LinkedIn pro začátečníky - co je to LinkedIn, jak ho používat a jak správně vyplnit profil

„Linkedin, Linkdin, Linkin, Linked…“ co je vlastně správně? Pojďme společně proniknout do tajů této profesní sítě, abyste nemuseli mít obavy z toho, zda ji používáte správně. Řekneme si, k čemu LinkedIn slouží, koho na něm najdete, jak na něm komunikovat a hlavně… Jak si vymazlit osobní profil, abyste z něj vytěžili maximum.

„Linkedin, Linkdin, Linkin, Linked…“co je vlastně správně?

Hurá, už víme, jak se název této sociální sítě píše. Ale dalším kamenem úrazu je výslovnost – slovo LinkedIn bychom mohli považovat za novodobý jazykolam. Počeštěná výslovnost je tak, jak ji vidíte - tedy [linkedin]. Ovšem pokud se chcete držet originální výslovnosti, měli byste to číst jako [linkdin], což už je s ohledem na tři po sobě jdoucí souhlásky poněkud problematičtější.

LinkedIn - co to je?

LinkedIn je sociální síť, kterou vlastní společnost Microsoft. Takže ano, jak už můžete tušit, jedná se o konkurenci Facebooku i jiných sítí, které vlastní společnost Meta Platforms, jež se do letošního roku jmenovala Facebook. Oproti zábavním platformám od společnosti Meta, se LinkedIn ubírá jiným směrem. Jedná se primárně o profesní sociální síť, která slouží k navazování a udržování obchodních kontaktů nebo šíření zkušeností.

Koho na LinkedInu najdu?

Majitele, manažery, specialisty, HR
Jelikož je LinkedIn profesní sociální sítí, najdete na něm především špičky daných oborů, majitele společností, manažery, specialisty či HR. Ano, už dávno neplatí, že LinkedIn používají pouze recruiteři k lovení nových zaměstnanců. Nicméně co stále platí je fakt, že oproti jiným sociálním sítím LinkedIn používá starší cílová skupina. Průměrný věk uživatele LinkedInu se pohybuje okolo 35 let.

Uživatelé,kteří hledají práci

To, že se na LinkedInu pohybuje spíše vyšší střední třída odpovídá faktu, že ho používají majitelé, manažeři a podobně. Ovšem nenechte se mýlit. Používají ho i ostatní uživatelé. Velmi často lidé, kteří chtějí změnit zaměstnání, studenti, kteří se poohlíží po své první práci či brigádě nebo lidé na rodičovské dovolené, které chtějí zůstat v obraze ve svém oboru nebo se rozhlíží po nové práci.

LION, #OpenToWork, #Hiring

Ovšem kromě těchto skupin tam také potkáte spojení 1st, 2nd, 3rd a dále neboli spojení 1., 2., 3. a dalších stupňů. Co znamená spojení 1. stupně? To znamená, že jste přijali pozvánku ke spojení nebo někdo přijal tu vaši. Ve spojení 2. stupně najdete lidi, kteří jsou propojení s vaším spojením 1. stupně a tak dále se to na sebe postupně nabaluje.Dále se můžete spojit s členy skupin, uživateli s prémiovými účty, LION, #OpenToWork nebo #Hiring.
"Dumáte, jaký rozdíl mezi přátelstvím na Facebooku, follow neboli sledováním na Instagramu a spojením na LinkedInu? Na Instagramu většina lidí sleduje obrovské množství uživatelů bez ohledu na to, zda se znají nebo ne. Facebook už je o něco osobnější, ale i tak si přidáte lidi, se kterými se sotva znáte. Nicméně na LinkedInu většina uživatelů navazuje spojení pouze s lidmi, se kterými se zná."
Říkáte si, co znamená LION na LinkedInu? Jedná se o zkratku z anglického LinkedIn Open Networker. Takže má-li někdo na profilu napsané LION, dává vám tím najevo, že přijímá spojení od každého, kdo mu pošle žádost. A hashtagy #OpenToWork a #Hiring jsou všem nejspíš jasné. Pokud má někdo na profilu nebo na profilové fotce #OpenToWork říká vám tím, že je otevřen novým pracovním příležitostem. Naopak #Hiring mívají na profilu primárně recruiteři a znamená to, že hledají nové členy do svého týmu.

Jak na LinkedIn

Už jsme si řekli, co je LinkedIn, koho na něm najdeme a nyní je čas zjistit, jak pracovat s LinkedInem. Must have číslo jedna je vyšperkovaný osobní profil. Bez něj ani ránu. Proč, ptáte se? Protože LinkedIn profil slouží jako vaše online pracovní vizitka a zároveň „landing page“, která rozhoduje o tom, zda s vámi někdo bude chtít navázat spojení, nebo vás případně oslovit ke spolupráci či najmout do svého týmu. Jdeme na to?

1. Nastavte siprofilovou a úvodní fotku

Myslete na to, že LinkedIn je profesní síť a tomu by měla odpovídat i vaše profilová fotka. Selfíčka a fotky z dovolené si nechte na Facebook či Instagram a tady vytaste nějakou pěknou profi fotku.
Takhle rozhodně ne!
Takhle ano!
Úvodní neboli cover fotka by měla odrážet vaši práci. Koťáka, děti nebo plážové fotky od moře nejsou to pravé ořechové. Má-li vaše firma jednotnou cover fotku, použijte tu, jako to děláme my. Pokud ne, vytvořte si grafiku, která bude odpovídat vaší profesi.
Věděli jste, že si na LinkedInu můžete přidat také krátké profilové video, ve kterém se představíte?

2. Vyplňte siprofesní představení

Profesní představení, dříve motto, má lidem říct co děláte, kde pracujete a s čím jim můžete pomoct. Je to jedna z věcí, která je na síti okamžitě vidět a může rozhodnout o tom, zda si někdo váš profil vůbec otevře, natož zda s vámi naváže spojení. Takže otřepaný citát, který má v profesním představení už sto dalších uživatelů si nechte v šuplíčku pro jinou příležitost. 

3. Rozviňteinformace o sobě

Sekce Informace vám dává prostor rozepsat se o své práci a zároveň slouží jako zdroj klíčových slov pro vyhledávání, takže si na této části dejte záležet, ať jste dohledatelní. Opět – lidi, kteří navštíví váš profil nechtějí vědět, jaké plavky jste měli na dovolené, že máte doma sbírku Star Wars nebo co se událo v životě vašich dětí. Chtějí znát podrobnější informace o vás a vaší práci. Co přesně děláte, jak jste se k tomu dostali, jaké je vaše poslání, co jim můžete nabídnout.

4. Vyplňtevzdělání, pracovní zkušenosti a dovednosti

Vzdělání
Vzdělání vyplňte až od střední školy. Základka vaši profesi určitě neovlivnila. Máte více vysokých škol? Vyplňte je tam všechny včetně dosažených titulů. Jak se říká „když to máš, tak to ukaž“.
Pracovní zkušenosti
Asi nejdůležitější sekcí jsou pracovní zkušenosti. Nejprve se zamyslete, jestli je třeba uvádět veškeré pracovní zkušenosti, které jste nabyli od své první brigády. To, že jste v patnácti myli okna, nebo prodávali banány není podstatné, pokud to nevedlo k založení vlastní úspěšné společnosti, která se zabývá úklidem nebo prodejem banánů. Když už se rozhodnete, že danou pozici uvést chcete, rozepište se i o tom, jaká je vaše náplň práce. Zaprvé vás to zase o něco víc zviditelní při vyhledávání a zadruhé to návštěvníkům vašeho profilu přinese lepší představu o tom, co děláte.
Dovednosti

LinkedIn dovednosti jsou sekce, do které, obdobně jako v životopisu uvádíte, s jakými programy umíte, jaké máte certifikáty a podobně. Nicméně kromě klasického „Umím s Excelem, Wordem, Powerpointem i Photoshopem a mluvím anglicky i německy.“ si do dovedností můžete napsat i dovednosti týkající se vašeho oboru. Takže například týmová práce, sociální média, marketing, komunikace se zákazníky, prezentační dovednosti a tak dále.

Proč mít dovednosti vyplněné? Kromě toho, že tím dáte najevo, co umíte, vám je kolegové, partneři nebo klienti mohou potvrdit. To zvýší důvěryhodnost toho, co o sobě tvrdíte.

5. Pochlubte sekurzy, projekty a oceněními

Prošli jste kurzem? Podíleli jste se na zajímavém projektu? Získali jste nějakou cenu? Vyplňte si tato políčka. V očích ostatních uživatelů LinkedInu tím zvýšíte svou kvalifikovanost.
Kurzy, certifikáty a ocenění vyplňujte hned po jejich absolvování nebo získání. Pokud tuto sekci budete doplňovat pouze jednou za čas, je možné, že na něco zapomenete, a to by byla velká škoda.

6. Nezapomeňte nasekci „Vybrané"

Jste hrdí na svou včerejší přednášku? Pořádali jste konferenci, která byla zlatým hřebem vaší dosavadní kariéry? Sepsali jste článek, který by mohl být síti vašich kontaktů užitečný? Přidejte si tyto příspěvky do sekce „Vybrané“ a díky tomu je návštěvníci vašeho profilu budou mít hned na očích. 

Vyšperkovaným profilemto nekončí

Jak vyplnit LinkedIn profil už víte, takže teď jen stačí zasednout k počítači, tabletu nebo mobilu, vše poctivě projít a můžete se vrhnout do víru této sociální sítě. Ovšem vyšperkovaným profilem to nekončí. Mějte také na paměti, že právě proto, že je LinkedIn profesní sítí, měli byste na něm podle toho i působit.

Jakkomunikovat na LinkedInu?

LinkedIn je plný profesionálů ve svých oborech, kteří na něm hledají inspiraci, nové partnery či nové zákazníky. A co je pro uživatele této sítě charakteristické? Vědí, o čem mluví. Takže omšelým frázím, které zná každý laik, se pokuste vyhnout. Chcete-li na LinkedInu tvořit obsah, měl by budoucím čtenářům přinést užitečný poznatek – novinku v oboru, odkaz na zajímavý článek, anketu či otázku k zamyšlení a podobně.

Citáty a motta sem nepatří, pokud nevedou k zamyšlení souvisejícímu s vaší prací. Stejně tak se vyhněte příspěvkům s rodinnou tématikou. Fotky od moře, z oslav narozenin nebo z venčení mazlíčků patří Facebooku a Instagramu. Tedy pokud fotkou z procházky nechcete například sdělit, že pohyb a mentální odpočinek je důležitý, abyste byli výkonnější v práci. Potom ji použít můžete. Namísto těchto typů příspěvků se zaměřte například na vyzdvižení článku, který jste napsali. Máte pracovní dilema a chcete znát názor profíků nebo cílové skupiny? Zeptejte se jich pomocí ankety. Ukažte, co se vám dnes v práci povedlo a jaký tým na projektu pracoval. Lidé milují, když mohou nahlédnout do zákulisí. Vytvořili jste užitečný dokument? Nasdílejte ho své síti. Nadchla vás práce kolegy? Dejte to lidem vědět. Zkrátka chlubte se svou prací v tom nejlepším slova smyslu.

Nicméně nezapomínejte také na formu svých sdělení. Mluvte ke své síti kontaktů profesionálně, vykejte. A slovem profesionálně nutně nemyslíme odborně. Zkrátka mluvte spisovně a gramaticky správně, jako byste s kolegou z oboru, partnerem nebo zákazníkem mluvili tváří v tvář. Stěží byste mu při osobním kontaktu hned ukazovali fotky z dovolené a mluvili k němu stylem „No nazdar, sice se moc neznáme, ale čuč na to. Tady jsme byli na Mallorce a bylo to fakt hustý.“

Jak zrušit LinkedIn,když vás přestane bavit nebo naplňovat

Pokud zjistíte, že LinkedIn není nic pro vás, nebo že vám nepřináší žádný užitek, mohla by se vám hodit informace, jak svůj účet zavřít.

  1. Na domovské stránce rozklikněte ikonku „Já“
  2. Vyberte Nastavení a Ochrana soukromí
  3. Přejděte do Správa účtu a následně do sekce Předvolby účtu
  4. U položky Zavřít účet klikněte na Změnit
  5. Vyberte důvod, proč svůj účet rušíte a pokračujte skrze tlačítko Další
  6. Zadejte heslo, klikněte na Zavřít účet a máte hotovo

LinkedIn profile tips anebvychytávky pro váš profil

  1. LinkedIn cover size - velikost úvodní fotky má být dle oficiálních stránek LinkedInu 1584 × 396 px.
  2. Nastavte si jazyk podle cílů - pokud hodláte promlouvat nejen k profilům, které mají jako primární jazyk nastavenou češtinu, můžete svůj profil vyplnit i v jiných jazycích. Vpravo nahoře na svém profilu klikněte na Přidat profil v dalším jazyce.
  3.  Upravte si veřejný profil - díky této funkci se můžete podívat, jak váš profil vidí ostatní uživatelé LinkedInu. Zároveň si můžete nastavit, co vše chcete ukazovat lidem, které nemáte ve spojení.
  4. Upravte si URL adresu svého profilu - aby URL vašeho profilu nebyla pouze změť náhodných znaků, můžete si ji upravit tak, aby odpovídala vašemu jménu a vy jste byli lépe dohledatelní. Stačí přejít do sekce Upravit veřejný profil a adresu URL vpravo nahoře u svého profilu.
  5. Nechte si potvrdit své dovednosti - je s vaší prací kolega spokojený? Může vám potvrdit nějakou z vyplněných dovedností.
  6. Nemáte čas „vysedávat“ u LinkedInu na počítači? Stáhněte si do mobilu nebo tabletu LinkedIn aplikaci. Můžete na něm brouzdat místo Instagramu nebo Facebooku a ještě se u toho dozvědět něco užitečného.
  7. Připojte se do skupin, abyste rozšířili svou síť.

Chcete se dozvědět víceo základech používání LinkedInu?

Naučíme vás, jak si dobře nastavit cíle a využívat byznysový i marketingový potenciál této sociální sítě.

Tereza Faltejsková

Tereza Faltejsková

specialistka na sociální sítě

Terka je nejnovější, ale o to silnější, posilou na našem oddělení content marketingu a sociálních sítí. Stará se o sociální sítě našich klientů, ale i eBRÁNY samotné. Když se zrovna neproklikává Business Managerem, tak se přesouvá na taneční parket, nebo do přírody se svým psím mazlíčkem Sofií.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti