Naše vývojová drbna udržuje eBRÁŇÁKY v obraze
Víte, co se stane, když spojíte kreativní myšlení s technologickou inovací firmy? Bude to jako oheň a vítr? Teplo a chlad? Jsou to celkem protiklady, ale u nás jsme se k tomu postavili čelem. A že to byla výzva. Pojďme se podívat prvně na teorii a pak pokochat praxí, která je u nás barevná a radostná. Jak to taky má v každé dobře nastavené firemní kultuře být.
Proč jsou pravidelné reporty o děnív jednotlivých odděleních firmy alfou a omegou?
- Lepší transparentnost – Průzkum společnosti Gullap ukázal, že transparentní komunikace vede k vyšší angažovanosti zaměstnanců a pravidelné reporty pomáhají lidem lépe porozumět strategickým cílům.
- Větší produktivita – Studie společnosti McKinsey dokázala, že produktivita zaměstnanců se může díky interní komunikaci zvýšit až o 25 %.
- Podpora inovací – Pravidelná výměna informací mezi odděleními může inspirovat k novým nápadům a inovacím. Když se zaměstnanci dozvídají o projektech a úspěších v jiných částech firmy, může to vést k nečekaným spojením a novým příležitostem pro spolupráci.
- Lepší rozhodování – S průběžnými aktualizacemi o stavu a vývoji v různých odděleních mají manažeři a týmy lepší přehled, který pomáhá při strategickém plánování a přidělování zdrojů.
- Větší spokojenost a retence zaměstnanců – U zaměstnanců, kteří mají pocit, že jsou dobře informováni o dění ve společnosti, je o 30 % nižší pravděpodobnost, že odejdou. Dobrá interní komunikace také podporuje pocit zapojení a loajality.
Zdravá rivalitažene vývojový tým kupředu
Ve firmě je nás okolo 130. Kanceláře plné kreativních kolegů na oddělení marketingu, HR nebo contentu. S těmito kreativci mají „soupeřit” o pozornost a komunikovat, co dělají, například i produkťáci nebo naše vývojové oddělení.
Na vývoji víme, že nejsme schopni publikovat 2-3 články týdně jako kolegové. Proto jsme se rozhodli, že naše frekvence bude výrazně nižší, ale nepřehlédnutelná, vtipná a všechny ty technické nezbytnosti se pokusíme předat co nejnázorněji.
Začalo to u nás docela nevinně. Začali jsme psát zmíněné pravidelné reporty do firmy pro naše kolegy. Bylo to zejména z důvodu stále se opakujících dotazů typu: „A co tam na tom vývoji teď děláte?”. Je to docela těžký podat stručnou, ale jasnou odpověď. Když se objevila někde v shluku kolegů odpověď, že tam něco vyvíjíme, málem to vždycky naše programátory a vývojáře zvedlo ze židle.
Vyjděte ze stínu formalita budujte vlastní značku skrze firmu
Táhneme za jeden provaz aneb vzájemná spolupráce napříč firmou
Velmi důležitá je u nás vzájemná spolupráce a komunikace. Programování je velmi často vnímáno jako samotářská činnost, ale u nás se pracuje v týmech. Tým funguje v obecných pravidlech čtrnáctidenního SCRUMu, která zahrnují denní standup, v lichém týdnu Grooming, který je zaměřen na ohodnocení náročnosti úkolů, a v sudém Review, Retrospektiva a Planning. Na naše Review má přístup kdokoliv z firmy, ale stále se nám nedaří eBRÁŇÁKY motivovat k její účasti, a i proto je pro nás mnohem důležitější zaujmout kolegy pomocí pravidelného reportu. Vzájemně také pracujeme na projektech s jinými týmy, které vždycky vnímáme jako velkou výzvu se zdárným koncem.
Vepsala se do naší firemní DNA. Každý už znáVývojovou drbnu
Postupně jsme se tedy začali dostávat do povědomí firmy s reporty z vývojovo-produktového oddělení. Naše novinky nezapadaly mezi běžné články a rozesmály celou firmu. Což by mohlo být také zásluhou textů, které tam tvoříme. Ale pamatujete si na to, že se náš tým skládá také z Frontend developerů? Tak právě náš Tomáš dělá naše reporty nezapomenutelné.
Jinými slovy, u nás jsme „Vývojový report" nezrušili, ale povýšili ho na další level. A právě Tomáš přišel s nápadem na jeho jméno. Naše firma je totiž velice společenská a tvoříme zde #eBRÁNAfamily. A v každé rodině jsou tajemství i drby. My nejsme žádnou výjimkou. Tak jsme začali naše reporty nazývat VÝVOJÁ DRBNA a já se stala její tváří.
Pro srandu nejdeme daleko a veřejně publikujeme, jak nám to podmínky a politika dovolí. Posíláme ke zhlédnutí pár našich titulků:
Co do takového reportu uvést? Nešetřete samochválou
Co do obsahu, u reportů určitě neplatí, že samochvála smrdí. Jak jinak se kolegové dozví o vašich úspěších? Do vnitrofiremních reportů můžete uvést prakticky všechno, co vašemu oddělení náleží. Kolegyně Andrejka, vedoucí HR, nedávno například psala na svůj LinkedIN o tom, jaké nám holky připravují reporty. Týkají se náborů, různých akcí pro nás eBRÁŇÁKY i HR konzultací. No, proč ne?
Ta škála je opravdu pestrá a záleží jen na tom, co chcete vzkázat světu. Náš svět je eBRÁNA a my mu vždycky chceme zábavnou formou předat co nejvíc informací v nejkratším možném čase. Protože... Věděli jste, že na udržení pozornosti při čtení reportu (nebo čehokoliv jiného) máte jen 10 minut? Pak už to chce trošku rozptýlení. A to my rozptylujeme celým reportem :)
V reportu píšeme o:
- aktualizaci nové platformy
- nových produktech, které interně využíváme
- personálních změnách na našem oddělení
- novinkách na stávajících produktech
- vzdělávacích akcích, které jsme navštívili
- spuštěných webech, ze kterých pak vycházejí reference
Pravidelnými reporty to u nás neskončilo. Když jsme viděli, že funguje jejich grafická linka, začali jsme ve stejném stylu komunikovat všechny naše výstupy. Roční plány vývoje, výsledky jednotlivých projektů apod.
Troufnete si být taky černou ovcí?
Měli byste strach, že až moc vybočíte z davu? Že budete za černou ovci? Občas to za to prostě stojí. Risk je zisk. Nesmíte se bát každého dalšího kroku, který chcete v životě udělat. Třeba i z vašeho nápadu pak vzejde nápad na launch firemního oblečení. A bude to mít další dopad.
Jedeme na stejný vlně?
Určitě jsem vám neukázala všechno, ale kompletní databázi našich drben mají eBRÁŇÁCI k dispozici denně. Chcete to vidět taky? Tak co takhle u nás dělat vývojáře? Máme teď zrovna volnou židli!