Naše vývojová drbna udržuje eBRÁŇÁKY v obraze

Na vývojovém a produktovém oddělení jsme rozhodli, že frekvence našeho pravidelného reportingu pro kolegy bude sice nižší, zato nepřehlédnutelná, vtipná a všechny ty technické nezbytnosti se vždy pokusíme předat co nejnázorněji. Daří se nám to? Přesvědčte se sami a okoukněte naši drbnu.

Víte, co se stane, když spojíte kreativní myšlení s technologickou inovací firmy? Bude to jako oheň a vítr? Teplo a chlad? Jsou to celkem protiklady, ale u nás jsme se k tomu postavili čelem. A že to byla výzva. Pojďme se podívat prvně na teorii a pak pokochat praxí, která je u nás barevná a radostná. Jak to taky má v každé dobře nastavené firemní kultuře být.


Proč jsou pravidelné reporty o děnív jednotlivých odděleních firmy alfou a omegou?

Reporty rozšiřují povědomí o všech (i těch méně výrazných) týmech firmy. A co je důležité, přispívají k celkové efektivitě, transparentnosti a spolupráci v organizaci. Společně si to trošku statisticky přiblížíme.
  • Lepší transparentnost – Průzkum společnosti Gullap ukázal, že transparentní komunikace vede k vyšší angažovanosti zaměstnanců a pravidelné reporty pomáhají lidem lépe porozumět strategickým cílům.
  • Větší produktivita Studie společnosti McKinsey dokázala, že produktivita zaměstnanců se může díky interní komunikaci zvýšit až o 25 %.
  • Podpora inovací – Pravidelná výměna informací mezi odděleními může inspirovat k novým nápadům a inovacím. Když se zaměstnanci dozvídají o projektech a úspěších v jiných částech firmy, může to vést k nečekaným spojením a novým příležitostem pro spolupráci. 
  • Lepší rozhodování – S průběžnými aktualizacemi o stavu a vývoji v různých odděleních mají manažeři a týmy lepší přehled, který pomáhá při strategickém plánování a přidělování zdrojů. 
  • Větší spokojenost a retence zaměstnanců – U zaměstnanců, kteří mají pocit, že jsou dobře informováni o dění ve společnosti, je o 30 % nižší pravděpodobnost, že odejdou. Dobrá interní komunikace také podporuje pocit zapojení a loajality.

Zdravá rivalitažene vývojový tým kupředu

Ve firmě je nás okolo 130. Kanceláře plné kreativních kolegů na oddělení marketingu, HR nebo contentu. S těmito kreativci mají „soupeřit” o pozornost a komunikovat, co dělají, například i produkťáci nebo naše vývojové oddělení.

Na vývoji víme, že nejsme schopni publikovat 2-3 články týdně jako kolegové. Proto jsme se rozhodli, že naše frekvence bude výrazně nižší, ale nepřehlédnutelná, vtipná a všechny ty technické nezbytnosti se pokusíme předat co nejnázorněji.

Začalo to u nás docela nevinně. Začali jsme psát zmíněné pravidelné reporty do firmy pro naše kolegy. Bylo to zejména z důvodu stále se opakujících dotazů typu: „A co tam na tom vývoji teď děláte?”. Je to docela těžký podat stručnou, ale jasnou odpověď. Když se objevila někde v shluku kolegů odpověď, že tam něco vyvíjíme, málem to vždycky naše programátory a vývojáře zvedlo ze židle.

Věděl jsem, že s partou vývojářů a IT specialistů nebudeme schopni srozumitelně a pravidelně informovat do firmy. Proto jsme se rozhodli naši komunikaci úplně odlišit, aby ji nikdo z firmy nemohl přehlédnout a každý ve firmě se těšil, kdy vyjde další díl.
Petr Soukup

Technický ředitel

Opravdu jsme chtěli naši práci kolegům co nejvíc přiblížit. Stručně, zábavně a přímo k věci. S tímhle nápadem přišla ještě naše bývalá kolegyně a z úplně prvotních nápadů vzniklo něco, nad čím každý kvartál žasne celá firma. Dokázali jsme ten nápad proměnit v realitu.

Vyjděte ze stínu formalita budujte vlastní značku skrze firmu

Budování značky zní jako běh na dlouhou trať. A nám to trvalo přes dva roky, než jsme se s našimi reporty vryli pod kůži. Firma začala vnímat vývoj jako větší součást firmy i právě díky tomu, že věděla, že jen nevyvíjíme. Protože více než 80 % všech inovací dnes pochází právě od týmů, které pravidelně sdílí své pokroky a spolupracují napříč různými odděleními. Věděli jsme, že jsme s tímto typem reportu nešlápli vedle.
Náš tým se skládá z vývojového a produktového oddělení. Na produktovém oddělení najdete manažery produktů, jako je eWeb, eShop a eSystem. Naopak na vývojovém oddělení to kvete různorodostí. Máme tam testerský tým, Backend i Frontend developery, SCRUM mastera a vedoucího vývojového týmu.

Táhneme za jeden provaz aneb vzájemná spolupráce napříč firmou

Velmi důležitá je u nás vzájemná spolupráce a komunikace. Programování je velmi často vnímáno jako samotářská činnost, ale u nás se pracuje v týmech. Tým funguje v obecných pravidlech čtrnáctidenního SCRUMu, která zahrnují denní standup, v lichém týdnu Grooming, který je zaměřen na ohodnocení náročnosti úkolů, a v sudém Review, Retrospektiva a Planning. Na naše Review má přístup kdokoliv z firmy, ale stále se nám nedaří eBRÁŇÁKY motivovat k její účasti, a i proto je pro nás mnohem důležitější zaujmout kolegy pomocí pravidelného reportu. Vzájemně také pracujeme na projektech s jinými týmy, které vždycky vnímáme jako velkou výzvu se zdárným koncem.

Spolupráce mezi odděleními je skvělá. Například nedávná týmovka vývoje a produkce. Všichni jsme šli za tím, aby byl klient s webovou prezentací spokojen. I když se u klienta měnily priority, tak jsme se s tím nakonec všichni dobře poprali. Navíc jsme na jeho stránkách ABO valve mohli využít i modernější technologie, takže za mě určitě víc než dobrý.
Jakub Hurda

Senior programátor


Vepsala se do naší firemní DNA. Každý už znáVývojovou drbnu

Postupně jsme se tedy začali dostávat do povědomí firmy s reporty z vývojovo-produktového oddělení. Naše novinky nezapadaly mezi běžné články a rozesmály celou firmu. Což by mohlo být také zásluhou textů, které tam tvoříme. Ale pamatujete si na to, že se náš tým skládá také z Frontend developerů? Tak právě náš Tomáš dělá naše reporty nezapomenutelné.

Vždycky se těším, až přijde ten čas a začneme realizovat další číslo Vývojové drbny. Je to úplně jiný směr frontendové práce, než co dělám na denní bázi. A mám možnost se vyjádřit pomocí různé grafiky, kterou pro kolegy tvořím. Věřím, že právě i tímto nevšedním stylem nás firma začala více vnímat. Určitě je to něco, co má smysl a v čem chceme pokračovat.
Tomáš Fejfar

Frontend génius

Jinými slovy, u nás jsme „Vývojový report" nezrušili, ale povýšili ho na další level. A právě Tomáš přišel s nápadem na jeho jméno. Naše firma je totiž velice společenská a tvoříme zde #eBRÁNAfamily. A v každé rodině jsou tajemství i drby. My nejsme žádnou výjimkou. Tak jsme začali naše reporty nazývat VÝVOJÁ DRBNA a já se stala její tváří.

Vývojovou drbnu tvoříme pomocí našeho vnitrofiremního systému pro komunikaci, díky kterému můžete tvořit takové reporty i vy. Podívejte se na možnosti jeho zavedení k vám do firmy

Pro srandu nejdeme daleko a veřejně publikujeme, jak nám to podmínky a politika dovolí. Posíláme ke zhlédnutí pár našich titulků:

Nejeden kolega se vedle mě na chodbě zastaví a posteskne si, že to není realita.

Co do takového reportu uvést? Nešetřete samochválou

Co do obsahu, u reportů určitě neplatí, že samochvála smrdí. Jak jinak se kolegové dozví o vašich úspěších? Do vnitrofiremních reportů můžete uvést prakticky všechno, co vašemu oddělení náleží. Kolegyně Andrejka, vedoucí HR, nedávno například psala na svůj LinkedIN o tom, jaké nám holky připravují reporty. Týkají se náborů, různých akcí pro nás eBRÁŇÁKY i HR konzultací. No, proč ne?

Ta škála je opravdu pestrá a záleží jen na tom, co chcete vzkázat světu. Náš svět je eBRÁNA a my mu vždycky chceme zábavnou formou předat co nejvíc informací v nejkratším možném čase. Protože... Věděli jste, že na udržení pozornosti při čtení reportu (nebo čehokoliv jiného) máte jen 10 minut? Pak už to chce trošku rozptýlení. A to my rozptylujeme celým reportem :)

V reportu píšeme o:
  • aktualizaci nové platformy
  • nových produktech, které interně využíváme
  • personálních změnách na našem oddělení
  • novinkách na stávajících produktech
  • vzdělávacích akcích, které jsme navštívili
  • spuštěných webech, ze kterých pak vycházejí reference

Pravidelnými reporty to u nás neskončilo. Když jsme viděli, že funguje jejich grafická linka, začali jsme ve stejném stylu komunikovat všechny naše výstupy. Roční plány vývoje, výsledky jednotlivých projektů apod.

Troufnete si být taky černou ovcí?

Měli byste strach, že až moc vybočíte z davu? Že budete za černou ovci? Občas to za to prostě stojí. Risk je zisk. Nesmíte se bát každého dalšího kroku, který chcete v životě udělat. Třeba i z vašeho nápadu pak vzejde nápad na launch firemního oblečení. A bude to mít další dopad.

Jedeme na stejný vlně?

Určitě jsem vám neukázala všechno, ale kompletní databázi našich drben mají eBRÁŇÁCI k dispozici denně. Chcete to vidět taky? Tak co takhle u nás dělat vývojáře? Máme teď zrovna volnou židli!


Franková Kateřina

Franková Kateřina

Asistentka produktového manažera

První kroky v eBRÁNĚ zavedly Káťu na pozici marketingové specialistky pro naše produkty. Zpočátku tak usedla do kanceláře našich produkťáků, aby se stala jejich pravou rukou. Postupem času bylo jasné, že Káťa skvěle zvládá nejen administrativu, ale i komunikaci, a navíc v sobě nezapře kreativního ducha. V marketingu se zkrátka našla. Proto se dnes stará o spolupráci a vztahy s našimi partnery, které upevňuje milým přístupem. Pokud s nimi zrovna nekomunikuje, nenavolává NPS nebo nemá přednášku ve škole, tak ji najdete v kavárně, s přáteli či na procházce s pejskem.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti