Upravit stránku

Jak zvýšit dosah svých příspěvků na Facebooku

Možná jste si na Facebooku všimli, že se vám nezobrazují všechny příspěvky od vašich přátel, stránek (kterých jste fanoušky) nebo aplikací. Pokud provozujete na FB firemní stránku, měli byste vědět, co rozhoduje o tom, že se vaše příspěvky zobrazí vašim fanouškům.

Možná jste si na Facebooku všimli, že se vám nezobrazují všechny příspěvky od vašich přátel, stránek (kterých jste fanoušky) nebo aplikací. Pokud provozujete na FB firemní stránku, měli byste vědět, co rozhoduje o tom, že se vaše příspěvky zobrazí vašim fanouškům. Vytvořený příspěvek (status, obrázek, odkaz, video…) se k nim totiž nemusí vůbec dostat a dosah je potom tedy mizivý.

Se zobrazováním příspěvků na FB je to podobné jako s vyhledáváním na Google. Dva uživatelé, hledající na Google tu samou věc, nedostanou stejné výsledky hledání. Google výsledky personalizuje a každému uživateli nabídne jiný výsledek podle jeho preferencí, sociálních vztahů anebo předchozího vyhledávání.

Tomu ano, tomu ne…

Podobně postupuje i Facebook při zobrazování vašich příspěvků. Podle určitých kritérií rozhoduje, komu se váš příspěvek zobrazí a komu nikoli. A je jedno, zda do této sociální sítě přispíváte jako Uživatel nebo jako Stránka. V kanálu novinek (to co vidí každý uživatel FB – tzv. News Feed) se zobrazuje omezený počet příspěvků. Těch je 250. Každý uživatel si může nechat News Feed zobrazit jako:

Facebook zobrazuje uživatelům standardně Hlavní příspěvky a ne každý uživatel si přepíná zobrazení News Feedu na chronologické řazení – tedy volbu „Nejnovější“. Proto pokud spravujete Facebook stránku, měli byste se snažit, aby vaše příspěvky FB označil jako Top Stories. A jak na to?
Na Facebooku je možné přepínat mezi zobrazováním hlavních a nejnovějších příspěvků.

Za vším hledej EdgeRank!

Každému příspěvku, který vytvoříte, Facebook přiřadí hodnotu vypočtenou podle algoritmu. Tato hodnota, zvaná EdgeRank, je dána několika proměnnými. Čím vyšší je EdgeRank, tím je šance na zobrazení příspěvku u uživatele vyšší.

Na základě EdgeRanku se vaše příspěvky zobrazí buď v Top Stories (vysoký EdgeRank), nebo v Recent Stories (nižší EdgeRank). A bohužel: příspěvky s velmi nízkým EdgeRankem se nezobrazí vůbec.

Přesný vzorec pro výpočet je uveden např. na této stránce (v angličtině).

EdgeRank je na Facebooku poměrně nová záležitost. Zaveden byl v září 2012 a od té doby velmi mnoho stránek zaznamenalo pokles dosahu svých příspěvků k fanouškům a přátelům fanoušků. Dle analýzy stránky EdgeRank Checker dosah příspěvků poklesl z cca 26 % na 19,5 %. Pokud se chcete vyvarovat poklesu dosahu svých příspěvků, měli byste se zaměřit na ...?

Obsah je král! Zase?!?

Ano. Jako všude jinde ve „světě internetu“, i u sociálního marketingu platí, že kvalitní obsah je důležitý. 

Pouze pokud vaše příspěvky budou kvalitně hodnoceny uživateli, tzn. budou je LIKEovat, komentovat či sdílet, pak budou mít vysokou hodnotu EdgeRank a dorazí k většímu množství uživatelů FB.

Receptem na vyšší dosah je tedy kvalitní obsah, nebo placená propagace příspěvků. Přesto pokud se rozhodnete pro placenou propagaci svých příspěvků, platí pravidlo, že stránka s kvalitnějším obsahem platí za propagaci méně. Takže kvalitu je třeba hledat za vším.

Tipy na zvýšení kvality příspěvků resp. stránky

Již jsme si uvedli, že ne každý příspěvek, který uveřejníte na svých stránkách, má stejnou hodnotu pro uživatele a potažmo pro Facebook. Jak zvýšit hodnotu a tedy dosah

    Vyzvěte své fanoušky, ať si vás přidají do seznamu zájmů.

    A jeden bonusový tip na závěr

    Nesnažte se kvalitu nahnat kvantitou. Nevytvářejte zbytečně nezajímavé příspěvky. Může se stát, že své fanoušky naštvete a:

    1. přestanou být vašimi fanoušky,
    2. nahlásí vaše příspěvky jako spam a pracně budovaný EdgeRank bude fuč.

    Na školení Facebook se mě klienti občas ptají: „A jak často tedy publikovat na FB?“ Přesný počet neexistuje. Záleží na typu vaší stránky, také zda máte svým fanouškům opravdu co říct a kolik času chcete správě stránky věnovat. Určitě ale platí pravidlo: Raději pravidelně a několikrát do měsíce, než měsíc nic a pak 5 příspěvků do hodiny.

    Nahoru