Jak zvýšit dosah svých příspěvků na Facebooku

Váš příspěvek se po zveřejnění na Facebooku zobrazí jen hrstce vašich přátel. A teprve jejich reakce na něj určí, zda ho uvidí i zbytek facebookové populace. Facebook algoritmus je nemilosrdný. Funguje ale podle určitých pravidel. Rozklíčujte je a zvyšte dosah příspěvků, na kterých jste tak tvrdě pracovali. 

Taky jste si všimli toho, že se vám při prohlížení novinek na vaší facebookové zdi nezobrazují příspěvky všech vašich přátel a stránek, které sledujete? Někteří z vás nad tím možná jen pokrčí rameny a přesunou tento problém do složky obsahující desítky dalších nevyřešitelných záhad internetu. Pokud jste ale správcem firemní stránky na Facebooku, měli byste vědět, co rozhoduje o tom, komu se vaše příspěvky zobrazí. Tvorba zajímavého příspěvku je jedna věc. Věc druhá je ale schopnost oslovit s jeho pomocí co největší počet lidí. To je opravdové umění.

Co je to "dosah příspěvku"?

Jedná se o metriku, která říká, kolika uživatelům se váš příspěvek zobrazil

  • • organický dosah - udává, kolika lidem se zobrazil váš neplacený příspěvek
  • • placený dosah - představuje počet lidí, které jste byli schopní oslovit díky sponzorovanému příspěvku či kampani

Výsledky vyhledávánína míru

Se zobrazováním příspěvků na Facebooku je to podobné jako s vyhledáváním na Googlu. Můžete si to koneckonců sami otestovat. Požádejte své dva kamarády, aby do vyhledávacího okna zadali pojem "Facebook". Každému z nich Google nabídne jiné výsledky vyhledávání. Je to tak, že? Google totiž zobrazuje každému svému uživateli personalizované výsledky, které odrážejí jeho preference, sociální vztahy i historii vyhledávání.

Podobně postupuje při zobrazování vašich příspěvků i Facebook. Jeho přísným posuzovacím procesem procházejí všechny příspěvky. A nezáleží na tom, zda je zveřejňujete jménem svým či jménem své stránky. Facebook danému uživateli ve finále vždy nabídne takový mix příspěvků, které ho s největší pravděpodobností zaujmou.

Na jakém principuFacebook funguje?

K čemu tolik námahy? Facebook vám chce skutečně zobrazovat jen to, co by vás mohlo zajímat. Chce vám ukazovat příspěvky vašich blízkých přátel i zajímavé novinky, které se pojí s vašimi koníčky. Prostě vše, k čemu máte určitý vztah. Denně o vás (vlastně o všech uživatelích, takže žádnou paniku) sbírá miliony informací. Má tím pádem i svůj nemalý seznam, do kterého na základě vaší aktivity neustále přidává nové položky se štítkem ZÁJEM i NEZÁJEM.

I když je to pěkná myšlenka, Facebook až takový altruista není. Veškerou námahu do výše uvedených činností vkládá s cílem udržet vás ve svých virtuálních spárech co nejdéle. Jen si vzpomeňte, kolikrát jste se už od prohlížení fotek z dovolené bezmyšlenkovitě proklikali až k videonávodu na tu nejlepší omeletu na světě.

Jak je to možné? Jak ten Facebook ví, co mě zajímá? A podle čeho jednotlivé příspěvky hodnotí?

 

Za vším hledejEdgeRank

EdgeRank? Hledej kde, a jak? EdgeRank je hodnota, kterou Facebook přiřazuje každému jednomu příspěvku. Je to výsledek onoho posuzovacího procesu, o kterém jsme si povídali před chvilkou. Posuzovacího procesu jinak známého též jako Facebook algoritmus.

Každý příspěvek si od Facebooku vyslouží určité ocenění vyjádřené hodnotou vypočtenou dle algoritmu. Vyšší hodnota (= vyšší EdgeRank) předurčuje šanci na větší dosah daného příspěvku.

 

Facebook hodnotí na základě svého algoritmu každý jeden příspěvek. A jak asi správně tušíte, čím lepší ohodnocení, tím vyšší dosah.

S čím FB algoritmus pracuje?

Facebook příspěvky posuzuje v rámci následujících kategorií:

  • Váha (Weight) - Facebook přiřazuje příspěvkům různou míru významnosti, a to na základě jejich typu. Například příspěvky obsahující live přenosy hodnotí lépe něž příspěvky s fotografií. I ty jsou ale lepší než holé statusy. Stejně tak je pro něj komentář od uživatele hodnotnější než pouhé stisknutí tlačítka Like.
  • Časové zpoždění (Time Decay) – Čerstvé novinky zajímají všechny - nás samotné i Facebook. Příspěvky časem ztrácí na relevantnosti, a tudíž i hodnotě, kterou svým čtenářům přinášejí. Nižší kvalitu vykazují dle Facebooku i příspěvky, které nevyvolají pár minut po zveřejnění dostatečný počet reakcí.

S Facebookem začínáte a hodilo by se vám
do začátku pár profi rad?

Přijďte na pravidelný seminář, během kterého se naši specialisté věnují obsahu a reklamě na Facebooku. Pěkně od základů. Včetně praktických příkladů. 

Jak v souboji s algoritmemzvítězit?

Zuby nehty se držte kvalitního obsahu. Je skvělé, že máte nyní přehled nad tím, na co se Facebook při hodnocení příspěvků zaměřuje. Snažte se tomu ale nepodřídit veškerou svou aktivitu. Přemýšlejte nad způsobem, kterým sdělení předáte, ale dejte si zároveň práci i s vyšperkováním sdělení samotného.

Za kvalitní označuje Facebook příspěvky, které zvládly nasbírat nějaké ty lajky (ještě lépe srdíčka či další reakční emotikony), komentáře a mají na svém kontu i slušný počet sdílení. Tyto příspěvky mají bezpochyby vysoký EdgeRank a tedy i velkou šanci, že si je bude moci prohlédnout větší počet uživatelů.

Sponzoring je jistota

Jistou kvalitou by měla samozřejmě oplývat i placená propagace vašich příspěvků na Facebooku. Neuvádíme ji zde proto, že by vám z hlediska vaší práce na příspěvku ulehčila, ale spíš z toho důvodu, že to bez ní leckdy prostě nejde. Facebook organický dosah příspěvků neustále snižuje. Váš příspěvek uvidí po jeho zveřejnění jen zlomek vašich fanoušků. Teprve jejich reakce na něj rozhodnou o tom, jestli ho Facebook ukáže někomu dalšímu.

Organický dosah příspěvků se pohybuje jen kolem 6 %.
To znamená, váš nesponzorovaný příspěvek nikdy neuvidí všichni fanoušky vaší stránky. Zobrazí se jen zlomku této jakkoli početné skupiny.
Dnes už proto nezbývá než zprovoznit Facebook Business Manager se Správcem reklam, který vaše příspěvky ukáže širšímu publiku. A to bude mít díky možnostem přesného cílení, který tento nástroj nabízí, o vaše příspěvky opravdový zájem.

5 tipů, jak zvýšitkvalitu svých příspěvků

(a tedy i jejich dosah):

 

  1. Využívejte multimédií

    Facebook miluje fotografie. A ještě víc zbožňuje videa, live přenosy a GIFy. Ty už stačí doplnit jen krátkým trefným textem.

  2. Vybízejte k aktivitě

    Klasický uživatel Facebooku se chce bavit, ale nechce pro to vynakládat moc úsilí. Impulz, aby příspěvek dál sdílel nebo se zapojil do diskuze, mu budete muset dát vy.

  3. Poznejte své publikum

    Přispívejte pravidelně, buďte relevantní. Nahlédněte do statistik a seznamte se svým publikem. Zjistěte si, kdo ho tvoří a kdy jsou tito lidé na Facebooku nejaktivnější.

  4. Nespoléhejte na zelenáče

    Napadlo vás svůj profil podpořit interakcí ze stran fiktivních účtů? Tedy nově založených profilů a stránek, na kterých se toho (kromě toho, že oddaně podporují vše, co děláte) moc neděje? To nebude fungovat. Zaměřte se místo toho na budování vztahu s aktivními a dlouhodobými uživateli Facebooku.

  5. Plánujte dopředu

    Rozplánujte si zveřejnění důležitých příspěvků. Jeden den se zmiňte o tom, že chystáte nečekanou akci. Vyzvěte fanoušky, ať se pokusí uhodnout, o co se jedná. Věřte, že až následující den tu velkou novinu vypustíte ven, zaznamenáte mnohem větší dosah, než kdybyste ji předtím neavizovali. To samé platí třeba i u Instagramu.

Bavte své facebookové publikum. Dejte mu něco, na co bude chtít reagovat, co bude chtít dál sdílet. Myslete na algoritmus, ale nezapomínejte ani na emoce.

A jedna radana závěr

Nesnažte se kvalitu nahnat kvantitou. Nevytvářejte příspěvky jen proto, abyste něčím zaplnili svou zeď. Mohlo by se totiž stát, že vaši fanoušci velice rychle:

  • přestanou býti vašimi fanoušky
  • nahlásí vaše příspěvky jako spam a váš pracně budovaný EdgeRank bude fuč
     

Jak často tedy přispívat? Záleží na typu vaší stránky, a především na tom, zda máte svým fanouškům co říci. Rozhodně ale platí pravidlo: Raději pravidelně a několikrát do měsíce než měsíc bez aktivity následovaný pěti příspěvky v rozmezí jedné hodiny. Dávejte si nad příspěvky záležet. V každém z nich svým fanouškům předejte jednu informaci, a to takovým způsobem, který je zaujme. Tímhle přístupem potěšíte své sledující i celý algoritmus.

Úvodní fotka: Will Francis


Nejčastější dotazy ohledně dosahu FB příspěvků

 

  • Co je organický a placený dosah příspěvku?

    Za organický dosah příspěvku považujeme počet uživatelů, které jsme pomocí tohoto neplaceného příspěvku byli schopní oslovit. Placený dosah značí počet uživatelů, kterým se zobrazil náš příspěvek podpořený sponzoringem (=placená reklama). Nutno připomenout, že organický příspěvek (příspěvek bez sponzoringu) má běžně jen minimální dosah (přibližně 6 % vašich fanoušků). Proto se na Facebooku většina inzerentů neobejde bez placené propagace.
  • Jak zvýšit dosah příspěvků na Facebooku?

    Dosah vašeho organického příspěvku ovlivní především počty reakcí, které si v prvních několika minutách od zveřejnění vyslouží. Na základě tohoto hodnocení se Facebook rozhodne, zda ho ukáže i dalším fanouškům vaší stránky. Vyšperkujte proto jeho grafiku a text, vybízejte k akci, bavte, vzdělávejte, zaujměte. Nebo příspěvek podpořte pomocí sponzoringu. I s minimálním kreditem může oslovit desetitisíce lidí v řádu několika dnů.
  • Jak získat fanoušky na Facebooku?

    Vaším cílem by mělo být budování silné (ač malé) skupiny věrných fanoušků se zájmem o vás a váš produkt. Proto se i v tomto případě vyplatí přemýšlet především o kvalitě, nikoli kvantitě. V začátcích se nicméně můžete opřít o speciální kampaň určenou přímo pro nábor nových fanoušků. Máte už na kontě pár „likes“ u svých příspěvků? Nezapomeňte uživatelé „Pozvat“, aby se stali vašimi fanoušky. Na podobném principu fungují také soutěže. Informaci, že jste na Facebooku, můžete přidat na svůj web/e-shop, do newsletterů, ale i offline reklamních materiálů (třeba skrze QR kód).

Ať děláte, co děláte,
firemní Facebook nefrčí?

Spojte se s námi. S profíky. Pomůžeme vám rozjet sociální sítě stejně jako nespočtu dalších firem.
První konzultace je vždy zdarma.

Tento web využívá cookies

Pro chod webu jsou nezbytně aktivovány esenciální soubory cookies. Pro plnohodnotné poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzu návštěvnosti je však nutné povolit i volitelné cookies. Kliknutím na následující tlačítko je zapnete. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti