SEO RESTART 2023 | eBRÁNA review
Jan TichýQuo vadis SEO
Konferenci otevřel svým keynotem Jan Tichý. Zásadní myšlenkou je přerod od vyhledávačů k odpovídačům. Připomněl, že dnešní SEO není jenom o využití co nejvíce klíčových slov na stránce, ale hlavně o pokrytí daného tématu a dostatečnému počtu vstupních stránek. Zpětné odkazy podle něj představují veřejné hlasování o autoritě domény. Naše veškeré snahy by měly směřovat k tvorbě tak kvalitního obsahu, aby na nás lidé odkazovali sami od sebe organicky.
S příchodem AI předpovídá menší traffic z organicu. Uživatelé budou mít čím dál tím větší možnost se dozvědět odpovědi na svoje otázky přímo v SERPu, a výrazně tak poklesne poměr prokliků přímo na stránky. Ostatně tento posun je viditelný již v dnešní době prostřednictvím featured a rich snippetů a rostoucímu počtu zero-clicks vyhledávání.
Jaká úskalí ale AI přináší? Podle Tichého čerpá pouze z dostupných zdrojů. Nemá tak šanci vymyslet nic nového, lidskou kreativitu nenahradí. Nikdy nebude originální a užitečná nad rámec common knowledge.
Jakou cestou by se měli SEO specialisté vydat?
Vojtěch FialaPraktické využití AI v SEO pro začátečníky i (středně) pokročilé
AI změní svět, ať se nám to líbí, nebo ne. To jsou slova Vojty Fialy, který dokonale propojil teorii s praxí. To, jakým způsobem AI využijeme pro naši praxi, je pouze na nás. Může to být dobrý sluha, pokud ho využijeme správným způsobem.
Každá dobrá marketingová strategie se neobejde bez znalosti cílové skupiny. AI je schopna na základě identifikace základních parametrů stanovit – co chtějí zákazníci, jaká je jejich demografie, jaké mají zájmy, jaké jsou jejich jobs to be done nebo podle čeho se rozhodují při koupi. Díky identifikaci vhodných témat je dále možné určit jobs to be done pro dané skupiny lidí, třeba pro jedince, kteří si chtějí koupit tepelné čerpadlo. Je pak mnohem jednodušší se odpoutat pouze od klíčových slov a řešit primárně problémy lidí. Tedy zaměřit se na otázku – co skupina řeší?
Věděli jste, že ...
TIP: Pokud vás zajímá více o tématu Content Hubs, mrkněte na video od Ahrefsu Content Hubs: Where SEO and Content Marketing Meet.
Další cestou, jak může AI pomoci je příprava struktury článků, která může dále sloužit jako cenný podklad pro zadání copywriterům. Může vypíchnout obecné cíle či zaměření obsahu a je už pak jen na SEO specialistovi, aby obsah zrevidoval a případně doplnil klíčová slova do zadání.
Na co si naopak dát pozor?
Zdeněk Dvořák alias LinkiSlabiny Ahrefs. Jaké jsou? A co s nimi dělat, když děláte linkbuilding?
Jaké jsou slabiny Ahrefsu?
Na co se tedy dívat, když ne na domain rating?
Václav BryndaLinkbuilding a jak se změnily strategie na rok 2023 - zpět ke kořenům?
Jak dělat placené články?
Už dávno jsou pryč doby, kdy platilo pravidlo, že se do článku umisťují tři odkazy. Mnohem vyšší účinek mají odkazy, u kterých řešíme poměr ceny a výkonu. Vyplatí se tedy investovat do hledání webů s potenciálním trafficem. Kromě toho mají čím dál tím vyšší váhu exkluzivní data, odborný text a citace. Co dál? Musíme mít také jasno v tom, jaké odkazy chceme, případně jaký by měl být anchor. Brynda doporučuje brandová klíčová slova na homepage. Kromě toho se ve své praxi sám spoléhá na získávání odkazů z citovaných článků a blogových částí.
Martina Zrzavá LibřickáVýzvy a překážky ve světě SEO lidí
Martina Zrzavá Libřická uhodila hřebíček na hlavičku. Od SEO lidí se vyžaduje nejen paleta hardskills v podobě vzdělání či praktických zkušeností, které jsou měřitelné, snadno definovatelné a specifické, ale také celá řada softskills jako je spolehlivost, týmová práce, ochota se učit, adaptabilita nebo empatie. Měkké dovednosti jsou naopak těžko měřitelné a definují se obtížně, protože je rozvíjíme v průběhu života.
Práce SEO lidí je do jisté míry projektový management. Potýkáme se s komunikací napříč různými kanály, nastavujeme důvěru u klienta, ale i u dalších kolegů, jsme odpovědni za termíny, nastavujeme cíle, stanovujeme hierarchii úkolů a mnoho dalšího. Aby celý proces probíhal hladce, je nutné si vydefinovat – co, proč, kde, kdo, kdy a jak. Jinak veškeré snahy mohou sklouznout do pravého opaku, a to do špatné komunikace, nedostatku důvěry či nedodržení termínů, zkrátka do špatně nastavené spolupráce. Podle Moogana a AbuAli (2023) jsou průměrné investice do SEO v rozmezí od 22 000 do 120 000 měsíčně. I přesto, že se do SEO investuje tak málo, slýcháme, že SEO nefunguje, špatně se predikuje, trvá nebo nepřináší hned zisky. Jak tedy přesvědčit rozhodovatele o tom, proč by se měl věnovat SEO?
Ve fázi nabídky se snažíme identifikovat potřeby toho, koho jdeme oslovovat. Součástí je příprava scénářů – jak a co budeme dělat včetně zahrnutí více variant. Potenciálního rozhodovatele by mohly oslovit též případovky nebo různé forecasty. Pokud rozhodovatel na návrh přistoupí, není od věci ho uvést do procesu. Jaké nástroje jsou potřeba? K čemu jsou a proč je potřebujeme? Jak stanovíme definition of done? Máme časovou osu? V konečné fázi přínosu zajímají rozhodovatele především leady a finanční výkon.
I přesto, že jsme se snažili všechno podchytit, mohou se objevit situace, které nemůžeme ovlivnit napřímo. Může se jednat o fluktuaci ve firmě, aktualizaci algoritmů, snížení budgetu nebo vzestup konkurence. V tuto chvíli je nutné si uvědomit, že jediné, co můžeme ovlivnit, je náš postoj.
Na závěr Libřická mluvila o tzv. emočním batohu, kdy nejsme schopni přijímat komplimenty, jsme příliš sebekritičtí, nerozhodní, máme pocit nedocenění nebo se přikláníme k perfekcionismu. Jaké je řešení? Zbavit se svého emočního batohu. Zjednodušeně je zásadní, abychom pracovali sami se sebou – respektovali se, obdivovali se, uměli si odpustit, přijali se a měli se rádi.
Máte pocit, že jste v SEO komunitě sami?
Skupiny na Facebooku
Skupiny na LinkedInu
Co si odnést na závěr?
✓ Největší hrozbou je to, jak se v budoucnu bude řešit autorské právo u textů psaných pomocí AI.
✓ To, jak AI bude implementován do prohlížečů v budoucnosti záleží především na tom, jak AI vyhledávače zvládnou zmonetizovat (např. právě v SERPu).
✓ Google se aktuálně tváří, že mu obsah od AI nevadí, ale bude to tak i za 3 roky? Už jsme se párkrát spálili.
✓ Pro rešeršní a informační dotazy SEO skončilo, to přebírá AI.
✓ Minulý týden povolilo OpenAI pluginy pro ChatGPT. Teď končí hraní na písku a začíná magie.
Chtěli byste se věnovat SEO, ale nevíte si rady?
Rádi vám s tím pomůžeme.