Pisatelské tipy i odhalená tajemství z 10. CopyCampu

Kdo je Richard z Wooxu a existuje vůbec? Jak se podařilo Michelle
Losekoot napsat knihu a nezbláznit se? Jak pomocí textů přesvědčit
nepřesvědčitelného a jak na firemní blog, který na sebe sám vydělá?
Díky 10. CopyCampu známe na všechno odpověď. 

Jubilejní 10. CopyCamp spojil 10 senzačních jmen na pódiu, báječnou atmosféru a kupu myšlenek, o kterých přemýšlím ještě pár dní po návratu zpět do kanceláře. V podstatě šlo o takové copy Vánoce, protože to byl den splněných přání. Na pódiu se totiž objevily osobnosti, které si účastníci předešlých ročníků sami přáli. 

Někdy stačí milionový nápad místo milionového rozpočtu

Opravdu stačí mít milionový nápad namísto milionového rozpočtu? Stačilo několik tipů a publikum o tom bylo přesvědčeno. Zkuste v copywritingu investovat trochu času do správných věcí a výsledky se dostaví.  

  • Pověnujte se třeba (ne)důležitým anchor textům. Zbavte se díky analýze klíčových slov všech nicneříkajících odkazů se slovy „klikněte zde“.
  • Nebo buďte při tvorbě obsahu ještě víc vynalézaví a zpracujte téma, které nikdo předtím nezpracoval. I přestože je hledané. To si ověřte v Google Trends.
  • Hrajte si s metadaty a hecujte sami sebe, aby každá další úprava vedla k lepším výsledkům. Hledejte potenciál ve vlastních textech. I 2 minutky práce mohou přinést relevantní výsledky.
  • Využijte v komunikaci aktuální dění. Reagujte rychle. Trendy si ověřujte (Google, Seznam, Ahrefs), udělejte si mini analýzu klíčových slov a vypusťte svůj obsah na sociální média a do PPC kampaní. Tady hodně pomůže úzká spolupráce a dostatečný kontakt s klientem – ať víte, kdy se co v jeho oboru šustne.

LUCIE HRDINOVÁ & MARTINA TOMKOVÁ | Copyholky z Hájedničky

Jak napsat knihu

Jak napsat knihu a nezbláznit se? Jak ji vydat? Jak ji správně promovat? Co když si to koupí jenom moje máma? Psaní knihy spolkne obrovskou dávku času a nervů. Je fajn mít klidně terapeuta, fyzioterapeuta, výživového poradce nebo třeba tchýni. Nebo všechny. Aby vám pomohli tohle období hecnout a knihu dopsat. 

  • Stejně tak pomůže, když o tom všem řeknete – aspoň budete mít sociální závazek. 
  • Aby vám to hezky odsejpalo, vysněte si tu nejlepší variantu a realitu nechte být. Michelle třeba zkusila při promování první knihy oslovit Ondru Brzobohatého. Protože by to bylo hezký. A ono to klaplo!
  • Je dobré vědět, že psaní knihy je jako mít dítě. Na výsledný produkt budete pyšní až za pár let. 
  • I když se zdá, že vydat knížku o marketingu je podobné jako vydat knižně předpověď počasí, nás nová knížka Michelle a Elišky Vyhnánkové Jak na sítě moc baví.

MICHELLE LOSEKOOT | Freelancer 

7 fíglů, jak napsat famózní otvírák

Otvírák. Anotace. Perex. Těch pár řádků na začátku. Je jedno, jak budeme tomu textu říkat, ale na jednom se shodneme – musí být famózní. Pokud chcete zaujmout, přemýšlejte opravdu out of box. Co může pomůže rozvířit vody vaší fantazie?

  • Slovní asociace – co vám padne na mysl při vyslovení ústředního tématu? Hrajte si se slovy a pak je rozvíjejte v textu.
  • Obrazové asociace – využijte třeba obrazové karty, díky kterým nahlédnete na téma z jiné perspektivy.  Bude pro vás jednodušší téma zpracovat originálním způsobem. 
  • Použijte tajemství. Tajemstvím může být hrdina, důvod, záporák i konec. Popište příběh, ale z jedné ze zásadních informací udělejte nedobytné, ale lákavé tajemství. 
  • Práce s detailem – vytrhněte jeden velice podrobný detail z celého příběhu a využijte ho.
  • Metafora – fungovala a fungovat bude.
  • AIDA – inspirujte se klasikou mezi obsahovými frameworky. Přitáhněte pozornost (Attraction) třeba číslem, citací nebo faktem. Zájem (Interest) na sebe nenechá dlouho čekat a touha (Desire) po rozuzlení povede rovnou k akci (Action).
  • PAS (Problem, Agitation, Solution) - vyobrazte problém, přiostřete a nabídněte čtenáři jednoduché řešení.

RICHARD DOBIÁŠ | Dobrý copywriter

Práce s příběhem a její vedlejší účinky

Příběhy jsou všude kolem nás. V reklamě, v umění, médiích, náboženství nebo politice. Dokážou kouzla. Přesvědčí nepřesvědčitelného. Jak? Je to jednoduché. Protože jsou pro nás naprosto přirozené. I vzpomínky si přehráváme jako příběhy. Jsou celosvětovou veličinou a můžeme díky nim oslovit celou planetu. Tak na to při tvorbě obsahu nezapomínejme.

RENÉ NEKUDA | Analytik příběhů a lektor tvůrčího psaní

10 originálních autorských stylů českého copywritingu

Pavel během své přednášky představil svůj pohled 10 unikátních stylů českého copywritingu. Mezi ně se probojovalo (nepřekvapivě a zaslouženě!) hned několik speakerů, kteří vystoupili na pódiu CopyCampu před Pavlem, po něm nebo v minulých ročnících. 10 stylů znamená 10 autorů a tím pádem obrovskou dávku rozličné inspirace. Račte si pro ni kliknout na Pavlův blog Nejlepší copywriter.

PAVEL ŠENKAPOUN | Námezdní pisálek

Moments of magic, Moments of misery a životní cyklus zákazníka

Je velmi důležité znát cyklus vašeho zákazníka. Najděte si v cyklu zákazníka tzv. moments of magic, moments of misery a řešte je, věnujte se jim a pracujte s nimi. Hodně vám v tomto ohledu pomůžou data. Je dobré data sbírat, umět v nich číst a na jejich základě se rozhodovat. Napadlo by vás, že když je venku hezky, tak Dáme jídlo má o dost méně objednávek? 

BŘETISLAV STROMKO | Head of Marketing and Business Intelligence | Dámejídlo.cz

Něžná facka, kterou by měl dostat každý copywriter

Proč by měl každý copywriter dostat facku? Protože ji potřebuje a posune ho v tvorbě dál. I kdyby jen o kousek. Taková facka je ten nejcennější dar, který copík dostane. A taky může rozdávat.

  • Když revize a zpětná vazba chybí, chybí taky motivace. To může vést až ke změně zaměstnání. 
  • Způsobů seberozvoje je mnoho. Od knih přes blogy k přednáškám a workshopům. Když to ale shrneme, nejdůležitější je číst, číst, číst a psát, psát, a ještě víc psát. A potom sbírat právě zpětnou vazbu.
  • Je fajn si uvědomit, že revize je individuální (i když kritický) pohled na text. Bez zaujetí. Není to útok na copíkovo ego. Nejde ale vypracovat bez znalosti kontextu. Pro koho je text určený a co je jeho cílem.
  • Pokud budete dělat revizi, buďte hodně konkrétní u pochval. „To bylo moc pěkně napsaný!“ nikdy nikoho neposune.
  • Nechte svým textům nafackovat. Nebudete toho litovat. V budoucnu.

MARTINA VEJVODOVÁ | Copywriting & customer care | Obsahová agentura

Jak udělat skvělý firemní blog ještě lepší

Tipů pro vylepšení firemního blogu není nikdy dost. A co teprve těch ověřených na jednom z nejlepších firemních blogů v České republice – Tchibo Blog. Najde se někdo, koho by minul a nenašel se v alespoň jednom z nekonečně inspirativních a praktických článků? Ale jak na to, aby firemní blog nebyl jen černá díra na náklady a sám na sebe vydělal? Pojďme na ty konkrétní rady:

  • Pracujte s provázaným obsahem, který odrazí cíl firmy a definujte si autorský styl. Musíte mít jasno JAK a KE KOMU mluvíte/píšete. A co chceme, aby si z toho odnesl. 
  • U Tchibo Blogu se osvědčil „infinite scroll“, důraz na otvíráky a práce s klíčovými slovy a aktuálními trendy.
  • Firemní blog nemusí jen prodávat. Ale je to jeho součást, tak se za to nestyďte. Prodejní články klidně doplňte obsahem se zábavou a vzděláním. Tak, aby to sedělo k cíli firmy.
  • Využijte framework STDC a přemýšlejte, jakým obsahem oslovíte potenciální zákazníky (SEE), jaký vytvoříte pro zákazníky, kteří značku zvažují (THINK), jak zaujmete obsahem ty, kteří už nakupují (DO) a speciální pozornost věnujte obsahu pro loajální zákazníky (CARE).
  • Musíte vědět, kudy čtenáře oslovíte. Využijete sociální sítě? Newsletter? Kampaně? 
  • Dejte čtenářovi něco „navíc“ – návod, checklist, infografika. 
  • Nastavte si jednotný vizuál. Pokud pro vás pracují externisti, vytvořte jim manuál. Může obsahovat návody, moodboardy, doporučení, ukázky. Externista tak lépe splní vaše očekávání. 
  • Jak to všechno změřit? Není to lehké. Záleží na vašem cíli. Zaměřit se můžete na to, odkud čtenáři chodí a jak kvalitní jsou, jestli pak nakoupí, co na obsah říkají, co jim chybí, jak daleko články dočtou nebo jestli např. stáhli přiloženou infografiku.
  • Nedělejte to jako konkurence, dělejte to jako VY. A dělejte to, co lidi baví.

MARIE HÁKOVÁ | Social media Lead, editorka, blogerka | Sibiřanka.cz, Obsahová agentura Bubble

Jak využít přirozené instinkty lidí v textech na webu

Ondrův blog milujeme. Je natřískaný konkrétními tipy, které jsou ve většině případů podložené řadou výzkumů. Ani jeho přednáška nebyla jiná. Odvážíme si hned několik rad, díky kterým můžou texty fungovat mnohem lépe:

  • Vždy buďte osobní a lidští. 
  • Ukažte důkaz – srovnání před a po pomocí fotek, věc k dispozici na vyzkoušení. Předveďte, že produkt/službu používá hodně lidí.
  • Je v pořádku přiznat chybu. Nebo to, že nejste nejlepší. Podívejte, jak to funguje dvojkám na online trhu s elektronikou.
  • Tvořte lokálně. Přiblížíte se tak nejvíc čtenáři. („Použijte ručník víc než jednou.“ fungovalo o něco hůř než „Lidé v tomto pokoji použili ručník víc než jednou“.)
  • Podobně to je i s pozitivním příkladem – lépe funguje „Z národního parku se ukradne každý rok 14 tun… “ vs. „97 % lidí nekrade… “. Hraje zde rozdíl mezi tím, co je správné a co dělá většina. Využijte instinkty ku prospěchu lidí. 
  • Lidé mají největší důvěru k produktům s hodnocením 4,2-4,5. Ne s hodnocením 5.


ONDŘEJ ILINČEV | CRO & UX expert | www.illincev.com

Tonalita jako alfa a omega komunikace

Richard, který je podepsaný pod každým newsletterem, který z Wooxu přijde, je fenomén. Nikdo neví, jak Richard vypadá, možná ani jak se jmenuje, nebo jestli vůbec existuje. Když ale dorazil na pódium, tak trochu na chvíli rozbil to, co všichni bereme jako jistotu. Strategie, persony, cílovky, obsahové plány… U Wooxu je to jinak. Woox nehledá persony ani cílovku. Cílovka si najde Woox. Díky jejich firemnímu tone of voice.

Díky tomu, že veškerá komunikace vychází ze srdce firmy a toho, jací lidé v ní pracují. Komunikace je jednoduše tak dobrá a originální, že nabaluje zákazníky sama. Možná je to výjimka, která potvrzuje pravidlo. Možná jsou pravidla opravdu od toho, aby se porušovala.

RICHARD Z WOOXU | woox.cz

Hájedničko, přejeme CopyCampu
krásné 10. „narozeniny“!


Děkujeme za splněná přání v podobě vysněných speakerů na pódiu
i za větší počet porcí sushi. Jedno je jistý, uvidíme se příště.♡

Aneta Kubů

Aneta Kubů

marketingová ředitelka

Aneta má na starost, aby byla eBRÁNA vidět. Jejím cílem je, aby přibývali další klienti, kterým můžeme být spolehlivým partnerem a průvodcem v online světě, a aby ti stávající byli co nejvíce spokojení. Spravuje náš firemní i kariérní web, kraluje našim firemním sociálním sítím, eventům a všemu obsahu, který od eBRÁNY dostáváte. Mimo to pečuje i o interní marketing, teambuildingy a spokojenost zaměstnanců. Čas, který nevěnuje práci, tráví na cestách po světě nebo mezi horami knih.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti