Upravit stránku

Marketingová strategie aneb mapa k úspěchu vaší firmy

Myslíte to se svým podnikáním opravdu vážně? A máte marketingovou strategii? Pokud jste si na obě otázky odpověděli ano, máte napůl vyhráno. A pokud jste si odpověděli ano pouze jednou, tak zbystřete a čtěte dál, neboť marketingová strategie je opomíjená marketingová bible, bez které by se do boje o zákazníka neměla pouštět ani ta nejmenší firmička.

Už dávno totiž neplatí, že se marketingová strategie týká pouze velkých firem s milionovými obraty ročně. Marketingová strategie je strategický dokument, který by měl být součástí každé firmy, a to včetně té nejmenší, kde jste na jedné straně vy a na druhé zákazník. Protože i když už jste na to dva, potřebujete mít jistotu, že oba jdete správným směrem.

Každou firmu to může potkat. Rozjede své podnikání, pár měsíců je to skvělé, tržby rostou, zákazníci přibývají a po pár měsících nastane zlom. Tržby začnou padat, lidé začnou odcházet ke konkurenci a firmě nezbude nic jiného než zavřít krám. Ale co by se stalo, kdyby se v této situaci měla firma kam podívat? Někam, co ji napoví, zda to, co dělá, dělá dobře?

Nebo může nastat jiný případ. Firma to od začátku má dobře rozjeté, zákazníci jsou jí věrní, opakovaně se vracejí a firma se rozhodne spustit kampaň, aby prodej ještě více podpořila. Zjistí ale, že vlastně neví, jak celou kampaň postavit. A to je špatně. Každý by měl vědět, kam se podívat a na co se ptát, když potřebuje vytvořit dobrou kampaň nebo jen potřebuje správně oslovit svého zákazníka.

A proč je dobré mít plán? Vždycky víte, kam jdete. 

Dobrá marketingová strategie by měla vycházet z průzkumu trhu a měla by být zaměřena se na správný mix produktů, aby bylo možné využit maximální potenciál podnikání. Pomocí dobré strategie dokážete správně komunikovat se zákazníkem a pochopit jeho potřeby, implementovat nejefektivnější marketingové metody nebo zjistit své konkurenční výhody. 

Marketingová strategiepřivádí nové zákazníky

Podívejte se, jak správně nastavená strategie pomohla
firmě Barko uspět na trhu s druhotnými surovinami. 

Z čeho se skládámarketingová strategie?

V marketingové strategii by rozhodně neměly chybět cíle společnosti, které dávají dalším dílčím částem směr. Cíle společnosti si můžeme představit jako kořen stromu firmy, ze kterého by měly vyrůstat jednotlivé její dílčí činnosti.
 
Dalšími nezbytnými prvky správné marketingové strategie jsou analýza konkurence, analýza trhu, marketingový plán, definice marketingového mixu či poznání svého zákazníka.

Pokud se svým produktem vstupujete na nový trh, vždy je nezbytné provést analýzu daného trhu, abyste poznali, zda je stejný či podobný produkt již na trhu prodáván či zda již není produktem trh přesycen.

S tím souvisí i analýza konkurence a zjištění vašich konkurenčních výhod, které vás od konkurence odliší. Analýzou konkurence poznáte své silné i slabé stránky a budete hned ze začátku vědět, na čem je potřeba zapracovat nebo v čem jste oproti konkurenci lepší a můžete to tak využít ve svůj prospěch.

Ještě předtím, než se pustíte do tvorby správného marketingové mixu, je nezbytné poznat svého zákazníka. K tomu, aby byla vaše komunikace co nejefektivnější, je potřeba si určit, kdo je vaše cílová skupina. Od toho se odvíjí i definice vašeho ideálního zákazníka, např. jeho věk, pohlaví, zájmy či bydliště. Bude pak pro vás snazší tyto budoucí zákazníky oslovovat, neboť se budete zaměřovat na segment, který je pro vás relevantní a používat takové metody oslovování, které budou efektivní.

Pokud toto všechno splníte, přichází na řadu příprava marketingového plánu.

Jaký je rozdíl mezi marketingovou strategií a marketingovým plánem?

Rozdíl je v tom, že marketingová strategie je dlouhodobý koncept a strategie, jak uspět na trhu. Oproti tomu marketingový plán obsahuje konkrétní činnosti, díky kterým svých cílů popsaných ve strategii dosáhnete. 

Na závěr vše doplníte finančním plánem, ve kterém dopředu naplánujete investice do jednotlivých marketingových činností a můžete se pustit do boje.

Vytvořit úspěšnou marketingovou strategii není vůbec jednoduché a zabere to spoustu času, peněz i energie. Avšak tato vstupní investice vám ušetří nejen spoustu financí a času do budoucna, ale podrží vás ve vaší cestě za vysněným úspěchem a ziskem. Neboť správná marketingová strategie je vaše silná zbraň pro úspěch na trhu.

Eliška Bielková

Eliška Bielková

specialistka online marketingu

Eliška na začátku nastoupila na juniorskou pozici. Svět online marketingu ji hned nadchl. Po půl roce dostala na starost své první zakázky a nyní už se nezalekne ani těch větších. Nejvíce si rozumí se zbožovými srovnávači a nástrojem Mergado, kde získala i certifikát specialisty.  Mezi další oblíbené činnosti patří SEO nebo analytická činnost. Vedle správy svých zakázek pečuje také o nováčky, kterým pomáhá se získáním základních znalostí v online marketingu a jejich rozvojem. Pokud zrovna není v práci nebo ve škole, pravděpodobně cestuje po workshopech, konferencích, tráví čas s přáteli nebo hikuje po horách.

Nejste si jistí, že vaše PPC reklama vydělává tolik, kolik by měla? Neutrácejte zbytečně.PPC audit zdarma

Nahoru