstojně fungovat. Většinou však tito lidé musí zároveň plnit své další povinnosti, a tak bývá oblast práce s lidskými zdroji zredukována na nezbytné minimum.
Následné chyby v náboru pak mohou mít pro firmu nepříjemné následky, jako jsou zbytečné náklady při nutnosti vyměnit nevhodného zaměstnance nebo promarněný čas a energie investovaná do zaškolování zaměstnance, který se neosvědčil. Nezávisle na tom, o jak velkou firmu se jedná, jsou to právě lidé, kdo ji tvoří. A proto by měla každá firma o své zaměstnance intenzivně pečovat.
Jak začít přemýšlet o náboru
- V klidu si sedneme a zamyslíme se, koho vlastně hledáme.
- Dáme si práci a napíšeme poutavý inzerát.
- Promyslíme si, kam inzerát umístíme.
- Hurá, přišlo nám první CV – co dál?
- Jak na pohovoru zjistíme, zda je to ten pravý kandidát? (skills-based nábor)
- Jsme profíci, před nástupem pošleme nabídku včetně mzdových podmínek.
- Připravíme se na nástup nováčka a první adaptační den.
- Jsme nablízku i ve zkušební době.
1. V klidu si sedneme a zamyslíme se, koho vlastně hledáme
Ujasněte si základní informace
- Demografické údaje (jméno, věk, rodinný status, mzda)
- Co kandidát, kterého hledáme potřebuje?
- Co kandidáta nejvíce motivuje?
- Jaké obavy kandidát má?
- Jaké může pociťovat překážky nebo komplikace?
- Kde můžeme našeho kandidáta najít?
- Jaký je nejlepší způsob, jak s kandidáty spolupracovat?
V praxi personu můžet popsat následovně:
- Jak se jmenuje? Dejte personě jméno nebo zkratku s přívlastkem.
- Popište její práci.
- Napište prvních pár věcí, které byste o oné personě měli vědět. Popisujte základní informace, které ovlivňují její kariéru.
- Jaký má persona pracovní styl?
- O co se nejvíce zajímá? Seznam motivací a hodnot.
- Jaké jsou největší výzvy persony?
- Identifikujte body úspěchu a neúspěchu v jejím životě.
- Jaké mají kariérní cíle?
- Co aktivně ovlivňuje jejich úspěch v práci?
Jmenuji se Dan. Jsem společenský a usměvavý. Je mi 35 let a žiji s rodinou v Pardubicích.
Jsem PHP vývojář s tříletou zkušeností ve středně velké IT společnosti.
Rád se učím něco nového. Baví mě kolektiv, kterým se obklopuji. Na homeoffice si moc nepotrpím. Miluji svou rodinu, se kterou chci trávit hodně času. Rád sportuji a hraji deskovky.
Pracuji usilovně a systematicky, když něco nevím, nebojím se říct si o radu. Mám rád dokončené projekty a odvedenou práci ve vysoké kvalitě.
Mé hodnoty jsou rodina, zdravý životní styl a férové jednání. Naplňuje mě smysluplná práce, která je užitečná ostatním.
Mou touhou je mé znalosti a dovednosti předávat dál. Ať už klientům, kolegům, nebo odborné veřejnosti.
Mým hlavním kariérním cílem je vést vlastní vývojový juniorský tým.
Ke své práci potřebuji stabilní zázemí, fajn lidi kolem sebe, možnost vzdělávat se a kariérně růst a možnost práce na zajímavých technologiích.
Pro úspěšnost ve své práci potřebuji mít zázemí, zdroje informací a podporu ostatních.
Můj kariérní cíl je být odborníkem na problematiku HR a pomoci řadě firem na jejich cestě.
2. Dáme si práci a napíšeme poutavý inzerát
Sestavte si snadno inzerát podle následující struktury:
Titulek prodává!
Nadpis rozhoduje, zda si kandidát inzerát rozklikne a přečte, nebo ho přeskočí. Měl by být jasný a srozumitelný, ideálně psaný v češtině nebo jazykem uchazeče, kterého hledáme. Zmiňte v titulku hlavní tahák. Pokud nabízíte více peněz než vaše konkurence, nebojte se a použijte to. Při vyhledávání techničtějších pozice se zaměřte na technologie.
Příklad:
BACK OFFICE ASSISTANT
VS.
RECEPČNÍ ČISTÁ MZDA 35 TISÍC
Příklad:
BACKEND VÝVOJÁŘ
VS.
PYTHON DEVELOPER, Data team
Další správné příklady:
✓ Jednoduchá a čistá práce ve výrobě – až 39 000 Kč/m
✓ Recepční – Vila na Praze 2 se zahradou
✓ Asistentka ředitele, firemní školka a auto
To nejdůležitější nahoru
Doba se zrychluje a výzkumy ukazují, že kandidát stráví na stránce inzerátu průměrně 14 vteřin. Za tu dobu přečte asi 40 slov. To znamená, že v prvních větách textu musí zaznít hlavní taháky nabízené pozice, aby kandidát hned věděl, o co jde a měl chuť číst dál.
Zdlouhavé popisy společnosti v úvodu textu, které můžeme běžně vidět, nejsou úplně šťastnou variantou. Ideální délka inzerátu je 300 až 400 slov. Před vystavením inzerátu si můžete počet slov jednoduše zobrazit ve Wordu „Word count / Počet slov“. Vše nad 500 slov kandidáta spíše odradí.
Příklad, co NEPATŘÍ nahoru:
"Nejmenovaná spol. byla založena v roce 1992 a dnes patří k nejvýznamnějším firmám v oboru kancelářských a školních potřeb s nejširší sortimentní nabídkou na českém trhu. Sídlo společnosti a centrální sklad se nachází v Praze 9 – Letňanech. Prostřednictvím svých poboček v Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Olomouci, Ostravě, Plzni a Ústí nad Labem zajišťuje Spol XXX distribuci zboží a servis více než 25 000 zákazníkům z řad firem, maloobchodů i velkoobchodů na celém území České republiky. Její roční obrat již několik let přesahuje 1,5 miliardy Kč, v současné době zaměstnává více než 420 pracovníků."
Příklad, co PATŘÍ nahoru:
„Lehká výrobní práce v malé rodinné firmě (50 zaměstnanců), která je předním výrobcem testovacích stanic. Moderní a komfortní pracovní prostředí, dotované obědy a nástupní příspěvek 20 tisíc.“
Chybí vám podklady pro inzerát?
Vyzkoušejte průzkum spokojenosti zaměstnanců a zjistěte, čeho si lidé na práci u vás váží.
Rychlá orientace a důležité informace
-
Používejte odrážky, nadpisy, vytučnění nebo podtržení
- Číslovky pište raději číslem než slovem
- Pište jednoduché věty, text musí být jasný a čitelný
- Pokud hledáte česky mluvící kandidáty, nepoužívejte přehršel anglický výrazů
- Nepoužívejte vaše interní zkratky a specifické názvosloví, které kandidát nezná
- Nepoužívejte dlouhé bloky textu (odstavec max. 3 řádky)
- Nepoužívejte fráze, klišé a obecné informace např. (rozmanitá práce, odpovídající mzdové ohodnocení nebo přátelský kolektiv)
Příklad:
MOTIVAČNÍ SYSTÉM BONUSŮ
VS.
PŘÍPLATEK ZA PŘESČAS 50 %, PŘÍPLATEK ZA NOČNÍ 20 % A PŘÍPLATEK ZA PRÁCI O VÍKENDU 25%
Příklad:
ATRAKTIVNÍ A DOSTUPNÁ LOKALITA
VS.
K DISPOZICI JE VELKÉ PARKOVIŠTĚ A KRYTÁ STÁNÍ PRO MOTORKY I KOLÁRNA. PŘED SPOLEČNOSTÍ STAVÍ AUTOBUS MHD
Emoce, tykání vs. vykání
Zvolte takový komunikační tón, který je pro vaši firmu typický. Pokud si ve firmě všichni tykáte, pište v tomto duchu i inzerát a naopak. Všechny inzeráty by měly mít jednotnou formu. Zvolte takovou, kterou opravdu používáte a cítíte se v ní dobře.
Výzva k akci
V marketingových pojmech se jedná o tzv. CTA – „call to Action“. Aby měl váš inzerát co nejvíc odpovědí, musíte navést kandidáty k tomu, co mají po jeho přečtení udělat. Pobídnout toho pravého, aby se vám ozval. Můžete použít tyto ověřené formy: „přihlaste se“, „chci vědět více“ nebo „pošlete svůj životopis“. Nemusíte se bát originality, ale i závěrečná výzva by měla být v komunikační lince celého inzerátu.
Příjemné zakončení
Nejlépe odlehčenou větou, která ukáže lidskou podobu vaší firmy. Případně malé nastínění toho, jak bude setkání probíhat nebo jaké kroky budou následovat. Příklad: „Rádi bychom tě tu měli hned, ale když si padneme do oka, klidně na tebe počkáme. Budeme rádi, když zavítáš na náš web nebo Instagram, a jestli budeš chtít k nám do týmu, ozvi se. Moc se na tebe těšíme.“
3. Kam inzerát umístíme?
Nejbližší okolí a aktuální zaměstnanci
Jsme v době, kdy za nábor nejsou zodpovědní pouze HR manageři, ale nabírá v podstatě celá firma. Pokud máte vydefinovanou pozici a sepsaný inzerát, není nic snazšího než požádat o pomoc své okolí. Poprosit o přesdílení inzerátu své spolupracovníky, vyvěsit nabídku práce na nástěnku, dát do inzertních komunikačních kanálů a samozřejmě motivovat. Jedním z motivačních prvků může být například Referral program.
Inzerce zdarma, zájmové portály, skupiny na FB
Pokud jste menší firma nebo živnostník, pravděpodobně nemáte obří finanční rozpočet na najmutí nového člověka. Naštěstí existují i cesty, které jsou zcela zdarma. Pokud tedy na nábor nespěcháte, můžete zkusit své štěstí nejprve tam.
TIP: Máte nastavený referral program?
Referral program je povětšinu finanční bonus za přivedení vhodného kandidáta. Výhra je v tom, že váš zaměstnanec většinou ví, kdo by do firmy zapadl a kdo naopak. Finanční bonus je potom ideálně rozdělený na 3 části s výplatami po nástupu, zkušební době a např. po osmi měsících nebo po jednom roce. Lze samozřejmě zvolit i bonusy nefinanční.
Pro inspiraci uvádíme pár příkladů, ve směs zaměřené spíše na studentské pozice krom LinkedIn a inzerátu na práce.cz.
ZDARMA
StartupJobs.cz - oslovování talentů
LinkedIn.com
Pracovní příležitosti FEI
Kariérní stránky UHK
Inzeráty práce
Zájmové portály
Jsme péhápkaři
Řemeslná sdružení
Komora fitness
PLACENÉ PORTÁLY
nelisa.com (talenty)
techloop.io (vývojáři)
cnna.cz/burza-prace/ (česká asociace sester)
gastrojobs.cz/cs/inzeraty (pohostinství)
pretlak.com/cs (markeťáci, kreativci, copywriteři, online marketing)
CzechCrunch (možnost firemních profilů + inzerce)
HolkyzMarketingu (inzerce #Jobs)
Kariérní stránky
Kariérní stránky jsou pro menší podniky velkou výzvou. Pokud se do ní ale pustíte, je to investice, která se vám v budoucnu vrátí. Výhodou je, že skrz svůj web můžete autenticky a komunikovat vše, co uznáte za vhodné. Bez nějakých škatulek a šablon.
Kandidát pak snadněji nacítí firemní kulturu, pozná potenciální kolegy a seznámí se s unikátními důvody, proč právě u vás pracovat.
Chcete pomoct s kariérními stránkami?
Pojďme začít společně! Náš kariérní web byl oceněn titulem Kariérní web roku v kategorii malých firem. Rádi do vašeho kariérního webu své zkušenosti promítneme.