Jak využít framework STDC v náboru
Co je framework STDC?
Využití STDC v náboru:
- Jaké jsou fáze rozhodovacího procesu?
- Co asi cítí kandidát v jednotlivých fázích náborového procesu?
- Jaké informace, v jaké podobě a kdy by je mohl potřebovat?
SEEjde vám o pozornost; uchazeč se rozhlíží
THINKjde vám o propojení; uchazeč o vás přemýšlí jako o zaměstnavateli
V této fázi je už kandidát na vaši firmu více napojen, začíná o vás přemýšlet. Byl třeba u vás ve firmě na meet upu, na vaší přednášce, na konferenci. Navštívil vaše firemní stránky, sleduje vás na sociálních sítích, pravidelně reaguje na váš obsah. V této fázi uchazeč pravidelně čte váš obsah, reaguje na něj a chce se dozvědět více, o co ve společnosti jde - jaká je její kultura, jak se tam pracuje atp. Cílem této fáze je udržovat dlouhodobé vztahy s kandidátem a být s ním více v přímém kontaktu. Ví o vaší firmě, ví, co děláte, čemu se věnujete a proč. Už můžete mluvit více o sobě, protože to uchazeče zajímá. Nyní dobře funguje blog, sociální sítě, newslettery, články, setkávání se.
Nenásilně mu v této fázi pomalu ukazujte důvody, proč by měl pracovat u vás. Stavte se do role jeho ideálního zaměstnavatele. Za tímto účelem využívejte v náboru tzv. EVP (employer value proposition). Jsou to vaše unikátní atributy, které vás na trhu práce odlišují od ostatních zaměstnavatelů. Jsou to důvody, proč u vás lidé pracují a proč jsou spokojení.
DOjde vám o akci; uchazeč je připraven poslat životopis
V této fázi marketingu jde o zachycení správného okamžiku, kdy vám kandidát dozrál nebo se u něho vyskytla pohnutka ke změně zaměstnání (ta se může objevit třeba až po roce od doby, kdy se o vás dozvěděl). Může ho zrovna naštvat stávající zaměstnavatel, šéf, může se u něho změnit životní situace apod. A pokud se mu v této fázi připomenete reklamou, je tu velká šance, že pošle CV právě vám.
Abyste cílili reklamu dobře, musíte najít průnik v náborové komunikaci (mezi jeho potřebou a vaší nabídkou). Pro tvorbu účelných náborových a marketingových textů využívejte empatickou mapu kandidáta, pracujte s personami a komunikačními strategiemi. Kandidáti potřebují slyšet, jak se o ně jeho budoucí zaměstnavatel postará, v čem se liší od konkurence. Změna zaměstnání je životní proces, proto k ní musíte s náležitou jemností a péčí o kandidáta přistupovat.
„Lidé reagují na to, co oni sami chtějí slyšet, chtějí vědět, k čemu je to pro ně dobré. Marketing musí být dialog; nemluvit o sobě, ale mluvit k druhým.“
V této fázi už bude kandidáta zajímat:
- Kdo jste,
- co děláte,
- jak to děláte,
- co nabízíme svým zaměstnancům,
- v čem se odlišujete od konkurence na trhu jako zaměstnavatel.
CAREzanechte pozitivní zážitek z náboru
O kandidáta musíte pečovat stejně jako o zákazníka. Kvalita náborového procesu je důležitou součástí celého pohledu kandidáta na společnost a rozhoduje o tom, zda z kandidáta uděláte ambassadora své značky zaměstnavatele nebo zda se o nás bude na trhu práce šířit negativní povědomí.
Zanechání dobrého zážitku z náborového procesu (tzv. candidate experience) by pro vás mělo být prioritou, ať už výsledek dopadne jakkoliv. Vaše komunikace směrem ke kandidátovi by měla být od počátku rychlá a personalizovaná (neposílejte vzorové emaily). Pokud si kandidáta pozvete na pohovor, myslete na to, že příjemná osobní komunikace je základní ingrediencí pozitivního zážitku. Chovejte se konzistentně, předvídatelně, buďte pro kandidáta čitelní a dodržte to, co jste v předešlých fázích slibovali a co jste o sobě jako firma říkali. Pokud nebudete autentičtí, pravdiví od počátku své komunikace s uchazečem, zvyšujete riziko jeho odchodu ve zkušební době.
Domluvili jste se s kandidátem na spolupráci?Gratulujeme!
Náborový proces jste úspěšně dokončili a z vašeho uchazeče se stává váš nový zaměstnanec. Ale nezapomeňte: péče o člověka nekončí podepsáním pracovního kontraktu. Tady se právě prostor pro pravou péči o vašeho zaměstnance naplno otevírá.
Chcete zlepšit svůj nábor zaměstnanců a hodila by se vám pomocná ruka?
Rádi vám pomůžeme s novými kariérními stránkami, náborovými kampaněmi, nebo třeba s průzkumem spokojenosti ve firmě. Ten nabízíme firmám zdarma.