Uvažujete o reklamě na sociálních sítích? Zjistěte, jak vybrat vhodnou síť, jak správně reklamu zacílit nebo co všechno obnáší tvorba komunikační strategie.
Na slovíčko s Michalem Faltejskem, specialistou na sociální sítě
Jaké jsou tvoje první kroky, když pošle klient poptávku?
Ve většině případů za mnou přijde odborný konzultant, který už se s klientem viděl, seznámil se s jeho byznysem a potřebami a chce pomoci s nabídkou. Tu ušiju klientovi na míru. Nejdřív se podívám, zda se jedná o e-shop nebo web. Další významnou roli má obor podnikání a také rozpočet, který si klient pro sociální média vyčlenil. Podle toho posílám základní odhad práce a návrh strategie, jak a které sociální sítě spravovat.
Jak je to s obsahem? Počítáš s tím, že firma dodá podklady, nebo si všechno tvoříš sám?
Vždycky si projdu všechny sociální sítě, kde je klient aktivní. Zároveň mrknu, co v daném oboru publikuje konkurence, jak to dělají, a jestli jim to funguje. Je to pro mě zdroj inspirace a možnost poučit se z chyb.
Vzhledem k tomu, že se v eBRÁNĚ zaměřujeme na malé a střední podniky, tak řada klientů vůbec sociální sítě nemá a teprve s nimi začíná. To má své výhody. Nemusíte opravovat chyby nebo například složitě měnit nevhodný styl komunikace. Můžeme začít od začátku správně a s vhodnou strategií.
Abych se ale vrátil k podstatě otázky: Ve většině případů klient nedokáže dodat žádné vhodné podklady, fotky nebo videa, a proto je největší částí mé práce tvorba grafiky. To komplikuje naceňování a práce je těžší.
Bohužel nemůžeme počítat s tím, že vezmeme foťák a vyrazíme nafotit podklady k příspěvkům na síť. Pro většinu našich klientů je to příliš velká investice. Kvůli tomu je ale bohužel bitá celá správa sítí, kterou pak tvoří jen obsah z fotobank. Na druhou stranu to funguje docela dobře. Autentické materiály jsou ale samozřejmě o level výš.
Myslíš si, že jsou sociální sítě vhodné pro budování brandu (značky)?
Myslím, že sítě jsou velmi efektivním nástrojem. Dá se na nich budovat brand za poměrně slušné peníze. V porovnání s off-line reklamou mají určitě výhodu v tom, že se dají výsledky krásně doměřit. A tím myslím investici i přínos. Což třeba u billboardu není možné.
Další výhodou je možnost zacílit stejného člověka napříč všemi zařízeními, které používá. A to díky ID kódu, který má na Facebooku každý uživatel přiřazený. To třeba PPC reklama neumožňuje.
Když tvoříš strategii pro klienta, jaký je postup? Máš návod, jak takovou strategii vytvořit?
Třeba na celý rok?
Je strašně těžký tvořit něco kontinuálně, a přitom nemít plán. Nejlehčí je, vzít si na začátku roku celkový byznys klienta, obor a témata, která by mohla zákazníky zajímat a vytvořit si myšlenkovou mapu. Člověk si ani neuvědomuje, kolik návazností najednou na tom papíře najde. Když lovíte v hlavě, nepřijdete ani na polovinu témat.
Teď jsme u jednoho našeho klienta tvořili strategii na celý rok. Sedli jsme si celé content oddělení (i s copywritery) na zhruba dvě hodinky, kdy jsme si udělali myšlenkovou mapu a postupně nabalovali různá témata. Objevili jsme jich skoro 100. Na jejich základě pak tvoříme články, videa nebo tipy, triky a návody.
Pak si to zapíšeš někam do tabulky,
kalendáře nebo jak postupuješ?
Ano, rozdělím si témata do pár hlavních oblastí, jako jsou různá období v roce, na která lze reagovat, a pak také dle typu obsahu – naučné, zábavné příspěvky apod. Zveřejňovaný obsah by měl být vyvážený. Nesmíme však zapomenout na jedno důležité pravidlo: To, že něco funguje u klienta A, nemusí fungovat u klienta B.
Sociálních sítí je několik. Kde by měla firma být? Jak si správně vybrat?
Malé a střední firmy nemůžou a ani nepotřebují být všude. Rozpočty na to nestačí. Je hloupost si jako firma říct, že budu dělat všechny „ty sociální sítě”, protože je dělají všichni. Nedáte to. Počet platforem je příliš velký.
Je potřeba se zamyslet nad tím, jaký mám rozpočet. Pokud mám pár tisíc, které mohu dát do kreditu na reklamu, nemohu jít inzerovat třeba na LinkedIn, který je oproti inzerci na Facebooku a Instagramu hrozně drahý. Musíte na to nahlížet i z pohledu konkurenční síly sociálních sítí. Tím, že je Facebook největší, může si dovolit inzerentům a firmám nabídnou mnohem lepší podmínky než Twitter nebo LinkedIn.
Když pominu peníze, je tam vůbec moje cílovka?
Samozřejmě je důležité určit si cílovou skupinu v závislosti na celkové strategii. Budování brandu je dlouhodobá činnost. Budujete značku, kterou lidi vnímají a vzpomenou si na ni, když potřebují váš produkt.
V rámci reklamy na sociálních sítích mohu zvolit strategii, kde bude více cílových skupin a každé z nich budu ukazovat jiný obsah. Mohu tak pracovat s věkem, pohlavím i zájmy. Co se týče organického obsahu, měl by bavit a zajímat vaše fanoušky. Je těžké začínat na zelené louce, nevíte, co na fanoušky platí a je potřeba to otestovat. Pak už jen dělat více a kvalitněji to, co se osvědčilo.
Když už fanoušky získáme, jak s nimi komunikovat a jak často být aktivní?
Co se týče vaší aktivity jako správce stránky, je důležité zkoumat, kdy jsou aktivní vaši fanoušci. Podle toho můžete vyhodnotit, kdy příspěvky zveřejňovat. Facebook má samozřejmě základní metriky a analytiku, kde velice rychle zjistíte, kdy je vaše cílová skupina nejaktivnější. Zjistíte to v Přehledech přímo na své stránce. Vždy ale doporučuji zkoušet a zkoušet.
Dejte si pozor na zrádný facebookový algoritmus. Když budete přidávat příspěvek pouze jednou měsíčně, vaši fanoušci budou v budoucnu vaše příspěvky dostávat míň a míň. Aktivita je důležitá.
Co se týče komunikace s fanoušky, je to spíše o celkově nastavené komunikační strategii. Zvolte si „Tone of Voice“, který budete používat napříč všemi kanály, aby zákazník stále chápal, že jde o jednu firmu. Soustřeďte se také na rychlost svých odpovědí. Doba je rychlá a pokud neodpovíte na dotaz, je možné, že zákazníka ztratíte a nakoupí jinde.
Jak nastavuješ v reklamě cílové publikum?
Jako první se vždy podívám, odkud klient pochází a v jaké oblasti jeho byznys funguje. Jestli je to e-shop nebo například kamenná prodejna. Každá cílová skupina bude úplně jiná.
Pokud je to e-shop, může produkty objednat kdokoli a odkudkoliv. Pokud jde o propagaci prodejny, těžko tam pojede někdo přes celou republiku. Ve většině případů nedostávám o podobě cílové skupiny žádné zadání. Tím pádem je potřeba víc zjišťovat a přemýšlet, jaká cílovka bude ta pravá. Potom už záleží na neustálé optimalizaci kampaní a době, za kterou správnou cílovou skupinu díky testování najdu.
Jaké cíle sleduješ, abys poznal, zda mají reklamy a sociální sítě pro klienta přínos?
Každý byznys je jiný. Hodně záleží na cílech, které si s klientem stanovíme. Někde je cílem „pouze“ budovat značku a povědomí o ní. V takovém případě sleduju dosahy kampaní, projevený zájem a reakce na ně. V případě výkonnostních (prodejních) kampaní, sleduju jasně dané PNO, které si nastavujeme s klientem od samého začátku spolupráce. Některé z klientů zajímá pouze návštěvnost jejich webu, proto je cílem dostat se na co nejmenší cenu za proklik (na web). Pokud dělám video kampaň, zajímá mě, jaké procento videa fanoušci shlédli. Nejde to bohužel zobecnit.
Jak bys doporučil začít s tvorbou obsahu našim čtenářům?
Určitě by se na tvorbu obsahu neměli dívat zaujatě. Musí se odprostit od toho, že v oboru podnikají a byznysu rozumí. Co se nám velice osvědčilo napříč různými klienty, je osvěta a vzdělávání. Nejvíce si získáte fanoušky tím, že jim pomůžete. Trefíte se do řešení jejich problému nebo vysvětlíte něco, čemu ve vašem byznysu nerozumí. Zkuste pro ně být co nejvíc užiteční.
Chcete seo Facebooku naučit víc?
Přijďte na náš seminář zaměřený na sociální sítě.