Přečtěte si, jak použít tuto jednoduchou metodu ve svůj prospěch.
Pětivteřinový test webu
Přečtěte si, jak použít tuto jednoduchou metodu ve svůj prospěch.
Co to jea proč ho vyzkoušet?
Jak testfunguje?
Proč právě5 vteřin?
Několik vteřin se může zdát jako zbytečně krátká doba. Faktem však je, že dnešní svět je neuvěřitelně rychlý a stále víc šlape na plyn. Nejen v digitální sféře hraje kritickou roli první dojem, který se tvoří během několika málo prvních chvil. Pokud návštěvníka nezaujmete hned, je vysoká pravděpodobnost, že to zkusí jinde.
I během jednotek vteřin by vaše stránka měla být schopná komunikovat některé základní věci a zodpovědět například tyto otázky:
- V čem podnikáte, nebo co prodáváte?
- Jaké výhody nabízíte, nebo jaké problémy návštěvníkovi vyřešíte?
- Působí důvěryhodně?
- Co na stránce nejvíce zaujalo pozornost?
- Jakou zprávu chce web sdělit?
Není nutné pokládat všechny dotazy, nebo se naopak omezovat jen na ně. Pokládané otázky vždy vyplývají z povahy konkrétního webu. Výhodou testu je, že máte okamžitou zpětnou vazbu. Uživatel po pěti vteřinách buď dokáže, nebo nedokáže zodpovědět uspokojivě.
Jak vytvořitvlastní test?
-
Vyberte stránku pro zhodnocení
Typicky se začíná úvodní stránkou, ale je vhodné testovat i jiné stránky, které fungují jako vstupní brány webu – například stránky služeb, produktů, kategorií atp. Obecně takové, co mají vysokou návštěvnost nebo důležitou zprávu, kterou chcete komunikovat. -
Připravte záznam stránky
Nejlepším přístupem je udělat statický obrázek a ten uživatelům poslat. Obrázek oproti zaslání adresy webu je lepší především proto, že během pěti vteřin mohou někteří testeři proklikat stránek více se snahou pochopit význam webu a výsledek by pak nebyl úplně objektivní. -
Vyberte vhodné účastníky
Pokud má stránka specifické publikum, snažte se vybrat adekvátní účastníky testu z dané skupiny. Naopak pokud je web namířen na širokou škálu uživatelů, pokuste se vybrat účastníky, kteří se od sebe budou lišit, aby výsledky nebyly zkreslené názorem určitého typu lidí. -
Proveďte test
Test se dá provést různě od vytištění obrázku a jeho fyzické prezentace po využití různých online nástrojů jako je například https://usabilityhub.com (který jsem využil pro demonstrační test v úvodu článku). Důležité hlavně je, aby účastníci měli stejný čas na zhlédnutí a všem byly položeny jasně vydefinované stejné otázky. -
Zhodnoťte výsledky
Zde záleží na typu konkrétních otázek, ale obecně se dá doporučit rozdělit odpovědi do tří kategorií – nesprávné, správné a částečně správné. Tyto skupiny pak číselně vyjádřete vzhledem k počtu účastníků pomocí tabulek, grafů, nebo v jakékoliv jiné preferované podobě. -
Vyvoďte doporučení k další optimalizaci
Ze získaných odpovědí většinou velice rychle vyplyne, kde jsou slabá místa a co se webu nedaří komunikovat. Příklady zjištěných problémů mohou být například:
➥ Logo, brand není dostatečně vidět.
➥ Pozornost odvádí doplňkový obrázek, který nekomunikuje to, co chceme.
➥ Komunikovaná zpráva není dobře chápána (sem mohou spadat například výhody firmy, přednosti produktu/služby atp.).
Co s rotujícími slidery?
Zkuste svůj webotestovat hned teď
Ačkoliv je pětivteřinový test rychlý a celkem nenáročný, může přinést cenné poznatky, které pomohou posunout váš web zase o krůček dál. Při odstranění i drobných nedostatků můžete přijít na to, že najednou mnohem více návštěvníku na webu zůstává, nakupuje produkty, nebo píše příspěvky do diskusí.
Zkuste si otestovat svůj web hned teď – zabere to jen 5 vteřin.