Upravit stránku

Marketingové trendy, které letos neopomenout

Žijeme v době, kdy se technologie derou dopředu raketovým tempem a předvídat chování uživatelů je čím dál těžší. Zvláště v době způsobené koronavirovou pandemií je všechno tak trochu jiné. Obchodníci ani marketéři nemůžou strkat hlavu do písku a spoléhat na klasické, zajeté postupy. Doba jde do předu a my musíme s ní. 
Otevřete dveře novým marketingovým postupům a svezte se na trendech. Pojďme se společně podívat na ty, které nás budou provázet rokem 2021 a určitě stojí za pozornost.

#1Barvy roku

Začneme barevně. Pokud prodáváte nábytek, tapety, tvoříte grafiku nebo se zajímáte o design či módu, pak by vám neměly uniknout barvy letošního roku, kterými odborníci z amerického Pantone Colour Institutu vyhlásili zářivě žlutou a šedou. Žlutá barva má symbolizovat optimismus a naději, šedá pak pohodlí.

Barvy roku Pantone 2021

#2Milovníci módy se zahalí do pyžam, udržitelného materiálu a domácího oblečení

Kvůli uzavření prodejen a jejich nejistému znovuotevření musí prodejci oblečení smýšlet jinak. Většina z nás bude trávit čas v pohodlí domova a z toho důvodu nás čeká rok pohodlných oděvů, udržitelných materiálů, stylových roušek a pyžam.
Nemusíme zmiňovat, že díky koronaviru bude většina nákupů přes online prostředí. Na obrázku níže můžete vidět predikci světového trhu e-commerce do roku 2023. Co se kromě rostoucího trendu očekává? Očekává se, že v roce 2021 budou mobilní nákupy drtit ty desktopové. Očekává se, že přes mobilní zařízení bude tvořeno 72 % všech nákupů. A pokud máte rádi výlety do budoucna, máme tu ještě jednu predikci. V roce 2040 bude tvořit 95 % všech nákupů právě e-commerce.  

global e-commerce growth 2017-2023

#3Vyhledávání skrz obrázky a fotky

Vizuální vyhledávání se stává čím dál oblíbenější a SEO tak získává další pole působnosti. Chcete-li na tomto trendu vydělat, ujistěte se, že vaše fotografie jsou ve špičkové kvalitě. Nezapomeňte každé fotce přiřadit alternativní popisek, aby byla dohledatelná skrze klíčová slova a přidejte obrázky i do sitemapy, nebo klidně obrázkům vytvořte jednu samostatnou sitemapu přímo pro ně. 
Aplikace, které se vám budou hodit:

» Pinterest Lens
» Google Lens
» Glami
» Cam Find
» Google Images

#4TikTok a další nové sociální sítě

TikTok má v marketingovém světě budoucnost, a proto je třeba se na ni začít připravovat. Nemusíte do ní hned dávat půl milionu, ale stačí, když platformu přestanete přehlížet, pochopíte základy jejího fungování a zkusíte do světa vypustit alespoň nějaký organický obsah. 
Na rozdíl od Instagramu nebo Facebooku totiž nepotřebujete pro zviditelnění desetitisíce sledujících. Na TikToku dokážete upoutat pozornost snadno. Stačí originální a chytlavé video a velkorysý algoritmus zařídí zbytek.

Zcela nový trend, který během ledna nastal je nová aplikace Clubhouse, o které je řeč na každé sociální síti, a se kterou se jednoduše na letošní rok do trendů nepočítalo. Jestli však její aktuální trend potrvá i nadále, je ve hvězdách. Za nás má však takhle aplikace, která je postavená sdílení mluveného slova, určitě potenciál a není radno ji ignorovat.

#5Podcasty

V roce 2020 se rozjel trend snadno konzumovatelného obsahu. Ano, řeč je o podcastech, které si získaly oblibu u mnoha lidí. Na rozdíl od článků nebo newsletterů je můžete poslouchat při běhání, řízení nebo v práci. Není tedy divu, že si získaly takovou oblibu. A tento trend bude nadále pokračovat. 
Pohodlný a snadno dostupný obsah navíc pomůže značkám k hlubšímu spojení se zákazníky a poskytne důvěrnější způsob, jak s nimi zůstat v kontaktu.

Co poslouchat?Naše tipy na podcasty o podnikání,
marketingu a sociálních sítích:


 

#6Featured snipped

Celou řadu let se marketéři snažili dostat své klienty na pozici jedna v organických výsledcích vyhledávání. To jim už nestačí a chtějí víc, proto se zápasí o tzv. pozici nula. 
Pozice nula odkazuje na „vybraný úryvek“ na Googlu a SEO trendy v roce 2021 ji upřednostňují nade vše. Vybraný úryvek funguje jinak než ostatní položky ve výsledcích vyhledávání. Je oddělen malým políčkem a umístěn v horní části výsledků. Zobrazuje tak ještě relevantnější informace se snahou co nejlépe odpovědět na otázku uživatele. 
Jak vypadá featured snipped

#7Chatboti a konverzační marketing
aneb jsem jedno ucho, milý zákazníku

Už pár let se tu rodí přátelství e-shopů a webů s live chatem. V poslední době k live chatu přibývají chatboti. Ušetří vám čas, který byste jinak věnovali sezením u online chatu, ale zároveň nepřijdete o důležitou interakci s vašimi zákazníky. Chatboti nachází uplatnění i tam, kde dochází k opakujícím se činnostem. Svůj úspěch slaví třeba i v HR světě, kde zvládnou pohovor i preselekci kandidátů.

#8Segmentace

Dalším trendem, který není nový, ale spíše populární, je segmentace zákazníků. Myšlenka je jednoduchá. Namísto malého počtu velkých marketingových kampaní cílených na obecné publikum je lepší mít velký počet malých marketingových kampaní cílených na konkrétní publikum.
To vám umožní přesněji přizpůsobit obsah tak, aby vyhovoval jejich preferencím; například mít dva samostatné e-mailové seznamy pro velké investory a malé investory, a zasílat každému jiný informační newsletter, který obsahuje různé produkty.
Segmentace zákazníků

#9Personalizace

Na segmentaci úzce navazuje personalizace. V onlinu je jedna velká výhoda – dá se měřit téměř vše. Proto zkoumejte svou cílovou skupinu a personalizujte jí obsah. Nejenom, že budujete vztah se svým zákazníkem a zvyšujete konverzní poměr, ale hlavně ušetříte. Proč? Mnoho firem loni zjistilo, že pokud neinvestují do online reklamy, tak se na jejich web mnoho uživatelů nedostane. Je téměř jisté, že se letos do onlinu začnou tlačit. A to bude přirozeně zvyšovat cenu v reklamních systémech, protože se bude chtít na přední pozice dostat víc e-shopů i webů, a budou nabízet vyšší ceny za proklik. 

#10AD block for Adblock

Některé trendy, které nás čekají nejsou tak pozitivní, jako ty ostatní. Řeč je o blokátoru reklam. Neměl by se však pro většinu firem stát velkou překážkou. 
Podle průzkumu bude v letošním roce asi třetina uživatelů používat blokátor reklam. Není třeba hned vypínat PPC kampaně. Pokud se vaše reklamy stanou oběťmi blokátorů reklam, nejlepší strategií je přizpůsobit se. Upravte své marketingové kanály tak, aby vyhovovaly jiným, plodnějším kampaním, jako je např. influencer marketing nebo sponzorovaný obsah.

#11Lokální SEO

Svým způsobem je lokální SEO ještě výkonnější, než to široké. Lidé, kteří hledají konkrétní typ podnikání s jejich geografickým umístěním, mají větší zájem o nákup, takže je snazší je přivést. Vylaďte si tak profil na Google Moje firma a Firma.cz. 
Nejenom, že budete přivádět relevantní uživatele, ale pomůže vám to i zaplnit další pozice v SERPu. Nezapomínejte na to, že např. Google často mění svůj algoritmus, proto je důležité svůj zápis průběžně aktualizovat. Nezapomínejte na aktuální informace o svých provozovnách. 

#12Inovujte, inovujte a ještě jednou inovujte!

Světový trh e-commerce se vyvíjí rychle a pandemie ho ještě více zrychlila. Bez inovací se šance na přežití e-shopu výrazně snižuje. Nemusíte hned investovat statisíce do nového webu či e-shopu, ale můžete např. rozšířit dopravu, přidat více možností platby, zvyšovat rychlost webu, zlepšovat zákaznický zážitek apod. Protože vstup do e-commerce má velmi nízké bariéry, začít může téměř každý a pokud inovace neuděláte vy, udělají je ostatní a zákazníky vám seberou. 

#13Výdejní boxy

Trend, který pokračuje z roku 2020, je fenomén výdejních boxů. Řeč je samozřejmě o Zásilkovně, Alze, Mallu a mnoha dalších, kteří svými výdejními boxy zaplnili celé Česko. Boxy se stanou více oblíbené i v tomto roce, ať už z důvodu časového presu zákazníků, nebo z pandemických důvodů, kdy spousta lidí preferuje právě bezkontaktní doručení. 

#14Nákupy přímo na sociálních sítích

Na sociálních sítích lidé tráví víc času než kdy dřív. Je tak chytré je využívat k maximalizaci prodejních příležitostí. A to nejen formou obsahu, ale také třeba přímým zprostředkováním nákupu skrz nahrané produktové katalogy. 
Např. Instagram uvádí, že má 1 miliardu uživatelů a 90 % z nich již aktivně sleduje své oblíbené značky, přičemž mnoho z nich tyto profily denně navštěvuje. Využijte tento obrovský potenciál a maximálně usnadněte uživatelům nákup produktů, které je (nejen) na Instagramu zaujmou. 

#15Mikroinfluenceři

Mikroinfluenceři jsou lidem blíž. I přestože nebo právě protože nemají sledující a dosahy v řádech statisíců. Díky mikroinfluencerům snadněji oslovíte větší skupiny „průměrných konzumentů sociálních sítí“ s využitím menšího budgetu. Zkuste např. giveaway, dlouhodobější spolupráce nebo soutěže. Můžete tak dostát stejných čísel, jako kdybyste oslovili mnohem známější tváře. 
Eliška Bielková

Eliška Bielková

specialistka online marketingu

Eliška na začátku nastoupila na juniorskou pozici. Svět online marketingu ji hned nadchl. Po půl roce dostala na starost své první zakázky a nyní už se nezalekne ani těch větších. Nejvíce si rozumí se zbožovými srovnávači a nástrojem Mergado, kde získala i certifikát specialisty.  Mezi další oblíbené činnosti patří SEO nebo analytická činnost. Vedle správy svých zakázek pečuje také o nováčky, kterým pomáhá se získáním základních znalostí v online marketingu a jejich rozvojem. Pokud zrovna není v práci nebo ve škole, pravděpodobně cestuje po workshopech, konferencích, tráví čas s přáteli nebo hikuje po horách.

Nahoru