Zaveďte NPS a zvyšte loajalitu klientů i motivaci zaměstnanců
Co jeNPS?
NPS neboli Net Promoter Score je metoda, při které měříte ochotu svých klientů doporučit váš produkt někomu dalšímu. Je založena na otázce „Jak moc byste byl ochotný/á nás doporučit dále na stupnici 1-10?“ V rámci otázky respondentovi vysvětlete stupnici, aby jeho hodnocení bylo co nejrelevantnější. Protože není sedmička jako sedmička.
Hodnocení NPS:
1-6
Odpůrci: V tomto případě to není příliš slavné, protože respondent dal skóre nižší nebo rovné 6. Znamená to, že z vašeho produktu, služby nebo i přístupu není nijak zvlášť nadšený. S největší pravděpodobností nebudou od společnosti nakupovat znovu, mohli by potenciálně poškodit pověst společnosti při komunikaci s někým dalším.
7-8
9-10
VýpočetNPS
NPS = % promotérů - % kritiků
Celkové NPS vypočteme odečtením procenta zákazníků, kteří jsou kritiky, od procenta promotérů. Výsledné skóre se pohybuje mezi -100 až +100 a nazýváme jej skóre čistého promotéra.
Příklad: Pokud je celkový počet respondentů 100, z toho nám 60 odpovědělo hodnocením 9-10 (promotéři), 25 odpovědělo 1-6 (kritici) a 15 neutrálním hodnocením 7 nebo 8, tak NPS získáme pomocí jednoduchého výpočtu 60 % - 25 % = 35 NPS
Budujte propagátory
Jak hodnocenízískat?
Nejjednodušší a nejrychlejší je telefonní hovor, který je zároveň rozhodně osobitější než e-mail. Před zavoláním si zjistěte telefonní číslo na kompetentní osobu.
Pokud voláte do firmy, ověřte si, s kým v rámci vaší spolupráce komunikujete nejvíce.
Přesto, že byste rádi získali relevantní a upřímnou zpětnou vazbu, chcete, aby byla zároveň co nejpozitivnější. To můžete podpořit například správným časem vašeho volání. V pracovní dny směřujte hovory do 15.-16. hodiny a vynechte čas oběda, kdy si rozhodně nikdo nepřeje být rušen. Myslete však na to, že doba oběda se může pohybovat různě, takže vás může vyřadit i na dvě hodiny – zhruba od 11 do 13 h.
Osvědčilo se nám také volání v pátek, kdy vám hraje do karet pohodová předvíkendová nálada, a v hovorech už nevládne znatelný stres a shon všedních dní. Víkendy i svátky nechte u ledu. Jedná se o maličkosti, které však mohou mít vliv na kladné hodnocení.
Buďte empatičtía nebojte se číst mezi řádky
„Mějte na paměti, že hovoru bude nahrávat i vaše nálada a energie. Úmorných dotazníkových telefonátů, ze kterých je na první dobrou zřejmé, že jste ten den už alespoň šedesátý v pořadí, je spousta. Dejte si pozor na monotónnost vašeho hlasu a komunikujte s úsměvem. Věřte, že to udělá strašně moc, i když vás klient nevidí.“
Jak s hodnocením NPS pracovat?
Jaké hodnocení můžemepokládat za obstojné?
Dále se nabízí otázka, u jakého hodnocení můžeme říct, že jsme s jeho výsledkem spokojení. Tato stupnice se mění napříč segmenty. V každém segmentu na zákazníka působí jiné faktory a firmy sledují jiné metriky. Intervaly ideálního NPS v rámci oborů se v čase mění. Zvyšuje se kvalita firem a jejich produktů, a s tím jdou ruku v ruce i zvyšující se nároky klienta. Hodnota NPS tedy roste.
Na průměrné NPS napříč sektory se pro zajímavost můžete podívat v následujících tabulkách.
Obecně můžeme říct, že skóre čistého NPS, které je pod 0 znamená, že vaši klienti s vaší spoluprací spokojeni nejsou. Pokud chcete získat dlouhodobější zákazníky a pozitivní zpětné vazby, musíte se svým problémům věnovat.
Skóre mezi 0 a 30 už je dobrý výsledek, ale stále existuje prostor pro zlepšení. Pokud je NPS vyšší než 30, tak se vaší společnosti daří skvěle a má mnohem více spokojených zákazníků než těch nešťastných.
NPS nad 70 znamená, že vás vaši zákazníci milují a vaše společnost generuje další zakázky z doporučení stávajících klientů. Pokud se pohybujete v tomto NPS, gratulujeme vám.
Posunod roku 2018
V roce 2018 naše NPS dosahovalo 40, od té doby progresivně roste a nyní patří mezi nejlepší hodnocení NPS v rámci našeho oboru na českém trhu.
Jak zavést NPS do vaší firmy?
V podstatě stačí vědět, že měřit NPS chcete. Poté najdětě osobu, kterou by měření spokojenosti klientu bavilo a vezme si tuhle činnost na starost. Následně si vydefinujete proces. V tomto kroku je důležité specifikovat, jak se dozvím koho obvolat a kam výsledná data zapisuji. Na evidenci výsledků vám stačí obyčejná tabulka.
Je důležité získaná data publikovat lidem ve firmě, lepit po zdech, vystavovat do firemního intranetu a samozřejmě osobně předávat zpětnou vazbu vedoucím, aby vedla k zlepšení firemních procesů.
Přejeme vám hodně štěstí. V případě, že byste chtěli pomoct (nejenom s NPS), neváhejte se na nás obrátit. Rádi pomůže každému, kdo chce zlepšovat kvalitu vztahu se svými klienty a zaměstnanci.